آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

این وبلاگ در خصوص آموزش بورس و بازار سرمایه ویژه افرادی می باشد که قصد دارند یک سرمایه گذاری مناسب را شروع کنند.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

نوسان گیری در بورس : استراتژی کسب سود در کوتاه مدت

نوسان گیری در بورس شاید اولین خواسته ای باشد که هر سرمایه گذاری در بدو ورود به بازار سرمایه، علاقه به یادگیری آن دارد و با خود فکر میکند که سرمایه گذاری در بورس به همراه تدوین یک استراتژی نوسان گیری میتواند بازدهی خوبی را برای سرمایه گذار به همراه داشته باشد. اما این انتهای راه نیست و چه بسا سرمایه گذران بسیاری با این تفکر که سود خوبی کسب می کنند اقدام به نوسان گیری کرده و به راحتی سرمایه خود را از دست داده اند.

در بخش های قبل در خصوص نوسان گیری در بورس توضیح دادیم و گفتیم سرمایه گذار با رعایت یک سری مولفه ها و نیاز به شناخت تابلو خوانی و بازار خوانی در بازار سرمایه می تواند تکنیک های معاملاتی را یاد بگیرد اما شناخت و استفاده از نوسان گیری در بورس نیاز به تجربه فراوان و البته شناخت کامل بازار دارد.

اینکه در بازار سرمایه چگونه نوسان گیری کنیم به استراتژی هر سرمایه گذار در بورس بستگی دارد اما در خصوص نوسان گیری در بازار سرمایه باید حد سود و حد زیان را به درستی رعایت کرد چرا که کسب سود با هدف نوسان گیری در بورس مانند یک تیغ دولبه است و ممکن است زیان زیادی برای سرمایه گذار به همراه داشته باشد. تجربه نیز ثابت کرده که سرمایه گذار به هنگام نوسان گیری ممکن است رفتار منظم و مدونی که قبلا در استراتژی معاملاتی خود داشته را به راحتی کنار گذاشته و یا به آن توجه نکند و همین عامل موجب زیان او می شود.

 

نوسان گیری در بورس

 

نوسان گیری در کدام حالت بازار بیشتر اتفاق می افتد

در موضوعات قبلی در خصوص بازارها گفتیم که بازار یا حالت صعودی دارد و یا حالت نزولی و یا حالت خنثی و سرمایه گذاران در هر کدام از بازارها استراتژی معاملاتی خاص خود را دارد. به عنوان مثال استراتژی معاملاتی در بازار صعودی خرید سهم و نگهداری آن می باشد؛ در بازار نزولی صرفا باید نظاره گر بازار بود و زمانی که بازار از حالت نزولی خارج شد وارد معامله شد و از آن منفعت کسب کرد. اما بازار خنثی بازاری می باشد که نوسان گیری در آن بسیار شایع می باشد و به دلیل تغییرات قیمت سهم در حالت بازار خنثی، معمولا شرایط مناسبی برای نوسان گیران ایجاد می شود. بنابراین بازار خنثی برای نوسان گیری در بورس می تواند یک بازار مناسب باشد.

استرس همراه همیشگی نوسان گیران

اگر تا به حال تجربه نوسان گیری در بورس را داشته اید حتما تیتر، نظر شما را جلب کرده است. معمولا افرادی که در بازار سرمایه نوسان گیری می کنند به دلیل شرایط نوسانی بازار عمدتا دچار استرس در معاملات می شوند و عموما هم سلامت شغلی مورد نیاز را ندارند و به همین دلیل به محض ورود به معاملات خود از ابتدا استرس دارند تا زمانی که سهام خود را به فروش برسانند. پس اگر قصد نوسان گیری در بورسی را دارید حتما باید استرس آن را به جان بخرید و سعی کنید حتی الامکان آن را در کنترل خود داشته باشید. پس این را مد نظر داشته باشید که استرس در معاملات موجب ایجاد رفتار غیر منطقی می شود و ممکن است استراتژی معاملاتی شما را زیر سوال ببرد.

کم کردن میانگین قیمت در هنگام نوسان گیری در بورس یکی از اتفاقاتی می باشد که سرمایه گذار انجام داده تا معاملات خود را توجیح کند و از طرفی استرس معاملاتی خود را کم کند. گاهی اوقات مشاهده می شود که سرمایه گذار با هدف نوسان گیری، سهمی را خریداری می کند ولی با کمال تعجب مشاهده می کند که قیمت سهم کاهش می یابد. در این حالت سرمایه گذار حد ضرر خود را رعایت نکرده و با کاهش قیمت سهم، اولین فکری که به ذهنش می رسد این است که با خرید مجدد در قیمت های پایین تر، میانگین قیمت خرید خود را کاهش داده و حداقل استرس معاملات خود را کم کند. در این حالت تصور کنید سهمی که قصد نوسان گیری در آن را داشته اید به لحاظ بنیادی وضعیت عملیاتی مناسبی نداشته و مجددا قیمت آن کاهش داشته است و در نتیجه زیان سرمایه گذار به شدت افزایش یافته و در نتیجه مجبور است زیان شناسایی کرده و از سهم خارج شود.

 نوسان گیری در بورس

 

تمرکز در معاملات : لازمه نوسان گیری در بورس

همیشه این سوال وجود دارد که آیا همه سرمایه گذاران قادر به نوسان گیری در بورس می باشند یا خیر؟؟ در این خصوص باید گفت که نوسان گیری در سهم به تمرکز بالایی نیاز دارد و عموما مناسب سرمایه گذارنی است که از ساعت 9 صبح تا ساعت 12:30 بازار را رصد می‌کنند و داری حداقل تجربه لازم در معاملات می باشند. لذا نوسان گیری در بازار بورس مناسب کارمندان و یا افرادی که در ساعت معاملات در بازار نیستند؛ نمی باشد. پس بهتر است زمانی که به صورت روزانه درگیر بازار نیستید فکر نوسان گیری در بورس نباشید.

 

آیا در بورس باید نوسان گیری کرد

طبق تحقیقات انجام شده در میان سرمایه گذاران خارجی و از طریق مطالعات میدانی که در حوزه بازار بورس ایران انجام شده می توان به این نتیجه رسید که نوسان گیری در بورس آنچنان که باید و شاید موجب کسب ثروت توسط سرمایه گذران نشده است و در نهایت باید گفت ممکن است سرمایه گذار بگوید که از طریق نوسان گیری سود مناسبی را کسب کرده است اما برایند معاملات این افراد نشان میدهد که آنچه در نهایت و در فاصله زمانی بلند مدت نصیب سرمایه گذار می شود زیان است؛ به همین دلیل سرمایه گذاران باید این نکته را همواره مد نظر خود قرار دهند نشوند.

یک نکته ای که همواره در کلاس های آموزشی به سرمایه گذاران پیشنهاد میکنم این است که وقتی وارد بازار سرمایه می شوند به فکر سرمایه گذاری میان مدت و بلند مدت در بورس باشند چرا که بازار سرمایه همواره ثابت کرده که سود نصیب کسانی می شود که دیدگاه میان مدت به بورس داشته باشند و به فکر کسب سود کوتاه مدت نباشند.

 

بهتر است این مقالات را نیز مطالعه کنید

چگونه نوسان گیری کنیم

خرید صندوق های سرمایه گذاری مشترک : سرمایه گذاری با ریسک کم و بازدهی بالا

میانگین متحرک : ابزار معامله در بازه های زمانی متفاوت

نظرات (۱)

بسیار عالی استفاده کردم.

من هم در وبلاگم گزارشهای فصلی و ماهانه شرکتها را خلاصه کرده و در اختیار دوستان قرار می دهم. خوشحال می شوم به من سری بزنید.

با تشکر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی