آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

این وبلاگ در خصوص آموزش بورس و بازار سرمایه ویژه افرادی می باشد که قصد دارند یک سرمایه گذاری مناسب را شروع کنند.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی

۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

داشتن سبد سهام در معاملات

قبل از صحبت در مورد تشکیل سبد سهام در بازار سرمایه، این نکته را یادآور می‌شوم که همه ما در سرمایه‌گذاری از این واژه استفاده می‌کنیم. به عنوان مثال، زمانی که فردی بخشی از کل سرمایه خود را در بانک، بخشی را در ملک و بخشی را هم به صورت نقد نگهداری می‌کند، در واقع سبد سرمایه‌گذاری تشکیل و ریسک سرمایه‌گذاری خود را به میزان زیادی کاهش داده است؛ یعنی اگر قرار باشد به هر دلیلی قیمت ملک کاهش یابد، سرمایه‌گذار خیالش راحت است که سرمایه‌گذاری انجام شده در ملک، بخشی از کل دارایی است و ممکن است با افزایش قیمت دارایی های دیگر، اثر کاهش قیمت ملک جبران شود.

 

اگر این واژه را در اینترنت جستجو کنید اولین جمله ای که به چشم می‌آید این جمله است:

” همه تخم مرغ های خود را در یک سبد قرار ندهید”

 

سبد سهام

 

هدف از جمله بالا این است که اگر بر حسب اتفاق، سبد از دست شما افتاد همه تخم مرغها نشکند و بهتر است از چند سبد برای نگهداری تخم مرغ استفاده کنید. باید تا الان متوجه شده باشید که هدف از بیان این موضوع چیست. هدف این است که شما برای سرمایه‌گذاری در بازارها، باید سبدی تشکیل دهید که در اصطلاح پرتفولیو نام دارد تا بدین وسیله سرمایه خود را مدیریت کرده و میزان ریسک آن را کاهش دهید. تعریف کلی سبد سهام به این صورت است که سرمایه‌گذار کل مبلغ سرمایه‌گذاری خود را به چند بخش تقسیم کرده و پس از بررسی و انتخاب صنایعی که دارای چشم‌انداز مناسبی در آینده هستند، سهم‌هایی که پتانسیل مناسب برای رشد سودآوری دارند را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کند. در تشکیل سبد سهام باید توجه کنید که هیچ وقت بخش زیادی از سرمایه را بر روی یک سهم سرمایه‌گذاری نکنید و به اصطلاح سرمایه‌گذاران بورسی، تک سهم نشوید چون این کار ریسک سرمایه‌گذاری را به میزان زیادی افزایش می‌دهد و ممکن است در نوسانات قیمتی، فشار روحی و استرس بالایی را به سرمایه‌گذار وارد کند. با تشکیل سبد سهام، سرمایه‌گذار با تنوع بخشی در خرید سهام، ریسک موجود را به میزان زیادی کاهش می‌دهد.

 

مفهوم سبد سهام با ذکر یک مثال

در مبحث تشکیل سبد سهام؛ فرض کنید کل مبلغی که با آن قصد سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را دارید؛ ۱۰ میلیون تومان است و پس از بررسی بنیادی و تکنیکال، کل سرمایه خود را سهام شرکت پالایشگاه نفت بندرعباس با نماد شبندر با قیمت ۷۰۰ تومان می‌خرید و انتظار دارید که قیمت سهم تا محدوده ۹۰۰ تومان رشد کند. بعد از خرید سهم، رویا پردازی شروع می‌شود و پیش خود فکر می‌کنید که من به راحتی می‌توانم در این سهم ۳۰ درصد بازدهی کسب کنم و سپس با فروش این سهم و خرید سهم دیگر و کسب بازدهی پی در پی، بعد از مدت زمان کوتاهی به پول زیادی دست پیدا می‌کنم. برعکس فردای آن روز می‌بینید که قیمت سهم نه تنها افزایش نداشته؛ بلکه یک مقدار هم کاهش داشته است ولی به امید بالا رفتن قیمت در روزهای آینده، سهم را نگهداری می‌کنید زیرا اعتقاد دارید که بازار هنوز به ارزش سهم پی نبرده است و ….. در روزهای آینده همگام با کاهش قیمت سهم، آرام آرام دچار فشار روحی می‌شوید ولی به دلیل اطمینان به سهم؛ فروشنده سهم نیستید تا جایی که قیمت سهم ۱۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. در مقابل سهم هایی را می بینید که دائما قیمتشان افزایش پیدا می‌کند و پیش خود فکر می‌کنید که ای کاش دو سهمی که روند صعودی داشتند را می‌خریدم تا حداقل بخشی از ضررم جبران شود. این فکری که به ذهن شما رسید، در واقع منشا تشکیل سبد سهام است.  

 

سبد سهام

 

چرا باید سبد سهام تشکیل داد

در بازار بورس باید برای دارایی خود، برنامه‌ریزی مناسب داشته باشید و حتما سبد سهام تشکیل دهید. از مزیت های سبد سهام این است که اگر در شرایط نرمال بازار، یکی از سهم های موجود در سبد، کاهش قیمت داشت، ممکن است سهام دیگر موجود در سبد، افزایش قیمت داشته و در نهایت کاهش ارزش پرتفو را جبران کند. البته این نکته را هم توجه داشته باشید که هدف از تشکیل پرتفو، انتخاب چند شرکت از یک صنعت نیست. در واقع با این کار پرتفویی تشکیل نشده است و اگر به هر دلیلی صنعت ذکر شده به یکباره دچار بحران شد، کل سرمایه در معرض ریسک قرار می‌گیرد. (البته حالت عکس قضیه هم صادق است؛ یعنی اگر به هر دلیلی پتانسیل خاصی برای رشد قیمت در یک صنعت ایجاد شد از آنجایی که شما چند سهم از آن صنعت را دارید؛ به یکباره ارزش پرتفوی شما افزایش پیدا می‌کند).

نکته قابل توجه برای همه سرمایه‌گذاران این موضوع است که افزایش تعداد سهام موجود در سبد سهام، تمرکز سرمایه‌گذار را کاهش و علاوه بر آن، میزان سودآوری او را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ گاهی اوقات با بررسی سبد سهام برخی دانش پذیران در کلاس‌های آموزشی می‌بینیم که سرمایه‌گذار در یک پرتفو ۵۰ میلیونی بالغ بر ۳۰ سهم خریده و علت این موضوع را کاهش ریسک اعلام کرده است در صورتی که صرفا افزایش تعداد سهام در سبد سهام، معیار مناسبی برای کاهش ریسک نمی باشد. پس بهتر است دارای معیار مناسبی برای تعداد سهام در سبد باشید که با گذشت زمان و کسب تجربه به راحتی قادر به تعیین مقدار بهینه سهام موجود در سبد هستید.

منبع : وب سایت آموزش بورس مهدی افضلیان

  • ایمان احمدیان
  • ۰
  • ۰

صندوق های قابل معامله در بورس (Exchange Tradable Fund) 

در حال حاضر بسیاری از سرمایه گذاران دارایی خود را در بانک سرمایه گذاری می کنند و با توجه به نرخ سود بانکی اعلام شده به صورت سالانه درصدی را به عنوان بازدهی کسب میکنند. حال ممکن است این بازده معادل ۱۵ درصد و یا ۲۰ درصد باشد. از طرفی زمانی که سرمایه گذار در بانک سرمایه گذاری می‌کند و قرارداد یک ساله را با بانک منعقد میکند باید حتما یک سال وجه خود را نزد بانک سپرده کند تا بازده مورد نظر را به دست آورد و اگر در زمانی به وجه خود نیاز داشته و قصد گرفتن بخشی از آن را از بانک داشته باشد بازدهی مورد نظر کاهش یافته و به صورت روزانه محاسبه می شود و دیگر از آن بازدهی ۲۰ درصدی ( نرخ بازدهی یک ساله که توسط بانک مرکزی تعیین می شود و ممکن هست هر بار کاهش یا افزایش داشته باشد) خبری نیست و با دریافت وجه سرمایه گذار بازدهی ثابت خود را با برداشت وجه از بانک از دست می‌دهد.

در حال حاضر صندوق هایی در بازار سرمایه وجود دارد تحت عنوان صندوق های قابل معامله در بورس که خرید و فروش آن همانند سهام است و این صندوق ها دارایی های متنوعی را دارا می باشند و سرمایه گذار در هر زمانی می تواند بخشی از واحد های این صندوق ها را خرید و فروش کند.

انواع صندوق های قابل معامله در بورس

صندوق های قابل معامله در بورس به ۳ دسته صندوق های قابل معامله با درآمد ثابت، صندوق قابل معامله سهامی و صندوق قابل معامله مختلص تقسیم بندی می شود که سرمایه گذار می تواند با توجه به میزان ریسک پذیری و ریسک گریزی خود یکی از این صندوق ها را برای سرمایه گذاری انتخاب کند. این صندوق ها دارای بازدهی مناسب و ریسک کمتری نسبت به حالتی می باشد که سرمایه گذار خودش در بازار معامله کند. برای اشنایی با این صندوق ها بهتر است مقاله صندوق های قابل معامله در بورس را مطالعه کنید.

 

صندوق های قابل معامله در بورس

 

برخی از صندوق های قابل معامله در بورس ماهیت درآمد ثابت دارند و برخی نیز ماهیت سهامی دارند. یعنی سرمایه گذار قادر است صندوقی را خریداری کند که به صورت سالانه بازدهی ثابتی را به سرمایه گذار بدهد و یا اینکه در صندوقی سرمایه گذاری کند که ترکیب دارایی های آن در سهام باشد و بازدهی آن مطابق با وضعیت بازار سرمایه تغییر کند یعنی اگر وضعیت بازار سرمایه و سهامی که در پرتفوی آن صندوق است رو به رشد باشد انتظار افزایش قیمت برای آن صندوق وجود دارد ولی برای صندوق هایی که درآمد ثابت هستند تغییرات قیمت سهام موجود در بازار اثر چندانی بر بازدهی این صندوق ها ندارند چون قالب دارایی های صندوق با درآمد ثابت، در اوراق بدهی می باشد که بازدهی ثابتی دارند و به همین دلیل با خرید این صندوق ها ریسکی متوجه سرمایه گذار نمی شود.

 

مثالی از صندوق های قابل معامله در بورس

یکی از صندوق های قابل معامله در بورس، صندوق امین یکم متعلق به تامین سرمایه امین می باشد. بازدهی این صندوق تقریبا ۲۰ تا ۲۲ درصد به صورت سالانه می باشد که اگر بخواهیم آن را ماهیانه حساب کنیم به بازدهی ۱.۶ تا ۱.۷ درصد در ماه می رسیم. سرمایه گذار در این روش به یکی از دو روش زیر میتواند سود کسب کند.

روش اول:

در حالت اول سرمایه گذار در حالت خوشبینانه در اول ماه صندوق امین یکم را در قیمت ۱۰۰۰ تا ۱۰۰۲ تومان خریداری می کند و تا پایان ماه نیز آن را نگهداری میکند. در پایان ماه بازدهی ۱.۶ درصدی کسب می کند. یعنی اگر سرمایه گذاری ۱۰۰۰ واحد از صندوق قابل معامله امین یکم را خریداری کند در پایان ماه ۱۶۰۰۰ تومان به حسابش واریز می شود. ( این حساب در واقع همان حسابی می باشد که سرمایه گذار هنگام دریافت کد معاملاتی از کارگزاری به آنها معرفی کرده است) حال اگر تعداد واحدها افزایش یابد میزان سود دریافتی نیز به نوبه آن افزایش می یابد. از طرفی اگر سرمایه گذار صندوق امین یکم را وسط ماه ( ۱۵ روز بعد از بازگشایی) خریداری کند و تا پایان ماه نیز نگهداری کند صرف نظر از قیمت خریداری شده، سرمایه گذار در پایان ماه به اندازه ۳۰ روز که این صندوق را نگهداری کرده است بازدهی کسب میکند. یعنی اگر ۱۰۰۰ واحد از صندوق را معادل یک میلیون تومان خریداری کند در انتهای ماه مبلغ ۱۶۰۰۰ تومان به حساب شخص ( با فرض ۱.۶ درصد ماهانه ) واریز می شود.

 

روش دوم:

در روش دوم سرمایه گذاری که واحد صندوق را به هر قیمتی خریده باشد میتواند در صورت نیاز به اصل پول واحد خود را در روزهای اینده به راحتی به فروش برساند و نیاز خود به پول را تامین کند. به عنوان مثال سرمایه گذاری در ابتدای ماه صندوق امین یکم را به مبلغ ۱۰۰۴ تومان خریده باشد و بعد از گذشت ۱۵ روز احساس کند که به پول خود نیاز دارد. در این حالت سرمایه گذار میتواند واحد صندوق خود را به قیمت روز ( مثلا ۱۰۱۱ تومان) به فروش برساند و به سادگی پول خود را دریافت کند و این نشان میدهد که قابلیت نقد شوندگی صندوق های قابل معامله در بورس بالا می باشد و سهولت در خرید و فروش آن در بازار وجود دارد.

 

نمونه دیگری از صندوق های قابل معامله در بورس صندوق اعتماد می باشد. فعالیت صندوق به این شکل می باشد که قیمت هر واحد آن دائما در حال افزایش است. به عنوان مثال در صفحه tse مربوط به نماد اعتماد در بورس که جز صندوق های قابل معامله می باشد قیمت این صندوق در تاریخ اول آبان ۱۸۰۲ تومان بوده است که با افزایش قیمت همراه بوده و در تاریخ ۳۰ آبان به ۱۸۲۸ تومان رسیده است. حال اگر بخواهیم بازدهی را حساب کنیم به عدد ۱.۴ درصد در ماه می رسیم که اگر آن را سالانه حساب کنیم چیزی حدود ۱۷.۵ درصد می شود. البته اگر بازدهی این صندوق را از ابتدای سال محاسبه کنیم به بازدهی ۲۲ درصدی نیز میرسیم. یعنی اگر سرمایه گذاری این صندوق را از ابتدای سال خریده باشد و تا پایان سال نگهداری کند بازدهی ۲۲ الی ۲۴ درصدی کسب می کند. معمولا بازدهی هایی صندوق های با درآمد ثابت بر اساس نرخ بازده بدون ریسک تعیین می شود و هر گاه نرخ بازده بدون ریسک (سود بانکی) کاهش یابد نرخ بازدهی این صندوق ها نیز کاهش می یابد.

 

صندوق های قابل معامله در بورس

 

کارمزد صندوق های قابل معامله در بورس

گاهی اوقات این اشتباه در بین سرمایه گذاران وجود دارد که کارمزد صندوق های قابل معامله در بورس نیز مانند سهام و معادل ۱.۵ درصد می باشد که این نادرست است. کارمزد خرید و فروش صندوق های قابل معامله در بورس به ازای هر یک میلیون تومان حدود ۱۵۰۰ تومان می باشد که حدودا ۷۵۰ تومان آن کارمزد خرید و حدود ۷۵۰ تومان آن کارمزد فروش است. حال اگر سرمایه گذاری با دید نگهداری این صندوق ها آن را خریداری کند کارمزدی که به ازار هر یک میلیون تومان پرداخت می کند حدود ۷۵۰ تومان می باشد.

 

با توجه به توضیحات داده شده و پتانسل خوب صندوق های قابل معامله برای کسب بازدهی بدون ریسک می توان گفت سرمایه گذارانی که در بازار سرمایه فعالیت می کنند می توانند با توجه به شرایط اقدام به خرید این صندوق ها در بازار کنند. بدین صورت که سرمایه گذاران بخشی از پول خود را که قصد دارند بازدهی ثابت و بدون ریسکی داشته باشد را در این اوراق سرمایه گذارانی کنند که با توجه به دلایل گفته شده دارای مزایای بیشتری نسبت به بانک می باشد و یا سرمایه گذارانی هستند که به عنوان مثال قصد دارند ۵ میلیون در بازار سرمایه سرمایه گذاری کنند. در این حالت ممکن است به مدت ۱ ماه هیچ سهمی برای خرید مد نظر نباشد. در این حالت سرمایه گذاران می تواندد اوراق قابل معامله را خریداری کنند و در مدت زمان ۱ ماه بازدهی خود را کسب کنند حال اگر در این میان سهمی دارای شرایط مورد نظر برای خرید بود میتوانند به راحتی این صندوق ها را فروخته و از فردای آن روز سهم مورد نظر را خریداری کنند و به این ترتیب نگران هزینه فرصت از دست رفته نباشند و بازدهی معادل سود بانکی و یا حتی بیشتر را کسب کنند که خود نوعی جا به جایی سرمایه گذاری می باشد.

با توجه به مقاله فوق میتوان به این نتیجه رسید که سرمایه گذاری در صندوق های قابل معامله به مراتب مناسب تر از سود بانکی می باشد که سرمایه گذاران باید آن را در اولویت سرمایه گذاری قرار دهند.

 

منبع: وب سایت آموزش بورس مهدی افضلیان

  • ایمان احمدیان
  • ۰
  • ۰

چرا در صندوق های قابل معامله در بورس سرمایه گذاری کنیم

صندوق های قابل معامله در بورس و یا Exchange Tradable Found صندوق های سرمایه گذاری می باشد که دارای دو نوع صندوق در سهامن و صندوق با درآمد ثابت می باشند و سرمایه گذاران قادر هستند با توجه به میزان ریسک یکی از این صندوق ها را معامله کنند. نکته جالب توجه این است که این صندوق ها همانند سهام به راحتی در بورس خرید و فرو می باشند و سرمایه گذاران برای خرید این صندوق ها نیازی به مراجعه به کارگزاری و یا سایر نهادهای مالی ندارند. البته برخی از صندوق های سرمایه گذاری مشترک نیز وجود دارند که به صورت آنلاین معامله نمی شوند و برای خرید و فروش ان برای یک بار هم که شده باید به کارگزاری و یا سایر نهادهای مالی عرضه کننده این صندوق ها مراجعه کنید.

در حال حاضر بسیاری از سرمایه گذاران دارایی خود را در بانک سرمایه گذاری می کنند و با توجه به نرخ سود بانکی اعلام شده به صورت سالانه درصدی را به عنوان بازدهی کسب میکنند. حال ممکن است این بازده معادل ۱۵ درصد و یا ۲۰ درصد باشد. حال وقتی در یک بانکی حساب باز میکنید باید تعیین کنید که روزشمار باشد و یا اینکه قصد سرمایه گذاری یک ساله، دو ساله و .. را دارید در این حالت باید حتما یک سال وجه خود را نزد بانک سپرده کنید تا بازده مورد نظر را به دست آورید و اگر در زمانی به وجه خود نیاز داشته و قصد گرفتن بخشی از آن را از بانک داشته باشید بازدهی مورد نظر کاهش یافته و به صورت روزانه محاسبه می شود. در این مقاله توضیح میدهیم که سرمایه گذاری در این صندوق ها بهتر از سرمایه گذاری در بانک است و بازدهی بالاتری نیز دارد.

صندوق های قابل معامله در بورس

 

انواع صندوق های قابل معامله در بورس

بانک صندوق های قابل معامله در بورس در حال حاضر به دو دسته تقسیم می شوند که شامل صندوق های قابل معامله در سهام و صندوق های قابل معامله با درآمد ثابت می باشد که هر کدام ماهیت جداگانه ای دارند و در این نوشتار قصد داریم در خصوص هر یک از این صندوق ها صحبت کنیم.

صندوق های قابل معامله با درآمد ثابت : این صندوق ها عمده دارایی های خود را در اوراق با درآمد ثابت و بخش کمی از آن را در سهام سرمایه گذاری می کنند به گونه ای حداقل باید ۷۵% تا ۹۰% دارایی های صندوق در اوراق با درآمد ثابت و حداقل ۵% و حداکثر ۲۰%  در سهام و حق تقدم سهام سرمایه گذاری شود. این صندوق ها از محل سرمایه گذاری در اوراق با درآمد ثابت مانند سرمایه گذاری در بانک های دیگر، سرمایه گذاری در اوراق مشارکت، سرمایه گذاری در اسناد خزانه  ( که همگی بازدهی ثابتی به صورت سالانه دارند ) بازدهی ثابتی را به صورت ماهانه دریافت میکنند و درآمد حاصل از آن را بین سرمایه گذارانی که در این صندوق ها سرمایه گذاری کرده اند تقسیم میکنند که این درآمد همان سودی می باشد که به حساب سرمایه گذاران در انتهای ماه واریز میکنند. 

صندوق های قابل معامله در سهام : این صندوق ها باید حداقل ۷۰ درصد و حداکثر ۱۰۰ درصد دارایی خود را در سهام سرمایه گذاری کنند و به همین دلیل ریسک سرمایه گذاری در این صندوق ها بالاتر از صندوق های قابل معامله با درآمد ثابت می باشد یعنی سرمایه گذاری که در این صندوق ها سرمایه گذاری میکند ریسک کاهش قیمت صندوق ها را برای خود در نظر می گیرد.

صندوق های مختلط : این صندوق ها میتواندد ۶۰ درصد از دارایی های خود را در سهام و ۴۰ درصد از دارایی های خود را در اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه گذاری کنند. البته شرکت ها این مجوز را هم دارند که ۶۰ درصد از دارایی خود را اوراق با درآمد ثابت و ۴۰ درصد را در سهام سرمایه گذاری کنند.

صندوق های قابل معامله در بورس

 

مثالی از صندوق های قابل معامله در بورس

در حال حاضر در بورس صندوق های قابل معامله در سهام و با درآمد ثابت و مختلط معامله می شوند که از انواع اوراق با درآمد ثابت آن می توان صندوق امین یکم، اعتماد، پارند، آکورد و … و از انواع سهامی آن می توان صندوق آگاس، اطلس، کاریس و … و از انواع مختلط ان می توان صندوق اوصتا و … را نام برد. حال سرمایه گذار با توجه به ریسک خود یکی از این صندوق ها را انتخاب و خریداری میکند. به عنوان مثال اگر سرمایه گذاری دوست داشته باشد ماهانه بازدهی ثابتی را کسب کند در صندوق های قابل معامله با نوع درآمد ثابت سرمایه گذاری میکند و یا اگر سرمایه گذار حاضر است ریسک سرمایه گذاری در بازار سرمایه را بپذیرد در صندوق های قابل معامله بورسی سرمایه گذاری میکند. از طرفی خوبی صندوق های قابل معامله این است که به سادگی قادرید صندوق ها را همانند سهام در بازار معامله کنید و میزان نقدشوندگی آن نیز به دلیل وجود بازارگردان بیشتر می باشد.

منبع : وب سایت آموزش بورس مهدی افضلیان

  • ایمان احمدیان