آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

این وبلاگ در خصوص آموزش بورس و بازار سرمایه ویژه افرادی می باشد که قصد دارند یک سرمایه گذاری مناسب را شروع کنند.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی

۳ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

قوانین معامله گری در بازارهای مالی

سرمایه گذاری در بورس دارای قوانین منحصر به فردی می باشد که هر سرمایه گذاری باید قبل از ورود، آن را بداند. هر سرمایه گذاری برای شروع معامله در بازارهای مالی و موفقیت در آن نیاز به رعایت یک سری اصول و قوانین دارد. یک معامله خوب و موفق نیاز به مقدماتی دارد که با در کنار هم قرار دادن آنها می تواند تریدهای موفقی داشته باشد. در بخش زیر سعی میکنیم چند نمونه از آنها را معرفی کنیم. از طرفی آموزش تحلیل بنیادی و آموزش تحلیل تکنیکال و آموزش تابلو خوانی در بورس می تواند در کنار شناخت تکنیک های معامله گری در بورس کمک فراوانی به موفقیت فرد کند.

۱- هیچ وقت با فکر سود وارد بازارهای مالی نشوید.

عمده افرادی که قصد فعالیت در بازار سرمایه می شوند در این فکر هستند که با ورود به این بازار سود خوبی کسب کنند و بعد از فعالیت کوتاه مدت از بازار خارج شوند. این تفکر موجب می شود که نتوانید به خوبی در بازار فعالیت کنید. پس هیچ گاه با ورود به این بازار دیدگاه کوتاه مدت نداشته باشید و با شروع سرمایه گذاری در بورس سعی کنید دیدگاه میان مدت و بلند مدت داشته باشید. قبل از ورود به بازار سرمایه بهتر است که مقاله “ آیا فرد مناسبی برای سرمایه گذاری در بورس هستید ” را بخوانید تا به این درک برسید که آیا بازار برای شما مناسب است یا خیر.

۲- به فکر حفظ سرمایه و مدیریت آن باشید و سعی کنید آن را حفظ کنید.

بعد از ورود به بازارهای مالی تلاش همه جانبه ای را برای حفظ سرمایه داشته باشید. این تفکر موجب می شود حساسیت بالایی در خرید سهام خود داشته باشید و هیچگاه رویکرد هیجانی را در بازار دنبال نکنید.

 

سرمایه گذاری در بورس

 

۳- در برابر موقعیت های معاملاتی خود سفت و سخت نباشید.

گاهی اوقات ممکن است با فکر اینکه سهمی شرایط مناسبی برای سوداوری دارد آن را خریداری کنید ولی برعکس آن اتفاق می افتد. تعصب بر روی سهم نداشته باشید و سعی کنید با رعایت قواعد مربوط و با زیان سهم را بفروشید.

۴- دائما در حال معامله نباشید و سعی کنید زمانی را برای استراحت خود اختصاص دهید.

 تعدد معاملات عامل اصلی زیان در بازار های مالی می باشد چرا که سرمایه گذار به دلیل هیجان در معاملات دائما دست به خرید و فروش بزند و زیان داشته باشد. از طرفی هم تعدد معاملات موجب این می شود که سرمایه گذار کارمزد زیادی را هر بار پرداخت کند. از طرفی معامله گر بایبد زمانی را برای استراحت در نظر گیرد چرا که معامله کردن در بازارهای مالی همواره دارای استرس می باشد و به همین دلیل سرمایه گذار باید زمانی را برای استراحت و ریلکس کردن اختصاص دهد تا با کسب انرژی دوباره بتواند معاملات جدیدی را ثبت کند.

۵- ضررها و سودهای خود را مقطعی حساب نکنید و از زیان ناراحت و از سود خوشحال نشوید.

دیدگاه خود را میان مدت برنامه ریزی کنید و ببینید برآیند معاملات شما به چه صورتی است. به عنوان مثال ابتدا یه بازه زمانی ۳ ماهه را برای خود در نظر بگیرید و سعی کنید همواره سهام مورد نظر خود را با تحلیل بنیادی و یا تحلیل تکنیکال خریداری کنید. اگر در بازه زمانی مورد نظر برایند مناسبی داشتید و عملکرد شما مثبت بود برای افزایش میزان سرمایه خود برنامه ریزی انجام دهید اما اگر به این نتیجه رسیدید که هنوز توان تحلیل و یا خرید سهم های مناسب را ندارید اقدامی برای افزایش دارایی خود انجام ندهید و سعی کنید قدرت تحلیل خود را بهبود ببخشید. حال اگر در یک مسیر سودآور قرار دارید به استراتژی و برنامه ریز خود پایبند باشید چرا که لازمه سرمایه گذاری در بورس صبر است.

 

 

۶- برای معاملات خود حد سود و حد زیان تعیین کنید و به آن پایبند باشید.

بسیاری از اوقات سرمایه گذاران برای معاملات خود حد زیان تعیین نمی کنند و به همین دلیل دامنه زیان خود را باز میگذراند تا جایی که امکان فروش سهم به دلیل کاهش بیش از حد قیمت برایشان وجود ندارد و به اصطلاح وارد باتلاق ضرر می شوند.

 

همه سرمایه گذاران در بازار سرمایه باید حداقل این ۶ قانون طلایی را یاد گرفته و سعی کنند به آن عمل کنند تا بتوانند معاملات موفقی را داشته باشند. از طرفی سرمایه گذاران باید قادر باشند حتما این قوانین را در معاملات خود به کار برده و استفاده کنند و صرفا بحث تئوری قضیه را فرا نگیرند.


بخش هایی از کتاب ” سهام نخرید مگر با شناخت رفتار و روانشناسی بازار

 خرید آنلاین کتاب 

 

پیشنهاد می‌کنم این مقالات را هم بخوانید:

به جای بانک در این اوراق سرمایه گذاری کنید

تابلو خوانی و تکنیک های معاملاتی در بورس : نماد پر بیننده

روانشناسی بازار بورس و عوامل موثر در موفقیت معامله گران

  • ایمان احمدیان
  • ۰
  • ۰

ویژگیهای معامله گران موفق در بازارهای مالی

چرا همه معامله گران در بازار سرمایه و یا سایر بازارهای مالی موفق نمی شوند؟ معامله گران موفق چه برتری هایی نسبت به سایر معامله گران دارند؟ روش معاملاتی معامله گران موفق در بازار چیست که آنها را از دیگر معامله گران بازار متمایز کرده است؟ سوالات بالا از جمله سوالاتی می باشد که همه سرمایه گذاران درگیر آن هستند و در این نوشتار قصد داریم در خصوص آن صحبت کنیم.

 

ثبات وضعیت عاطفی/ احساسی

ثبات عاطفی به معنای کنترل خود تحت شرایط فشار است. معامله گران موفق باید تحت شرایط دشوار بتوانند آرامش خود را حفظ نمایند. معامله‌گرانی که توانایی کنترل احساسات را دارند، سطح نگرانی پایینی دارند، آرام می‌مانند، راحت هستند و به ندرت دچار شک و تردید می شوند. آنها معمولا به افراد و شرایط اعتماد می‌کنند، مسوولیت معاملات خود را به عهده می‌گیرند و زیان‌ها را به گردن گردانندگان بازار نمی‌اندازند.


نظم و انضباط
معامله‌ گران موفق کسانی هستند که می‌توانند از قوانین پیروی کنند. آنها افرادی هستند که هنگام رانندگی حد سرعت مجاز را رعایت می‌کنند. آنها کمال گرا هستند و به کار خود افتخار می‌کنند. همچنین دوست دارند کاری را از ابتدا تا پایان انجام دهند و از انجام و تکمیل آنها لذت می‌برند. خلبانانی که عادت دارند چک لیست‌ها را مرتبا ببینند، می‌توانند معامله‌گران موفقی شوند. شخصی که به سادگی با محرک‌های عاطفی بیرونی برانگیخته می‌شود، از نظم کافی برخوردار نیست، هرگز نمی‌تواند معامله‌گر موفقی شود.


هوش
  معامله‌گران موفق به طور معمول باهوش هستند. نیازی نیست که آی کیوی انیشتین را داشته باشند، اما از حد متوسط باهوش تر هستند. توانایی آنها در حل مساله قوی است و با اعداد و ارقام خوب کار می‌کنند. آنها می‌فهمند و می‌دانند که معامله با احتمالات همراه است و هر معامله لزوما همان طور که پیش بینی می‌شود پیش نخواهد رفت.

 

معامله گران موفق

 

هفت توصیه برای موفقیت در معاملات


– تمام زیان‌های احتمالی را پیش از وارد شدن به صحنه نبرد بپذیرید. این موضوع اعتماد به نفس لازم را برای شجاعانه معامله کردن به شما خواهد داد. کسی که می‌داند شکست جزئی از هر نبرد است، تمام نیروی خود را فارغ از نتیجه آن به کار خواهد بست و بلاش خود سعی میکند که بهترین نتیجه ممکن را بدست آورد.


– برابری منطقی را در ذهن و جسم و روح خود ایجاد کنید. نفس عمیق بکشید تا بتوانید اعصاب آرامی داشته باشید


– به مهارت‌ها و درک درونی(حسی) خود اعتماد نمایید. متخصصان می‌گویند، در معاملات نه تنها باید به ابزارهایی که در اختیار دارید اعتماد کنید، بلکه باید به حس درونی خود تکیه کنید.


– موفقیت را به روشنی و وضوح تصور کنید. این موضوعی است که در بسیاری از متون روانشناسی به آن توصیه می شود. به بیان دیگر، می‌توانید مثبت بیندیشید. نتایج مثبت را برای خود تصور کنید و از این راه است که آنها را محقق خواهید ساخت. بله، ممکن است سه سال طول بکشد تا به این مرحله برسید، اما امید و تلاش خود را از دست ندهید.

 

معامله گران موفق

 

– برای غلبه بر ترس فقط در زمان حال زندگی کنید. متخصصان می‌گویند ترس منجر به تحلیل افراطی می‌شود. تجدید افکار و تصمیم‌ها سیستم موجود را نابود می‌کند. بر روی معاملات همان طور که پیش می‌روند تمرکز کنید،نه این که به نتایجی که ممکن است اتفاق بیفتد. هرگز نمی‌توانید آنچه که اتفاق می‌افتد را کنترل کنید، اما می‌توانید تلاش کنید آنچه اتفاق می‌افتد را به خوبی مدیریت کنید.

– هنگامی که کاری را آغاز کرده اید، هرگز آن را متوقف نکنید. معامله‌گران موفق تمام کارها و پروژه‌های خود را تمام می‌کنند. اگر فکر می‌کنید اعتماد به نفس لازم برای انجام یک معامله را دارید، پس تا آخر بازی با آن بمانید.

– برای معامله خود برنامه‌ریزی نمایید و بر اساس آن معامله نمایید. اگر در همان ابتدا، تردید دارید، اصلا معامله نکنید. بدانید که این معامله موفقیتی بزرگ برایتان خواهد بود و سپس پیش بروید.

 

 

پیشنهاد می کنم مقالات زیر را هم حتما مطالعه کنید.

لزوم تشکیل پرتفو در معاملات سهام

چگونه با خط روند در بازار معامله کنید

  • ایمان احمدیان
  • ۰
  • ۰

سهام عدالت چیست

آزاد سازی سهام عدالت امروزه به یکی از بحث های داغ بازار سرمایه تبدیل شده است به گونه ای که افراد بسیار زیادی به بهانه سهام عدالت وارد بازار سرمایه شده اند. اما سهام عدالت چیست و چگونه امکان معامله و خرید و فروش ان وجود دارد؟ ارزش هر برگ سهام عدالت چند تومان است و میتواند تا چند تومان افزایش یابد؟  آیا کسی که فوت کرده است سهام عدالت به او تعلق میگیرد یا خیر؟ ایا امکان فروش سهام عدالت وجود دارد یا خیر. در مقاله ای که با نام ” خرید و فروش سهام عدالت در بورس ” منتشر شده است به برخی از این سوالات پاسخ داده ایم. در این مقاله نیز قصد داریم در خصوص برخی از پرسش های رایج سهام عدالت صحبت کنیم. پس تا انتهای مقاله با من همراه باشید.

 

راه های ارتباطی در خصوص سهام عدالت چگونه است؟

سامانه سازمان خصوصی سازی به ادرس www.samanese.ir فرایند مربوط به پیگیری سهام عدالت و نحوه انتخاب ان را فراهم کرده است. اگر شما در ورود و استفاده از سامانه با مشکلی مواجه شدید می توانید از طریق مرکز تماس سهام عدالت به شماره ۸۸۳۳۷-۰۲۱ مسئله خود را مطرح کنید.اگر سوال شما نیاز به ضمیمه کردن فایل یا اطلاعاتی داردمیتوانید سوال خود را به نشانی پست الکترونیک  info@samanese.ir ارسال فرمایید. دفتر فناوری اطلاعات سازمان خصوصی سازی وزارت امور اقتصادی و دارایی،تنها پاسخگوی سوالات فنی و دسترسی شما به پرتفو سهام عدالت را فراهم می کند.

 

چه تعداد سهام عدالت به هر شخص تعلق می گیرد

سهام عدالت به آن تعداد افرادی تعلق گرفته است که قبل از اسفند ۱۳۹۴ اطلاعات خود را در سامانه سهام عدالت پر کرده اند و افرادی که ثبت نام نکرده اند فعلا سهمی ندارند و سامانه ای برای ثبت نام مجدد این افراد وجود ندارد تا اینکه مجددا ساز و کار دیگری برای ثبت نام این افراد تعریف شود. در حال حاضر دو دهک کمیته امداد و سازمان بهزیستی برگه سهام یک میلیونی دارند و غیر از آن، ۲۵ میلیون نفر برگه‌های سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی و ۱۰ میلیون نفر برگه‌های سهام ۴۷۸ هزار تومانی دراختیار دارند. اگر وارد سامانه سهام عدالت شوید ارزش سهام شما درج شده است که برای برخی حدود ۵۳۲۰۰۰ تومان و برای برخی نیز ۱۰۰۰۰۰۰ تومان درج شده است. ارزش واقعی سهام عدالت برای سهام عدالت ۵۰۰۰۰۰ تومانی بین ۵ تا ۷ میلیون و برای سهام عدالت یک میلیون تومانی بین ۱۰ تا ۱۴ میلیون می باشد. یعنی ارزش سهام عدالت چیزی حدود ۱۰ الی ۱۲ برابر شده است.

آزاد سازی سهام عدالت

 

آزاد سازی سهام عدالت برای افراد متوفی به چه صورت است.

سازمان خصوصی سازی در خصوص آزاد سازی سهام عدالت از قبل عنوان کرده بود که وارثان فرد متوفی با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت قادرند به میزان سهم الارث سهام عدالت را به نام خود کنند ولی ۱۳ اردیبهشت ماه اعلام شد که این فرایند متوقف شده است که علت آن کاهش فشار کاری وارده بر شرکت سپرده گذاری بوده است. البته این فرایند به صورت موقت می باشد و به نظر می رسد بعد از آزاد سازی سهام عدالت امکان انتقال سهام عدالت به وراث فراهم شود.

 

سرمایه گذاری مستقیم و غیر مستقیم در سهام عدالت چیست

طبق اطلاعات منتشر شده آزاد سازی سهام عدالت به دو روش سرمایه گذاری مستقیم و سرمایه گذاری غیر مستقیم می باشد که برای دریافت اطلاعات کامل در خصوص آن بهتر است لینک خرید و فروش سهام عدالت را مطالعه کنید. اما اینکه در آزاد سازی سهام عدالت کدام روش را انتخاب کنیم کاملا به فرد بستگی دارد. در روش سرمایه گذارذی مستقیم فرد پس از ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی قادر به معامله و خرید و فروش سهام عدالت می باشد و سهامی که دارد در سامانه جامع اطلاعات مشتریان نمایش داده می شود. پس اگر سرمایه گذاری در بورس را میدانید و معامله میکنید بهتر است که مدیریت آن را در اختیار بگیرید. اما در روش دوم که سرمایه گذاری غیر مستقیم می باشد. مالکیت و مدیریت سهام‌ عدالت از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی خواهد بود و سهام دار حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آن را نخواهد داشت و در موعدهای زمانی مقرر از مزایای سرمایه گذاری در این صندوق بهره مند خواهد شد و این سهام در قالب صندوق های سرمایه گذار قابل معامله (۷۰ درصد) و صندوق های سرمایه گذاری پروژه استانی (۳۰ درصد) می باشد.

آزاد سازی سهام عدالت

 

فروش سهام عدالت در روش غیر مستقیم چگونه است؟

طبق اطلاعاتی که تا به اینجای کار منتشر شده است قرار است که صندوق های سرمایه گذاری استانی در مرحله بعدی مانند شرکت های سرمایه گذاری به بورس وارد شوند و امکان معامله آنها به صورت سهام و یا یونیت سرمایه گذاری ایجاد شود. هنوز اطلاعات در این زمینه کامل نیست و به نظر در کوتاه مدت شاهد این اتفاق نخواهیم بود. سرمایه گذارانی که دارای کد بورسی می باشند می توانند از تاریخ ۶ خرداد با مراجعه به بانک هایی که شماره شبای خود را معرفی کرده اند میتوانند با پر کردن فرم های مربوط به فروش سهام عدالت در مرحله اول اقدام به فروش ۳۰ درصد سهام خود کنند و این موضوع بر عهده کارگزار می باشد به گونه ای که مالک سهام عدالت حق هیچ گونه اعتراضی در خصوص نوع سهام فروخته شده و قیمت آن ندارد.

 

آیا امکان فروش یکباره سهام عدالت وجود دارد؟

در بخش قبل گفتیم که هر فردی بعد از ثبت نام در سامانه سازمان خصوصی سازی و انتخاب روش سرمایه گذاری مستقیم و پس از ان ثبت نام در سامانه جامع اطلاعات مشتریان یا همان سجام قادر به معامله سهام خود پس از ازاد شدن می باشد. اما سوال اینجاست که آزاد سازی سهام عدالت در بورس به یکباره صورت می گیرد یا خیر. به نظر می رسد که این فرایند در چند مرحله باشد تا افراد به یکباره اقدام به فروش دارایی خود نکنند و همین موضوع موجب کاهش قیمت سهام و یا صف فروش شدن دارایی نشود و به همین دلیل امکان آزاد سازی سهام عدالت و فروش آن در چند مرحله اتفاق می افتد.

 

چرا تا کنون تعدادی از شاغلین و بازنشستگان نیروهای مسلح کشور سودی دریافت نکرده اند؟

معیار سود پرداختی به مشمولان سهام عدالت زمان ثبت نام آنها می باشد لذا چنانچه افراد سودی دریافت نکرده اند به علت تاخیر در مراجعه به تعاونی عدالت به منظور ثبت نام می باشد.علاوه بر آن سود سهام شاغلین و بازنشستگان توسط دبیرخانه مرکزی به ستادکل نیروهای مسلح واگذار شده که در فیش حقوقی آنها اعمال می شود.طبیعتا اطلاعات از سود واریزی در اختیار دبیرخانه قرار نداردو شاغلین برای پیگیری باید به یگان خدمتی و بازنشتگان به کانون بازنسشتگان نیروهای مسلح مراجعه کنند.

 

خرید و فروش وکالتی سهام عدالت به چه صورت است

خزرید و فروش وکالتی سهام عدالت در حال حاضر مورد قبول نمی باشد و برگه های کاغذی سهام عدالت نیز دارای اعتبار نمی باشد و تمامی معاملات مربوط به سهام عدالت از طریق بازار سرمایه صورت می گیرد. پس عموم افراد جامعه مد نظر داشته باشند که گول سودجویان را نخورند و اقدام به خرید برگه های کاغذی سهام عدالت نکنند چرا که این برگه های کاغذی دارای اعتبار نمی باشد.

 

چرا برخی از افراد علی رغم داشتن سهام عدالت سودی به حساب آنها واریز نشده است؟

از سال ۱۳۹۵ تا سال ۱۳۹۸ سازمان خصوصی سازی سود تمام صاحبان سهامی که شماره شبا بانکی خود را در سمانه ثبت کرده اند به حساب آنها واریز کرده است، که حدودا ۵۰۰هزار تومان سود برای دارندگان سهام عدالت یک میلیون تومانی منظور شده است. با این وجود حدود ۵ میلیون نفر هنوز شماره شبای خود را وارد نکرده‌اند که پول آنها به امانت نزد سازمان خصوصی‌سازی نگهداری می شود.البته این افراد با اعلام شماره شبا خود، ظرف یک ماه سود به حساب آنها واریز می گردد.

 

افرادی که اخیرا ازدواج کرده اند چگونه سهام خود را از خانواده جدا نمایند؟

طرح سهام عدالت اصلا ارتباطی به یارانه نقدی که ماهانه از طرف دولت به مردم داده می شود ندارد. از انجایی که سهام عدالت بر اساس کد ملی هرشخص صادر  می شود و وابسته به خانوار نیست، نیاز به اقدامی جهت جداسازی وجود ندارد و صرفا افراد باید در سامانه سازمان خصوصی سازی اطلاعات مربوط به سهام عدالت خود را چک کنند.

 

چگونه می‌توان از واریز یا عدم واریز سود به حساب افراد مطلع شد؟

در صورتی که در سامانه مبلغی به عنوان واریزی درج شده و لی فرد مبلغی دریافت نکرده است.فرد باید به شعب بانک مراجعه کند و پرینت پرداخت حساب از تاریخ قید شده به عنوان «ارسال به بانک» تا حداقل ۳ ماه بعد را دریافت و بررسی کند. در صورت اطمینان از عدم واریز وجه، پرینت حساب خود را جهت بررسی و کنترل بیشتر به شماره ۰۲۱۸۸۰۸۵۶۶۷ فکس نماید.

 

وضعیت سودآوری سهام عدالت در سال ۹۹ به چه صورت است؟

به طور کلی سرمایه گذاری در بازار سرمایه هم دارای سود نقدی است و هم دارای سود سرمایه ای. سود نقدی به سودی گفته می شود که سالانه بین سرمایه گذاران با حضور در مجمع تعیین می شود و سود سرمایه گذاری نیز سود ناشی از افزایش قیمت سهام می باشد. میزان دقیق سود سالیانه سهام عدالت مشخص نیست و با توجه به تصویب مجامع عمومی سالیانه شرکت ها تعیین  می شود. با توجه به حضور بخش عظیمی از سهام شرکتهای بورسی در سبد سهام عدالت، طبیعتا سود عایدی به صورت سالیانه بیشتر از سنوات قبل بوده است اما در این خصوص دقیقا نمیتوان اظهار نظر کرد.

  • ایمان احمدیان