آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

این وبلاگ در خصوص آموزش بورس و بازار سرمایه ویژه افرادی می باشد که قصد دارند یک سرمایه گذاری مناسب را شروع کنند.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی

۸ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

سرمایه گذاری در بورس : آری یا خیر

در بحث سرمایه گذاری در بورس همیشه این سوال در بین عموم وجود دارد که آیا بازار سرمایه مکان مناسبی برای سرمایه گذاری است یا خیر. در خصوص خوب و یا بد بودن سرمایه گذاری در بورس ابتدا فرد باید شرایط خود را به لحاظ ریسک پذیری و ریسک گریزی بررسی کند و ببیند آیا فردی است که قدرت ریسک لازم را داشته باشد یا خیر؛ یعنی فکر کند اگر با سرمایه گذاری در بورس بخشی از سرمایه خود را از دست دهد؛ قرار است این زیان تاثیری در زندگی فردی و خانوادگی شخص داشته باشد یا خیر. برخی از افراد هم ریسک گریز هستند یعنی توانایی پذیرش ریسک را ندارند و دوست دارند که همواره سرمایه شان حفظ باشد و ماهانه هم بازدهی کمی از سرمایه گذاری خود دریافت کنند. این افراد بهتر است در اوراق مشارکت و یا بانک و یا اوراق قابل معامله در بورس مانند امین یکم که دارای بازدهی مناسب تری نسبت به بانک می باشد سرمایه گذاری کنند ولی سرمایه گذاران ریسک گریز باید این موضوع را به خاطر داشته باشند که در کشورهای که با ریسک افزایش قیمت دلار مواجه هستند عملا شاهد کاهش ارزش دارایی ها هستند و نیاز است که با سرمایه گذاری، کاهش ارزش دارایی خود را جبران کنند. بنابراین نیاز به سرمایه گذاری در بازارها وجود دارد و یکی از سرمایه گذاری ها، سرمایه گذاری در بورس می باشد.

سرمایه گذاری در بورس

 

آیا سرمایه گذاری در بورس مناسب است

حال سوال اینجاست که آیا در بورس سرمایه گذاری کنیم یا خیر. برای اینکه به این سوال پاسخ دهیم ابتدا باید بررسی کنیم که قرار است به چه صورت در بازار سرمایه معامله کنیم. دو دسته سرمایه گذار در بورس وجود دارد. دسته اول سرمایه گذارانی هستند که وارد بازار سرمایه می شوند و بدون هیچگونه آموزشی شروع به معامله در بازار سرمایه میکنند و بعد از چند معامله و ضرر کردن از بازار سرمایه خارج می شوند و عطای ان را به لقای آن می بخشند. عده ای دیگر به محض ورود به بازار سرمایه و سرمایه گذاری در بورس، آموزش بازار سرمایه را شروع کرده و رفته رفته با آموزش دانش خود را در حوزه بورس افزایش میدهند. جهت ورود به بازار سرمایه و ترتیب گذراندن دوره های اموزشی فیلم را مشاهده کنید. بنابراین اگر قصد دارید وارد بازار سرمایه شوید حتما ابتدا آموزش ببینید و با سرمایه کم شروع به فعالیت در بازار سرمایه کنید.

 

برای سرمایه گذاری در بورس به کجا مراجعه کنم

برای سرمایه گذاری در بورس باید ابتدا کد بورسی دریافت کنید. برای دریافت کد بورسی باید به کارگزاری ها مراجعه کنید. کارگزاری ها شرکتهای خدماتی فعال در بازار سرمایه هستند که خرید و فروش اوراق بهادار قابل معامله در بورس صرفاً به واسطه آنان صورت می‌گیرد و هر فرد متقاضی خرید و فروش سهام باید به آنها مراجعه کند و خود راسا بدون واسطه یک کارگزار قادر به معامله اوراق بهادار در بورس نخواهد بود.

برای انجام معامله در بورس هر شخصی نیاز به یک کارگزار رسمی برای دریافت کد بورسی دارد. همانطور که بانک به مشتریانش شماره حساب می‌دهد و این شماره هم به عنوان شناسه مشتری به حساب می آید؛ در بورس هم کد بورسی هر فرد شناسه آن فرد در بازار سهام است. کد سهامداری شناسه ۸ کاراکتری می باشد که از سه حرف اول نام خانوادگی و یک عدد تصادفی ۵  رقمی تشکیل شده است. سرمایه گذار با داشتن این کد می تواند معاملات خود را در بازار سرمایه شروع کند.

سرمایه گذاری در بورس

 

سود سرمایه گذاری در بورس چقدر است

یکی از سوالاتی که هر سرمایه گذار قبل از ورود به بازار سرمایه و سرمایه گذاری می پرسد این است که سود سرمایه گذاری در بورس به چه میزان می باشد و اگر ۲۰ میلیون تومان سرمایه گذاری کنم؛ ماهانه به چه میزان بازدهی خواهد داشت. این جمله نشان میدهد که هر سرمایه گذاری قبل از ورود به بازار سرمایه میزان بازدهی خود را بازدهی سود بانکی میسنجد و بررسی میکند که آیا سرمایه گذاری در بورس بازدهی بیشتر از بانک خواهد داشت یا خیر و با همین تفکر نیز قصد دارد سرمایه گذاری در بورس را شروع کند.

برای فعالیت و سرمایه گذاری در بورس اصلا نمی توان یک بازدهی ثابت در نظر گرفت بلکه باید در کنار آموزش و فعالیت در بازار سرمایه به گونه ای فعالیت کرد که در میان مدت به یک بازدهی خوب رسید و این تنها از طریق صبر کردن و داشتن دیدگاه میان مدت به بازار سرمایه امکان پذیر خواهد بود. البته برخی از سرمایه گذاران می توانند با خرید صندوق سرمایه گذاری مشترک در ابتدای ورود به بازار سرمایه. ریسک معاملات خود را کاهش دهند تا پس از بدیت آوردن توانایی لازم، در بورس به خرید و فروش یهتم بپردازند.

 

آموزش پله اول سرمایه گذاری در بورس

اگر قصد سرمایه گذاری در بورس را دارید و به تازگی وارد بازار سرمایه شده اید و قصد فعالیت در این بازار پر ریسک را دارید ما به شماکلاس اموزش بورس را پیشنهاد می کنیم چرا که هر سرمایه گذاری می تواند با گذراندن  کلاس های آموزشی بورس و تمرین و تکرار مباحث، معامله کردن در بورس و پس از آن کسب تجربه، به یک معامله گر موفق در بورس تبدیل شود. اما در شرایط فعلی بسیاری از افرادی که وارد بازار سرمایه می شوند توجهی به آموزش ندارند و تنها با دانستن مقدمات بازار شروع به خرید و فروش میکنند در صورتی که این کار اصلا درست نیست و ممکن است در میان مدت به زیان سرمایه گذار منجر شود.

در خصوص کلاس های آموزشی بورس و شرکت در کلاس های آموزشی از صفر تا ۱۰۰ این روزها توجه به یک نکته اهمیت فراوان دارد و آن هم وعده سودهای سرشار در بازار سرمایه است در صورتی که حقیقت این نیست و قرار نیست که شما با شرکت در کلاس های آموزش بورس، سودهای زیادی را کسب کنید و همه اینها تنها یک شعار می باشد. برای شرکت در کلاس های آموزش بازار سرمایه نیاز است که ابتدا یک تحقیق کلی نسبت به موسسات آموزشی موجود داشته باشید. موسساتی که دارای اساتید باتجربه در حوزه بازار سرمایه می باشند و هزینه های مقرون به صرفه دارند و از طرفی دارای کامل ترین بسته آموزش بورس می باشند می تواند به صورت کامل نیاز شما را برطرف کند. اشتباهی که بیشتر عوام دارند این است که فکر میکنند هر چقدر هزینه های دوره های آموزشی بالاتر باشد، کیفیت کلاس ها بالاتر و از طرفی میزان سودشان در بازار نیز بیشتر است در صورتی که واقعیت غیر از این می باشد و هزینه های گزاف صرفا برای بزرگ جلوه دادن آموزش و به نوعی فریب عوام می باشد. پس بهتر است گول تبلیغات این چنینی با هدف کسب سود ۱۰ درصدی در بازار را نخورید و به دنبال یک موسسه آموزشی خوب باشید.

 

پیشنهاد می‌کنم این مقالات را هم بخوانید:

آیا در سکه و طلا سرمایه گذاری کنیم؟

به جای بانک در کجا سرمایه گذاری کنیم؟

  • ایمان احمدیان
  • ۰
  • ۰

عرضه اولیه چیست : خرید عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ 

خرید عرضه اولیه در بورس معمولا از جمله فعالیت هایی است که به سرمایه گذاران تازه وارد برای خرید و فروش سهام پیشنهاد میشود چرا که عرضه های اولیه به خاطر جذابیت قیمتی مورد استقبال سرمایه گذاران واقع شده و در چند روز ابتدایی شاهد رشد قبمت آن می باشیم. بخش های قبل گفتیم که سرمایه گذاری در بورس دارای مزایای فراوانی می باشد و هر فردی در کنار شغل خود می تواند یک درآمد دومی را هم داشته باشد. برای خرید عرضه اولیه هر سرمایه گذاری باید داری کد معاملاتی باشد.

 

تعریف عرضه اولیه در بورس

به طور کلی شرکت هایی که برای اولین بار وارد بازار سرمایه می شوند اصطلاحا عرضه اولیه می شوند. شرکت ها قبل از ورود به بازار سرمایه ممکن است شرکت دولتی و یا خصوصی باشند ولی به محض ورود به بازار سرمایه، سهامی عام می شوند و عده ای زیادی از خریداران سهام این شرکت، مالک آن و به اصطلاح سهامدار می شوند. زمانی که شرکتی قصد ورود به بورس را دارد بعد از طی کردن مراحل پذیرش تاریخ برای ورود آن به بازار سرمایه در نظر گرفته می شود که معمولا این تاریخ ۲ روز کاری قبل از عرضه باید توسط سایت فرابورس ایران و یا سایت بورس اطلاع رسانی شود که در واقع زمان عرضه اولیه سهام است.

 

نحوه خرید عرضه اولیه چگونه است

برای خرید عرضه اولیه به دو صورت انلاین و آفلاین میتوان اقدام نمود. در خرید آفلاین سرمایه گذار باید قیمت و حجم در خواستی ( همانطور که در اطلاعیه عرضه اولیه عنوان شده است) خود را وارد سامانه معاملاتی کند تا کارگزار نسبت به خرید عرضه اولیه برای شخص اقدام کند. در خرید عرضه اولیه به صورت آنلاین سرمایه گذار باید در زمان تعیین شده توسط بورس اقدام به خرید سهام کند که شرح آن به صورت کامل آورده شده است. به عنوان مثال در شکل زیر اطلاعیه عرضه اولیه داروسازی اوه سینا در نماد داوه نشان داده شده است که در تاریخ ۲۳ آبان ۱۳۹۷ عرضه اولیه می شود.

 

 

برای خرید عرضه اولیه سرمایه گذار باید درخواست قیمت و حجم را وارد سامانه معاملاتی کند. در خصوص قیمت و حجم باید گفت که سرمایه گذار نمی تواند درخواست خود را به هر قیمت و حجمی وارد سامانه کند بلکه باید درخواست حجم و قیمت خود را طبق اطلاعات منتشر شده در آگهی عرضه اولیه وارد سامانه کند.

 

آیا از دو کارگزاری میتوان عرضه اولیه خرید

در خصوص چگونگی خرید عرضه اولیه در بازار سرمایه این سوال در بین سرمایه گذاران تازه وارد وجود دارد که ایا میتوان از چند کارگزاری عرضه اولیه خرید یا خیر؟ پاسخ خیر است چرا که هر سرمایه گذار با کد بورسی خود صرفا میتواند یک بار عرضه اولیه را خریداری کند و امکان خرید عرضه اولیه از یک کد بورسی در چند کارگزاری امکان پذیر نمی باشد.  

 

شرایط خرید عرضه اولیه : عرضه اولیه را با چه قیمتی بخریم

در خرید عرضه اولیه نمیتوان قیمت و حجم را به صورت دلخواه وارد سامانه معاملاتی کرد. بلکه هر عرضه اولیه دارای شرایطی می باشد که در مثال توضیح داده شده است. به عنوان مثال در آگهی عرضه اولیه شرکت داوه حجم در نظر گرفته شده توسط هر سرمایه گذار حقیقی و حقوقی ۷۰۰ سهم و دامنه قیمت تعیین شده در محدوده ۳۰۰۰الی ۳۳۰۰ می باشد. حال سرمایه گذار میتواند حداکثر ۷۰۰ سهم را وارد سامانه کند و اگر ۱ سهم هم بیشتر وارد سامانه معاملاتی کند با خطا مواجه می شود و امکان خرید عرضه اولیه نیست. از طرفی ممکن است برخی از عرضه اولیه ها به دلیل بزرگ بودن شرکت به نقدینگی فراوانی نیاز داشته باشد و سرمایه گذار به هر دلیلی نتواند آن را تامین کند. به همین دلیل در این حالت می تواند تعداد کمتری از سهم را برای خرید وارد سامانه معاملاتی کند.

در خصوص پیشنهاد قیمت در خرید عرضه اولیه هم باید به یک نکته توجه کرد. برای سرمایه گذارانی که اطلاعات چندانی نسبت به ارزش گذاری سهم شرکت ندارند بهتر است قیمت مطلوب برای خرید را از شبکه های اجتماعی معتبر استعلام کنند که نظر تحلیلگران بر روی چه قیمتی است. اما رایج است که سرمایه گذاران بالاترین قیمت پیشنهاد شده در اگهی را به عنوان قیمت عرضه اولیه در نظر میگیرند و دلیل آن هم معمولا به دلیل سود ده بودن عرضه اولیه می باشد و همه سرمایه گذاران تمایل دارند عرضه های اولیه را هر چند با مبلغ کم خریداری کنند.

 

خرید عرضه اولیه

 

معمولا زمان دقیق عرضه اولیه در همان روز در قسمت ناظر بازار در صفحه همان نماد قرار میگیرد ولی معمولا زمان عرضه اولیه ساعت ۱۰ الی ۱۲ می باشد. هر سرمایه گذاری در بازه زمانی تعیین شده می تواند سفارش خود را وارد سامانه معاملاتی کند و هیچگونه تقدم و تاخری در زمان سفارش وجود ندارد. یعنی فرقی نداره شما ساعت ۱۰ سفارش خود را وارد سامانه کنید یا ۱۰:۳۰ یا ۱۱:۰۰ . چرا که بعد از ساعت در نظر گرفته شده عرضه انجام می شود و همه سرمایه گذاران به نسبت مساوی سهام را خریداری می‌کنند.

 

خرید عرضه اولیه

 

ممکن است گاهی در اطلاعیه پذیرش تعداد سهم در نظر گرفته شده ۵۰۰ سهم باشد ولی پس از اینکه عرضه انجام می شود میبینید که به شما ۳۵۰ سهم رسیده است و علت آن نیز قائده تسهیم به نسبت در عرضه اولیه می باشد. به عنوان مثال در عرضه اولیه بالا تعداد کل سهام  ۲۰ میلیون برگ سهم باشد و کل تقاضای سیستم نیز ۲۰ میلیون برگ سهم باشد در این صورت به هر سرمایه گذار ۲۰۰ سهم می رسد ولی اگر تقاضا بیشتر از مقدار عرضه سهم ( در این مثال ۲۰ میلیون برگ سهم می باشد ) تعداد سهامی که به هر شخص می رسد کمتر از ۲۰۰ سهم می باشد که باید مد نظر سرمایه گذاران قرار گیرد.

 

بهترین زمان برای فروش عرضه اولیه چه وقت است

مهم ترین سوال در بین سرمایه گذاران این است که عرضه اولیه را در چه زمانی به فروش برسانند. از آنجا که اگر سهم به قیمت مناسبی عرضه شود معمولا رشد قیمت آن در طی چند روز اتفاق می افتد و به همین دلیل تمایلی برای فروش سهم در ابتدا وجود ندارد. اما برای سرمایه گذارانی که اطلاع درستی از ارزش سهم ندارند بهتر است که در صورت عرضه شدن صف خرید ، سهم خود را نیز به فروش برسانند. البته فروش سهم نیز در عرضه اولیه قوانینی دارد که در کتاب ” سهام نخرید مگر با شناخت رفتار و روانشناسی بازار ” منتشر شده و در آن توضیح داده شده است.

 

آیا خرید عرضه اولیه همیشه سودآور است

با توجه به توضیحات فوق میتوان گفت که هر سرمایه گذار تازه وارد به بورس می تواند عرضه اولیه را در بازار خریداری کند و از این محل سود خوبی را کسب کند و به این ترتیب با خرید عرضه اولیه با بازار سرمایه بیشتر اشنا شود. البته گاهی اوقات هم شرکت های تازه وارد با قیمت مناسبی کشف قیمت نمی شوند و به همین دلیل سود مناسبی نصیب سرمایه گذار نمیکنند که تعداد شرکت هایی که با قیمت نامناسب عرضه میشوند بسیار کم می باشد. بهتر است که سرمایه گذاران تازه وارد به بورس برای سرمایه گذاری در بورس ابتداآموزش های لازم را کسب کنند و سپس وارد این بازار شوند.

آیا خرید عرضه اولیه بدون نقدینگی امکان پذیر است

در خصوص خرید عرضه اولیه در بین سرمایه گذاران این سوال وجود دارد که آیا بدون نقدینگی هم میتوان عرضه اولیه را از کارگزاری ها خریداری کرد یا خیر. در این خصوص باید گفت که برخی از کارگزاری ها این امکان را برای مشتریان خود فراهم کرده اند که بدون داشتن نقدینگی عرضه اولیه را خریداری کنند. در این کارگزاری ها معمولا فروش سهام نیز توسط کارگزاری انجام می شود و ممکن است کارگزاری در موعد مقرر سهام را بفروشد ولی سهم بعد از آن چندین روز رشد کند. از آنجا که خرید عرضه اولیه به نقدینگی زیادی نیاز ندارد بهتر است خرید و فروش خود را در کارگزاری معتبر انجام دهید و درگیر خدمات اینچنینی و در عوض کارگزاری بدون خدمات مناسب نباشید. ما به همه سرمیاه گذارانی که قصد فعالیت در بازار سرمایه را دارند پیشنهاد می کنیم که در کلاس های آموزش بازار سرمایه از صفر تا ۱۰۰ شرکت کنند تا پس از آموزش قادر به معاملات موفقی در بازار سرمایه باشند.

 

 شاید علاقمند باشید این مقالات را هم مطالعه کنید

آموش بازار سرمایه از صفر تا ۱۰۰

چگونه در بورس طلا و سکه بخریم

  • ایمان احمدیان
  • ۰
  • ۰

تحلیل بنیادی شرکت ها و اطلاعات موجود در صورت های مالی

سرمایه گذاران در بازار سرمایه برای تحلیل بنیادی شرکت ها از اطلاعات موجود در صورت های مالی شرکت ها استفاده میکنند که تغییر هر یک از ایتم ها می تواند سوداوری شرکت را تحت تاثیر قرار دهد. 

برای توضیح تحلیل بنیاد شرکت ها مثالی می زنیم. فرض کنید صاحب کسب و کاری هستید که با چهار نفر از دوستان خود تشکیل داده‌اید و در زمینه فروش پوشاک فعالیت دارید. در پایان هر فصل و یا سال دور هم جمع می‌شوید و میزان سود و زیان فعالیت خود را در طی آن فصل و یا سال محاسبه می‌کنید و پس از آن برای دوره بعد برنامه‌ریزی می‌کنید. به عنوان مثال در این فروشگاه، فروش سالانه پوشاک ۳ میلیارد تومان و هزینه بهای تمام شده کالای فروش رفته ( شامل هزینه خرید پوشاک + سربار + حقوق و دستمزد ) حدود ۲ میلیارد تومان می‌باشد؛ در نتیجه سود ناخالص شرکت ۱ میلیارد تومان می‌شود که پس از کسر هزینه‌های مالی و مالیات، سود خالص فروشگاه به دست می‌آید. شرکت‌ها نیز به همین منوال صورت سود و زیان خود را به صورت دوره‌ای و در بازه‌های زمانی ۳ ماهه منتشر می‌کنند و در پایان سال نیز عملکرد کلی خود را نشان می‌دهند که در آن سال سودآور بوده‌اند و یا متحمل زیان شده‌اند.

 

تحلیل بنیادی شرکت ها

 

تحلیل بنیادی شرکت ها و محاسبه سود هر سهم

در مثال قبل اگردرآمد‌های فروشگاه پوشاک در یک سال را از کل هزینه‌های آن کسر کنیم سود خالص فروشگاه بدست می‌آید که اگر سود خالص را بر تعداد شرکای فروشگاه تقسیم کنیم؛ سود هر شخص بدست می‌آید. حال همین وضعیت در کلیه شرکت‌های سهامی نیز حکمفرما می‌باشد؛ بدین معنی که اگر کل درآمدهای شرکت ( فروش محصولات و یا درآمد حاصل از ارائه خدمات) را از کل هزینه‌های آن کسر کنیم سود خالص شرکت به دست می‌آید. حال اگر سود خالص را بر تعداد سهام منتشر شده شرکت تقسیم کنیم؛ سود هر سهم به دست می‌آید. به عنوان مثال اگر سود خالص شرکتی ۵۰ میلیارد تومان و تعداد سهام شرکتی ۵۰۰ میلیون برگ سهم باشد EPS یا سود هر سهم از رابطه زیر بدست می‌آید  که برابر با ۵۰۰ تومان می‌باشد. بررسی تغییرات سود در شرکت های بازار سرمایه در واقع همان تحلیل بنیادی می باشد که سرمایه گذاران از آن برای بدست اوردن ارزش ذاتی سهم استفاده می کنند.

تحلیل بنیادی شرکت ها

 در تحلیل بنیادی شرکت ها از اطلاعات و صورت های مالی در دوره های زمانی مختلف استفاده می شود. به عنوان مثال شکل زیر اطلاعات و صورت‌های مالی ۱۲ ماهه منتهی به ۲۹/۱۲/۱۳۹۶ شرکت پتروشیمی زاگرس را نشان می‌دهد. همانطور که مشاهده می‌شود سود خالص شرکت ۱۹،۴۹۷،۳۲۰ میلیون ریال می‌باشد که اگر آن را بر تعداد سهام منتشر شده شرکت (معادل ۲،۴۰۰،۰۰۰،۰۰۰) تقسیم کنیم؛ سود هر سهم شرکت زاگرس حدود ۸۱۲۴ ریال به دست می‌آید. البته این نکته را باید به خاطر داشت که در گزارش‌های میان دوره‌ای ۳ ماهه، ۶ ماهه و ۹ ماهه شرکت‌ها نیز سود هر سهم شرکت منتشر می شود.

تحلیل بنیادی شرکت ها

  • ایمان احمدیان
  • ۰
  • ۰

صورت های مالی شرکت ها و چگونگی درک و فهم آن

در بخش های قبل گفتیم که صورت های مالی شرکت ها یکی از ابزارهایی می باشد که تحلیل گران بنیادی در برآورد ارزش ذاتی سهم از آن استفاده میکنند. در این بخش نیز قصد داریم در خصوص سرمایه شرکت و دیگر نکات موجود در صورت حساب سود و زیان صحبت کنیم.

هر نوع دارایی مالی یا ارزش دارایی‌های مالی نظیر وجه نقد موجود در حساب‌های بانکی، کارخانه‌ها، ماشین آلات و تجهیزاتی که برای تولید در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد سرمایه شرکت به حساب می‌آید. در صورت های مالی، سرمایه شرکت‌ها ذکر شده و ما از این سرمایه برای بدست آوردن تعداد سهام شرکت استفاده می‌کنیم.

به عنوان مثال اگر سرمایه شرکتی ۴۰۰ میلیارد ریال باشد برای بدست آوردن تعداد سهام، سرمایه ثبت شده شرکت را بر ارزش اسمی هر سهم در ایران که معادل ۱۰۰۰ ریال است تقسیم می کنیم و از این طریق تعداد سهام شرکت بدست می آید.

 

 

به عنوان مثال در شکل زیر که صورتحساب سود و زیان شرکت غشهداب می باشد سرمایه شرکت ۷۵ میلیارد تومان است؛ در کادر قرمز رنگ نشان داده شده است. با توجه به سرمایه شرکت، تعداد کل سهام شرکت نیز ۷۵۰،۰۰۰،۰۰۰ سهم می‌باشد.

 

صورت های مالی

 

دانش کلی نسبت به سرمایه شرکت ها و تعداد سهام آنها می تواند فرصت هایی را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد چرا که هر چه قدر میزان سرمایه شرکتی کمتر باشد امکان سفته بازی و بالابردن قیمت سهم نیز بالاتر می باشد و دانش نسبت به این موضوع می تواند کمک بسیاری در شناخت این شرکت ها کند.

  • ایمان احمدیان
  • ۰
  • ۰

تعدیل سود سهام

تعدیل سود سهام : افزایش و یا کاهش سود شرکت

تعدیل سود سهام به این معنی می باشد که شرکتی با توجه به تغییر در آیتم های موجود در صورت مالی مانند فروش شرکت، بهای تمام شده محصول، درآمد حاصل از سرمایه گذاری سود خود را افزایش یا کاهش میدهد. حال اگر EPS (سود هر سهم یا EARNING PER SHARE) شرکت در طول سال تغییر کند به آن تعدیل EPS می گویند. اگر سود شرکت در پیش بینی جدید افزایش داشته باشد اصطلاحا می گویند که شرکت تعدیل مثبت داشته و اگر هم EPS شرکت کاهش پیدا کند اصطلاحا می گویند که شرکت تعدیل منفی داشته است.

 

مثالی از تعدیل سود سهام :

به عنوان مثال پیش بینی سود شرکت ۲۰ تومان بوده است و در پیش بینی جدید شرکت سودش را ۳۰ تومان اعلام کرده. در این حال باید گفت که شرکت ۵۰% تعدیل مثبت داشته است.

تعدیل سود سهام

همانطور که در فرمول بالا توضیح داده شده است میزان تعدیل معادل ۵۰ درصد بوده است. حال اگر شرکت پیش بینی سود ۶۰ تومانی داشته باشد و در پیش بینی جدید سود خود را ۴۰ تومان اعلام کند در اینجا باید گفت که شرکت تعدیل منفی ۳۳% داشته است.

تعدیل سود سهام

در خصوص تغییرات قیمت سهم بعد از تعدیل باید یک نکته را مورد توجه قرار داد. تعدیل های مثبت و یا منفی اثرات خود را بر قیمت سهم میگذارند و موجب افزایش و یا کاهش قیمت سهام می شودند

در مثال زیر سود شرکت دکیمی از ۱۴۵ تومان به ۱۶۰ تومان رسیده است. این بدین معنی است که شرکت تعدیل مثبت ۱۰% داشته است.

 

تعدیل سود سهام

 

 

پیشخور شدن قیمت در تعدیل سود :

به صورت کلی زمانی که میزان تعدیل سود سهام بیشتر از ۲۰ درصد باشد نماد متوقف می شود تا شرکت گزارش خود را اعلام کرده و سپس نماد بازگشایی شود. معمولا در بازگشایی نمادها، درصد تعدیل ها اثرش را بر قیمت سهم می گذارد و شاهد رشد و یا کاهش قیمت سهم هستیم اما گاهی اوقات این اتفاق نمی افتد. به عنوان مثال زمانی که شرکتی ۵۰ درصد تعدیل مثبت داشته باشد نمی توان انتظار داشت که در بازگشایی ۵۰% به قیمت سهم افزوده شود.

معمولا بعد از تعدیل سود سهام، درصد تغییرات قیمت سهم را عرضه و تقاضا در روز بازگشایی مشخص می کند. نکته دیگر اینکه، ممکن است قبل از اینکه پیش بینی جدید شرکت منتشر شود عده ای از افزایش سود آن باخبر شوند و قبل از بسته شدن نماد برای تعدیل، رشد قیمتی را در سهم شاهد باشیم، در این صورت ممکن است بعد از بازگشایی قیمت سهم تغییرات رو به بالایی نداشته باشیم و دلیل آن هم رشد قیمتی می‌باشد که قبل از بسته شدن نماد داشتیم.

 

  • ایمان احمدیان