آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

این وبلاگ در خصوص آموزش بورس و بازار سرمایه ویژه افرادی می باشد که قصد دارند یک سرمایه گذاری مناسب را شروع کنند.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی

۴ مطلب در فروردين ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

صف خرید و فروش در معاملات بازار سرمایه

 صف خرید و صف فروش یکی از شرایطی می باشد که اکثر سرمایه گذاران به محض ورود به بازار سرمایه با آن مواجه می باشند. در دو بخش قبل در خصوص  تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس تهران صحبت کردیم. یکی از نیازهای یک سرمایه گذار بعد از ورود به بازار سرمایه این است که به تابلو خوانی و بازار خوانی به اندازه کافی مسلط باشد تا بتواند اتفاقاتی را که در تابلو معاملاتی بورس مشاهده میکند، تجزیه و تحلیل کرده تا با استفاده از اطلاعات به دست آمده به خرید و فروش سهام بپردازد. در این بخش قصد داریم در مورد صف خرید و صف فروش در بورس تهران صحبت کنیم.

صف خرید:

یکی از اصطلاحات رایج در بازار سرمایه صف خرید می باشد. به طور کلی وقتی حجم تقاضا برای یک سهم در بورس بیشتر از حجم عرضه باشد برای سهم مورد نظر صف خرید تشکیل می شود. تشکیل صف خرید برای یک سهم نشان دهنده اقبال سرمایه گذاران به سهم است. صف خرید معمولا در بالاترین قیمت روزانه یعنی ۵%+ تشکیل می شود. البته برخی از نمادهایی که دارای بازارگردان می باشند صف خرید در محدوده +۱۰% تشکیل می شود که با توجه به نظر بازارگردان در خصوص مقدار دامنه نوسان  ممکن است حتی ۵ درصد هم باشد

برخی از دلایل تشکیل صف خرید:

  • فعالیت های منجر به افزایش فروش و در نتیجه سودآوری شرکت 

  • افزایش درآمدهای حاصل از سرمایه گذاری

  • فعالیت سفته بازی در سهم و ……

شکل زیر نمایی از صف خرید شرکت را نشان میدهد.

 

صف خرید و صف فروش

 

شکل زیر نمایی از صف خرید سهم را نشان میدهد.

 

صف خرید و صف فروش

 

در شکل بالا ۵۱۰ سفارش با حجم تجمعی ۲۴ میلیون برگ سهم، در سقف قیمت یعنی ۲۱۶۷ ریال وارد سامانه معاملاتی شده است که نشان دهنده این است که برای سهم در بالاترین قیمت تقاضا ایجاد شده است.

زمانی که در صف خرید تقاضا برای خرید سهم وارد سیستم میشود چون قیمت ها برابر می باشد اولویت بعدی زمان می باشد یعنی در یک قیمت برابر شخصی که سفارش را زودتر وارد سامانه معاملاتی کرده است جلوتر از بقیه در خرید قرار میگیرد.

 

آیا در صف خرید و صف فروش سهم بخریم

یک اشتباه رایجی که در بین سرمایه گذاران وجود دارد این است که تا صف خرید سهمی را میبینند دوست دارند وارد صف شوند در صورتی که ممکن است اصلا خبری در سهم نباشد . سرمایه گذار در صف خرید سهم را میخرد و درست بعد از خرید سهم، قیمت سهم کاهش پیدا کرده و متضرر شود. این عادت هیجانی از دیرباز در بورس ایران وجود داشته و عموما هم به رفتار سرمایه گذاران بستگی دارد. به عنوان مثال سهمی با ارزش ذاتی بالا ولی در قیمت های پایین در حال معامله است. تا زمانی که سهم متعادل معامله می شود کسی سراغ سهم نمی اید و تمایل به خرید آن ندارد ولی درست زمانی که سهم صف خرید شود همه تمایل به خرید سهم پیدا میکنند. این نشان میدهد که سرمایه گذاران در بورس ایران پدیده صف نشینی را دوست دارند.

صف فروش

وقتی حجم عرضه یک سهم در بورس بیشتر از حجم تقاضا باشد برای سهم مذکور صف فروش تشکیل می شود. صف خرید معمولا در پایین ترین قیمت روزانه یعنی ۵%- تشکیل می شود و در نمادهایی که دارای بازارگردان می باشد صف فروش در -۱۰% قیمت روزانه تشکیل می شود.

 

برخی از دلایل تشکیل صف فروش:

۱-کاهش فروش شرکت و از طرفی کاهش سودآوری

۲-فعالیت سفته بازی در سهم

شکل زیر نمایی از صف فروش یک شرکت را نشان میدهد.

 

صف خرید و صف فروش

 

شکل زیر نمایی از صف فروش سهم را نشان میدهد.

صف خرید و صف فروش

 

در شکل بالا ۶۵ سفارش فروش با حجم تجمعی ۲.۵ میلیون برگ سهم، در کف قیمت یعنی ۴۲۴۹ ریال وارد سامانه معاملاتی شده است که نشان دهنده صف فروش سهم می باشد.

زمانی که در صف فروش، سفارش برای فروش سهم وارد سیستم میشود چون قیمت ها برابر است اولویت بعدی زمان می باشد یعنی در یک قیمت برابر، شخصی که سفارشش را زودتر وارد سامانه معاملاتی کرده است جلوتر از بقیه در صف فروش قرار میگیرد.

در خصوص صف خرید گفتیم که ممکن است فعالیت سفته بازی در سهم باعث افزایش قیمت سهم شود. در این حالت باید توجه کرد که بعد از رشد قیمت بی دلیل سهم و سپس خروج بازیگران اصلی، سهم مستعد صف فروش می شود و ممکن است کاهش قیمت زیادی داشته باشد.

یک اصطلاح رایج در بین سرمایه گذاران این است که باید سهم را در صف فروش خرید و در صف خرید فروخت. این جمله درست نیست چه بسا که ممکن است سرمایه گذاری سهم را در صف فروش بخرد و روزهای آینده هم صف فروش باقی بماند و سرمایه گذار متضرر شود. پس قاعده اصلی این است که اگر سهمی صف فروش باشد باید در یک موقعیت مناسب سهم را خرید که این موقعیت میتواند همگام با جمع شدن صف فروش در یک منطقه حمایتی خوب به لحاظ تکنیکالی باشد.

در انتها باید گفت که صف خرید و صف فروش همیشگی نیست و با توجه به دلایلی ممکن است برای سهام شرکت ها تشکیل شود. از طرفی زمانی که سهمی دارای صف خرید و صف فروش می باشد بهتر است که از حجم نمایشی استفاده نکنیم چرا که در صورت انجام معامله آن حجم نمایش داده شده معامله شده و بقیه سفارش به انتهای صف منتقل می شود.

 

شاید علاقمند باشید این مقالات را هم مطالعه کنید

سرمایه گذراری در صندوق های قابل معامله در بورس با بازدهی ثابت

چرا در بورس سرمایه گذاری کنیم

  • ایمان احمدیان
  • ۰
  • ۰

چگونه تابلو خوانی کنیم : ارزش معاملات و ارزش بازار

تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس از جمله نکته هایی می باشد که هر سرمایه گذاری باید در تحلیل های خود که شامل تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال می باشد از آن استفاده کند. یکی از نکته هایی که هر سرمایه گذاری باید در بررسی های روزانه مورد بررسی قرار دهد ارزش معاملات و بازار می باشد. در طول روز سهام یک شرکت در ساعت معاملات تعیین شده با قیمت و حجم های گوناگون مورد معامله قرار میگرد.  به عنوان مثال اگر شما ۲۰۰ سهم ۱۰۰۰ تومانی خریده باشید ارزش معامله شما ۲۰۰۰۰۰ تومان می شود. اگر شخص دیگری ۵۰۰۰ سهم را به قیمت ۱۰۵۰ تومان خریده باشد ارزش معامله اش در آن سهم ۵۲۵۰۰۰۰ هزار تومان می شود. اگر به همین ترتیب ارزش کلیه معاملاتی که در طول یک روز در یک سهم انجام میشود را جمع کنیم ارزش معامله آن سهم بدست می آید.

 

تابلوخوانی و بازارخوانی

 

ارزش بازار:

زمانی که تعداد سهام کل شرکت را در قیمت روز سهم ضرب کنیم ارزش بازار کل آن سهم بدست می آید. به عنوان مثال در شکل زیر ارزش بازار شرکت نشان داده شده است.

به عنوان مثال در شکل زیر تعداد سهام شرکت ۵۴۰ میلیون برگ سهم است که اگر در قیمت آن ۵۳۶۴ ریال است ضرب کنیم ارزش بازار شرکت بدست می آید

 

تابلوخوانی و بازارخوانی

 

چگونه از ارزش معاملات و بازار در تابلو خوانی و بازار خوانی استفاده کنیم

در بحث تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس به همین روش اگر ارزش معاملات کل سهام را به صورت روزانه جمع کنیم ارزش معاملات کل بازار به دست می اید که یکی از معیارهای ورود نقدینگی به بورس تهران می باشد. به طور کل اگر ارزش معاملات خالص روزانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان باشد و این فرایند بین دو تا سه روز ادامه دار باشد و از طرفی سهام شرکت ها متعادل و یا رو به بالا معامله شوند میتوان گفت که نقدینگی وارد بازار شده است. البته باید در محاسبات مربوط به ارزش معاملات کل بازار، معاملات بلوکی را از ارزش کل معاملات روزانه کم کرد و در واقع ارزش معاملات خرد بازار را مبنا قرار داد. بنابراین در نظر گرفتن ارزش معاملات و بازار باید به عنوان یکی از معیارهای مورد بررسی هر سرمایه گذاری به صورت روزانه به حساب آید.

  • ایمان احمدیان
  • ۰
  • ۰

تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس : درک قیمت ها در بازار

تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس یکی از مباحث مهم و کلیدی در بازار سرمایه شناخت و درک انواع قیمت ها می باشد. به طور کلی دو نوع سرمایه گذار در بازار داریم. سرمایه گذاری که قیمت ها را در تابلوخوانی فقط مشاهده می کند و دیگر سرمایه گذاری است که قیمت ها را درک  میکند و توانایی تابلو خوانی و بازار خوانی دارد به همین جهت تفسیر دو سرمایه گذار از قیمت ها در بازار فرق دارد. در بخش زیر به معرفی انواع قیمت ها می پردازیم.

 

قیمت مجاز در تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس:

قیمت مجاز قیمتی می باشد که سهم می‌تواند روزانه در آن بازه نوسان داشته باشد. زمانی که دامنه نوسان ۵ درصدی را برای قیمت پایانی روز گذشته (قیمت دیروز) محاسبه کنیم؛ قیمت مجاز روز جاری بدست می آید. به عنوان مثال در شکل زیر قیمت دیروز شرکت لعاب ایران ۳۷۸۶ ریال می باشد که قیمت مجاز آن در محدوده ۳۵۹۷ تا ۳۹۷۵  تومان می باشد.

 

تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس

 

 

بازه روز و قیمت آخرین معامله در تابلو خوانی و بازار خوانی:

همانطور که در شکل مشاهده کنید بازه روز قیمتی می باشد که سهم در آن روز در آن محدوده معامله شده است. به عنوان مثال بازه روز در نماد لخزر در محدوده ۱۴۷۰۰ تا ۱۶۰۷۶ می باشد و بدین معنی است که کف قیمت لخزر در آن روز معاملاتی ۱۴۷۰۰ و سقف قیمت آن نیز ۱۶۰۷۶می باشد.

آخرین معامله ای که در نماد انجام شده است را در این بخش نشان میدهد. به عنوان مثال در نماد لخزر در شکل آخرین معامله در قیمت ۱۶۰۴۰ ریال انجام شده است که بر اساس توافق بین خریدار و فروشنده می باشد.

تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس

 

اولین معامله در تابلو سهم:

اولین معامله ای که در نماد در ابتدای روز معاملاتی انجام می شود. به عنوان مثال اولین معامله در نماد شلعاب در قیمت ۳۸۱۸ ریال انجام شده است که این می تواند راس ساعت ۹:۰۰ و یا هر ساعت دیگری باشد. 

به عنوان مثال در شکل زیر اولین معامله در قیمت ۱۵۵۰۰ انجام شده است

تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس

 

 منبع: وب سایت آموزشی مهدی افضلیان

  • ایمان احمدیان
  • ۰
  • ۰

تابلو خوانی و بازار خوانی : اصطلاحات بازار سرمایه

 در بخش قبل در خصوص بخش اول تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس تهران صحبت کردیم. یکی از نیازهای یک سرمایه گذار بعد از ورود به بازار سرمایه این است که به تابلو خوانی و بازار خوانی به اندازه کافی مسلط باشد تا بتواند اتفاقاتی را که در تابلو معاملاتی بورس مشاهده میکند، تجزیه و تحلیل کرده تا با استفاده از اطلاعات به دست آمده به خرید و فروش سهام بپردازد. 

شناخت اصطلاحات رایجی که در حوزه بازار سرمایه وجود دارد یکی از نیازهای اساسی هر سرمایه گذاری برای ورود به  این بازار است و هر سرمایه گذاری در بدو ورود به بورس باید با این اصطلاحات آشنا شود. از طرفی یکی از سایت های پرکاربرد برای بررسی و خرید و فروش سهام، سایت مدیریت فناوری بورس تهران به آدرس www.tsetmc.com می باشد که اطلاعات جامعی از معاملات روزانه سهام در اختیار سرمایه گذار قرار می دهد و سرمایه گذار نیز بر اساس متغیرهای موجود در این سایت تصمیماتی را در خصوص خرید و یا فروش سهم اتخاذ میکند که همه این موارد مشمول تابلو خوانی و بازار خوانی می باشد. در این بخش قصد داریم ضمن صحبت در خصوص اصطلاحات رایج در بازار سرمایه بررسی کاملی نیز از این سایت به همراه تصاویر مربوطه داشته باشیم.

 

بازه روز در تابلوخوانی بازار بورس

حداقل و حداکثر قیمتی که سهم در طی یک روز معامله میشود را بازه روز سهم می‌گویند. به عنوان مثال در ساعت ۹:۰۵ دقیقه اولین معامله سهم در قیمت ۲۰۲ تومان انجام شده و بعد از آن با افزایش تقاضا همراه و قیمت تا محدوده ۲۱۰ تومان رشد می‌کند و تا پایان معاملات نیز در همین محدوده معامله می‌شود. پس بازه روز سهم [۲۰۲-۲۱۰] تومان است.

به عنوان مثال در شکل زیر بازه روز [۲۴۲۸-۲۳۴۳] ریال می باشد. یعنی پایین ترین قیمتی که سهم داشته در محدوده ۲۳۴۳ و بالا ترین قیمت روز نیز در محدوده ۲۴۲۸ ریال بوده است.

 

تابلو خوانی و بازار خوانی

 

بررسی صفحه سفارشات در خرید و فروش سهام:

قبل از اینکه در خصوص اصطلاح صف خرید و صف فروش توضیح دهیم ابتدا بهتر است در خصوص صفحه سفارشات در خرید و فروش سهام صحبت کنیم

خرید و فروش اوراق بهادار در بورس بر اساس سازوکار حراج انجام می‌شود. در این حراج اولویت اول قیمت مناسب و اولویت دوم زمان است. برای درک بهتر مفهوم را در قالب یک مثال توضیح می‌دهیم.

 

 

تابلو خوانی و بازار خوانی

 

در سطر اول و قسمت تقاضا، یک نفر درخواست خرید ۱۰۰۰۰ سهم را در ۱۶۴۵۰ ریال دارد و در سطر دوم نیز ۳ نفر درخواست خرید ۸۸۴۶ سهم در قیمت ۱۶۴۰۰ ریال و در سطر سوم ۱ نفر درخواست خرید ۳۵۰۰ سهم در قیمت ۱۶۳۵۰ ریال را دارد. اگر به قیمت های خرید توجه کنید می بینید که در هر مرحله قیمت کاهش پیدا کرده است . پس در قسمت تقاضا کسی که بالاترین قیمت را پیشنهاد بدهد سفارشش در ردیف اول قرار میگیرد. به این ترتیب درخواست های خرید از بالاترین قیمت به پایین ترین قیمت اولویت بندی میشود. حال اگر شخصی درخواست خرید در قیمت ۱۶۴۵۰ ریال را داشته باشدو همزمان هم شخص دیگری همین قیمت را پیشنهاد بدهد، سامانه معاملات به صورت خودکار اولویت خرید را به شخص اول می‌دهد و ابتدا خرید توسط شخص اول انجام می شود.

در نقطه مقابل و در قسمت عرضه، ۲ نفر درخواست فروش ۱۱۰۰۰ سهم را در قیمت ۱۶۵۰۰ ریال دارند و در سطر دوم سه نفر درخواست فروش ۹۰۰۰ سهم را با قیمت ۱۶۵۳۰ ریال و در سطر بعدی نیز یک نفر درخواست فروش ۵۰۰ سهم را با قیمت ۱۶۵۵۰ ریال دارد.

 

چه زمانی معامله انجام می شود

زمانی که قیمت پیشنهادی برای خرید سهم با قیمت پیشنهادی برای فروش سهم برابر باشد معامله انجام می شود. در این حالت سامانه معاملاتی به صورت خودکار خرید و فروش را در کسری از ثانیه انجام می‌دهد و بلافاصله سفارش های انجام شده از سامانه معاملاتی حذف می شوند.

حال سوال اینجاست زمانی که چند خریدار سفارش خود را در یک قیمت یکسان وارد سامانه معاملاتی کنند چه اتفاقی می افتد؟؟

در پاسخ به این سوال باید گفت در صورت برابر بودن قیمت ها در صفحه سفارشات، اولویت بعدی زمان است. به عنوان مثال اگر شخصی برای خرید سهم در ساعت ۱۰:۱۰ دقیقه ۱۰۰۰ سهم را با قیمت ۳۰۵ تومان و شخص دیگری درست در ساعت ۱۰:۱۱ دقیقه  ۲۰۰۰ سهم را با همین قیمت وارد سامانه معاملاتی کند در مرحله اول سفارش شخصی که زودتر یعنی در ساعت ۱۰:۱۰ دقیقه سفارش خود را وارد سامانه معاملاتی کرده انجام شده و سپس سفارش نفر دوم اجرا می شود.

 

بازار خوانی و تابلو خوانی

 

  • ایمان احمدیان