آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

این وبلاگ در خصوص آموزش بورس و بازار سرمایه ویژه افرادی می باشد که قصد دارند یک سرمایه گذاری مناسب را شروع کنند.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی

۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

ارتباط بین روانشناسی بازار سرمایه در معاملات و زندگی شخصی

در ارتباط بین روانشناسی بازار سرمایه و زندگی شخصی مقالات زیادی کار نشده است و به همین دلیل عمده سرمایه گذارانی که در بازار های مالی فعالیت میکنند قادر به تفکیک این دو بخش نیستند و به همین دلیل با مشکلات زیادی مواجه می شوند. در بخش اول میخوام یه صحبت کلی در خصوص ورود شما به بازار سرمایه داشته باشم. سرمایه گذاری در بازار بورس دارای قواتنین خاص خود می باشد و هر سرمایه گذاری باید با توجه به میزان ریسک پذیری و یا ریسک گریزی خود سرمایه گذاری در این بازار را شروع کند. موضوع اینه که وارد بازاری شدید که قراره شما رو در مقابل نرخ بازده بدون ریسک قرار بده. به زبان عامیانه بگم؛ یعنی اومدید جایی سرمایه گذاری کنید تا با پذیرش ریسک بیشتر، سود بیشتری نسبت به بانک بگیرید پس باید با خودتون صادق باشید که اومدین بازاری رو تجربه کنید که ممکنه همه نوع استرس و هیجان رو به شما تحمیل کنه و این فشارها قرار نیست تاثیری در زندگی شخصی شما داشته باشه. یعنی از اول باید این موضوع رو با خودتون حل و فصل کنید که چقدر قدرت تحمل ریسک دارید و آیا ترجیح میدید اصل سرمایتون همیشه حفظ بمونه ولی سود کمی ببرید؟ و یا اینکه با ریسک کردن و ورود به دنیای سرمایه گذاری، سود خوبی رو نصیب خودتون کنید؟

پس مرحله اول اینه که مسیر رو انتخاب و در انتخاب این مسیر هم تردید نداشته باشید. ممکنه در ابتدای کار تعیین این هدف براتون سخت باشه ولی با یه برنامه ریزی مناسب قادرید که پله پله به جلو حرکت کنید و آروم آروم به هدفی که دارید نزدیک تر بشید. عموما اینطوریه که ورود به بازار سرمایه با یه جرقه کوچکی شروعمیشه. مثلا یکی میگه دوستم گفت بیا تو بورس و فلان سهم رو بخر و سود کن و یا یکی دیگه از رسانه ها میشنوه که بازار صعودی شده و قیمت سهام رشد کرده و یا مثال هایی از این دست و شخص هم با همین منطق وارد بازار میشه. در نهایت شخص با این اخبار وارد بازار میشه و تلخی و شیرینی های این بازار رو میچشه و وقتی به عملکردش نگاه می کنه به این نتیجه میرسه که برایند سود و زیانش روند خاصی نداشته و بعضا هم بازنده بوده. اینجاست که تصمیم میگیره باید برنامه ای برای معاملاتش داشته باشه و شروع به چیدن یک استراتژی معاملاتی برای خودش باشه.

 

خروج سرمایه گذارن تازه وارد از بورس و ارتباط آن با روانشناسی بازار سرمایه

عموما سرمایه گذارانی که از ابتدای کار صرفا بر مبنای شنیده ها وارد بازار سرمایه میشن و اطلاعات جامع و کاملی در خصوص وضعیت بازار سرمایه و ریسک های موجود ندارن، غالبا موفق نیستن و با یه ضرر زیاد از بازار خارج میشن. اما برای یه فردی که با انتخاب خودش وارد بازار سرمایه شده و همه این موضوعات رو هم پذیرفته شرایط اندکی فرق داره. پس زمانی که به خواست خودمون وارد بازارهای مالی شدیم باید یه تعریفی بین معامله کردن و زندگی شخصی هم داشته باشیم. چون قراره در دنیای معاملات هم سود داشته باشیم و هم ضرر و قطعا این موضوع تو روحیه ما اثرگذاره اما باید به خوبی اون رو کنترل کنیم و به اصطلاح از پسش بربیایم یعنی در هر معامله ای میزان حد سود و حد زیان خود را تعیین کنیم تا در میانه راه و بعد از خرید سهم در هر مرحله استراتگژی معاملاتی خود را بدانیم.

روانشناسی بازار بورس

در معاملات باید خونسرد باشید

در کل پس از ورود به بازار سرمایه باید معاملاتمون طوری باشه که حداقل ریسک ممکن رو داشته باشیم و از طرفی با خونسردی کامل دنباله رو روند باشیم. البته خونسرد بودن و کنترل ریسک به راحتی به دست نمیاد و مستلزم انتخاب سیستم معاملاتیه که با روحیه سرمایه گذار هماهنگ باشه (در موضوعات بعدی در خصوص طراحی سسیستم معاملاتی توضیحات بیشتری داده می شود). به نظر من معامله کردن تفاوتی با زندگی شخصی نداره و اتفاقا مکمل و در راستای هم هستن. اگر معامله ای که انجام میدیم بر مبنای سیستم معاملاتی درستی باشه دیگه نیازی نیست که تغییرات قیمتی کوچک تو سهم رو چک کنیم و هر بار به خودمون استرس و فشار روحی وارد کنیم که ای وای چرا قیمت سهم کاهش پیدا کرد و همین موضوع باعث عصبانیتی بشه که تاثیرش رو تو زندگی ما بذاره و به مرور باعث فرسودگی بیشتر بشه.

 

همانطوری که در زندگی عادیمون بعد از کار و خستگی فراوان به یه استراحت و یا مسافرت خوب نیاز داریم، بعد از معامله هم نیاز به استراحت داریم. البته آنچه که در بازار سرمایه ایران مشهوده چیزی غیر از این قضیه هست و بهتره بگم ۵۰ درصد از افرادی که تو این بازار معامله می‌کنن همچین طرز تفکری در خصوص معاملات ندارند و ممکنه در یک روز چندین معامله انجام بدن که در بخش های بعدی در این خصوص توضیح بیشتری میدیم. با این توضیحات آنچه که مشهود به نظر میرسه اینه که معاملات رو به عنوان بخشی از زندگیمون بپذیریم و یه تناسب بهینه رو بین معاملات و زندگی شخصی برقرار کنیم تا خدای نکرده شاهد تاثیرات منفی معامله گری بر زندگی روزانه نباشیم. همه این مسائل مربوط به آموزش روانشناسی بازار بورس می باشد که هر سرمایه گذاری باید در معاملات خود آن را به کار گیرد و استفاده کند.

 

شاید علاقمند باشید این مقالات را هم مطالعه کنید

سرمایه گذراری در صندوق های قابل معامله در بورس با بازدهی ثابت

روانشناسی و رفتار شناسی معامله گران در بورس

  • ایمان احمدیان
  • ۰
  • ۰

روانشناسی بورس و جبران ضرر در معاملات

روانشناسی بورس و شناخت رفتارهای معامله گران یکی از نکاتی است که هر سرمایه گذاری باید آن را به صورت کامل فرا گرفته و به صورت تجربی در معاملات خود استفاده کند. همه ما ممکنه در معاملاتی که انجام میدیم ضرر داشته باشیم و این یک موضوع عادی و طبیعیه. به عنوان مثال اینطور نیست که یه تریدر حرفه ای بیاد بگه من اصلا تو معاملاتم ضرر نداشتم و همیشه در این بازار موفق بودم یا اینکه پیش خودتون فکر کنید که یه معامله گر حرفه ای اصلا زیان نمیکنه و همه معاملاتش منجر به سود میشه. نه اصلا اینطور نیست و حتی بهترین معامله گرها هم ممکنه گاهی زیان کنن.  تو بحث های قبل هم گفتیم که در نهایت، برآیند سود و زیان هست که تعیین میکنه شما چقدر در معاملاتتون حرفه ای هستید. یه معامله گر غیرحرفه ای دوره های سود و زیانش معمولا سینوسی هست یعنی گاهی اوقات سود میکنه و گاهی اوقات هم ضرر. نکته اصلی اینجاست که معامله گر غیرحرفه ای برنامه منظمی برای معاملاتش نداره و اگر گاهی معامله اشتباهی رو انجام داد به دنبال علتش نمیگرده تا یه چاره جویی برای کارش داشته باشه و همین عامل هم موجب ادامه دار بودن زیانش میشه.

 

در بحث های مربوط به مدیریت سرمایه گفتم که مهمترین اصل ما برای فعالیت در بازارهای مالی باید این باشه که اولا سرمایمون رو حفظ کنیم و ثانیا برای کسب سود تلاش کنیم. یعنی حفظ سرمایه رو تو اولویت اصلی کار خودمون قرار بدیم. . نکته ای که اینجا میخوام راجبش صحبت کنم اینه که شما به ازای درصدی که ضرر میکنید باید چند درصد سود کنید تا ضرر قبلی جبران بشه. من فرمولش رو اینجا مینویسم و چندتا مثال هم براش میزنم.

 

روانشناسی بازار بورس و جبران ضرر در هر معامله

 

روانشناسی بورس

 

در این فرمول n درصد ضرر سرمایه گذار در یک معامله هست. به عنوان مثال اگر شما در معامله ای ۱۵ درصد ضرر کنید باید تقریبا ۱۸ درصد سود کنید تا به اصل سرمایه برسید. اگر ۲۰ درصد در معامله ای ضرر کنید باید ۲۵ درصد سود کنید تا به اصل سرمایه برسید و اگر در یک معامله ای حد ضرر نداشتید و وارد باتلاق ضرر ۵۰ درصدی شدید باید ۱۰۰ درصد سود کنید تا به اصل پولتون برسید و این با افزایش زیان به مراتب بیشتر میشه.

جدای از حالت محاسبه ای جبران شکست، این قضیه یه نکته خوبی رو هم به ما گوشزد میکنه و اینه که در هر سرمایه گذاری باید حتما یه حد ضرری رو برای خودمون تعیین کنیم و به امید اینکه قیمت افزایش پیدا میکنه معاملاتمون رو باز نزاریم. به اصطلاح هر جا جلوی ضرر گرفته بشه خودش یه سوده و به این اصل باید در سرمایه گذاری توجه کنیم چون در صورت توجه کردن به این موضوع؛ با حساسیت بیشتری معامله میکنیم و معامله با حساسیت بالا در معاملات یعنی اینکه در هنگام خرید سهام یک شرکت همه موضوعات مربوط به آن سهم در معاملات را رعایت میکنیم و پس از بررسی بنیادی و تکنیکالی سهم به لحاظ روانشناسی بورس و رفتارشناسی نیز سهم را مورد بررسی قرار می دهیم و در نتیجه معاملات ما به نتیجه بهتری ختم می شود. 

کتاب روانشناسی معاملات در بورس و فارکس

یکی از کتاب های مفید در خصوص روانشناسی معاملات در بورس و فارکس کتاب معامله گر منظم اثر مارک داگلاس و کتاب جادوگران بازار نوین نوشته جک شواگر می باشد که به عنوان یک کتاب مرجع در حوزه روانشناسی بورس و سایر بازارهای مالی می باشد و به همه سرمایه گذاران پیشنهاد می شود که حداقل یک بار این کتاب را مطالعه کنند. با مطالعه این کتاب به این نتیجه می رسید که بازارهای مالی دائما در حال حرکت می باشند و دارای ساختار درستی نیستند و تنها این سرمایه گذار است که باید با برنامه ریزی درست و منظم و پذیرش مسئولیت خود در معاملات، بتواند مدیریت سرمایه را به درستی اجرا کند و در معاملات خود موفق باشد.

مارک داگلاس در کتاب معامله گر منظم در خصوص روانشناسی معاملات در بورس می گوید ”  چندین عامل روانی وجود دارد که در قدرت شما برای ارزیابی دقیق پتانسیل جهت حرکت بازار تاثیر دارد. یکی از آنها این است که خودتان را از این تصور که هر معامله پتانسیل تحقق بخشیدن به همه رویاهای شما را دارد رها کنید. حداقل این توهم مانع عمده ای در یادگیری شما از نحوه حرکات بازار خواهد شد . در غیر این صورت اگر شما به طور مداوم اطلاعات بازار را برای تایید این باور فیلتر کنید، دیگر نگران رسیدن به اهداف خود نباشید چرا که احتمالا پولی که با آن معامله کنید باقی نمی ماند.

 

روانشناسی بورس

 

 

آموزش روانشناسی بورس : چگونه روانشناسی بورس را یاد بگیریم

آموزش روانشناسی بورس و شناخت رفتار معامله گران در بازار بورس یکی از مهم ترین نکاتی می باشد که هر سرمایه گذاری باید در بدو ورود به بازار سرمایه ان را بیاموزد. یک بخش از روانشناسی بورس و معاملات جنبه فردی دارد که سرمایه گذار باید به مرور زمان و با گسب تجربه در بازار آن را بیاموزد ولی برخی از تکنیک های معاملاتی در بورس در جهت شناسایی رفتار سرمایه گذاران وجود دارد که تحت عنوان مباحث تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس مطرح می باشد و هر سرمایه گذاری قادر به مطالعه در این حوزه و یادگیری آن می باشد تا بتواند با درک درست رفتار خود و بازار معاملات موفقی داشته باشد. در کتاب سهام نخرید مگر با شناخت رفتار و روانشناسی بازار در دو فصل مباحث مربوط به روانشناسی بورس مورد بررسی قرار گرفته است. از طرفی اگر قصد یادگیری مباحث مربوط به آموزش تابلو خوانی در بورس تهران را به صورت کامل دارید میتوانید سری مقالات مربوط به بخش تابلو خوانی در سایت را به صورت کامل مطالعه کنید تا به مباحث پیشرفته تابلو خوانی هم تسلط کافی پیدا کنید.

 

نام کتاب: سهام نخرید مگر با شناخت رفتار و روانشناسی بازار

تالیف: مهدی افضلیان

خرید آنلاین کتاب

 

پیشنهاد میکنم مقالات زیر را هم مطالعه کنید

کانسلیم در بازارهای مالی

معاملات بلوکی : کارکرد معاملات بلوکی در بازار سرمایه

  • ایمان احمدیان
  • ۰
  • ۰

خرید و فروش پله ای در بازار سهام

خرید و فروش پله ای و استراتژی سود و زیان در آن به عنوان اصول اولیه در خرید و فروش سهام به حساب میآد و سرمایه گذاران موفق و فعال بازار از این روش برای زیان کمتر و سود بیشتر استفاده می کنند. یکی از ابهاماتی که در خصوص چگونگی خرید و فروش سهام وجود داره اینه که سرمایه گذاران یکباره خریدشون رو انجام دهند و یا اینکه اون رو در چند مرحله تکمیل کنن  و به اصطلاح خرید پله ای انجام بدهند. یعنی استراتژی معاملاتی هر سرمایه گذار در هنگام خرید سهم به خودش بستگی داره که ایا خرید سهم رو یکباره انجام بده و یا از استراتژی خرید پله ای در بورس استفاده کنه.

در خرید سهام معمولا در بین سرمایه گذاران رویه ثابتی وجود نداره و اگر از کسی بپرسید که قراره از سهمی که مد نظرتونه چه حجمی بخرید عموما به جواب درستی نمیرسید. یعنی واقعا شخص نمیدونه چه استراتژی باید در خصوص میزان حجم خرید داشته باشه. به همین دلیل وقتی سهمی رو میخرن و قیمت سهم کاهش پیدا میکنه نمیدونن باید سهم رو بفروشن و یا اینکه تعدادش رو افزایش بدن و میانگین قیمت سهم رو کم کنن. پس همه سرمایه گذارا با این چالش مواجهن که سهم مورد نظرشون رو در چه قیمتی و با چه حجمی بخرن و سوال اصلی اینه که آیا باید حجم مورد نظرشون رو در یک مرحله بخرن و خریدشون رو تکمیل یا مرحله به مرحله خرید کنن.

 

در چه زمان هایی از خرید پله ای استفاده کنیم

گاهی اوقات پیش میاد که سهمی رو برای خرید مد نظر دارید و سعی میکنید در قیمت مناسب اون سهم رو کم کم بخرید و خریدتون رو تکمیل کنید ولی  قبل اینکه خریدتون تموم بشه سهم صف خرید میشه و دیگه امکان ورود مجدد به شما نمیده و یا اینکه مجبورید در قیمت های بالاتری سهم رو بخرید. تو این وضعیت دو تا راهکار دارید؛ یا باید صبر کنید تا قیمت سهم کاهش پیدا کنه و سهم رو بخرید و یا اینکه در قیمت ها بالاتر به خرید های قبلی اضافه کنید. یکی از روش هایی که میتونه این مشکل رو حل کنه خرید پله ای سهامه. در کل خرید پله ای زمانی اتفاق میوفته که سرمایه گذار دید مثبتی رو سهم داره ( بنیادی یا تکنیکال فرقی نمیکنه) ولی انتظار حرکت رو به رشد در کوتاه مدت رو نداره پس در این حالت از خرید پله ای استفاده میکنه.

 

خرید و فروش پله ای

از طرفی در صورتی میتونیم از روش خرید پله ای در بازار استفاده کنیم که دیدگاهمون به وضعیت بازار در میان مدت مثبت باشه و انتظار زیادی برای تغییر جهت حرکتی بازار و شروع روند منفی وجود نداره (چشم انداز بازار در میان مدت منفی نباشه) و از طرفی سهمی که قصد خریدش رو داریم شرایط مناسبی داشته باشه. روش خرید من برای سهامی که با استفاده از تابلو خوانی و تکنیک های معاملاتی در بورس تشخیص میدم به این صورت هست که بعد از شناسایی و انتخاب سهم یک مرحله خرید رو انجام میدم و در مرحله بعدی زمانی که برخی از مولفه ها در سهم مانند حجم معاملات و … تغییر کرد اقدام به خرید سهم در قیمت های بالاتر می کنم و به همین صورت خریدم رو تکمیل میکنم. در این حالت ممکنه بخشی از سود سهام رو از دست بدم ولی اینطوری خرید مطمئن تری انجام میدم.

 

استراتژی معاملاتی من برای خرید پله ای سهام در بورس

روش من در خرید سهم به این صورته که ابتدا سرمایه ای که میخوام برای خرید سهم تخصیص بدم رو به چند بخش تقسیم میکنم و در مرحله اول یه نقطه ای رو به عنوان نقطه ورود شناسایی میکنم که این نقطه میتونه حمایت تکنیکالی و یا ایجاد موقعیت مناسب به لحاظ تکنیکالی باشه یعنی سهمی باشه که اصلاح قیمتیش تموم شده باشه و به لحاظ بنیادی هم مشکلی نداشته باشه . بعد از تشخیص قیمت مناسب معمولا اولین پله از خرید رو انجام میدم و سپس برای تکمیل خرید روند حرکت سهم رو دنبال میکنم و سپس با توجه به رفتار خریدارها و فروشنده ها پله های بعدی خرید رو تکمیل میکنم. اگر قیمت سهم کاهش پیدا کنه و به قیمت های دلخواه برسه که پله های بعدی خرید رو انجام میدم اما اگر در محدوده ای که قصد خرید دارم به یکباره قیمت سهم افزایش پیدا کنه، تا زمانی که قیمت به هدف مد نظرم نرسیده؛ در اصلاح های قیمتی (بعد از رشد سهم) پله بعدی خرید رو انجام میدم.

 

ویژگی های خرید و فروش پله ای 

از ویژگی های خرید پله ای در بورس میتونیم به کاهش میانگین خرید اشاره کنیم. اما باید به این نکته هم توجه کرد که ایا سهم خریداری شده پتانسیل رشد قیمت رو در اینده داره و یا قراره باز هم قیمت کاهش پیدا کنه ولی باید بدونید که با خرید پله ای کاهش قیمت سهم بر روی کل پرتفو لحاظ میشه و به یکباره دچار زیان زیادی میشید. به همین دلیل در هنگام خرید پله ای باید وضعیت بنیادی و تکنیکال سهم رو مد نظر داشته باشید، چرا که نقدینگی همیشه به مقدار زیاد موجود نیست که هر بار اقدام به کاهش میانگین کنید.

 

فروش پله ای در بورس چگونه است

فروش پله ای در بورس هم از دیگر استراتژی های سرمایه گذاران در بورسه که بیشتر اتفاق می افته یعنی سرمایه گذار با توجه به برنامه ریزی که انجام داده و تارگت قیمتی که مشخص کرده، در محدوه های قیمتی مورد نظر که معمولا هم همگام با برخورد به مقاومت سهم هست اقدام به سبک کردن سهم و اصطلاحا فروش پله ای میکنه تا بخشی از سود رو سیو کنه و در ادامه با توجه به روند حرکتی قیمت سهم تصمیم به نگهداری یا فروش سهام باقی مانده میگیره. یعنی اگر سهم مورد نظر توانایی عبور از مقاومت رو نداشت و به اصطلاح قدرت فروشنده در سهم وجود داشت و از طرفی رفتار قیمتی بازار به نفع فروشنده باشه سرمایه گذار باید اقدام به فروش سهم ذز بازار و شناسایی فروش کنه. حال اگر سهم با شرایط مناسبی مقاومت پیش رو ( استاتیک و یا داینامیک) رو شکست سرمایه گذار میتونه با سهم بمونه و به دنبال تارگت های بالاتر باشه.

 

مزایای خرید پله ای در بازار سهام

روش خرید پله ای خوبیش اینه که اگر به یکباره ریسک های سیستماتیک  و یا غیر سیستماتیک به وجود بیاد و روند حرکت قیمتی سهم رو تغییر داد میتونید بدون اینکه سرمایه زیادی درگیر سهم کرده باشید از سهم خارج و زیان شناسایی کنید. البته این نکته رو هم باید بگم که تعیین محدوده مناسب برای وارد شدن به سهم در پله اول خرید از اهمیت بالایی برخورداره. در هر صورت تکنیک خرید پله ای با ریسک همراهه که حتما باید مد نظر قرار بگیره. یکی از روش های خرید پله ای در بورس روش مارتینگل هست که در مقالات بعدی در خصوصش توضیح میدم.

 

مختصری از کتاب ” سهام نخرید مگر با شناخت رفتار و روانشناسی بازار”

تالیف” مهدی افضلیان

خرید آنلاین کتاب 

  • ایمان احمدیان