آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

این وبلاگ در خصوص آموزش بورس و بازار سرمایه ویژه افرادی می باشد که قصد دارند یک سرمایه گذاری مناسب را شروع کنند.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی

۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

سفته بازی در سهام و معیارهای آن

سفته بازی در سهام همواره یکی از موضوعات قابل توجه در بازار سرمایه بوده است به گونه ای که سرمایه گذاران همواره علاقمند به این کار بوده و عموما به دنبال سفته بازی در سهم برای کسب سود هستند.

در این بخش قصد داریم در خصوص سرمایه شرکت و اثرات آن بر قیمت سهم صحبت کنیم و اینکه کم و یا زیاد بودن سرمایه شرکت می‌تواند چه تاثیری بر روند معاملات داشته باشد و آیا سرمایه‌گذار در هنگام خرید سهم باید این مولفه را به عنوان عامل اثرگذار در نظر بگیرد یا خیر. در کل سرمایه شرکت معیاری از ریسک و پتانسیل شرکت برای سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید. شرکت‌های کوچک‌تر قابلیت و توانایی بیشتری برای توسعه و رشد در آینده دارند و به همین دلیل، انتظار رشد قیمتی از این شرکت ها با توجه به چشم‌انداز موجود بالاست اما برای شرکت‌های بزرگتر که عموما به مرحله بلوغ هم رسیدند انتظار خاصی برای رشد سود عملیاتی در آینده نداریم، مگر اینکه تمهیدات خاصی برای این شرکت‌ها در نظر گرفته شود؛ اما با این وجود باز هم نرخ رشد پایینی در طی چند سال دارند و قادر نیستند به پای شرکت‌های نوپا در سود آوری برسند.

 در توضیح سفته بازی و راه های سفته بازی در سهم ابتدا باید مقدار سرمایه شرکت را هم مد نظر قرار داد. البته این موضوع را هم باید مد نظر داشت که عموما شرکت‌های با سرمایه پایین پتانسل بالایی برای رشد قیمتی در آینده دارند ولی میزان ریسک این شرکت ها نیز بالاست. در واقع باید گفت که تغییرات سود در شرکت‌های با سرمایه کمتر، بالاست و برای شرکت‌های بزرگتر هم این فرایند برعکس است یعنی پتانسیل کمتر و از طرفی ریسک کمتر. حال در نظر بگیرید که هر سرمایه‌گذاری باید با توجه به سطح ریسک پذیری خود این شرکت ها را انتخاب کند.

سفته بازی

 

سفته بازی در سهام چیست و سفته باز کیست

نکته مهمی که در خصوص سرمایه شرکت ها وجود دارد این است که غالبا شرکت‌های با سرمایه پایین‌تر به دلیل تعداد سهام کمتر، قابلیت نوسان بیشتری دارند و ترجیح سرمایه‌گذاران این است که فعالیت بیشتری در این نوع شرکت‌ها داشته باشند و اصطلاحا در آن نماد سفته بازی کنند چرا که شرکت‌های با سرمایه بیشتر به دلیل داشتن سهامداران متعدد و عدم امکان هماهنگی با سهامدار عمده و عرضه سهم در رشد قیمتی،  قابلیت فراوانی برای افزایش قیمت و سفته بازی (SPECULATING)سهام ندارند. از طرف دیگر برای شرکت‌های با سرمایه پایین، یک اتفاق بنیادی می‌تواند تغییرات زیادی را در میزان سودآوری شرکت ایجاد کند. به عنوان مثال در یک شرکت با سرمایه پایین، انعقاد یک قرارداد جدید با حاشیه سود مناسب، می‌تواند میزان فروش شرکت را به یکباره افزایش داده و همین موضوع هم موجب افزایش سود شرکت می‌شود.

سفته بازی در سهم همراه با انتشار خبر

 به عنوان مثال شایعاتی در بازار منتشر می‌شود مبنی بر اینکه گروهی قصد سفته بازی در سهمی را دارند و به شما هم اطلاع دادند که سهم را خریداری کنید و شما هم بعد از بررسی، قرار است درصدی از پرتفو را به این سهم اختصاص دهید. اینجا یکی از زمان‌هایی هست که باید سرمایه شرکت را بررسی کنید. حال اگر این شرکت جز شرکت‌های با سرمایه بالا باشد، سهام آن را خریداری می‌کنید؟ در مرحله اول فکر می‌کنید که چه کسی می‌تواند قیمت سهام شرکتی با تعداد سهام زیاد و شناوری بالا را افزایش دهد و آیا این شدنی هست. البته در خصوص شرکت‌های با سرمایه پایین شاید این موضوع منطقی‌تر باشد.

در خصوص سفته بای یک نکته جالب که در مقالات بسیاری در خصوص آن صحبت شده؛ این است که شرکت‌های با سرمایه کمتر، نوسانات قیمت و ریسک بیشتری نسبت به شرکت‌های بزرگتر دارند. البته در کنار تعداد کل سهام شرکت ها، باید میزان شناوری سهم را مد نظر قرار داد چرا که هر چقدر میزان سهام شناور شرکت کمتر باشد، قابلیت سفته بازی در سهم بیشتر و برعکس هر چقدر شناوری شرکت بالاتر باشد قابلیت سفته بازی و نوسانگیری در سهم کمتر است. البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که ممکن است شناوری سهمی ۱۰ درصد باشد ولی برای جمع کردن شناور ان ۱۰۰ میلیارد تومان پول نیاز باشد و شناوری شرکتی ۲۰ درصد باشد و برای جمع کردن آن ۳۰ میلیارد تومان نیاز باشد. پس واضح است که سفته بازی در شرکتی که شناوری آن ۲۰ درصد است در این مثال راحت تر است.

 

سفته بازی

 

سفته بازی در سهام چگونه صورت می گیرد

به عنوان مثال سرمایه شرکتی ۱۰ میلیارد ( تعداد کل سهام این شرکت ۱۰۰ میلیون برگ سهم است) و قیمت هر سهم این شرکت در بازار ۳۰۰ تومان است. این شرکت ۱۰ درصد شناوری دارد که معادل ۱۰ میلیون برگ سهم است. چند سرمایه‌گذار برای افزایش قیمت سهم با هم توافق کرده و به همین منظور سعی می‌کنند کل شناوری شرکت را آهسته آهسته از بازار جمع کنند. در این حالت با فرض جمع کردن کل شناور حدود ۳ میلیارد تومان سرمایه نیاز هست. به نظر شما آیا این غیر ممکن است؟ زمانی که بخش زیادی از شناوری سهم جمع شد سرمایه‌گذاران خبرهای مثبتی از سهم در بازار منتشر کرده و دیگر سرمایه‌گذاران را به خرید سهم ترغیب می‌کنند و به همین راحتی قیمت سهم افزایش پیدا می‌کند چرا که همگام با افزایش قیمت سهم، عرضه کننده دیگری در بازار نیست و کل شناوری سهم قبلا جمع شده بود. این یکی از مصادیق افزایش قیمت سهم (سفته بازی) برای شرکت‌های با سرمایه و شناوری پایین بود.

در کلاس آموزش تابلو خوانی در بورس در خصوص چگونگی سفته بازی در سهم به صورت کامل توضیح داده می شود.

 

 

مختصری از کتاب ” سهام نخرید مگر با شناخت رفتار و روانشناسی بازار”

تالیف” مهدی افضلیان

خرید آنلاین کتاب

—————————————————————————————————————

پیشنهاد می‌کنم این مقالات را هم بخوانید:

کد به کد کردن و مفهوم آن

صندوق های قابل معامله در بورس

  • ایمان احمدیان
  • ۰
  • ۰

انتخاب یک سهم : بنیادی یا تکنیکال

انتخاب یک سهم مناسب همواره به عنوان یکی از دغدغه های سرمایه گذاران مطرح بوده است و عموم سرمایه گذارن به هنگام ورود به بازار سرمایه با این مشکل مواجه می باشند و همواره به دنبال راهکارهای مناسب برای انتخاب و خرید یک سهم در قیمت مناسب می باشند. به طور کلی هر سرمایه گذاری در تحلیل و انتخاب یک سهم مناسب برای خرید باید یک سری فاکتورها و مولفه هایی را مد نظر قرار دهد که غالب سرمایه گذاران به آن توجهی ندارند. موضوعاتی که ممکن است برای هر سرمایه گذاری بدیهی باشد ولی به وقت عمل هیچگاه از آن استفاده نمی شود که این به مرور زمان به صورت عادت درآمده و به عنوان یک نقطه ضعف برای سرمایه گذار محسوب می شود.

 

سرمایه گذاران در انتخاب سهام یک شرکت دو رویکرد را پیش رو دارند یعنی یا از تحلیل بنیادی استفاده می‌کنند و یا از تحلیل تکنیکال و هر سرمایه گذار نیز با توجه به پشتوانه تحلیلی که دارد یکی از این دو روش را انتخاب می‌کند. ممکن است سرمایه گذاری صرفا از تحلیل بنیادی در خرید و فروش سهام استفاده کند و یا سرمایه گذاری صرفا از تحلیل تکنیکال استفاده کند و یا سرمایه گذار دیگری هم از ترکیب این دو نوع تحلیل در بازار استفاده کند و در نهایت سهم خود را در یک قیمت مناسب خریداری کند.

 

عوامل مهم در انتخاب یک سهم 

به نظر من هر سرمایه گذاری برای فعالیت در بازار سرمایه باید به خواندن صورت های مالی و درک آن آشنایی داشته باشد و صرفا نگوید من تکنیکال کار هستم و به درک صورت مالی نیازی ندارم. از طرفی برای یک تحلیل گر بنیادی نیز باید همین رویه برقرار باشد یعنی یک تحلیل گر بنیادی صرفا خود را محدود به صورت مالی نکند بلکه باید با تفسیر نمودار و شناخت رفتار معامله گران در نمودار آشنایی داشته باشد و بتواند سهمی را در یک قیمت مناسب خریداری کند.

 

انتخب یک سهم

 

در انتخاب یک سهم خوب ابتدا سرمایه گذار باید با درک صورت مالی مانند صورت سود و زیان و تفسیر آن به این نتیجه برسد که شرکتی که برای خرید مد نظر دارد دارای حداقل شرایط لازم برای خرید می باشد یعنی اینکه زیانده نباشد و یا اینکه با توجه به قیمت آن و عملکرده دوره های گذشته دارای سود مناسب و از طرفی  p/e مناسبی باشد. اینکه شرکتی دارای حاشیه سود ناخالص و حاشیه سود خالص مناسبی باشد و عملکرد شرکت در این دو مولفه در حال افزایش باشد نشان میدهد که انتظار سودآوری از شرکت در میان مدت بالا می باشد ولی اگر برعکس حاشیه سود ناخالص شرکتی در گزارش های میان دوره ای در حال کاهش باشد این نشان میدهد که یا فروش شرکت در حال کاهش می باشد و یا بهای تمام شده شرکت در حال افزایش است و این موضوع برای رشد سوداوری شرکت بسیار نامناسب است. این نشان میدهد که شرکت به لحاظ بنیادی شرایط مناسبی برای رشد سودآوری ندارد.

حال در انتخاب یک سهم اگر مولفه های ذکر شده مناسب بوده و شرکت هم دارای کیفیت سودسازی مناسبی باشد و چشم انداز مناسبی برای افزایش سوداوری در اینده داشته باشد باید اقدام به خرید سهم کنیم. خرید سهم در یک قیمت مناسب و در یک زمان مناسب مربوط به علم تکنیکال است و چارتیست ها با استفاده از ابزارهای مختلف به دنبال یافتن بهترین نقطه برای خرید سهم هستند.

 

تا به اینجای کار همه چیز طبق روال است. اما یک نکته باقی می‌ماند و این است که عموما در تعیین قیمت مناسب برای خرید سهم به رفتارهای معامله گران توجهی نمی شود. به عنوان مثال سرمایه گذار به لحاظ تکنیکالی تعیین می‌کند که محدوده ۱۵۰ تومان دارای حمایت قوی است و در همین محدوده سهم را می‌خرد ولی برخلاف انتظار محدوده حمایتی شکسته شده و سهم دچار ریزش قیمتی می شود سرمایه گذار فکر میکند که تحلیل تکنیکال اصطلاحا جواب نمیدهد و کارایی ندارد. ( در خصوص این موضوع مقاله ای در سایت کار شده تحت عنوان چرا حمایت ها درست عمل نمیکنند که پیشنهاد میکنم حتما مطالعه نمایید). برای انتخاب یک سهم در قیمت مناسب و به لحاظ تحلیل تکنیکال خیلی نیاز نیست درگیر تحلیل های تخصصی بازار شوید بلکه به راحتی و با شناخت تحلیل تکنیکال کلاسیک و شناخت رفتار بازار میتوانید حرکت های بعدی سهم را تشخیص دهید و در انتخاب یک سهم خوب موفق عمل کنید.

انتخاب یک سهم

 

عوامل رفتاری در انتخاب یک سهم

 برای خرید سهم در محدوده حمایتی صرفا نباید به گذشته اکتفا کرد و گفت حمایت سهم معتبر است بلکه باید برخی نکات مانند رفتار معامله گران را نیز مد نظر قرار داد. معمولا در محدوده های حمایت تکنیکالی باید شاهد ۳ اتفاق مهم باشیم که شامل موارد زیر می باشد:

۱- قدرت خریدار به فروشنده مناسب

۲- افزایش حجم معاملات نسبت به میانگین روزهای گذشته

۳-مقایسه گام های حرکتی سهم در نمودار

اگر در نزدیکی محدوده حمایتی سهم هستیم و شاهد این ۳ اتفاق نباشیم میتوان گفت حمایت دارای اعتبار لازم نمی باشد و به همین دلیل بهتر است علی رغم مناسب بودن وضعیت بنیادی سهم، برای خرید سهم در قیمت مناسب عجله نکرد.

 

خرید سهم با استفاده از تکنیک های تابلو خوانی

تابلو خوانی و تکنیک های معاملاتی در بورس در واقع شناخت رفتار سرمایه گذار در بازار می باشد که برای اولین بار آن را بعد سوم تحلیل در بازار سرمایه نامگذاری کردم. در این روش معاملاتی اولا شما میتوانید با استفاده شناخت رفتار سرمایه گذاران در خرید سهام شرکت توجه کافی داشته باشید و هر سهمی را در هر قیمتی نخرید و ثانیا شما قادرید با استفاده از تابلو خوانی برخی از سهام شرکت ها را برای نوسان گیری انتخاب کنید. برای درک بهتر این موضوع بهتر است برخی از ویدئوهای آموزشی در حوزه تابلو خوانی را در لینک معرفی شده ببینید. حال برای درک بهتر موضوعات در حوزه تابلو خوانی در دوره اموزشی تابلو خوانی در بورس ثبت نام کنید.

 

————————————————–

پیشنهاد میکنم مقالات زیر را مطالعه نمایید.

تکنیک تابلو خوانی سهام : نمادهای پربیننده

آموزش بورس : نکات معامله گری در بازار سرمایه

  • ایمان احمدیان
  • ۰
  • ۰

روانشناسی بورس و شک و تردید در معاملات

یکی از موضوعات حوزه روانشناسی بورس شک و تردید در معاملات می باشد. شک و تردید در معاملات به عنوان یکی از آفت های معامله گری در رواشناسی بورس به حساب می آید. این آفت همیشه در سرمایه گذاران وجود دارد که خواه یا ناخواه در معاملات خود با آن مواجه می شوند. همه سرمایه‌گذاران فعال در بازار سرمایه اغلب اوقات باید تصمیمات درست و مناسبی را در خصوص موقعیت معاملاتی خود اتخاذ کنند. به عنوان مثال سرمایه‌گذاری سهمی را در قیمت ۶۰۰ تومان خریداری کرده و بعد از خرید، قیمت سهم به ۵۴۰ تومان کاهش و معامله هم حدود ۱۰ درصد وارد زیان شده است. حال این سرمایه‌گذار با استراتژی معاملاتی که قبلا تدوین کرده است؛ باید سهم را بفروشد چرا که ممکن است قیمت سهم کاهش بیشتری داشته باشد. در این مرحله سرمایه‌گذار دچار شک و تردید می‌شود که آیا با فروش سهم و شناسایی زیان ۱۰ درصدی از معامله خارج شود و یا اینکه به امید افزایش قیمت در آینده، سهم را نگهداری کند.

یکی از عواملی که میتواند در حوزه روانشناسی بورس و عوامل مربوط به استرس معامله گران موثر واقع شود طراحی پلن و سیستم معاملات فردی می باشد. زمانی که بر مبنای استراتژی و پلن معاملاتی شخصی در بازار سرمایه معامله می‌کنید نباید تردید داشته باشید چون این استراتژی قبلا تست و مورد قبول واقع شده است. بسیاری از سرمایه‌گذاران با قرار گرفتن در این موقعیت؛ فکر می‌کنند بهترین کار ممکن نگهداری سهم با هدف افزایش قیمت در آینده است. معمولا در این شرایط زیان سرمایه‌گذار بیشتر شده و اصطلاحا سرمایه‌گذار وارد باتلاق ضرر می‌شود و به دلیل کاهش بیش از حد قیمت، قادر به اخذ تصمیم درستی نیست. پس هیچگاه مردد نباشد و سعی کنید بهترین تصمیم ممکن را در خرید و فروش بگیرید. 

روانشناسی بورس

 

شک و تردید در معاملات: یکی از اجزای روانشناسی بورس

در زمینه روانشناسی بورس مقاله ای از توماس بولکووسکی (بولکووسکی کتاب های بسیاری رو در خصوص روانشناسی بازار سهام منتشر کرده که پیشنهاد می‌کنم که کتاب های منتشر شده از ایشون رو حتما مطالعه کنید) منتشر شده که در خصوص اثرات شک و تردید در بازار سهام است. بخشی از این داستان را به صورت خلاصه در این بخش بیان می‌کنم :

” شخصی به نام لیندا می‌شناسم که یک مشاور سرمایه‌گذاری است، او در کشیدن ماشه خرید و فروش سهام، بدون تردید توانایی خیره‌کننده‌ای دارد. به یاد می‌آورم زمانی به او یک ایمیل زدم و گفتم سهمی که اخیرا خریداری کرده ای، قرار است سود سالانه خود را کاهش دهد. لیندا به محض باز شدن بازار، آن را با قیمت ۲۶ دلار که کمتر از قیمت خریدش پس از ۳۲ روز بود فروخت. البته سهم، قیمت‌های پایین تری تا ۱۹ دلار را هم در همین مدت به خود دیده بود. او از طریق این کار، حدود ۲۷ درصد از منافع مشتریانش را حفظ کرد. تجربه به او نشان داده است که به سرعت و بدون یک لحظه فکر بیشتر، زیان‌های خود را متوقف کند و هنگامی که معامله‌ای خوب پیش می‌رود و سودها در حال جمع شدن هستند، استراحت کند. اکنون هر‌گاه سهمی که خریده‌ام خوب پیش نمی‌رود، تصور می‌کنم که لیندا آن سهم را دارد. از خود می‌پرسم او در این موقعیت چه می‌کند و سریع آن کار را انجام می‌دهم “

پس بهتر است همواره در معاملات سهام قاطعیت کافی داشته و از استراتژی تدوین شده پیروی و حتی الامکان در انجام معاملات تردید نداشته باشید. در این صورت می‌توانید به یک معامله‌گر موفق و خبره در بازار مالی تبدیل شوید. در کل روانشناسی بورس و شناخت رفتار معامله گران در بازار می تواند موجب بهبود فراوانی در معاملات شود.

 

مختصری از کتاب ” سهام نخرید مگر با شناخت رفتار و روانشناسی بازار”

تالیف” مهدی افضلیان

 خرید آنلاین کتاب

  • ایمان احمدیان