آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

این وبلاگ در خصوص آموزش بورس و بازار سرمایه ویژه افرادی می باشد که قصد دارند یک سرمایه گذاری مناسب را شروع کنند.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی

۴ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

ماجرای p/e منفی شرکت ها و دلیل استقبال سرمایه گذاران

p/e منفی شرکت ها بورسی حالتی می باشد که با منفی شدن سود هر سهم بدست می آید و گاهی سرمایه گذاران به سراغ سهام شرکت هایی می روند که این ویژگی را دارند و علی رغم انتظار هم بازدهی خوبی بدست می آورند. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که چرا ممکن است سرمایه گذاران سهام شرکت های با p/e منفی را خریداری کنند.

تحلیل بنیادی سهام شرکت ها یکی از ابزارهایی که سرمایه گذاران برای بررسی قیمت سهام شرکت ها از آن استفاده میکنند. تحلیل بنیادی در واقع تاثیر متغیرهای مالی مانند تغییرات فروش، بهای تمام شده و … بر صورت های مالی شرکت ها می باشد. سرمایه گذاران با استفاده از تحلیل بنیادی سود هر سهم را محاسبه کرده و سپس برای ارزش گذاری یکی از روش هایی که انتخاب می کنند ارزش گذاری سهم با استفاده از نسبت p/e می باشد که در بحث های قبل در خصوص آن صحبت شد. مقالات در خصوص p/e را میتوانید از لینک ۱ و لینک ۲ مشاهده کنید.

P/E منفی شرکت ها

 

گاهی در کلاس های آموزشی تحلیل بنیادی این سوال ایجاد می شود که مفهوم P/E منفی شرکت ها چیست و چرا گاهی سرمایه گذاران از سهام این شرکت ها استقبال میکنند. در پاسخ باید گفت زمانی که سود اوری شرکتی منفی باشد مخرج کسر (EPS) منفی شده و همین باعث می شود که نسبت P/E منفی شود. فرض کنید قیمت سهام شرکتی ۱۲۰ تومان باشد و شرکت هم دارای زیان ۱۲ تومانی باشد در این صورت شرکت مورد نظر دارای p/e=-10 می باشد. به عنوان نمونه واقعی شکل زیر صورت مالبی تلفیقی شرکت خاور را نشان میدهد که در گزارش ۶ ماهه دارای زیان ۱۲۷۱ ریالی می باشد که اگر بر اساس سود شرکت بر اساس TTM محاسبه کنیم زیان یک ساله گذشته شرکت حدود ۲۵۷ تومان می باشد حال قیمت سهم در بازه زمانی ارسال گزارش ۷۲ تومان بوده است و زمانی که این دوعدد را بر هم تقسیم کنیم p/e=- 0.27 می شود که معنی درستی ندارد و نمی توان معیاری درست برای ارزشگذاری سهم آن را مد نظر قرار داد.

p/e منفی شرکت ها

 

آیا شرکت های دارای P/E منفی را خریداری کنیم

حال یک سوال در بین سرمایه گذاران ایجاد می شود و این است که آیا شرکت هایی که دارای p/e منفی می باشند را خریداری کنیم یا خیر. به همین جهت باید دلیل استقبال سرمایه گذاران از این شرکت ها را بررسی کنیم که چرا سرمایه گذاران حاضر هستند سهام شرکت هایی را خریداری کنند که دارای p/e منفی می باشد و ایا توجیهی برای این کار وجود دارد یا خیر. در زیر به برخی از این عوامل اشاره می‌کنیم.

تحلیل تکنیکال و p/e منفی شرکت ها

در خصوص خرید سهام شرکت هایی که دارای p/e منفی می باشند ممکن است سرمایه گذاران در بازار سرمایه صرفا با استفاده از تحلیل تکنیکال به خرید سهام شرکت اقدام کرده و تحلیل بنیادی ( برخی تکنیک ها در تحلیل بنیادی شرکت ها از طریق لینک )شرکت برایشان مهم نباشد و صرفا به دلیل موقعیت خوب تکنیکال، سهام این شرکت را خریداری کرده اند. به عنوان مثال شکل زیر نمودار خاور را نشان میدهد. همانطور که در شکل و در باکس مستصیل شکل نشان داده شده است هیچ اتفاق خاصی به لحاظ بنیادی را در شکت شاهد نبودیم ولی به لحاظ تکنیکالی سهم مستعد یک رشد قیمت شده است و سرمایه گذاران نیز نسبت به خرید سهام این شرکت اقدام کرده اند.

p/e منفی شرکت ها

 

تحلیل بنیادی و p/e منفی شرکت ها

گاهی اوقات سرمایه گذاران اقدام به خرید شرکتی می کنند که در حال حاضر زیانده می باشد و به اصطلاح سهم دارای p/e منفی می باشد اما چشم انداز سوداوری آن و اتفاقاتی که در شرکت می افتد موجب می شود که سرمایه گذاران اقدام به خرید آن کنند. حال ممکن است سرمایه گذاران در شرایط فعلی سهمی را خریداری کنند که زیانده است ولی طبق تحلیل این شرکت قرار است در آینده سودآوری بالایی داشته و از زیان خارج شود. این میتواند دلیلی بر خرید شرکت های دارای p/e منفی به لحاظ بنیادی باشد.

 

افزایش سرمایه و p/e منفی شرکت ها

در خصوص p/e منفی شرکت ها و خرید آن توسط سرمایه گذاران یک حالت دیگر نیز وجود دارد و آن بحث افزایش سرمایه شرکت ها می باشد. گاهی مشاهده می شود که سهام شرکتی به لحاظ سودآوری زیانده است ولی ناگهان با اعلام خبر افزایش سرمایه مورد استقبال بازار قرار میگیرد و برای ان صف خرید تشکیل می شود و با توجه به مقدار افزایش سرمایه و از طرفی تغییرات قیمت سهم قبل و بعد از افزایش سرمایه، قیمت سهام شرکت افزایش وی یابد.

بنابراین با توجه به حالت های گفته شده سهمی که حتی زیانده می باشد هم می تواند مورد استقبال بازار قرار گیرد و نباید به دنبال دلیل منطقی برای رشدئ قیمت سهم بود و باید دانست که قیمت ها بر اساس عرضه و تقاضا و رفتار سرمایه گذاران در بازار شکل می گیرد به همین دلیل ممکن است تکنیک های تابلو خوانی در بازار بورس و اموزش آن برخی سهام را که حتی شرایط مناسبی به لحاظ عملیاتی ندارند در فیلترها برای خرید قرار دهند.

منبع: وب سایت آموزش بورس مهدی افضلیان

  • ایمان احمدیان
  • ۰
  • ۰

آموزش تحلیل بنیادی را چگونه آغاز کنیم

آموزش تحلیل بنیادی به همراه تحلیل تکنیکال از انواع تحلیل هایی می باشد که هر سرمایه گذاری برای ورود به بازار سرمایه باید آن را بیاموزد و در خرید و فروش سهام از آن استفاده کند اما گاها مشاهده می شود که سرمایه گذاران بدون هیچ دانشی وارد بازار سرمایه می شوند و به راحتی سرمایه خود را ا دست می دهند.

به طور کلی هر شخصی برای سرمایه گذاری در هر نوع بازی به ریسک و بازده آن توجه میکند و واضح است که ریسک و بازده ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند به این مفهوم که هر چقدر سرمایه گذار در بازاری وارد شود که ریسک بیشتری داشته انتظار بازدهی بالاتری دارد و هر چقدر ریسک سرمایه گذاری در کاری کمتر باشد به همان مقدار سرمایه گذار انتظار بازدهی کمتری دارد. البته این نکته را هم مد نظر داشته باشید که در این بخش صرفا از انتظار بازدهی صحبت کردیم یعنی ممکن است سرمایه گذاری در کار پرریسکی وارد شود ولی در نهایت نتواند به بازدهی مناسبی برسد.

فعالیت در بازار سرمایه و خرید و فروش در این بازار هم دارای ریسک می باشد و سرمایه گذار باید به محض ورود به بازار سرمایه دانش مورد نیاز این بازار را بدیت آورد که شامل آموزش ابتدایی مانند دوره آموزشی آشنایی با بورس، دوره آموزشی تابلو خوانی و تکنیک های معاملاتی در سایت TSE ، دوره آموزش تحلیل تکنیکال و دوره آموزش تحلیل بنیادی می باشد که آموزش های گفته شده لازمه موفقیت در بازار سرمایه است.

 

آموزش تحلیل بنیادی یکی از آموزش هایی می باشد که هر سرمایه گذاری به محض ورود به بازار سرمایه آن را بیاموزد و از آن استفاده کند اما بعضا مشاهده می شود که سرمایه گذارن بعد از گذراندن دوره آموزش مقدماتی بورس، صرفا به دنبال آموزش تحلیل تکنیکال می روند و مسیر خود را اینگونه تعیین می‌کنند. در خصوص گذراندن دوره های آموزش بورس باید این نکته را مد نظر قرار داد که هر سرمایه گذاری باید آموزش تحلیل بنیادی بورس را بداند و حداقل توانایی درک صورت های مالی را داشته باشد و از آن به همراه تحلیل تکنیکال استفاده کند و در نهایت نیز با شناخت رفتار و روانشناسی بورس و استفاده از تکنیک های معاملاتی سهم مورد نظر را خریداری کند.

 

تحلیل بنیادی شرکت های بورسی را از کجا شروع کنیم

برای شروع آموزش تحلیل بنیادی ابتدا باید اقتصاد کلان را به خوبی بشناسید تا در شرایط مناسب بتوانید اثرات آن را بر روی صنایع و در یک اشل کوچک تر یعنی شرکت ها مورد بررسی قرار داد. پس دانش کلی نمسبت به اقتصاد کلان میتواند به عنوان یک فانوس برای هدایت سرمایه گذار در تحلیل شرکت ها و انتخاب بهترین سهم باشد.

برای تحلیل بنیادی یک شرکت ابتدا باید آن را به صورت کامل شناخت بدین معنی که شرکت چه محصولی را تولید میکند، باار فروش آن محصول کجاست، ماده اولیه خود را چگونه و با چه قیمتی تهیه میکند. برای بدست آوردن این اطلاعات یک مرجع رسمی وجود دارد و آن هم سایت کدال به نشانی www.codal.ir می باشد که شرکت ها موظف هستند گزارش های ماهانه و میان دوره ای و سایر گزارشات خود را در آن به صورت کامل منتشر کنند. البته در حال حاضر نیز گزارش های تفسیری مدیریت تهیه و در اختیار سرمایه گذاران قرار میکیرد که سرمایه گذاران به وسیله آن می توانند چشم انداز آینده شرکت را بررسی کنند.

 

آموزش تحلیل بنیادی

 

دو رویکرد در آموش تحلیل بنیادی شرکت های بورس

به طور در آموزش تحلیل بنیادی شرکت های بورسی دو رویکرد وجود دارد که شامل رویکرد بالا به پایین و رویکرد پایین به بالا می باشد.

در آموزش تحلیل بنیادی و رویکرد بالا به پایین تحلیلگر اثرات یک اتفاق را بر روی شرکت بررسی میکند. به عنوان مثال زمانی که قیمت متانول در بازارهای جهانی افزایش می یابد تحلیل گر بنیادی به سراغ شرکت هایی میرود که متانول خود را صادر میکنند و از افزایش قیمت متانول منتفع می شوند و یا زمانی که قیمت اوره افزایش می یابد سرمایه گذار به دنبال شرکت های اوره سازی می رود که محصول خود را صادر میکند. یا زمانی که شرکت های لبنیاتی موجو افزایش نرخ دریافت میکند باید به سراغ شرکت های این گروه رفت و آنها را مورد بررسی و تحلیل قرار داد و اثرات افزایش نرخ را بر سود و زیان شرکت ها محاسبه کرد.

از طرفی در آموزش تحلیل بنیادی و رویکرد پایین به بالا، یک متغیر اثرگذار بر شرکت را مورد بررسی قرار میدهید. یعنی فرض کنید شرکتی قرارداد جدید منتشر می کند که اثرات سود و زیانی بر شرکت دارد. حال سرمایه گذار با بررسی این عامل سود شرکت را با این قرارداد جدید منطبق میکند.

معمولا سرمایه گذاران از هر دو روش تحلیلی در بازار استفاده میکنند اما روش بالا به پایین بیشتر برای سرمایه گذاران و یا تحلیلگرانی به کار می رود که تجربه بیشتری در بازار سرمایه دارند و شناخت بیشتری نسبت به شرکت ها و عملکرد آنها دارند اما رویکرد دوم بیشتر برای سرمایه گذارانی به کار میرود که به تازگی وارد بازار سرمایه شده اند.

آموزش تحلیل بنیادی در شرکت های بورسی

 

دلایل اصلی تحلیل بنیادی شرکت های بورسی

حال سوال اینجاست که چرا باید تحلیل بنیادی شرکت های بورسی را انجام داد. هر سرمایه گذاری تمایل دارد که سهم را در یک قیمت مناسب و در یک زمان مناسب خریداری کند. حال سرمایه گذاری که آموزش تحلیل بنیادی را دستور کار خود قرار داده و قادر است شرکت ها را به خوبی تحلیل کند، قادر است با استفاده از علم تحلیل بنیادی ارزش ذاتی سهام شرکت ها را تعیین کرده و سهام مناسب را برای خرید انتخاب کند. فر ض کنید قیمت سهمی در بازار ۱۲۰۰ تومان باشد و سرمایه گذار با استفاده از تحلیل بنیادی ارش ذاتی سهم را ۱۸۰۰ تومان براورد کند. در این حالت چون ارزش بازار پایین تر از ارزش ذاتی سهم است، زمان مناسبی برای خرید سهم به حساب می آید.

البته در کنار تحلیل بنیادی سرمایه گذار باید برخی تکنیک های معاملاتی در سایت tsetmc.com را نیز یاد گرفته و در کنار روانشناسی بورس و شناخت رفتار معاملاتی معاملات منظمی را داشته باشد که در خصوص این موضوعات در کتاب آموزش تابلو خوانی در بورس با نام “ سهام نخرید مگر با شناخت رفتار و روانشناسی بازار” به صورت کامل توضیح داده شده است.

 

منبع: وب سایت رسمی آموزش بورس

 

  • ایمان احمدیان
  • ۰
  • ۰

 ساز و کار صندوق طلا چگونه است

صندوق طلا صندوقی می باشد که دارایی های جمع آوری شده از سرمایه گذاران را در گواهی سپرده طلا و … سرمایه گذاری کرده و به نوبه خود دارای ریسک پایین تری نسبت به سکه طلا می باشد و از طرفی با مبلغ حداقل ۱۰۰۰۰۰ تومان قادر به خرید آن هستید.

آیا تا به حال با خود فکر کرده اید که برای خرید و فروش سکه اصلا نیازی به رفتن به صرافی ها ندارید و به راحتی در بورس می توانید سکه خرید و فروش کنید؟

آیا تا به حال می دانستید که صندوق طلا در بورس معامله می شود که با خرید آن می تواند ضمن پوشش ریسک بابت خرید سکه، از نوسانات بازار هم استفاده کنید؟

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که در صورت خریدن دارایی های مانند سکه، مشکلات مربوط به نگهداری آن مانند سرقت و … وجود دارد؟

به طور سنتی سرمایه گذاران و یا حتی عوام بازار عادت دارند که به هنگام رشد قیمت سکه به صرافی ها رفته و سکه فیزیکی خود را خریداری کنند تا در زمان آینده و همگام با افزایش قیمت سکه آن را به فروش برسانند. اما امروز در بازار سرمایه ایران این امکان وجود دارد که سرمایه گذار تنها با دریافت کد بورسی از طریق بازار سرمایه، سکه و یا مشتقات آن را خریداری کند. به همین دلیل قصد داریم در این نوشته در خصوص سازوکار خرید و فروش سکه و صندوق طلا صحبت کنیم.

 

صندوق طلا

 

تعریف کلی از صندوق طلا 

صندوق طلا یکی دیگر از راه های سرمایه گذاری در بورس، می باشد. صندوق طلا صندوقی می باشد که دارایی های جمع آوری شده از سرمایه گذاران را در گواهی سپرده طلا و اوراق مبتنی بر طلا سرمایه گذاری می‌کند. اما اجازه دهید یک تعریف کلی از گواهی سپرده طلا داشته باشیم. گواهی سپرده طلا ورقه‌ بهاداری است که نشان‌دهنده مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالای سپرده‌شده در انبار است و آدرس این انبار در خزانه داری پردیس بانک رفاه می باشد. سکه های مورد تایید این انبار هم دارای ضرب سال ۱۳۸۶، با وزن ۸.۱۳۳ گرم و عیار ۹۰۰ می باشد و بنابراین اگر کسی قصد دریافت گواهی سکه داشته باشد می تواند سکه فیزیکی خود را به بانک مورد نظر تحویل داده و حواله سکه دریافت کند.

در حال حاضر حواله سکه در بورس اوراق بهادار در حال معامله می باشد که قیمت آن دقیقا هم سو با قیمت سکه در بازار می باشد اما گواهی سکه در بورس دارای نوسان محدود می باشد که ممکن است نسبت به قیمت سکه در بازار دارای تاخیر زمانی باشد.

شکل زیر معامله گواهی سکه در بورس را نشان می دهد بنابراین هر سرمایه گذاری قادر است گواهی سکه را به صورت آنلاین ( همانند خرید و فروش سهام ) در بازار معامله کند و در زمانی که تمایل داشت آن را به فروش برساند.

 

چگونه صندوق طلا را خریداری کنیم

 حال سوال اینجاست که چگونه در صندوق طلا سرمایه گذاری کنیم. به طور کلی یکی از دارایی های صندوق طلا گواهی های سکه عرضه شده در بورس می باشد. نحوه خرید و فروش گواهی سکه همانند خرید و فروش سهام می باشد. به این صورت که سرمایه گذار تنها با داشتن کد بورسی می تواند به صورت آنلاین سکه را خریداری کند. بعد از خرید گواهی سکه سرمایه گذار یا میتواند همان گواهی را دوباره در بازار بورس به فروش برساند و یا می تواند همراه با داشتن گواهی سکه به بانک عامل مراجعه کرده و سکه خود را دریافت کند.

همانطور که در شکل بالا نشان داده شده است قیمت این گواهی ۴۴۷۰۰۸۱ ریال می باشد. یعنی سرمایه گذار برای خرید یک سکه باید سفارش های خود را در مضرب ۱۰ تایی وارد سامانه کند. یعنی اگر سرمایه گذاری قصد خرید ۵ سکه را داشته باشد باید ۵۰ سفارش و اگر قصد خرید ۱ سکه را داشته باشد باید ۱۰ سفارس وارد سامانه کند تا بتواند سکه مورد نظر را خریداری کند.

زمان معاملات گواهی سکه طلا نیز در حال حاضر از ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۵:۳۰ می باشد. ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۳:۰۰ مرحله پیش گشایش می باشد که در ساعت ۱۳:۰۰  قیمت تعیین می شود و حراج پیوسته ( معاملات عادی ) از ساعت ۱۳:۰۰ الی ۱۵:۳۰ جریان دارد. از طرفی کارمزد خرید و فروش گواهی های سکه در بورس معادل ۰.۰۰۱۲۵ می باشد یعنی به هنگام خرید و فروش سکه سرمایه گذار باید این درصد را پرداخت کند.

 

صندوق طلا

 

دارایی های صندوق طلا چیست

 بر اساس قوانین، دارایی های صندوق طلا در اوراق گواهی سکه، ابزارهای مشتقه مربوط به طلا مانند اختیار و آپشن و اوراق مشارکت می باشد که بیشترین درصد ان که نزدیک به ۷۰ درصد می باشد در اوراق گواهی سکه می باشد. 

سرمایه گذار در صورتی که چشم انداز افزایش در قیمت سکه را داشته باشد به راحتی می تواند صندوق طلا را در بازار سرمایه خریداری کند و در زمان مناسب آن را به فروش برساند و بدون اینکه درگیر رفتن به صرافی و … شود به راحتی سکه مورد نیاز خود را تامین کند و از طرفی ریسک ناشی از دزدیده شدن، گم کردن سکه و … را کاهش دهد.

 

کارمزد خرید و فروش صندوق طلا چقدر است

خرید و فروش صندوق طلا همانند دیگر دارایی ها در بورس و بورس کالا دارای کارمزد می باشد به گونه ای که کارمزد هر بار خرید و فروش صندوق طلا برابر ۰.۰۰۱۱۵ می باشد یعنی سرمایه گذاری باید به هنگام خرید و فروش صندوق طلا این کارمزد را پرداخت کند. به عنوان مثال اگر فرض کنید که یک میلیون تومان از صندوق طلا را خریداری کنید باید ۱۱۵۰ تومان کارمزد پرداخت کنید و برای فروش هم همین مقدار کارمزد باید پرداخت شود.

 

مزایای سرمایه گذاری در صندوق طلا چیست

 پوشش ریسک نرخ ارز و بهره بردن از تغییرات قیمت طلای جهانی: عمده سرمایه گذاری صندوق طلا بر روی گواهی های سکه طلا می باشد. از طرفی قیمت گذاری سکه بر اساس دو پارامتر قیمت اونس جهانی و نرخ دلار است. بنابراین سرمایه گذاری در صندوق طلا به منزله سرمایه گذاری غیر مستقیم در طلای جهانی و نرخ ارز در نظر گرفته می شود.

پوشش ریسک کاهش قیمت طلا به کمک ابزارهای بازار آتی: در این صندوق امکان اخذ موقعیت در بازار آتی به منظور پوشش ریسک بازار طلا نیز وجود دارد

پوشش ریسک تورم

نقدشوندگی بالا: همانند سایر صندوق های قابل معامله، صندوق طلا نیز دارای رکن بازارگردان است که ضمانت نقدشوندگی صندوق را به عهده دارد.

 

انواع صندوق طلا در بازار سرمایه

در حال حاضر ۴ صندوق طلا شامل طلا، زر، گوهر و عیار در بازار سرمایه در حال فعالیت می باشند که هر یک از سرمایه گذاران در صورت تمایل به خرید صندوق طلا به آسانی امکان خرید آن را دارند. نگاهی به سابقه راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری طلا در کشور نشان می دهد که در ایران صندوق پشتوانه طلای لوتوس از نوع صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس کالا و اولین صندوق کالایی بازار سرمایه کشور است که موضوع فعالیت آن سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر گواهی سکه طلا، اوراق مشتقه مبتنی بر سکه طلا، اوراق بهادار با درآمد ثابت، سپرده و گواهی سپرده بانکی است و از آن در نیمه نخست امسال رونمایی شده است.

به عنوان مثال شکل زیر معاملات صندوق طلا با نماد زر را نشان میدهد

 

در صندوق طلا همانطور که در شکل بالا نشان داده شده است همه صندوق ها دارای ارزش خالص هر واحد سرمایه گذاری یا NAV هستند. NAV در واقع ارزش واقعی روز آن صندوق می باشد که در حال حاضر هر دو دقیقه یک بار در سایت آپدیت می شود. یعنی صندوق با توجه به دارایی هایی که دارد قیمت می خورد و سرمایه گذاران نیز با توجه به آینده قیمت طلا، صندوق را خریداری می کنند برخی از سرمایه گذاران فکر می‌کنند که اگر قیمت صندوق طلا برابر  با قیمت nav باشد نباید آن را خریداری کنند در صورتی که اشتباه است. ارزش واقعی صندوق طلا بر مبنای آینده آن صندوق تعیین می شود. به عنوان مثال سرمایه گذاری فکر میکند که قیمت طلا در آینده افزایش می یابد و به همین دلیل اقدام به خرید سکه و یا صندوق طلا در بورس می کند و این موضوع اصلا ارتباطی به قیمت روز آن ندارد. البته این موضوع را هم باید مد نظر داشت که معمولا قیمت روز این صندوق ها با nav آن برابر می باشد مگر انکه چشم انداز قیمتی نسبت به قیمت طلا افزایشی باشد.

وب سایت آموزش بورس مهدی افضلیان

  • ایمان احمدیان
  • ۰
  • ۰

صندوق etf و کارکرد آن در بازار سرمایه

در بخش های قبل در خصوص صندوق های قابل معامله  در بورس صحبت کردیم و گفتیم که یکی از روش‌های سرمایه گذاری در بورس خرید صندوق های ETF در بورس با درآمد ثابت می باشد.

در حال حاضر بسیاری از سرمایه گذاران دارایی خود را در بانک سرمایه گذاری می کنند و با توجه به نرخ سود بانکی اعلام شده به صورت سالانه درصدی را به عنوان بازدهی کسب می‌کنند. حال ممکن است این بازده معادل ۱۵ درصد و یا ۲۰ درصد باشد. از طرفی زمانی که سرمایه گذار در بانک سرمایه گذاری می‌کند و قرارداد یک ساله را با بانک منعقد می‌کند باید حتما یک سال وجه خود را نزد بانک سپرده کند تا بازده مورد نظر را به دست آورد و اگر در زمانی به وجه خود نیاز داشته و قصد گرفتن بخشی از آن را از بانک داشته باشد بازدهی مورد نظر کاهش یافته و به صورت روزانه محاسبه می شود و دیگر از آن بازدهی ۲۰ درصدی ( نرخ بازدهی یک ساله که توسط بانک مرکزی تعیین می شود و ممکن هست هر بار کاهش یا افزایش داشته باشد) خبری نیست و با دریافت وجه سرمایه گذار بازدهی ثابت خود را با برداشت وجه از بانک از دست می‌دهد. برای رفع این مشکل بهترین کار سرمایه گذاری در صندوق etf می باشد.

 

صندوق ETF

 

 

بعد از دریافت کد بورسی سرمایه گذار قادر است این اوراق را خریداری کند و از بازدهی آن نیز استفاده کند. در حال حاضر صندوق هایی در بازار سرمایه معامله می شوند که بازدهی برابر با سود بانکی دارند و حتی بازدهی روزشمار آنها نیز معادل ۲۰ درصد سود سالانه می باشد. فرض کنید سود بانکی سالانه ۲۰ درصد است و سرمایه گذار با عقد قراردادی سرمایه خود را در بانک سپرده میکند. حال اگر به هر دلیل این سرمایه گذار قصد داشته باشد زودتر از موعد وجه خود را از بانک دریافت کند بازدهی او معادل ۱۰ درصد سود روز شمار خواهد بود. صندوق etf که در حال حاضر در بورس معامله می شوند بازدهی معادل ۲۰ درصد سالانه به صورت روزشمار دارند که سرمایه گذاران قادرند از آن بازدهی کسب کنند.

از انواع صندوق etf شامل صندوق امین یکم و صندوق پارند و … می باشد که بازدهی معدل ۲۰ درصد سالانه را ماهانه به حساب سرمایه گذار واریز میکند. یکی دیگر از این صندوق های ETF نیز اعتماد می باشد که ماهانه سودی واریز نمی کند ولی قیمت آن معادل ۲۰ تا ۲۱ درصد سالانه افزایش یافته و سرمایه گذار زمانی قادر است سود خود را شناسایی کند که آن صندوق را بفروشد. بنابراین صندوق اعتماد مناسب سرمایه گذارانی می باشد که واریز سود ماهانه برای آنها اهمیتی ندارد.

 

صندوق etf

 

با توجه به توضیحات داده شده و پتانسل خوب صندوق etf برای کسب بازدهی بدون ریسک می توان گفت سرمایه گذارانی که در بازار سرمایه فعالیت می کنند می توانند با توجه به شرایط اقدام به خرید این صندوق ها در بازار کنند. بدین صورت که سرمایه گذاران بخشی از پول خود را که قصد دارند بازدهی ثابت و بدون ریسکی داشته باشد را در این اوراق سرمایه گذارانی کنند که با توجه به دلایل گفته شده دارای مزایای بیشتری نسبت به بانک می باشد و یا سرمایه گذارانی هستند که به عنوان مثال قصد دارند ۵ میلیون در بازار سرمایه، سرمایه گذاری کنند. در این حالت ممکن است به مدت ۱ ماه هیچ سهمی برای خرید مد نظر نباشد. در این حالت سرمایه گذاران می توانند اوراق قابل معامله را خریداری کنند و در مدت زمان ۱ ماه بازدهی خود را کسب کنند حال اگر در این میان سهمی دارای شرایط مورد نظر برای خرید بود می‌توانند به راحتی این صندوق ها را فروخته و از فردای آن روز سهم مورد نظر را خریداری کنند و به این ترتیب نگران هزینه فرصت از دست رفته نباشند و بازدهی معادل سود بانکی و یا حتی بیشتر را کسب کنند که خود نوعی جا به جایی سرمایه گذاری می باشد.

با توجه به مقاله فوق میتوان به این نتیجه رسید که سرمایه گذاری در صندوق های قابل معامله به مراتب مناسب تر از سرمایه گذاری در بانک می باشد که سرمایه گذاران باید آن را در اولویت سرمایه گذاری قرار دهند و به جای سرمایه گذاری در بانک و یا خرید اوراق مشارکت در این اوراق سرمایه گذاری کنند.

بهتر است سرمایه گذارن قبل از شروع معاملات، آموزش بورس را فرا بگیرند.

 

 شاید علاقمند باشید این مقالات را هم مطالعه کنید

آیا نوسان گیری در بورس درست است؟

به جای بانک در این اوراق با بازدهی بیشتر سرمایه گذاری کنید

  • ایمان احمدیان