آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

این وبلاگ در خصوص آموزش بورس و بازار سرمایه ویژه افرادی می باشد که قصد دارند یک سرمایه گذاری مناسب را شروع کنند.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی

۳ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

تابلو خوانی و بازار خوانی : بهترین زمان معامله را تشخیص دهیم

در بخش های قبل در خصوص تابلو خوانی و بازار خوانی صحبت های زیادی داشتیم اما در این بخش قصد داریم به یکی از سوالات مهم سرمایه گذاران در خصوص زمان خرید سهم پاسخ دهیم. همیشه این سوال در ذهن سرمایه گذاران وجود دارد که چه زمانی از روز بهترین زمان معامله در بازار بورس می باشد. عموما در بین سرمایه گذاران رویه ثابتی برای این کار وجود ندارد و به همین دلیل عده ای ابتدای صبح را بهترین زمان برای فروش و پایان ساعت معاملات را بهترین زمان برای خرید سهم در نظر می گیرند و عده ای هم برعکس فکر میکنند. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که بهترین زمان برای معاملات در بازار سرمایه چه زمانی است.

در بحث تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس و در هنگام شروع معاملات، معمولا معاملات بین ساعت ۹:۰۰ تا ۹:۳۰ به صورت هیجانی تری دنبال می شود و به همین دلیل زمان مناسب تری برای فروش سهم به حساب می اید. اما این نکته را هم باید به خاطر داشت که در برخی از روزها خبرهای مثبتی در بازار منتشر می شود که ممکن است حجم معاملات را به یکباره افزایش دهد و از طرف دیگر باعث افزایش قیمت ها شود و به همین دلیل ممکن است با فروش سهم در ساعت ۹ تا ۹:۳۰ ممکن است بخشی از سود را از دست دهیم. اما موردی که گفته شد کمتر در بازار اتفاق می افتد. 

 

تابلو خوانی و بازار خوانی

 

به لحاظ تکنیکالی نیز می توان موضوع را اینگونه بیان کرد. هر سرمایه گذاری در هنگام خرید سهام برای خود هدف قیمتی دارد که با رسیدن به آن هدف قیمتی سهم خود را در بازار به فروش می رساند. حال اگر روند قبلی سهم صعودی باشد معمولا در ابتدای بازار معاملات با هیجان بیشتری دنبال می شود و با احتمال بالاتری امکان فروش سهم وجود دارد. از طرفی در بحث حمایت ها هم همین رویه وجود دارد. ممکن است در ابتدای بازار با نفوذ قیمت به محدوده حمایتی، فشار فروش در بازار افزایش یابد و سهم صف فروش شود. به همین دلیل فروش در ابتدای بازار می تواند از زیان بیشتر جلوگیری کند.

 

 تابلو خوانی و بازار خوانی : بهترین زمان برای خرید سهم

در بحث تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس، بهتر است که ساعت ۱۲ تا ۱۲:۳۰ را مد نظر قرار داد. عموما در بیشتر روزهای بازار فشار فروش در ساعات پایانی افزایش می یابد و می توان سهم را با قیمت مناسب تری در بازار خرید. اگر بخواهیم به لحاظ تکنیکالی نیز این موضوع را بررسی کنیم باید گفت که کندل های شکل گرفته در نقاط حمایت و مقاومت باشد. بدین معنی که ما زمانی اقدام به خرید سهم میکنیم که یا مقاومت سهم شکسته شده و نمودار در آن محدوده تثبیت شده باشد و یا اینکه سهم در محدوده حمایت خود باشد.

معمولا در فاصله ساعت ۱۲ تا ۱۲:۳۰ می توان به نتیجه کامل تری از کندل شکل گرفته رسید که آیا سهم در محدوده های مقاومت و یا حمایت خود واکنش مناسبی نشان داده است یا خیر به بیان دیگر آیا قیمت سهم در آن محدوده تثبیت شده است یا خیر. به عنوان مثال در ساعت ۱۰:۳۰ ممکن است به لحاظ مقاومت قیمت محدوده خود را به بالا شکسته باشد اما سوال اینجاست که آیا در آن محدوده تثبیت شده است یا خیر. به همین دلیل ممکن است سرمایه گذار در آن محدوده سهم را بخرد و بعد از خرید نیز متحمل زیان شود.

جهت شرکت در کلاس آموزش تابلو خوانی در بورس کلیک کنید.

  • ایمان احمدیان
  • ۰
  • ۰

تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس : چگونه سهام با قدرت خریدار زیاد را شناسایی کنیم

تابلو خوانی و  بازار خوانی در بورس یکی از تکنیک های معاملاتی خوب در بازار سرمایه می باشد که عموما می توان با استفاده از اطلاعات موجود در سایت مدیریت فناوری بورس تهران (tsetmc) برخی سهام مستعد رشد قیمتی را پیدا کرد و در کوتاه مدت به سود خوبی دست یافت. یکی از امکاناتی که این سایت در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد، نمایش تعداد خریدار و فروشنده‌های حقیقی و حقوقی بازار است بدین معنی که در معاملات روزانه، چه حجمی از سهام توسط خریدارها خریده و توسط فروشنده ها فروخته شده است. به همین دلیل این نسبت می‌تواند به عنوان یک تکنیک معاملاتی مناسب برای خرید سهم مد نظر باشد.

 

مثالی از تابلو خوانی و بازار خوانی  در بازار سرمایه

شکل زیر تعداد خریدار و فروشنده به همراه حجم  معاملات را در یکی از نمادهای بازار نشان می‌دهد.

تابلوخوانی و بازار خوانی

 

نمونه ای از تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس در شکل بالا را توضیح میدهیم. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌شود؛ از مجموع تعداد ۳۷ خریدار، کل خریداران سهم حقیقی و در طرف فروشنده هم از تعداد  ۸۶ فروشنده، ۸۵ فروشنده حقیقی و ۱ فروشنده هم حقوقی می‌باشد. یعنی به طور میانگین هر خریدار تقریبا ۲۷۰۰۰ سهم خریده و هر فروشنده نیز به طور میانگین ۱۱۰۰۰ سهم فروخته است و این نشان می‌دهد میانگین حجم خرید توسط حقیقی ها بالاتر بوده است که به خودی خود نشان دهنده قدرت خریدار است. حال اگر تعداد خریدار حقیقی را بر تعداد فروشنده حقیقی تقسیم کنیم؛ قدرت خریدار در بازار بدست می آید. اکنون نسبت خریدار به فروشنده حقیقی در این نماد ۰.۴۳ بوده که نشان از خرید قوی در سهم است.

اگر در بررسی تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس و در بخش قدرت خریدار به فروشنده؛ این نسبت به سمت صفر میل کند نشان دهنده قدرت خرید قوی در سهم است. به بیان دیگر این نسبت نشان می‌دهد که فروشنده ها با تعداد زیاد ولی با حجم کم فروشنده ولی خریدارها با تعداد کم ولی با حجم زیاد خریدار سهم هستند. برای تشخیص این سیگنال نباید صرفا یک روز را مبنای کار قرار داد بلکه باید این روند را برای چند روز دنبال کرد تا در نهایت جهت حرکتی سهم را تشخیص داد.

معمولا افرادی که تمایل به خرید سهم با حجم بالا دارند، به یکباره در سهم تحرک مثبت ایجاد نمی‌کنند بلکه آرام و به دور از هر گونه هیجان سهم را خریداری و درست زمانی که فروشنده خاصی در سهم وجود ندارد روند حرکتی جدیدی در سهم ایجاد می‌کنند.

 

تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس

 

بررسی اثرات خرید و فروش حقوقی در قدرت خریدار به فروشنده

تابلو خوانی و بازار خوانی و از طرفی نقش و اهمیت حقوقی های سهم در خرید فروش دارای اهمیت فراوان می باشد. گاهی اوقات زمانی که معاملات سهم را دنبال می کنیم میبینیم که در بسیاری از سهام حقوقی های بازار به عنوان خریدار و فروشنده ظاهر می شوند. در این حالت تابلوخوانی بازار اندکی دچار مشکل می شود و میتوان گفت قدرت خریدار به فروشنده به دلیل وجود حقوقی ها کارکرد خود را از دست می دهد. اما اینکه استراتژی حقوقی ها در خرید و فروش سهام چیست و آیا باید همراه با خرید حقوقی ها در بازار سهم خرید و یا همگام با فروش حقوقی ها در بازار سهام شرکت را فرو.خت نیاز به بحث جدید دارد که در مقاله ” خرید و فروش حقوقی نشانه چیست” به تشریح کامل موضوع پرداختیم.

 هنگامی که حقوقی ها در خرید و فروش سهم وارد می شوند بهتر است معاملات حقوقی های بازار را حذف کرد به این صورت که حجم خرید حقیقی ها را بر تعداد خریدار تقسیم کنیم و میانگین خرید هر سهم توسط شخص حقیقی را به دست اوریم در در طرف فروشنده نیز حجم فروش حقیقی ها را بر تعداد فروشندگان تقسیم کنیم و میانگین فروش هر حقیقی را به دست آوریم. به عنوان مثال میانگین خرید هر حقیقی ۵۰۰۰۰ سهم و میانگین فروش حقیقی نیز ۱۳۰۰۰ سهم باشد. در این حالت میتوان گفت که قدرت در سمت خریدار می باشد چرا که حجم بیشتری از سهم را خریده است.

 

تابلو خوانی و بازار خوانی در عرضه های اولیه

نکته قابل توجه در بررسی قدرت خریدار به فروشنده این است که این نسبت را نمی‌توان در روزهای بعد از عرضه اولیه مورد بررسی قرار داد. چرا که در عرضه های اولیه تعداد کمی سهام بین سرمایه‌گذاران تقسیم و در روزهای بعد از عرضه اولیه، به دلیل انتظار سرمایه‌گذاران برای افزایش قیمت سهم و همگام با آن افزایش تقاضا برای خرید و از طرفی کم بودن عرضه ها، تعداد خریداران کم و تعداد فروشندگان بالا می‌باشد به همین دلیل نمی‌توان گفت که خریدها قوی تر از فروش بوده است.( به عنوان مثال ۱۰۰۰ نفر فروشنده و ۱۰۰ نفر خریدار سهم هستند). در عرضه های اولیه بعد از متعادل شدن قیمت، نسبت تعداد خریدار به فروشنده در سهم را دنبال کنید. معمولا بعد از به تعادل رسیدن قیمت در کوتاه مدت، نمی‌توان انتظار افزایش قیمت یکباره در سهم داشت ولی حتما باید سهم مد نظر قرار گیرد. به عنوان مثال شکل زیر معاملات بعد از عرضه اولیه نماد شبصیر را نشان میدهد. همانطور که در شکل نشان داده شده است تعداد خریداران ۲۲۴۴ نفر و تعداد فروشنده ها ۹۸۳۴۸ نفر بوده است.

حال با توجه مطلب گفته شده نمی توان گفت که تعداد خریداراها به فروشنده ها برای ۱/۵ یا معادل ۰.۲ بوده است و این سهم برای خرید مناسب است چرا که گفتیم بعد از عرضه های اولیه معمولا نسبت های خریدار به فروشنده به دلیل حجم کم تعلق گرفته به سرمایه گذاران نمی تواند معیار مناسبی برای بررسی قدرت خریدار به فروشنده باشد.

تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس

موارد گفته شده بخشی از تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس می باشد که گفتیم یکی از تکنیک های معاملاتی در بازار سرمایه می باشد. حال ممکن است سرمایه گذار پیش خود فکر کند که چگونه میتواند در بین نمادهای بازار سرمایه، انهایی که قدرت خریدار بالا دارد را شناسایی کند که در مقاله ای تحت عنوان ” فیلتر نویسی در بورس : فیلتر قدرت خریدار به فروشنده” این موضوع را کامل بررسی کردیم که پیشنهاد میکنم مطالعه کنید

 

 

 

جهت شرکت در کلاس آموزش تابلو خوانی در بورس کلیک کنید.

 

تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس

 

مختصری از کتاب” سهام نخرید مگر با شناخت رفتار و روانشناسی بازار”

تالیف: مهدی افضلیان

خرید آنلاین کتاب 

خرید تلگرامی با پست پیشتاز:  پیام دهید

————————————————————————————————————-

پیشنهاد میکنم مقالات زیر را حتما بخوانید

ساز و کار فروش تعهدی در بورس

آموزش تحلیل تکنیکال در بورس: چرا حمایت های تکنیکالی درست عمل نمیکند ( بسیار مهم )

تابلو خوانی و بازار خوانی و تکنیک های معامله گری در بورس

سفته بازی در سهم چگونه ایجاد می شود

  • ایمان احمدیان
  • ۰
  • ۰

تعیین حد سود در معاملات

تعیین حد سود در معاملات یکی از کلیدی ترین نکات فعالیت در بازار سرمایه به حساب می آبد. یکی از دغدغه های اصلی بیشتر سرمایه‌گذاران در بورس و یا سایر بازارهای مالی عدم تصمیم درست و به موقع در مورد خروج از سهم است. در بحث های مربوط به تعریف یک سیستم معاملاتی توضیح داده شده است که تعیین نقاط خرید و فروش سهم و از طرفی تعیین نقاط بهینه برای حد سود و حد ضرر از نکات مورد توجه در تدوین سیستم معاملاتی است. اما اکنون قصد داریم یک تعریف کلی از  تعیین حد سود در معاملات و چگونگی شناخت آن در نمودارها و خروج به موقع از سهم داشته باشیم.

 

همه ما می‌دانیم که تشکیل روند صعودی در سهمی برای همیشه پایدار نیست و بالاخره بعد از یک رشد خوب (حال به هر دلیلی: بنیادی و یا تکنیکال) شاهد اصلاح قیمتی در سهم هستیم. مفهوم حد سود، تعیین محدوده قیمتی مناسب برای فروش سهم است اما مشکل اینجاست که بسیاری از سرمایه‌گذاران هیچ هدف قیمتی در سهم ندارند و به دلیل حس طمع با بالا رفتن قیمت، فروشنده سهم نیستند تا جایی که احتمال رسیدن قیمت به محدوده خرید وجود داشته و ممکن است سرمایه‌گذار فرصت خوب کسب سود در سهم را از دست بدهد.

 

تعیین حد سود در معاملات

 

مثالی از تعیین حد سود در معاملات

 به عنوان مثال سرمایه‌گذاری سهم را در قیمت ۱۲۰ تومان خریداری و با استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال حد سود را در محدوده ۱۵۰ تومان تعیین کرده است. مفهوم حد سود در مثال بیانگر این است که اگر قیمت سهم به محدوده ۱۵۰ تومان رسید سرمایه‌گذار می تواند سهم را بفروشد و از معامله خارج شود. . یعنی در مثال قبل که حد سود معامله ۱۵۰ تومان بود؛ در صورت رسیدن قیمت سهم به محدوده مورد نظر و وجود توان بیشتر برای افزایش قیمت، بهتر است به سهم اجازه رشد قیمتی داد و حد ضرر در سهم را بالاتر آورد. یعنی این بار حد ضرر را در قیمت ۱۳۵ تومان قرار داده و هر بار با افزایش قیمت، حد ضرر را افزایش دهیم. این کار موجب می‌شود که از رشد سهم جا نمانیم و در صورت برگشت قیمت و شروع اصلاح قیمتی، سود بدست آمده در بازار را از دست ندهیم. در بخش بعد این موضوع با مثال توضیح داده می‌شود.

 

بسیاری از سرمایه گذاران از روش های متفاوتی برای تعیین حد سود در معاملات استفاده میکنند. برخی از سرمایه گذاران با استفاده از الگوهای قیمتی اقدام به این کار میکنند ( در بخش تحلیل تکنیکال به صورت کامل در خصوص الگوهای قیمتی توضیح داده شده است) و برخی با استفاده از تعیین نقاط مقاومت داینامیک و استاتیک و برخی با استفاده از برخی مفاهیم ساده ریاضی که در تعیین پیوت پوینت ها و کامریلا استفاده می شود. حال در تعیین حد سود باید این نکته را مد نظر قرار داد که  با بردن حد زیان در هنگام رشد قیمتی سهم می تواند یکی از دلایلی باشد که سرمایه گذار بیهوده سودهای موجود در سهم را از دست ندهد.

 

 

مختصری از کتاب ” سهام نخرید مگر با شناخت رفتار و روانشناسی بازار”

تالیف” مهدی افضلیان

خرید آنلاین کتاب 

—————————————————————————————————

پیشنهاد میکنم مقالات زیر را حتما مطالعه کنید

ارزش معاملات بازار و ارتباط آن با ورود نقدینگی در سهم

روانشناسی بورس و عوامل موثر بر رفتار معامله گران

  • ایمان احمدیان