آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

این وبلاگ در خصوص آموزش بورس و بازار سرمایه ویژه افرادی می باشد که قصد دارند یک سرمایه گذاری مناسب را شروع کنند.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

اردر ترس چیست

تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس و مفهوم اردر ترس

اردر ترس شامل سفارشاتی می باشد که توسط بازیگران سهم در قیمت اتفاق می افتد. در این مقاله قصد داریم در خصوص اردر ترس در سفارشات و روش های درک و فهم ان صحبت کنیم. در بخش های قبل در خصوص تابلو خوانی در بورس صحبت کردیم و گفتیم که تابلو خوانی و بازار خوانی  یکی از ارکان مهم در جهت تشخیص روند حرکتی سهم می باشد یعنی با استفاده از مولفه های تابلو خوانی و با استفاده از تحلیل تکنیکال به سادگی می توان جهت حرکت سهم را تشخیص داد. در این بخش قصد داریم یکی از سفارش های سرمایه گذاران به نام اردر ترس را بررسی کنیم و توضیح دهیم که چگونه سرمایه گذاران با این سفارش ها ممکن سهام خود را بفروشند در صورتی که سهم پس از فروش، شروع به افزایش قیمت میکند. حال در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم که ترفند معاملاتی برای این کار توسط بازیگران سهم به چه صورتی اجرا می شود.

 

تابلو خوانی در بورس

 

تعریف اردر ترس

در تابلو خوانی در بورس اردر ترس به سفارشی گفته می شود که جهت ترساندن سهامداران برای جمع آوری هرچه بیشتر سهم در کف قیمتی اتفاق می افتد و معمولا این سفارش ها حتی پس از شکست حمایت فیک (fake) استفاده میگردد. معمولا بازیگران سهم و یا به اصطلاح سفته بازان، زمانی که قصد بالابردن (سهم) را داشته باشند، ابتدا بایستی حجم مورد نیاز خود را در کف قیمتی جمع نمایند تا بتوانند به خوبی آن را کنترل کنند که یکی از روش های مورد استفاده توسط بازیگران سهم استفاده از اردر ترس می باشد.

به صورت کلی استفاده از اردر ترس اینگونه آغاز می شود که ابتدا بازیگر در قیمت های پایین تر اقدام به خرید سهام شرکت میکند تا سهم را از فروشندگان عادی که وجود دارد خریداری کند و سپس برای خرید بیشتر سهم،  شروع به اردر گذاری در حجم های بالا در قسمت فروش و در سطرهای دوم به بعد میکند تا ترس را در بین سرمایه گذار ایجاد کند و سرمایه گذار با خیال اینکه احتمال کاهش قیمت با این حجم های فروش وجود دارد شروع به فروش سهم می کند و از طرفی بازیگر در قسمت خریدار مینشیند و اقدام به خرید سهم از ترسوها می کند و به این ترتیب تعداد سهام مورد نظر را خریداری میکند. از طرف دیگر زمانی که خریداری اردرهای سنگین را در قسمت فروش مشاهده کند از خرید سهم صرف نظر می کند و بازیگر اقدام به خرید سهم میکند.  به عنوان مثال شکل زیر نمونه ای از اردر ترس را در تابلو خوانی بورس نشان میدهد.

 

تابلو خوانی در بورس

اردر ترس و جمع آوری سهم

در بخش قبل گفتیم که تابلو خوانی در بورس چگونه میتواند به سرمایه گذار برای شناخت حیله های معاملاتی کمک کند و یکی از آنها  اردر ترس می باشد و گفتیم که یک بازیگر چگونه می تواند زمینه لازم برای فروش سهم را در بین دیگر سرمایه گذاران ایجاد کند. زمانی که بازیگر با اردر ترس، ترس لازم را در بین سرمایه گذاران ایجاد کرد با شیوه هایی مانند حجم نمایشی به عنوان خریدار ظاهر می شود. حجم نمایشی در واقعی سفارش خریدی می باشد که توسط بازیگر وارد سهم می شود به گونه ای که اگر بازیگر قصد خرید 50000 سهم را داشته باشد 30 درصد آن معادل 15000 در سیستم قرار میدهد و با این روش شروع به جمع آوری سهم میکند و از آنجا که حجم های موجود در سیستم با حجم نمایشی نشان داده می شود تحریکی توسط دیگر خریداران ایجاد نمی شود و به همین دلیل بازی بازیگر مختل نمی شود و به راحتی می تواند کار خود را که با هدف جمع آوری سهم می باشد انجام دهد.

 

آیا اردر ترس برای کلیه سهام بازار استفاده می شود؟

خب تا به اینجای کار در مورد اردر ترس صحبت کردیم و گفتیم که بازیگر چگونه می تواند از این اردر برای ایجاد یک جریان در بازار استفاده کند. حال سوال اینجاست که ایا زمانی که اردر های اینچنینی دیدیم بگوییم اردر ترس است و سهم حتما بازیگر دارد؟ پاسخ خیر است. اردرهایی که در سهام شرکت ها وارد می شود بستگی مستقیم به اندازه شرکت ( تعداد سهام ) و شناوری شرکت دارد. یعنی هر چه اندازه شرکت و شناوری آن بیشتر باشد به همان اندازه حجم اردرها در سمت فروش معمولا بیشتر است. به عنوان مثال فرض کنید که در حال تماشای اردرهای دو سهم خودرو و خساپا هستید. معمولا اردرهای این دو سهم گاها چند صد هزارتایی و حتی چند میلیونی می باشد. پس این نمی تواند اردر ترس باشد و ذاتا نوع معاملات سهم اینگونه است چرا که تعداد سهام ایران خودرو در هنگام نوشتن این مقاله 300 میلیارد سهم است و حدود 30 درصد هم شناور دارد. یعنی 90 میلیارد از این سهم در بازار شناور است و با آن معامله می شود. اما برای سهام کوچک که مثلا 50 تا 100 میلیاردی می باشند حتی حتی اردرهای چندصدهزارتایی هم میتوانند اردر ترس به حساب آیند.

 

اردر ترس در تابلو خوانی

 

شاید علاقمند باشید این مقالات را هم مطالعه کنید.

تابلو خوانی بازار در تشخیص قدرت خریدار و فروشنده

تکنیک الگوی تیک ساعت در تابلو خوانی

خرید کتاب های بورسی با تخفیف

  • ۰۰/۰۹/۱۵
  • ایمان احمدیان

تشخیص اردر ترس

سفارش ترس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی