آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

این وبلاگ در خصوص آموزش بورس و بازار سرمایه ویژه افرادی می باشد که قصد دارند یک سرمایه گذاری مناسب را شروع کنند.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی

۴ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

تابلو خوانی سهام : نمادهای پر بیننده

در بخش‌های قبل در خصوص تابلو خوانی سهام صحبت کردیم و گفتیم برخی از تکنیک های معاملاتی در سایت tsetmc وجود دارد که سرمایه گذار با دانستن آن و گذراندن کلاس آموزش تابلو خوانی در بورس قادر به درک این تکنیک ها و استفاده از آن در معاملات می باشد. تکنیک های تابلو خوانی در بورس در واقع یکی از بهترین تکنیک ها در هنگام خرید سهم در زمان مناسب و از طرفی تشخیص نوسان های کوتاه مدت می باشد. این تکنیک ها در واقع ماهیت تحلیلی ندارند و صرفا می توانند به عنوان یک آلارم برای سرمایه گذار به حساب آیند که سرمایه گذار در میانه بازار با استفاده از تکنیک هایی که در این سایت مطرح شده است به سادگی میتواند برخی از سهامی که شاید قرار است یک بازی بر روی آن تعریف شود را پیدا کرده و آن را رصد کند و در نهایت برای خرید آن اقدام کند.در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم که چگونه با رصد کردن نمادهای پربیننده در بازار میتوانیم سهامی را بررسی کنیم که برای بازار مهم بوده است و چگونه باید تشخیص دهیم که در آن نماد سرمایه گذاران فروشنده بوده اند یا خریدار.

یکی از تکنیک هایی که می تواند به عنوان ابزار تابلو خوانی سهام باشد این است که در چه زمانی در صف فروش سهم بخریم و یا اینکه چگونه سهام با قدرت خریدار عالی را شناسایی کنیم و یا اینکه حجم معاملات در چه زمانی می تواند به عنوان یک سیگنال معاملاتی به حساب آید. همه موضوعات گفته شده از طریق تابلو خوانی مناسب در بازار حاصل می شود و هر چقدر سرمایه گذار درک بهتری از تابلو خوانی داشته باشد به نوبه خود بهتر می تواند موقعیت های مناسب در بازار را تشخیص دهد. به همین دلیل به همه سرمایه گذاران توصیه می شود که مطالب تابلو خوانی و بازار خوانی که در این سایت به صورت کامل در خصوص ان نوشته شده است را مطالعه کنند چرا که تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس به عنوان بعد سوم تحلیل در بازار به حساب می آید.

 

نمادهای پربیننده بازار در صفحه سایت مدیریت فناوری

سایت مدیریت فناوری بورس تهران به آدرس WWW.TSETMC.COM به صورت روزانه نمادهای پربیننده بازار قرار میگیرد که تصویر آن در بخش زیر قابل مشاهده است. به عنوان مثال در شکل زیر نمادهای بانک ملت، خساپا، شپنا و … جز نمادهای پر بیینده قرار گرفته اند. حال باید بررسی کنیم که آیا در این نمادها به عنوان خریدار عمل کنیم و یا اگر این نمادها را داریم آنها را بفروشیم.

تابلو خوانی سهام

نمادهای پربیننده بازار در تابلو خوانی سهام

نمادهای پر بیننده بازار در تابلو خوانی سهام معمولا نمادهایی می باشند که سرمایه گذاران به صورت روزانه و در ساعت معاملات بازار آنها را رصد میکنند و از آنجا که با هر بار کلیک کردن بر روی نمادی، شمارنده سایت نماد را شناسایی میکند بنابراین آن را جز نمادهای پربیننده بازار قرار میدهد. حال هر چقدر میزان جستجوی سرمایه گذاران در نمادی بیشتر باشد به همان میزان نماد جز نمادهای پربیننده قرار میگیرد. پس نمادهای پربیننده بازار در تابلو خوانی سهام به معنی نمادهایی می باشد که بیشتر از سایر نمادها توسط سرمایه گذاران مورد بررسی قرار گرفته است.

حال سوال اصلی اینجاست که در تابلو خوانی سهام آیا نمادهای پربیننده بازار می تواند به عنوان یک سیگنال برای سرمایه گذار مد نظر قرار گیرد یا خیر. در این خصوص باید گفت در شرایطی که نماد جز نمادهای پربیننده بازار قرار میگیرد باید برای سرمایه گذار یک سیگنال باشد. بهتر است سیگنال را اینجا خرید در نظر نگیرید بلکه بهتر است سیگنال را هشدار در نظر بگیرید یعنی هشداری که باید سهم را بررسی کنید و به دنبال علت آن باشید که چرا نماد پر بیننده شده است. معمولا در بازار خوانی و تابلو خوانی سهام نمادهای پرببینده از اهمیت فراوانی برخوردارند و میتوانند سیگنال های کوتاه مدتی به سرمایه گذار دهند.

 

تابلو خوانی سهام

 

نکات قابل بررسی در نمادهای پر بیننده بازار در تابلو خوانی و بازار خوانی

در بررسی نمادهای پربیننده بازار حتما باید عوامل زیر را در نظر بگیرید تا بتوانید روند حرکتی سهم را تشخیص دهید.

حجم معاملات سهم در تابلو خوانی سهام : حجم معاملات نمادی را که جز نمادهای پر بیننده بازار شده است را رصد کنید. تغییر حجم معاملات می تواند یک سیگنال برای تغییر روند حرکتی سهم باشد. ( پیشنهاد می شود مقاله حجم معاملات سهم و اثرات ان بر قیمت را مطالعه کنید ) به عنوان مثال در شکل بالا بانک ملت با حجم معاملات ۲۶۲ میلیون جز نمادهای پربیننده می باشد. حال فرض کنید که حجم معاملات روزانه بانک ملت در هفته گذشته در محدوده ۱۰۰ میلیون بوده است. بنابراین افزایش دو برابری حجم معاملات به عنوان یک هشدار معاملاتی است که باید همراه با عوامل دیگر مانند تحلیل تکنیکال سهم و قدرت خریدار به فروشنده مورد بررسی قرار گیرد.

تحلیل تکنیکال سهم: بعد از اینکه نماد پربیننده بازار حجم خاص هم داشت بهتر است نمودار آن را بررسی کنید و ببینید در چه محدوده قیمتی قرار دارد. ممکن است گاهی اوقات سهم جز نمادهای پربیننده بازار باشد و حجم معاملات هم افزایش یابد ولی با نگاهی به نمودار به این نتیجه می رسیم که سهم در محدوده مقاومتی است و فروش در آن محدوده اتفاق افتاده است و بیشتر فشار فروش در سهم می باشد. گاهی اوقات هم ممکن است سهم به لحاظ تکنیکالی در محدوده حمایتی باشد و به همین دلیل شاهد افزایش حجم معاملات سهم و ظاهر شدن آن در صفحه نمادهای پر بیننده باشیم که میتواند نشان دهنده رشد قیمت سهم در اینده باشد.

قدرت خریدار بالا در تابلو خوانی و بازار خوانی : البته گاهی اوقات سهم جز نمادهای پر بیننده بازار قرار میگیرد و با نگاهی به سهم به این نتیجه می رسیم که سهم قدرت خریدار به فروشنده آن در محدوده مناسبی قرار دارد. افزایش قدرت خریدار به فروشنده در نماد نشان میدهد که آن نماد توسط عده ای باحجم های بالا در حال خریداری می باشد . بنابراین اگر در این حالت شاهد برتری فروشنده به خریدار باشیم؛ نشان میدهد که آن نماد پر بیننده معاملاتی از جنس فروش دارد و باید از خرید آن خودداری کرد. البته در بحث مربوط به قدرت خریدار به فروشنده گفتیم که با استفاده از فیلتر قدرت خریدار به فروشنده به سادگی میتوان سهامی که قوی توسط برخی از سرمایه گذاران خریداری شده است را رصد کرد و مورد بررسی بیشتر قرار داد.

بنابراین در نمادهای پر بیننده بازار بهتر است هر بار این ۳ موضوع را چک کنید و در صورتی که سیگنال ورود در سهم داده شد وارد معاملات شوید و یا سهمی را که دارید بفروشید. یکی از بحث هایی که در کلاس آموزش تابلو خوانی در بورس بر روی آن تاکید دارم بررسی روزانه نمادها پر بیننده بازار با استفاده از مولفه های گفته شده می باشد که هر سرمایه گذاری به سادگی می تواند آن را در معاملات خود استفاده کرده و در جهت گرفتن سیگنال معاملاتی استفغاده کند.

  • ایمان احمدیان
  • ۰
  • ۰

آموزش تابلو خوانی در بورس : لازمه فعالیت هر سرمایه گذار

آموزش تابلو خوانی در بورس یکی از نیازهای اساسی هر سرمایه گذار بعد از ورود به بازار سرمایه و دریافت کد بورسی می باشد تا بتواند اتفاقاتی را که در تابلو معاملاتی بورس مشاهده می کند تجزیه و تحلیل کرده تا با استفاده از اطلاعات بدست آمده به خرید و فروش سهام بپرداد. تابلو خوانی بورس حتی برای سرمایه گذارانی که چندین سال در بازار سرمایه فعالند نیز کارایی دارد و همه سرمایه گذاران حتی آنهایی که با استفاده از تحلیل بنیادی و یا تکنیکال در بازار معامله می کنند باید آن را یاد بگیرند. برای درک بهتر این موضوع مثالی میزنم. فرض کنید که سرمایه گذاری با تحلیل بنیادی سهم کپشیر را برای خرید مد نظر دارد. آیا این سرمایه گذار صرفا با وجود اینکه کپشیر بنیادی خوبی دارد باید آن را بخرد و یا باید مولفه های دیگری را هم مد نظر قرار دهد؟ اینجاست که باید با استفاده از تابلو خوانی قیمت مناسبی را برای خرید مد نظر قرار دهد. حال اگر رفتار معاملاتی سرمایه گذاران در این سهم فروش است آیا باز هم باید سهم را بخرد و یا اینکه صبر کند تا تابلو سهم مناسب شود و زمانی که فشار فروش در سهم نیست ان را خریداری کند؟ اینها موضوعاتی است که در بحث تابلو خوانی در حصوص آن صحبت می شود.

 

یکی از مشکلاتی که در بین فعالان بازار سرمایه در خصوص تابلو خوانی بورس وجود دارد این است که سرمایه گذاران بنیادی و یا تکنیکالیست در هنگام خرید سهام اصلا به روانشناسی بازار بورس توجهی ندارند و رفتار معامله گران را در خریدن و یا فروختن سهم در یک قیمت مناسب در نظر نمی گیرند و ممکن است حتی با فرض مناسب بودن سهم، قادر نباشند در یک قیمت مناسب سهم را خریداری و یا به فروش برسانند. اینکه ما قادر به تشخیص محدوده مناسب برای فروش سهم باشیم صرفا با ترکیبی از تحلیل تکنیکال و آموزش تابلو خوانی در بورس امکان پذیر است و افرادی که قادر به درک موضوع حجم معاملات و استفاده از آن در خرید و فروش سهم باشند قادرند موقعیت های مناسبی را برای فروش سهم انتخاب کنند.

 

آموزش تابلو خوانی در بورس

 

آموزش تابلو خوانی در بورس

آموزش تابلو خوانی در بورس یکی از آموزش هایی می باشد که هر سرمایه گذار باید آن را بیاموزد تا بتواند درک بهتری نسبت به تابلومعاملات و برخی تکنیک های معاملاتی در بورس داشته باشد. شناخت و خواندن تابلو معاملاتی در بورس صرفا نگاه کردن قیمت ها و برخی مولفه های معاملاتی در سهم نیست بلکه سرمایه گذار باید قادر به درک بخش های موجود در صفحه معاملات باشد. اینکه سرمایه گذار قیمت های معاملاتی مانند آخرین معامله، قیمت پایانی و … را میبیند باید بتواند به درستی ان را تفسیر کند که این موضوع جز با آموزش تابلو خوانی در بورس امکان پذیر نیست. آنچه را که امروز تحت عنوان تابلو خوانی در بورس داریم شامل تفسیر قیمت ها در بازار و رفتارهایی می باشد که در ذهن خریداران و فروشندگان شکل میگیرد و همه اینها در قالب عدد و رقم خود را نشان میدهد. اما متاسفانه عده ای فکر میکنند که تابلو خوانی صرفا آموزش سایت TSETMC است در صورتی که این تفکر اشتباه و این موضوع هم به اشتباه در ذهن سرمایه گذاران جا افتاده است. پس بدانید که آموزش تابلو خوانی در بورس در واقع فهمیدن تفکرات سرمایه گذاران در معاملات است.

 

کتاب تابلو خوانی در بورس

اما یکی از مشکلات دیگری که سرمایه گذاران دارند این است منبع درستی برای مطالعه تابلو خوانی در بورس ندارند و به همین دلیل به دنبال یافتن منبع مناسبی برای یادگیری تابلو خوانی در بورس می باشند. یکی از کتاب هایی که در این زمینه می تواند مفید باشد مطالعه کتاب ” سهام نخرید مگر با شناخت رفتار و روانشناسی بازار ” می باشد که با استقبال بالای سرمایه گذاران قرار گرفته و با فروش ۱۲۰۰۰ جلد به چاپ هفتم رسیده است و یکی از کتاب های پرفروش بازار سرمایه به حساب می اید که دلیل آن نیز بیان تکنیک های معاملاتی و برخی تکنیک های تابلو خوانی در بورس به زبانی کاملا شیوا و روان می باشد. بنابراین به همه سرمایه گذارانی که فعالیت آنها در بازار سرمایه کمتر از دو سال می باشد پیشنهاد میکنم که این کتاب را مطالعه کنند. در واقع این کتاب حاصل تجربه های معامله گری می باشد که هر سرمایه گذاری باید با صرف زمان زیاد ئو هزینه زیاد در بازار سرمایه آن را کسب کند.

آموزش تابلو خوانی در بورس

 

در حال حاضر کلاس آموزش تابلو خوانی در بورس در کارگزاری آگاه در حال برگزاری می باشد که سرمایه گذاران از طریق لینک قادر به ثبت نام می باشند.

 

سرفصل های کلاس آموزش تابلو خوانی در بورس

  • آشنایی کلی با سایت tsetmc

    شاخص کل یا هم وزن : بر اساس کدام بازار را تحلیل کنیم.

    بررسی رفتار معامله گران بازار در خرید و فروش بر اساس قیمت های پایانی و آخرین معامله

    چگونگی تشخیص ورود پول هوشمند به سهم بر اساس حجم معاملات

    بررسی نسبت خریدار به فروشنده در تشخیص روند حرکتی سهم

    چگونه ورود نقدینگی به کل بازار را تشخیص دهیم.

    بررسی روند خرید و فروش حقیقی و حقوقی در بازار و تصمیم گیری بر اساس آن

    معرفی برخی از فیلترهای کاربردی در جهت شناسایی سهام

    چگونه ورود نقدینگی به صنایع را تشخیص دهیم.

    کد به کد و معاملات بلوکی و بررسی رفتار معامله گران حقیقی و حقوقی در خرید و فروش

 

 

  • ایمان احمدیان
  • ۰
  • ۰

حباب قیمتی در بورس چگونه است

شکل گیری حباب قیمتی در بورس

مفهوم حباب قیمتی در بورس از قرن ۱۷ وارد اقتصاد شده است. با وجود این موضوع حباب قیمت تا اواخر قرن ۲۰ مورد پژوهش علمی قرار نگرفته است. از هنگام مطرح شدن اصطلاح حباب در بازار سرمایه ایران در سال ۱۳۸۲، هر نوع افزایش سریع قیمت ها را به اشتباه حباب فرض می کنند در حالی که این چنین نیست چون حباب زمانی رخ می‌دهد که سفته بازی در ابزار مالی خاصی مانند سهام باعث شود قیمت افزایش یابد و این اقدام به سفته بازی بیشتری منجر شود. در این شرایط قیمت بازار به سطح کاملا غیر منطقی می رسد .

حباب قیمتی چگونه شکل می گیرد

حباب قیمتی در بورس معمولا با کاهش یک باره قیمت ها همراه می شود که به آن سقوط بازار می گویند. واژه حباب هم از اینجا ناشی می شود که قیمت ها همانند حباب رشد می کنند و سرانجام ترکیده که این همراه با سقوط می باشد. در یک بازار کارا، قیمت سهام در بورس اوراق بهادار از طریق عرضه و تقاضا تعیین می شود و در نهایت عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت سهم می باشد. اما عوامل مختلفی مانند تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال و در نهایت تابلو خوانی و بازار خوانی موجب می شوند که یک قیمت در بازار شکل بگیرد.

 

حباب قیمتی در بورس

حباب قیمتی در بورس

 

حباب قیمتی بورس : بحران های ایجاد شده در دنیا

بحران های بازار سهام یکی از رویدادهای مهم و جالب در عرصه علمی و عملی است به طوری که برای سرمایه گذاران ترس از بحران یک منبع همیشگی استرس و اضطراب است و با وقوع چنین بحرانی زندگی تعدادی از آنها ویران می شود. فرو ریختن ناگهانی و وحشتناک بازار در سال ۱۹۸۷ به طور همزمان در بسیاری از کشورها در یک لحظه باعث تبخیر شدن چند تریلیون دلار شد. مشابه این سقوط در سال ۲۰۰۸ در آمریکا و آن هم به دلیل دارایی های رهنی مسموم ایجلاد شد که ابتدا در آمریکا ایجاد بحران کرده و سپس دامنه آن به کل دنیا رسید و سبب ایجاد حباب قیمتی در کل بورس ها شد.

حباب قیمتی در اقتصاد در حالتی به وجود می آید که عدم توازن در عرضه و تقاضا ایجاد شود و تقاضا هم به صورت غیر واقعی بالا رود؛ تقاضایی که برای آن نیاز واقعی وجود ندارد و به همین جهت قیمت افزایش می یابد؛ در حالی که ارزش واقعی آن کالا به اندازه قیمت آن نباشد.

اما در بازار سهام و کاهش قیمت ها می توان گفت که سرمایه گذاران در این تفکر هستند که عواملی که موجب رشد قیمتی سهام هستند اوضاع مناسبی ندارند و به همین دلیل قیمت ها شروع به کاهش می کنند و از طرفی به دلیل ترس ایجاد شده در بازار نیز باقی سرمایه گذاران وارد موقعیت فروش می شوند و این فشار فروش در بازار به سرعت موجب ایجاد رفتار گله ای در سهم می شود و همین میتواند موجبات کاهش قیمت سهام و در یک اشل بزرگ تر ترکیدن حباب قیمتی در بورس را ایجاد کند.

حباب قیمتی در بورس

حباب قیمتی در بورس

جان مینارد کینز، ناجی سرمایه داری جدید و نویسنده کتاب «تئوری عمومی اشتغال، پول و بهره» در خصوص حباب قیمتی حرف جالبی دارد. وی می گوید: «این عقلایی نیست که برای سرمایه گذاری که شما باور دارید بازده آتی آن ۳۰ باشد ۲۵ بپردازید؛ در حالی که حدس می زنید ارزش بازاری آن در سه ماه بعد ۲۰ خواهد بود»(کینز، ص ۱۵۵، ۱۹۳۶، متن اصلی).

به طور کلی شکل گیری حباب قیمتی در بورس موجب ترس و وحشت کلیه سرمایه گذاران در بازار می شود و مشکلات آن دامنه کل بازار را می گیرد. بازار بورس در سال ۹۲ دچار این بحران شد. بعد از رشد خیره کننده بازار بورس در سال ۹۱ و ۹۲ و هنگامی که افراد بسیاری وارد بازار سرمایه شدند؛ در دی ماه ۱۳۹۲ حباب بازار سرمایه ترکید. حال اینکه بتوان اتفاقات روی داده در سال ۹۲ را تحت عنوان حباب قیمتی در بورس دانست یا خیر جای بحث و بررسی دارد چرا که عمده رشد بازار در آن سال ها به دلیل افزایش ۳ برابری قیمت دلار و بحث افزایش ارزش جایگزینی شرکت ها بود. اما با این وجود با رشد بیش از حد قیمت ها بازار سرمایه ریزش کرد و قیمت ها یکی پس از دیکری شروع به کاهش کردند و این روند فرسایشی حدود ۳ سال ادامه دار بود.

یکی از اتفاقاتی که بعد از ترکیدن حباب قیمتی در بورس ایجاد می شود عدم اعتماد دوباره به بازار بورس توسط سرمایه گذارن می باشد و این یکی از مشکلاتی می باشد که رشد های یک باره در بازار سهام می تواند برای کلیت بازار ایجاد کند. 

 

  • ایمان احمدیان
  • ۰
  • ۰

رفتار گله ای : آفت بازار سرمایه

یکی از رفتارهای رایج در بین سرمایه گذاران در تمام بازارهای مالی دنیا رفتار گله ای می باشد و در این بخش قصد داریم توضیح دهیم که چرا سرمایه گذاران در بازار های مالی و به خصوص در بازارهای ایران و به خصوص بازار سرمایه این رفتار را از خود نشان میدهند.

یکی از مفروضات کارایی بازار سرمایه این است که سرمایه گذاران بطور منطقی عمل می کنند، ولی شواهدی وجود دارد که حاکی از عکس العمل غیر منطقی سرمایه گذاران است. از آنجایی که بورس اوراق بهادار تهران از کارایی لازم برخودار نیست، بنابراین شناخت هر چه بیشتر عوامل رفتاری معامله گران به حفظ تعادل بازار و بهبود آن کمک خواهد کرد.

 

رفتار گله ای

 

تعریف رفتار گله ای

 وقتی سرمایه گذاران تصمیم به تقلید از تصمیمات قابل مشاهده سایرین می گیرند، رفتار گله ای بروز می کند. وجود رفتار گله ای در بازار سرمایه ایران به وفور مشاهده می شود و آن هم عدم دانش سرمایه گذاران به این رفتار می باشد. به عناون مثال فرض کنید که در بازار یک سهمی در حالت متعادل معامله می شود و در بین سرمایه گذاران هیچ انگیزه ای برای خرید سهم وجود ندارد. ناگهان با یک زنج مثبت در سهم و ایجاد کردن صف خرید در سهم به یکباره سرمایه گذاران تمایل به خرید سهم پیدا میکنند و درخواست خرید خود را در سقف قیمت روزانه یعنی صف خرید وارد سیستم می کنند و به اصطلاح صف نشینی میکنند و بدون اینکه سهم را تحلیل کرده و در خصوص ارزش سهم اطلاعی داشته باشند وارد صف خرید می شوند. این رفتار نشان میدهد که تصمیم سرمایه گذاران دیگر بر روی رفتار یک سرمایه گذار اثر گذار بوده است.

البته گاهی اوقات سرمایه گذاران ممکن است به دلیل تابلو خوانی و بازار خوانی سهمی را خریداری کنند و به همین جهت وارد صف خرید سهم شوند که این موضوع با موضوع بحث تفاوت دارد. ( بهتر است مقاله ای که در خصوص تابلو خوانی و بازار خوانی به آن لینک داده شده است را حتما مطالعه کنید)

لازم به ذکر است که این رفتار در صف فروش هم وجود دارد. به عنوان مثال فرض کنید سهمی را در قیمت ۲۱۰ تومان خریده اید و سهم به یکباره در قیمت ۲۰۰ تومان صف فروش شده است در این حالت بدون اینکه بررسی کنید که سهم پتانسیل رشد در اینده را دارد یا خیر سریعا سفارش خود را در پایین ترین قیمت وارد سامانه میکنید و به اصطلاح وارد صف می شوید.

این رفتار در بین سرمایه گذاران بسیار معمول می باشد و اینکه چرا به این رفتار، رفتار گله ای یا رمه ای می‌گویند در تصویر زیر به راحتی قابل تشخیص است.

رفتار گله ای

همانطور که در شکل بالا مشاهده میکنید عامل سقوط دسته جمعی گوسفندان به دره به این دلیل است که در ابتدا چند گوسفند این مسیر را رفته اند و باقی گوسفندان پیرو همان چند گوسفند اولیه بوده اند و این رفتار هم ادامه دارد و درنهایت همه گوسفندان به پایین دره سقوط کرده اند.

 

چگونه اسیر رفتار گله ای نشویم

بسیاری از اوقات میبینید که سهمی را درست تحلیل کرده اید و به این نتیجه میرسید که آن را در قیمت ۵۰۰ تومان خریداری کنید و شش ماه بعد و در ۷۰۰ تومان بفروشید. ناگهان میبینید که برخلاف تصور سهم صف فروش شده و قیمت سهم نیز کاهش یافته است. در این حالت با دیدن صف فروش سهم چه تصمیمی میگیرید؟ اگر تصمیم شما این است که سهم را در صف فروش به فروش برسانید بدین معنی است که اسیر تورش رفتاری و رفتار گله ای شده اید ولی اگر به تحلیل خود پایبند باشید یعنی توانسته اید رفتار خود را در سهم کنترل کنید. البته این نکته را هم باید ذکر کرد که نوع تحلیل هر سرمایه گذار در این حالت متفاوت است. اگر سرمایه گذاری با تحلیل تکنیکال و سپس تابلو خوانی در بورس به عددهای ذکر شده در بالا برسد قاعدتا با صف فروش شدن و رسیدن به حد ضرر سهم را میفروشد اما اگر با تحلیل بنیادی باشد معمولا اسیر نوسانات کوتاه مدت نشده و صبر میکنند تا به هدف قیمتی برسد چرا که تحلیلگران بنیادی معمولا همراه با ارائه گزارش های مالی شرکت در خصوص سهم تصمیم گیری میکنند.

رفتار گله ای

حال سرمایه گذاران فعال در بازار سرمایه باید از تصمیمات هیجانی که منجر به رفتار گله ای می باشد شدیدا پرهیز کنند چرا که ممکن است در سهمی به این روش سود کنند ولی در بلند مدت آنچه نصیب سرمایه گذار می شود چیزی جز زیان نیست. برای سرمایه گذاری در بورس باید بتوانید آفت های معامله گری در بورس که یکی از آنها رفتار گله ای می باشد را از خود دور کنید

 

پیشنهاد می کنم مقالات زیر را هم حتما مطالعه کنید.

هفت نکته که معامله گران موفق به شما نمی گویند

تشخیص واگرایی ها

 

  • ایمان احمدیان