آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

این وبلاگ در خصوص آموزش بورس و بازار سرمایه ویژه افرادی می باشد که قصد دارند یک سرمایه گذاری مناسب را شروع کنند.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

چرا در صندوق های قابل معامله در بورس سرمایه گذاری کنیم

صندوق های قابل معامله در بورس و یا Exchange Tradable Found صندوق های سرمایه گذاری می باشد که دارای دو نوع صندوق در سهامن و صندوق با درآمد ثابت می باشند و سرمایه گذاران قادر هستند با توجه به میزان ریسک یکی از این صندوق ها را معامله کنند. نکته جالب توجه این است که این صندوق ها همانند سهام به راحتی در بورس خرید و فرو می باشند و سرمایه گذاران برای خرید این صندوق ها نیازی به مراجعه به کارگزاری و یا سایر نهادهای مالی ندارند. البته برخی از صندوق های سرمایه گذاری مشترک نیز وجود دارند که به صورت آنلاین معامله نمی شوند و برای خرید و فروش ان برای یک بار هم که شده باید به کارگزاری و یا سایر نهادهای مالی عرضه کننده این صندوق ها مراجعه کنید.

در حال حاضر بسیاری از سرمایه گذاران دارایی خود را در بانک سرمایه گذاری می کنند و با توجه به نرخ سود بانکی اعلام شده به صورت سالانه درصدی را به عنوان بازدهی کسب میکنند. حال ممکن است این بازده معادل ۱۵ درصد و یا ۲۰ درصد باشد. حال وقتی در یک بانکی حساب باز میکنید باید تعیین کنید که روزشمار باشد و یا اینکه قصد سرمایه گذاری یک ساله، دو ساله و .. را دارید در این حالت باید حتما یک سال وجه خود را نزد بانک سپرده کنید تا بازده مورد نظر را به دست آورید و اگر در زمانی به وجه خود نیاز داشته و قصد گرفتن بخشی از آن را از بانک داشته باشید بازدهی مورد نظر کاهش یافته و به صورت روزانه محاسبه می شود. در این مقاله توضیح میدهیم که سرمایه گذاری در این صندوق ها بهتر از سرمایه گذاری در بانک است و بازدهی بالاتری نیز دارد.

صندوق های قابل معامله در بورس

 

انواع صندوق های قابل معامله در بورس

بانک صندوق های قابل معامله در بورس در حال حاضر به دو دسته تقسیم می شوند که شامل صندوق های قابل معامله در سهام و صندوق های قابل معامله با درآمد ثابت می باشد که هر کدام ماهیت جداگانه ای دارند و در این نوشتار قصد داریم در خصوص هر یک از این صندوق ها صحبت کنیم.

صندوق های قابل معامله با درآمد ثابت : این صندوق ها عمده دارایی های خود را در اوراق با درآمد ثابت و بخش کمی از آن را در سهام سرمایه گذاری می کنند به گونه ای حداقل باید ۷۵% تا ۹۰% دارایی های صندوق در اوراق با درآمد ثابت و حداقل ۵% و حداکثر ۲۰%  در سهام و حق تقدم سهام سرمایه گذاری شود. این صندوق ها از محل سرمایه گذاری در اوراق با درآمد ثابت مانند سرمایه گذاری در بانک های دیگر، سرمایه گذاری در اوراق مشارکت، سرمایه گذاری در اسناد خزانه  ( که همگی بازدهی ثابتی به صورت سالانه دارند ) بازدهی ثابتی را به صورت ماهانه دریافت میکنند و درآمد حاصل از آن را بین سرمایه گذارانی که در این صندوق ها سرمایه گذاری کرده اند تقسیم میکنند که این درآمد همان سودی می باشد که به حساب سرمایه گذاران در انتهای ماه واریز میکنند. 

صندوق های قابل معامله در سهام : این صندوق ها باید حداقل ۷۰ درصد و حداکثر ۱۰۰ درصد دارایی خود را در سهام سرمایه گذاری کنند و به همین دلیل ریسک سرمایه گذاری در این صندوق ها بالاتر از صندوق های قابل معامله با درآمد ثابت می باشد یعنی سرمایه گذاری که در این صندوق ها سرمایه گذاری میکند ریسک کاهش قیمت صندوق ها را برای خود در نظر می گیرد.

صندوق های مختلط : این صندوق ها میتواندد ۶۰ درصد از دارایی های خود را در سهام و ۴۰ درصد از دارایی های خود را در اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه گذاری کنند. البته شرکت ها این مجوز را هم دارند که ۶۰ درصد از دارایی خود را اوراق با درآمد ثابت و ۴۰ درصد را در سهام سرمایه گذاری کنند.

صندوق های قابل معامله در بورس

 

مثالی از صندوق های قابل معامله در بورس

در حال حاضر در بورس صندوق های قابل معامله در سهام و با درآمد ثابت و مختلط معامله می شوند که از انواع اوراق با درآمد ثابت آن می توان صندوق امین یکم، اعتماد، پارند، آکورد و … و از انواع سهامی آن می توان صندوق آگاس، اطلس، کاریس و … و از انواع مختلط ان می توان صندوق اوصتا و … را نام برد. حال سرمایه گذار با توجه به ریسک خود یکی از این صندوق ها را انتخاب و خریداری میکند. به عنوان مثال اگر سرمایه گذاری دوست داشته باشد ماهانه بازدهی ثابتی را کسب کند در صندوق های قابل معامله با نوع درآمد ثابت سرمایه گذاری میکند و یا اگر سرمایه گذار حاضر است ریسک سرمایه گذاری در بازار سرمایه را بپذیرد در صندوق های قابل معامله بورسی سرمایه گذاری میکند. از طرفی خوبی صندوق های قابل معامله این است که به سادگی قادرید صندوق ها را همانند سهام در بازار معامله کنید و میزان نقدشوندگی آن نیز به دلیل وجود بازارگردان بیشتر می باشد.

منبع : وب سایت آموزش بورس مهدی افضلیان

  • ۹۸/۰۶/۰۷
  • ایمان احمدیان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی