آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

این وبلاگ در خصوص آموزش بورس و بازار سرمایه ویژه افرادی می باشد که قصد دارند یک سرمایه گذاری مناسب را شروع کنند.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

روانشناسی بازار بورس : عامل اصلی موفقیت در معاملات

روانشناسی بازار بورس و شناخت رفتار معامله گران در معاملات آنها می تواند یکی از مهم ترین راه های موفقیت در بازار سرمایه و یا سایر بازارهای مالی باشد. اینکه یک سرمایه گذار بتواند هیجان خود را در معاملات کنترل کند و ترس و طمع که از آفت های معامله گری هستند را کنار بگذارد؛ از جمله موضوعاتی می باشد که هر سرمایه گذار باید آرام آرام و با کسب تجربه در بازار آن را فراگرفته و به آن پایند باشد. البته برخی از کتاب های در حوزه روانشناسی بازار بورس وجود دارد که میتواند مدت زمان رسیدن به این تجربه را کم کند.

 

روانشناسی در بازار بورس و چند سوال از خود

قبل از صحبت در خصوص رفتار شناسی و روانشناسی معامله گران بهتر است کار خود را با چند سوال آغاز کنیم.

آیا شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به تازگی وارد بازار سرمایه شده ­اید و به دنبال کسب سود در این بازار هستید؟ یا جز آن دسته از معامله ­گرانی هستید که مدت­‌هاست در بازار سرمایه فعالیت می­‌کنید ولی هنوز نتوانسته ­اید سود مطلوبی را که می‌­خواهید بدست آورید؟

آیا شما هم با اینکه تمام روش­های تحلیلی بازارسرمایه را به خوبی می­دانید، ولی نمی‌توانید سود مطلوب و مناسبی برای خود کسب کنید؟ آیا همیشه در این بازار دچار سردرگمی برای انتخاب سهم هستید؟

روانشناسی بازار بورس

به همین دلیل در حوزه روانشناسی بازار بورس می­خواهیم شما را با چند روش اصلی و کارآمد آشنا کنیم، تا اول با توجه به شناخت خودتان و بعد با شناخت درست از شرایط بازار و در کنار تجربه و علمی که درباره­ تحلیل دارید، بتوانید معاملات پرسودی را برای خودتان داشته باشید و در واقع خودتان را تبدیل به یک معامله ­گر موفق بازار سرمایه کنید. پس بهتر است با ما همگام شوید.

حال سوال اینجاست که چه عاملی می­تواند به ما در کسب سود بهتر کمک کند و عاملی باشد تا ما بتوانیم به یک معامله ­گر موفقی تبدیل شویم؟ همانطور که همه می­دانید برای معامله در بازار، باید در ساعت معاملاتی و با توجه به حرکت بازار، معاملات خودمان را انجام دهیم. در انجام دادن این معاملات، ما هیچ کنترلی بر حرکت بازار نم‌ی­توانیم داشته باشیم. در واقع بازار بدون اهمیت دادن به خواسته ما، در مورد حرکت و روند خودش تصمیم می­گیرد. پس حالا سوال اساسی اینجا این است که ما هیچ کنترلی بر روی این روند نمی­‌توانیم داشته باشیم در این صورت باید چیکار کنیم؟

یکی از عوامل مهمی که می­تواند به ما برای تبدیل شدن به یک معامله­ گر موفق کمک کند، کنترل ما بر خودمان است. شناخت و کنترل بر روی خود چه معنی دارد؟ آیا ما واقعا خودمان را می­شناسیم؟

 

مشکلات یک معامله­ گر در حوزه روانشناسی بازار بورس

گاهی به خاطر اینکه هیجانی عمل می­کنیم نمی‌­توانیم درست تصمیم بگیریم.

به خاطر طمع زیاد و عدم توانایی کنترل خود، سود دلخواهمان را به دست نمی‌­آوریم.

خودمان را زیاد نمی­‌شناسیم و زیاد از این شاخه به آن شاخه می­پریم؛ به همین جهت ضررهای زیادی را متحمل می شویم.

 

رعایت روانشناسی در معاملات یکی از عوامل موفقیت در سرمایه گذاریاست. روانشناسی معاملات بورس علاوه بر صرفه جویی در زمان می تواند باعث کاهش خطا و ریسک سرمایه گذاری گردد. همچنین می تواند ضریب موفقیت را افزایش دهد. از اصول روانشناسی دربورس می توان به انواع الگوهای رفتاری اشاره کرد. این الگوها زمینه شناخت خود و تصمیم گیری صحیح در واکنش ها و تعاملات بازار را برایمان فراهم می کند.

بازارهای مالی به علت پتانسیل سوددهی بالا و جذابیت‌های فراوانی که دارند، همه‌ساله افراد بی‌شماری را به‌سوی خود جذب می‌کنند. تنها افراد اندکی هستندکه با امید و آرزوی کسب ثروت وارد این بازار می­شوند و قادرند که به تمام این آرزوهای خودشان برسند و در مقابل آن­ها بسیاری از این افراد بدون مطالعه و دانش کافی جذب این بازار می‌شوند و در اندیشه رسیدن به سودهای بالا در زمانی کم، سرمایه خود را از دست می‌دهند و فقط دچار ضرر و زیان شده و در نهایت با شکست های پی در پی این بازار را برای همیشه ترک می­کنند.

روانشناسی بازار بورس

 

 شناخت روانشناسی بورس : دلایل اصلی معامله گران موفق و ناموفق

شاید شما روش­های خوب تکنیکی و علمی را برای تجزیه و تحلیل یک سهم بدانید، اما در مورد راه اصلی موفق شدن در بازار سرمایه اطلاعات کاملی نداشته باشید. در این صورت نمی­توانید در معاملات خودتان موفق باشید.

برای اینکه بتوانیم جز آن دسته از معامله­ گران موفق بازار سرمایه باشیم، علاوه بر اینکه باید روش­های تحلیلی را به خوبی بدانیم، باید روانشناسی بازار را هم یاد بگیریم.

در این مقاله چند اصل مهم را که برای موفقیت در بازار سرمایه لازم است را به شما معرفی می­کنیم.

1- معامله ­گر منضبط

بیایید در ابتدا به این موضوع نگاه کنیم که آیا ما معامله ­گر منضبطی هستیم؟ و اصلا معامله­ گر منضبط چه کسی است و چه خصوصیاتی دارد؟ در واقع انضباط چیست؟

آیا سخت­گیر بودن و جدی بودن در کار، انضباط است؟ این جمله درسته ولی در بازار سرمایه و معامله­ کردن، انضباط یعنی پیروی درست و مکرر از قوانین معاملاتی که ما برای خودمان تعیین می­کنیم

2- هدفگرا بودن

از اقدامات اولیه تمام معامله­ گرهای موفق هدفگرا بودن می باشد. درواقع هدفگرا بودن یکی از راههای جهت دادن به فعالیت های ذهنی است.

در کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید خواندم که موفقیت از آن کسی است که ذهنیت موفق دارد. و آنچه را که مغز انسان تصور و باور کند به آن می­رسد.اگر به معامله­ گران اطراف خودمان توجه کنیم می­بینیم که معامله­ گران موفق و منضبط هدفگرا هستند. این موضوع یعنی چی؟ شما اگر به افراد اطراف خودتان دقت کنید چه در مورد بازار سرمایه و چه افرادی که در هر زمینه دیگری کار و فعالیت می­کنند می­بینید آن­هایی موفق هستند که هدفگرا بوده­اند. یعنی همیشه یک سلسله اهداف مشخص و خاصی را که برای رسیدن به موفقیت نیاز دارند کاملا در ذهن خود روشن کرده­اند. وقتی ما یک هدف روشن را در ذهن خودمان داشته باشیم ضمیر ناخودآگاه ما با تمام توان خودش برای رسیدن به آن هدف به ما کمک می­کند

3- بخشش

از دیگر عوامل موثر در روانشناسی بورس توانایی بخشیدن خود بعد از انجام معاملات اشتباه است. بعد از یک معامله اشتباه از بخشیدن خود طفره نروید چون این برای شما سر منشا اشتباهات بزرگ دیگری می شود. هر چه ما بیشتر روی جزئیات مسائل تمرکز کنیم و تصویرش را بطور مداوم در ذهنمان بسازیم باعث خواهیم شد که این تصویر در ذهنمان جلوه واقعی بخود بگیرد و یا حداقل به آن اجازه داده ایم تا به حقیقت نزدیک شود. پس نتیجه می گیریم که اگر ما مرتکب اشتباهی شدیم باید آن را فراموش کرده و کاملاً خود را ببخشیم به عبارت دیگر اگر ما خود را نبخشیده و بارها و بارها اشتباه خود را در ذهنمان زنده کنیم به نظر شما باعث چه حوادثی خواهیم شد؟

یکی از دلایل عمده ای که افراد را در مسیر ضرر قرار می دهد این است که زیان های به وجود آمده آنها را گیج می کند. به عبارت دیگر، متقبل شدن یک و یا یک سری ضرر منجر به ایجاد این تفکر در ما می شود که ما یک معامله­ گر ناموفق هستیم.

معامله ناموفق جزئی از تجارت است و ما هیچ معامله­ گری در دنیا نداریم که متحمل ضرر نشده باشد. در مباحث روانشناسی بازار بورس اینگونه میگویند که راه جلوگیری از این زیان ها انجام معامله­ های کاملاً موفق نیست! شما معامله­ گر موفقی نخواهید شد مگر اشتباهاتی مرتکب شده و زیان های به وجود آمده را نیز متحمل شوید. این جزئی از فلسفه وجودی معامله است و با آموزش و تفکر است که می توان به بهره برداری از معامله رسید اما شخصیت ما توسط این مسائل توصیف نخواهد شد.

بسیاری از مشکلات دیگر نیز از اینجا سرچشمه می گیرند. بسیاری از افراد فکر می­کنند که تریدهای ناموفقشان آنها را معرفی کنند، اگر آنها آزرده خاطرند و یکسری ضرر داده اند، شروع میکنند به شناساندن خود بعنوان یک مالباخته، آنها مدام خود را اینگونه تصور می کنند.

خود را ببخشید، این تنها راه موفقیت و پشت سر گذاشتن مشکلات است.

 

روانشناسی بازار بورس

 

چرا باید روانشناسی در معاملات را بدانیم

موفقیت در تجارت ۸۰ درصد روانی و تنها ۲۰ درصد به روش های معامله گری اعم از تکنیکال و فاندامنتال بستگی دارد.  شما می توانید با یک دانش متوسط در تحلیلگری در صورتی که کنترل روحی و روانی خود را از دست ندهید در بازار سود کنید و برعکس حتی اگر بهترین و بزرگ ترین سیستم معاملات را داشته باشید اما کنترل روحی و روانی نداشته باشید، در بازار ضرر میکنید. با علم به روانشناسی درمعاملات بورس می­توانید ریسک سرمایه­ گذاری خود را به حداقل برسانید. بزرگان بورس همواره با شناخت خود از افتادن در تله های رفتاری جلوگیری می کنند و با ارزیابی خود تعاملاتشان را مدیریت می کنند. پیش نیاز یک معامله و پیش نیاز ورود به سرمایه گذاری اطلاع از دام های رفتاری خودتان است.

در کل عوامل گفته شده در موضوع روانشناسی بازار سرمایه بیشتر به تجربه معامله گری در بازار بر میگردد. به این صورت که هرچه سرمایه گذار تجربه بیشتری در بازار داشته باشد به نوبه خود بهتر می تواند در درک عوامل روانشناسی بازار بورس موفق عمل کند و موضوعات مورد بحث چیزی نیست که تنها با خواند مطلب بتوان آن را رعایت کرد بلکه فقط عامل تجریه و معامله گری در بازار است که میتواند موجب تقویت این عوامل در سرمایه گذار شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی