آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

این وبلاگ در خصوص آموزش بورس و بازار سرمایه ویژه افرادی می باشد که قصد دارند یک سرمایه گذاری مناسب را شروع کنند.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی

۳ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

صندوق های قابل معامله در بورس چیست

صندوق قابل معامله در بورس به لحاظ ساختار و ماهیت همانند صندوق های سرمایه گذاری مشترک می باشند که سرمایه گذاران قادرند آن را به صورت آنلاین در بازار سرمایه معامله کنند و بسیاری از محدودیت های صندوق های سرمایه گذاری مشترک را ندارند. در این مقاله قصد داریم در خصوص این موضوع صحبت کنیم که صندوق های قابل معامله در بورس به چند دسته تقسیم می شوند و آیا بهتر است در این صندوق ها سرمایه گذاری کرد یا خیر و چه معیارهایی برای انتخاب یک صندوق سرمایه گذاری مورد بررسی قرار داد. پس تا انتهای مقاله همراه باشید تا در نهایت قادر به یک انتخاب خوب در بازار باشید.

آیا در صندوق قابل معامله در بورس سرمایه گذاری کنیم

بسیاری از افراد علاقه دارند که در بازار بورس سرمایه گذاری کنند ولی از آنجا که دانش لازم و تخصصی در این حوزه را ندارند ترجیح میدهند که وارد این بازار نشوند و در نهایت پول خود را در بانک سرمایه گذاری میکنند که با توجه به تورم موجود در کشور، عملا شاهد از بین رفتن ارزش پول خود می باشند. برای افرادی که تمایل به پذیرش ریسک دارند و علاقه دارند که در بازارهای مالی فعالیت کنند ولی زمان فعالیت در بازار و کسب دانش را ندارند سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری مشترک و یا صندوق های قابل معامله در بورس پیشنهاد می شود. بنابراین اگر قصد یک سرمایه گذاری با ریسک بالا و بازدهی مناسب را دارید سرمایه گذاری در صندوق های قابل معامله در بورس پیشنهاد می شود چرا که این صندوق ها با یک مدیریت دارایی مناسب توانایی ساختن بهترین بازدهی را برای سرمایه گذاران دارند.

صندوق قابل معامله در بورس

 

انواع صندوق های قابل معامله در بورس : در کدام صندوق سرمایه گذاری کنیم

صندوق قابل معامله در بورس در ایران به ۳ دسته صندوق قابل معامله با درآمد ثابت، صندوق قابل معامله مختلط و صندوق قابل معامله در سهام تقسیم بندی می شود که هر کدام از این صندوق ها با توجه به نوع صندوق در دارایی های متنوعی سرمایه گذاری میکنند که در این بخش قصد داریم در خصوص ماهیت هری یک از این صندوق ها توضیحاتی دهیم. یک سرمایه گذار با توجه به میزان ریسک و انتظار بازدهی که دارد یکی از این صندوق ها را انتخاب میکند. به عنوان مثال اگر سرمایه گذاری قدرت ریسک دارد میتواند در صندوق های قابل معامله در سهام سرمایه گذاری کند و اگر کسی توانایی پذیرش ریسک را ندارد و قصد دارد که اولا مدیریت سرمایه مناسبی داشته باشد و سپس به فکر بازدهی باشد می تواند در صندوق قابل معامله با درآمد ثابت سرمایه گذاری کند.

صندوق قابله معامله در سهام : عمده دارایی های این صندوق ها در سهام می باشد به گونه ای که ۹۰ درصد دارایی صندوق در سهام و ۱۰ درصد ان در اوراق با درآمد ثابت می باشد.  صندوق های قابل معامله سهامی برای سرمایه گذارانی می باشد که ماهیت بازار سرمایه را درک میکنند و توانایی پذیرش ریسک بالایی را دارا می باشند ولی زمان یا دانش کافی برای فعالیت در این حوزه را ندارند و به همین دلیل بهتر است در صندوق های قابل معامله سهامی و یا صندوق های سرمایه گذاری مشترک سهامی سرمایه گذاری کنند. پس این ETF ویژه سرمایه گذارانی می باشد که ریسک پذیر هستند و انتظار بازدهی مناسبی را هم دارند. صندوق آگاس، کاریس و … صندوق قابل معامله در سهام می باشد.

صندوق قابل معامله با درآمد ثابت : این ETF بیشتر در اوراق با درامد ثابت سرمایه گذاری میکند. این صندوق ها مزایای بسیار بهتری نسبت به سرمایه گذاری در بانک دارند و به همین دلیل بهتر است سرمایه گذاران به جای سرمایه گذاری در بانک در این اوراق با سود بیشتر و شرایط مناسب تر سرمایه گذاری کنند. در خصوص این صندوق در مقاله صندوق های قابل معامله در بورس به صورت کامل توضیح داده شده است که بهتر است سرمایه گذاران از طریق لینک آن را به صورت کامل مطالعه کنند.لازم به ذکر است که حداقل ۷۵ درصد دارایی های این صندوق در اوراق بهادار با درآمد ثابت، سپرده بانکی و حداقل ۵ درصد تا ۲۰ درصد از دارایی های صندوق میتواند در سهام، حق تقدم، گواهی سپرده کالایی سرمایه گذاری شود. مدیران این صندوق ها با مدیریت دارایی به فکر کاهش ریسک و از طرفی افزایش بازدهی صندوق می باشند.

صندوق قابل معامله مختلط : این صندوق ها هم در اوراق با درآمد ثابت و هم در سهام سرمایه گذاری می کنند به گونه ای که حدود ۶۰ درصد این صندوق ها میتواند در سهام و ۴۰ درصد در اوراق با درآمد ثابت و یا ۴۰ درصد در سهام و ۶۰ درصد در اوراق با درآمد ثابت باشد. بنابراین صندوق های مختلط برای سرمایه گذارانی که ریسک متعادلی دارند و از طرفی به دنبال بازدهی مناسیی می باشند مناسب است.

صندوق قابل معامله در بورس

 

سرمایه گذاری در صندوق های قابل معامله در بورس چه مزایایی دارد

یکی از مزایای صندوق قابل معامله در بورس این است که برای هر سرمایه گذاری با هر نوع سطح ریسکی صندوقی برای سرمایه گذاری وجود دارد. یعنی سرمایه گذاران با سطح ریسک پایین در صندوق قابل معامله با درآمد ثابت، سرمایه گذاران با ریسک بالا در صندوق قابل معامله سهامی و سرمایه گذاران با ریسک متعادل در صندوق قابل معامله مختلط می توانند سرمایه گذاری کنند. از دیگر مزایای صندوق های سرمایه گذاری بازارگردانی این صندوق ها می باشد و بازارگردانی صندوق ها یکی از عوامل افزایش نقد شوندگی صندوق ها می باشد. صندوق های قابل معامله در بورس معاف از مالیات می باشد و با سرمایه گذاری در این صندوق ها، سرمایه گذار عملا مالیاتی پرداخت نمیکند. یکی از مزایای خیلی خوب صندوق های قابل معامله در بورس، خرید و فروش آنلاین می باشد به گونه ای که سرمایه گذار قادر است به سهولت واحد های این صندوق را خرید و فروش کند و حتی نیازی به مراجعه به نهاد مالی برای خرید واحدهای صندوق نمی باشد. از دیگر مزایای صندوق های قابل معامله این است که سرمایه گذار با هر سطح دانشی میتواند آن را خرید و فروش کند چرا که مدیریت این دارایی ها توسط افراد خبره و متخصص صورت می گیرد و مدیران این صندوق ها با متنوع سازی دارایی ها امکان کسب بازدهی مطلوب تری را برای سرمایه گذاران فراهم میکنند.

 

صندوق های قابل معامله در بورس را بخریم یا خیر

با توجه به توضیحات داده شده در متن میتوان گفت سرمایه گذاری در صندوق قابله معامله در بورس می تواند برای سرمایه گذارانی که زمان لازم برای سرمایه گذاری در بورس را ندارند مناسب باشد و از طرفی می تواند بخشی از پرتفوی سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری باشد. یعنی سرمایه گذاران تازه وارد به بازار سرمایه می توانند بخشی از پرتفو خود را به خرید این صندوق ها با هر شرایطی اختصاص دهند. معمولا برخی از سرمایه گذاران برای کاهش ریسک پرتفو سرمایه گذاری بخشی از سرمایه خود را به خرید اوراق با درآمد ثابت اختصاص میدهند؛ به همین منظور خرید صندوق های با درآمد ثابت میتواند این نیاز سرمایه گذاران را نیز پاسخ دهد.

 

پیشنهاد می شود مقالات زیر را هم مطالعه کنید.

آیا قبل از مجامع باید سهم را فروخت یا خرید

خرید صندوق سرمایه گذاری مشترک : چه عواملی را در خرید صندوق ها مد نظر قرار دهیم

  • ایمان احمدیان
  • ۰
  • ۰

آیا سهام شرکت ها را قبل از مجامع خریداری کنیم

خرید سهام شرکت ها قبل از مجامع همواره به عنوان یکی از سوالات سرمایه گذاران می باشد که آیا باید سهام شرکت ها را قبل از مجامع خرید و در مجامع شرکت کرد یا خیر. در این مقاله قصد داریم این نکته را توضیح دهیم که سهام چه شرکت هایی را قبل از مجمع خریداری کنیم و در چه مجامعی هم شرکت نکنیم و  در هنگام شرکت در مجامع ، چه نکاتی را حتما باید مد نظر قرار دهیم و آیا شرایط بازار سرمایه در هنگام برگزاری مجمع می تواند به عنوان یک عامل تعیین کننده برای حضور در مجمع باشد یا خیر. همانطور که در مقالات قبل توضیح دادیم سرمایه گذاران با سرمایه گذاری در بورس به دو روش می توانند بازدهی کسب کنند که شامل سود سرمایه ای یا سود حاصل از خرید و فروش سهام در بورس و سود نقدی می باشد. با من در این مقاله همراه باشید تا همه سوالات احتمالی در خصوص مجمع عمومی عادی سالیانه سهام را پاسخ دهم.

 

سود نقدی چیست و چرا در مجامع بورسی سود نقدی تقسیم میکنند.

قبل از توضیح این موضوع که ایا قبل از مجامع سهام شرکت ها را خریداری کنیم یا خیر باید ایتدا به این سوال پاسخ دهیم که سود نقدی چیست و چرا در مجامع سود نقدی بین سرمایه گذاران تقسیم میکنند. همه شرکت ها در طول یک سال مالی که فعالیت دارند در کنار تولید و فروش محصولات خود، سود و یا زیان را شناسایی میکنند ( میزان تغییرات حاشیه سود ناخالص می تواند سوددهی شرکت را تحت تاثیر قرار دهد)  که در صورت سود ده بودن بخشی یا کل سود را بین سرمایه گذاران تقسیم میکنند. به این سودی که بین سرمایه گذارن تقسیم می شود سود نقدی می گویند. مقدار سود نقدی هم در مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام که حداکثر ۴ ماه بعد از پایان سال مالی شرکت ها تشکیل می شود؛ توسط هیئت مدیره شرکت پیشنهاد و در مجمع به تصویب می رسد. طبق قانون تجارت شرکت ها موظف به پرداخت سود نقدی حداقل به میزان ۱۰ درصد می باشند و باز هم طبق قانون باید ۸ ماه بعد از مجمع سود نقدی تصویب شده را بین سهامداران توزیع کنند؛یعنی اگر سال مالی شرکتی ١٣٩٧/١٢/٢٩ باشد این شرکت موظف است حداکثر تا تیرماه مجمع خود را برگزار کند و حداکثر تا پایان اسفند سال ٩٨ سود نقدی را بین سهامداران توزیع کند. 

خرید سهام شرکت ها قبل از مجامع

 

سود نقدی سهام به چه کسانی تعلق میگیرد.

سود نقدی سهام برای تقسیم در مجامع شرکت ها به سرمایه گذارانی تعلق میگیرد که در هنگام برگزاری مجمع سهامدار شرکت باشند. بنابراین فرقی ندارد که شما یک روز سهام شرکت را خریداری کرده اید و یا از یک سال پیش سهام شرکت را داشته اید؛ در هر صورت سود نقدی تقسیم شده در مجمع به شما تعلق می گیرد چرا که در زمان تشکیل مجمع سهامدار شرکت بوده اید. به عنوان مثال فرض کنید که سال مالی شرکتی ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ باشد. طبق قانون این شرکت باید حداکثر ۴ ماه پس از پایان سال مالی مجمع خود را برگزار کرده و سود نقدی را بین سرمایه گذار تقسیم کند. شرکت اطلاعیه ای منتشر میکند و زمان برگزاری مجمع را ۲۵ اردیبهشت اعلام میکند. بنابراین تمامی سرمایه گذارانی که در تاریخ ۲۵ اردیبهشت سهامدار شرکت باشند مشمول دریافت سود نقدی می شوند.

 

دلایل خرید سهام شرکت ها قبل از مجامع

حال سوال این است که دلیل خرید سهام شرکت ها قبل از مجامع چه چیز می تواند باشد. به طور کلی شرکت ها به دو دسته رشدی و ارزشی در بازار سرمایه تقسیم می شوند. شرکت های رشدی به شرکت هایی گفته می شود که درآمدهای آن نسبت به گذشته با نرخ بالاتری در حال افزایش می باشد و لذا انتظار سودآوری آن در آینده بالا است. این شرکت ها معمولا سودهای سالیانه خود را تقسیم نمی کنند و در پروژه های جدید سرمایه گذاری میکنند. بنابراین خرید سهام شرکت هایی که سود آنها در حال افزایش می باشد ولی تقسیمی ندارند به لحاظ سرمایه گذاری جذابیت لازم را برای سرمایه گذار ندارد. از طرفی شرکت های ارزشی به شرکت هایی گفته می شود که سودآوری آنها مناسب بوده و در نتیجه درصد تقسیم سود نقدی آنها در مجامع نیز بالا می باشد. شرکت های ارزشی برای سرمایه گذاری میان مدت و بلند مدت هم بسیار مناسب می باشد.

خرید سهام شرکت ها قبل از مجامع

 

آیا در مجامع شرکت های بورسی شرکت کنیم

همیشه در بین سرمایه گذاران بورسی این سوال وجود دارد که آیا در مجامع شرکت های بورسی شرکت کنیم یا خیر. البته شرکت در مجامع بورسی به استراتژی سرمایه گذار بستگی دارد. به عنوان مثال سرمایه گذارانی که به فکر خرید و فروش های کوتاه مدتی و یا نوسان گیری هستند عموما در مجامع شرکت نمی کنند اما سرمایه گذارانی که دیدگاه میان مدت و بلند مدت در سهم دارند یعنی کوتاه مدتی معامله نمی کنند در مجامع شرکت هاد حضور پیدا کرده و سود نقدی دریافت میکنند. اما یک سری از عوامل که هر سرمایه گذاری باید آن را برای شرکت در مجامع مد نظر قرار دهد شامل موارد زیر می باشد.

۱- نسبت سود نقدی به سود هر سهم : به طور کلی هر چقدر نسبت سود نقدی تقسیمی در مجمع نسبت به سود ساخته شده آن سال بیشتر باشد در مرحله اول سهم جذابیت بالایی را دارا می باشد. به عنوان مثال فرض کنید که سود ساخته شده هر سهم برای سال ۹۷ حدود ۱۰۰ تومان باشد و در مجمع تصمیم گرفته شود که بالای ۸۰ درصد از سود محقق شده را در مجمع بین سرمایه گذاران تقسیم کنند. این یعنی شرکت سود تقسیمی مناسبی را دارا می باشد

۲- نسبت p/e پایین بعد از تقسیم سود نقدی : قبل از خواندن این بخش ابتدا مطالعه کاملی در مورد ارزش گذاری شرکت با استفاده از p/e داشته باشید. هر چقدر P/E سهم بعد از تقسیم سود در مجمع مناسب تر باشد می تواند گپ قیمیت ایجاد شده ناشی از تقسیم سود را کمتر کند. به عنوان مثال فرض کنید سود تحلیلی سهام شرکت ۱۰۰ تومان و قیمت سهم نیز ۵۰۰ تومان است و سهم با P/E=5 در بازار معامله می شود. از طرفی شرکت قرار است مجمع خود را در چند روز آینده برگزار کند و شما قرار است تصمیم بگیرید که آیا در مجمع سهامدار باشید یا سهام خود را قبل از مجمع بفروشید. با فرض تقسیم سود ۱۰۰ تومانی، قیمت تئوریک سهم بعد از برگزاری مجمع ۴۰۰ تومان می شود که با فرض سود تحلیلی برای سال آینده P/E=4 می شود و میتوان گفت که انتظار رشد قیمت سهم بعد از مجمع تا P/E=5 در بازار در میان مدت وجود دارد.

۳- مدت زمان واریز سود بعد از مجمع : طبق قانون شرکت ها موظف هستند حداکثر ۸ ماه بعد از برگزاری مجمع سود نقدی را بین سرمایه گذاران توزیع کنند که هر چه مدت زمان ذکر شده کمتر باشد سهم جذابیت بالاتری برای شرکت در مجمع دارد. فرض کنید شما مالک ۱۰۰۰۰۰ سهم از شرکتی هستید و با فرض تصویب سود ۱۰۰ تومانی در مجمع، شرکت باید ۱۰ میلیون سود به حساب شما واریز کند. بنابراین تا زمانی که این سود به حساب شما واریز نشده ؛ این پول بلوکه است. بنابراین هر چقدر زمان واریز سود نقدی کمتر باشد سهم جذابیت بیشتری برای خرید دارد. بنابراین اگر قصد خرید سهام شرکت ها قبل از مجامع را دارید حتما سه نکته ذکر شده در مطلب بالا را مد نظر قرار دهید و سپس اقدام به معامله کنید چرا که قادرید معاملات بهتری داشته باشید.

خرید سهام شرکت ها قبل از مجامع

 

آیا شرایط کلی بازار را باید به هنگام شرکت در مجامع مد نظر قرار داد

از دیگر معیارهای خرید سهام شرکت ها قبل از مجمع  شرایط کلی بازار سرمایه می باشد به گونه ای که اگر بازار در هنگام برگزاری مجامع صعودی باشد انتظار افزایش قیمت سهام شرکت ها را در هنگام بازگشایی نماد داریم ولی اگر وضعیت بازار نزولی و راکد باشد باید با توجه به نسبت سود نقدی به سود هر سهم و از طرفی P/E سهم اقدام به تصمیم گیری در خصوص شرکت در مجامع کرد. پس شرط وجود نقدینگی در بورس در هنگام برگزاری مجامع میتواند به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در تصمیم گیری سرمایه گذار برای شرکت در مجمع باشد.

 

پیشنهاد می شود مقالات زیر را هم مطالعه کنید.

تکنیک های معامله گری با خط روند در تحلیل تکنیکال

فیلتر نویسی کاربردی در بورس : شناسایی سهامی که مستعد رشد برای فردا هستند 

خرید صندوق سرمایه گذاری مشترک : چه عواملی را در خرید صندوق ها مد نظر قرار دهیم

  • ایمان احمدیان
  • ۰
  • ۰

چگونه تحلیل بنیادی را یاد بگیریم

آموزش تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال و رفتارشناسی و روانشناسی بازار از جمله تحلیل هایی می باشد که هر سرمایه گذاری باید در هنگام خرید و فروش سهام به آن توجه کرده و در هنگام خرید سهم و سرمایه گذاری در بورس آن را مد نظر قرار دهد. در این بین برخی از سرمایه گذاران از تحلیل بنیادی و برخی از سرمایه گذاران از تحلیل تکنیکال استفاده میکنند که این بستگی به ماهیت سرمایه گذاری هر فرد دارد. اما من همیشه تاکید دارم که با هر نوع تحلیلی که در بازار معامله میکنید در هنگام خرید و یا فروش نهایی در نهایت تابلو خوانی و بازار خوانی سهام را در خرید مد نظر قرار دهید چرا که ممکن است از نظر شما و به لحاظ تحلیلی سهمی در قیمت ۲۵۰ تومان در موقعیت مناسبی به لحاظ تکنیکال باشد ولی رفتارخریدار و فروشنده نشان میدهد که امکان کاهش قیمت بیشتر در سهم وجود دارد و بتوانید در قیمت مناسب سهم را خریداری کنید.

 

آموزش تحلیل بنیادی

 

 

در بخش های مربوط به تحلیل بنیادی سایت گفتیم که شرکت ها موظف هستند اطلاعات و صورت های مالی خود را در بازه های زمانی یک ماهه منتشر کنند و از طرفی موظف به ارائه گزارش های میان دوره ای در بازه های زمانی ۳ ماهه، ۶ ماهه، ۹ ماهه و ۱۲ ماهه می باشند. در گزارش های میان دوره ای که شرکت ها منتشر میکنند گزارشی از تولید و فروش خود منتشر کرده و ضعیت سود و زیان خود را در آن دوره زمانی نشان میدهند و از طرفی یک گزارش مقایسه ای نیز نسبت به مدت زمان مشابه گذشته ارائه میکنند.

 

نمونه ای از بررسی صورت مالی در آموزش تحلیل بنیادی

به عنوان مثال در شکل زیر گزارش میان دوره ای منتهی به ۹ ماهه سال ۹۷ شرکت شبصیر مشاهده می شود که قبل از پرداختن به اصل موضوع اندکی صورت مالی شرکت را تفسیر کنیم.

آموزش تحلیل بنیادی

آموزش تحلیل بنیادی و یادگیری آن در واقعا از تحلیل صورت های مالی آغاز می شود و مرحله اول این است که چگونه یک شرکت را به لحاظ آیتم های مختلف آن بررسی کنیم و پس از آن تحلیل کنیم. تحلیلگران تحلیل بنیادی از صورت های مالی استفاده کرده و پس از ان شروع به تحلیل بنیادی شرکت ها می کنند.به عنوان مثال در شکل بالا فروش شرکت در دوره منتهی به ۱۳۹۷/۹/۳۰ حدود ۳۳۳ میلیارد تومان بوده است که نسبت به دوره مشابه گذشته که ۲۳۹ میلیارد تومان بوده، رشد ۳۹ درصدی ( درصد تغییرات در جدول ) داشته است و نشان میدهد سود محقق شده شرکت نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. از طرفی بهای تمام شده کالای فروش رفته در ۹ ماهه ۹۷ حدود ۲۹۸۷ میلیارد تومان بوده است که نسبت به دوره گذشته رشد ۴۷ درصدی داشته است و نشان میدهد که بهای تمام شده شرکت افزایش داشته است. البته در خصوص درصدهای رشد و یا ریزش مربوط به فروش و بهای تمام شده کالای فروش رفته این نکته را باید به خاطر داشت که درصد تغییرات معمولا با توجه به مبلغ ریالی تعیین میشود. به عنوان مثال در شکل بالا درست است که درصد افزایش بهای تمام شده نسبت به فروش بالاتر بوده است ولی به این معنی نیست که عملکرد شرکت بدتر شده است چرا که مبلغ ریالی فروش بالاتر از بهای تمام شده می باشد. در  تفسیر صورت مالی و بررسی عملکرد آن در گذشته باید حاشیه سود ناخالص ( پیشنهاد میکنم مطالعه کنید ) آن را مورد بررسی قرار داد که آیا تغییری نسبت به قبل داشته است یا خیر. چرا که هر تغییری در حاشیه سود ناخالص شرکت ها نشان از بهبود و یا عملکرد ضعیف نسبت به دوره های گذشته خواهد داست و این موضوع حتما باید مد نظر سرمایه گذار قرار گیرد.

 

تحلیل بنیادی شرکت ها : آیا پیش خور شدن قیمت ها را باید جدی گرفت

یکی از موضوعاتی که تحلیل گران بنیادی در بررسی صورت های مالی بسیار به آن اهمیت می‌دهند این است که آیا شرکتی را که تحلیل میکنند پتانسیل افزایش قیمت در آینده دارد یا خیر یا قیمت آن به اصطلاح پیشخور شده است؛ یعنی قیمت قبلا افزایش داشته و در حال حاضر خرید آن سهم اصلا مناسب نیست. گاهی اوقات در بازار مشاهده میکنید که قیمت سهمی در طول ۵ روز کاری ۲۰ درصد رشد داشته است و پس از آن گزارشی از شرکت منتشر می شود که نشان از یک اتفاق دارد حال آن اتفاق می تواند رونمایی از یک قراداد جدید و یا اتفاق مثبت در گزارش های میان دوره ای و یا حتی فروش دارایی و …. باشد. خب بعد از ارائه گزارش نمیتوان انتظار رشد قیمت را در سهم داشت چرا که رشد قیمت سهم قبل از ارائه گزارش در سایت کدال اتفاق افتاده است و این نشان میدهد که نشت اطلاعاتی سهم موجب رشد قیمتی آن شده است. بنابراین سرمایه گذار بهتر است بعد از ارائه گزارش در سایت کدال از خرید سهم مورد نظر صرف نظر کند و اگر سهم را قبل از آن خریده است در مثبت ها اقدام به فروش کند.

 

شاید علاقمند باشید این مقالات را هم مطالعه کنید

در چه شرایطی میتوان شرکت های زیانده را خریداری کرد

خرید کتاب های مورد تایید در حوزه بنیادی و تکنیکال

خرید و فروش حقوقی در بازار نشانه چیست

  • ایمان احمدیان