آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

این وبلاگ در خصوص آموزش بورس و بازار سرمایه ویژه افرادی می باشد که قصد دارند یک سرمایه گذاری مناسب را شروع کنند.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

نوسان گیری در بورس : استراتژی کسب سود در کوتاه مدت

نوسان گیری در بورس شاید اولین خواسته ای باشد که هر سرمایه گذاری در بدو ورود به بازار سرمایه، علاقه به یادگیری آن دارد و با خود فکر میکند که سرمایه گذاری در بورس به همراه تدوین یک استراتژی نوسان گیری میتواند بازدهی خوبی را برای سرمایه گذار به همراه داشته باشد. اما این انتهای راه نیست و چه بسا سرمایه گذران بسیاری با این تفکر که سود خوبی کسب می کنند اقدام به نوسان گیری کرده و به راحتی سرمایه خود را از دست داده اند.

در بخش های قبل در خصوص نوسان گیری در بورس توضیح دادیم و گفتیم سرمایه گذار با رعایت یک سری مولفه ها و نیاز به شناخت تابلو خوانی و بازار خوانی در بازار سرمایه می تواند تکنیک های معاملاتی را یاد بگیرد اما شناخت و استفاده از نوسان گیری در بورس نیاز به تجربه فراوان و البته شناخت کامل بازار دارد.

اینکه در بازار سرمایه چگونه نوسان گیری کنیم به استراتژی هر سرمایه گذار در بورس بستگی دارد اما در خصوص نوسان گیری در بازار سرمایه باید حد سود و حد زیان را به درستی رعایت کرد چرا که کسب سود با هدف نوسان گیری در بورس مانند یک تیغ دولبه است و ممکن است زیان زیادی برای سرمایه گذار به همراه داشته باشد. تجربه نیز ثابت کرده که سرمایه گذار به هنگام نوسان گیری ممکن است رفتار منظم و مدونی که قبلا در استراتژی معاملاتی خود داشته را به راحتی کنار گذاشته و یا به آن توجه نکند و همین عامل موجب زیان او می شود.

 

نوسان گیری در بورس

 

نوسان گیری در کدام حالت بازار بیشتر اتفاق می افتد

در موضوعات قبلی در خصوص بازارها گفتیم که بازار یا حالت صعودی دارد و یا حالت نزولی و یا حالت خنثی و سرمایه گذاران در هر کدام از بازارها استراتژی معاملاتی خاص خود را دارد. به عنوان مثال استراتژی معاملاتی در بازار صعودی خرید سهم و نگهداری آن می باشد؛ در بازار نزولی صرفا باید نظاره گر بازار بود و زمانی که بازار از حالت نزولی خارج شد وارد معامله شد و از آن منفعت کسب کرد. اما بازار خنثی بازاری می باشد که نوسان گیری در آن بسیار شایع می باشد و به دلیل تغییرات قیمت سهم در حالت بازار خنثی، معمولا شرایط مناسبی برای نوسان گیران ایجاد می شود. بنابراین بازار خنثی برای نوسان گیری در بورس می تواند یک بازار مناسب باشد.

استرس همراه همیشگی نوسان گیران

اگر تا به حال تجربه نوسان گیری در بورس را داشته اید حتما تیتر، نظر شما را جلب کرده است. معمولا افرادی که در بازار سرمایه نوسان گیری می کنند به دلیل شرایط نوسانی بازار عمدتا دچار استرس در معاملات می شوند و عموما هم سلامت شغلی مورد نیاز را ندارند و به همین دلیل به محض ورود به معاملات خود از ابتدا استرس دارند تا زمانی که سهام خود را به فروش برسانند. پس اگر قصد نوسان گیری در بورسی را دارید حتما باید استرس آن را به جان بخرید و سعی کنید حتی الامکان آن را در کنترل خود داشته باشید. پس این را مد نظر داشته باشید که استرس در معاملات موجب ایجاد رفتار غیر منطقی می شود و ممکن است استراتژی معاملاتی شما را زیر سوال ببرد.

کم کردن میانگین قیمت در هنگام نوسان گیری در بورس یکی از اتفاقاتی می باشد که سرمایه گذار انجام داده تا معاملات خود را توجیح کند و از طرفی استرس معاملاتی خود را کم کند. گاهی اوقات مشاهده می شود که سرمایه گذار با هدف نوسان گیری، سهمی را خریداری می کند ولی با کمال تعجب مشاهده می کند که قیمت سهم کاهش می یابد. در این حالت سرمایه گذار حد ضرر خود را رعایت نکرده و با کاهش قیمت سهم، اولین فکری که به ذهنش می رسد این است که با خرید مجدد در قیمت های پایین تر، میانگین قیمت خرید خود را کاهش داده و حداقل استرس معاملات خود را کم کند. در این حالت تصور کنید سهمی که قصد نوسان گیری در آن را داشته اید به لحاظ بنیادی وضعیت عملیاتی مناسبی نداشته و مجددا قیمت آن کاهش داشته است و در نتیجه زیان سرمایه گذار به شدت افزایش یافته و در نتیجه مجبور است زیان شناسایی کرده و از سهم خارج شود.

 نوسان گیری در بورس

 

تمرکز در معاملات : لازمه نوسان گیری در بورس

همیشه این سوال وجود دارد که آیا همه سرمایه گذاران قادر به نوسان گیری در بورس می باشند یا خیر؟؟ در این خصوص باید گفت که نوسان گیری در سهم به تمرکز بالایی نیاز دارد و عموما مناسب سرمایه گذارنی است که از ساعت 9 صبح تا ساعت 12:30 بازار را رصد می‌کنند و داری حداقل تجربه لازم در معاملات می باشند. لذا نوسان گیری در بازار بورس مناسب کارمندان و یا افرادی که در ساعت معاملات در بازار نیستند؛ نمی باشد. پس بهتر است زمانی که به صورت روزانه درگیر بازار نیستید فکر نوسان گیری در بورس نباشید.

 

آیا در بورس باید نوسان گیری کرد

طبق تحقیقات انجام شده در میان سرمایه گذاران خارجی و از طریق مطالعات میدانی که در حوزه بازار بورس ایران انجام شده می توان به این نتیجه رسید که نوسان گیری در بورس آنچنان که باید و شاید موجب کسب ثروت توسط سرمایه گذران نشده است و در نهایت باید گفت ممکن است سرمایه گذار بگوید که از طریق نوسان گیری سود مناسبی را کسب کرده است اما برایند معاملات این افراد نشان میدهد که آنچه در نهایت و در فاصله زمانی بلند مدت نصیب سرمایه گذار می شود زیان است؛ به همین دلیل سرمایه گذاران باید این نکته را همواره مد نظر خود قرار دهند نشوند.

یک نکته ای که همواره در کلاس های آموزشی به سرمایه گذاران پیشنهاد میکنم این است که وقتی وارد بازار سرمایه می شوند به فکر سرمایه گذاری میان مدت و بلند مدت در بورس باشند چرا که بازار سرمایه همواره ثابت کرده که سود نصیب کسانی می شود که دیدگاه میان مدت به بورس داشته باشند و به فکر کسب سود کوتاه مدت نباشند.

 

بهتر است این مقالات را نیز مطالعه کنید

چگونه نوسان گیری کنیم

خرید صندوق های سرمایه گذاری مشترک : سرمایه گذاری با ریسک کم و بازدهی بالا

میانگین متحرک : ابزار معامله در بازه های زمانی متفاوت

  • ایمان احمدیان
  • ۰
  • ۰

چگونه مدیریت سرمایه در بورس را در معاملات خود لحاظ کنیم

چگونگی مدیریت سرمایه در بورس یکی از موضوعاتی می باشد که هر سرمایه گذار در بدو ورود به بازارهای مالی باید آن را آموزش دیده و در معاملات خود استفاده کند.  یکی از انگیزه های افراد برای سرمایه گذاری در بازار بورس و یا هر بازار مالی دیگری کسب سود می باشد و این هدف موجب شده که بسیاری از سرمایه گذاران وارد این بازار شوند. اما هر سرمایه گذاری در بدو ورود به بازار بورس باید ریسک های این بازار را بپذیرد تا بتواند با آرامش در بازار معامله کند. قبل از ورود به بازارهای مالی و موفقیت در آن هر سرمیاه گذاری به 3 اصل مهم و اساسی توجه کند که به شرح زیر می باشد.

1- کسب دانش

2- مدیریت سرمایه

3- شناخت رفتار و روانشناسی بازار

3 اصل بالا از مهم ترین اصولی می باشد که هر سرمایه گذاری برای موفقیت در بازارهای مالی به آن نیاز دارد و به گونه ای که بدون رعایت اصول گفته شده آن چیزی که در نهایت نصیب سرمایه گذار می شود زیان است و تجربه سرمایه گذاران در بورس نیز موید همین موضوع بوده است. از طرفی یکی از اصول اصلی ذکر شده بحث های مربوط به مدیریت سرمایه در معاملات می باشد به گونه ای که مشاهده شده سرمایه گذاری با علم به موضوع و یادگیری دانش در حوزه مربوطه و از طرفی شناخت رفتار و روانشناسی بازار به سادگی سرمایه خود را از دست داده و علت آن هم عدم مدیریت سرمایه مناسب بوده است.

یکی از نکته هایی که در کلاس های آموزشی مربوط به مدیریت سرمایه در بورس به شدت بر روی آن تاکید دارم این است که سرمایه گذار به محض ورود به بازار سرمایه و در مرحله بعدی آموزش باید ابتدا تمام تمرکز خود را بر روی حفظ سرمایه قرار دهد و در مرحله بعدی به کسب سود از بازار فکر کند. ایجاد این رویه از ابتدا موجب می شود که درگیر هیجان معاملات نشده و سعی کنید معاملات منظمی داشته باشید. پس از همان ابتدای ورود به بازار سرمایه  یا هر بازار مالی دیگر دغدغه این را داشته باشید که سرمایه خود را حفظ کنید.

 

مدیریت سرمایه در بورس

 

مدیریت سرمایه در بورس و مبحث Drawdown

در بحث مربوط به مدیریت سرمایه در بورس بهتر است با مثالی این موضوع را روشن کنم. فرض کنید که شما با یک سرمایه ای وارد بازار بورس شده اید و به محض ورود به بورس حدود 30 درصد سرمایه تان را از دست داده اید. ایا با خود فکر کرده اید که برای جبران این ضرر باید به چه میزان سود کنید؟ بر اساس قانون Drawdown سرمایه گذاری که 30 درصد زیان کرده است باید حدود 43 درصد سود کند تا بتواند دوباره به اصل سرمایه خود برسد. حال اگر سرمایه گذار در این حالت 50 درصد زیان کند باید 100 درصد سود کند تا بتواند به اصل سرمایه خود برسد. این نشان میدهد که حفظ سرمایه در بازار باید اولویت هر سرمایه گذاری باشد و معاملات خود را به گونه ای تنظیم کند که با اطمینان خاطر وارد معامله شود.

معمولا افرادی که در بازار سرمایه به دنبال نوسان گیری هستند خیلی باید به این موضوع توجه کنند تا با هدف کسب سود کوتاه مدت به سادگی سرمایه خود را از دست ندهند چرا که گفتیم بدست اوردن اصل سرمایه در این حالت بسیار مشکل می باشد. پس حتما اولویت اول سرمایه گذار با فعالیت در هر بازار مالی باید حفظ سرمایه باشد. در بازارهایی مانند فارکس و یا بازار آتی سکه که دارای اهرم می باشد و سرمایه گذار قادر است با چند برابر سرمایه خود معامله کند، حساست موضوع به مراتب بیشتر است چرا که فرضا سرمایه گذار اگر با 5 برابر دارایی خود معامله کند؛ با فرض 1 واحد زیان در سرمایه در کل متحمل 5 واحد زیان می باشد و به همین دلیل باید حساسیت بالاتری نسبت به سرمایه گذاری خود داشته باشد.

 

 

مدیریت سرمایه و محاسبه مقدار سود و زیان (R/R)

یکی از اصول اساسی مدیریت سرمایه در بورس این است که سرمایه گذار در هنگام ورود به معامله باید ریسک و در مقابل میزان بازده خود را تعیین کند ( تعیین میزان RISK/REWARD) قبل از انجام هر معامله سرمایه گذار باید میزان بازدهی خود را از سرمایه گذاری تعیین کند و در طرف مقابل نیز باید بررسی کند که اگر قیمت سهم کاهش پیدا کرد تا چه میزان در بازار زیان می کند. یعنی سرمایه گذار باید بررسی کند که به ازای هر واحد سود حاضر است چه مقدار زیان را تحمل کند. این موضوع به نحوی بررسی میزان ریسک در معاملات می باشد. به طور کلی میزان ریسک به ریوارد در هر معامله باید حداکثر برابر 0.5 باشد.

در مبحث مدیریت معاملات و تعیین R/R در معاملات؛ به عنوان مثال فرض کنید که قصد خرید سهمی را در قیمت 210 تومان دارید و حد سود سهم 250 تومان و حد ضرر سهم نیز 160 تومان می باشد. آیا در این حالت وارد معامله می شوید؟؟ خب بهتر است بیاییم میزان سود و زیان خود در این معامله را مورد بررسی قرار دهیم. زمانی که سرمایه گذار حد سود 250 تومانی در معامله در نظر میگیرد یعنی انتشار سود 40 تومانی در معامله دارد و زمانی که حد زیان 170 تومانی در نظر میگیرد یعنی انتظار زیان 50 تومانی دارید. حال اگر RISK/REWARD را در این معامله حساب کنید (50/40= 1.25) به عدد 1.235 میرسید که عدد بالایی است و نشان میدهد اصلا نباید وارد این معامله شد چرا که مقدار این نسبت و شرایط ورود به یک معامله خوب را 0.5 در نظر گرفتیم. استفاده از تحلیل تکنیکال یکی از ابزارهای مفید و مثر برای تعیین حد سود و حد زیان می باشد

 

مدیریت سرمایه در بورس

 

تکنیک های مدیریت سرمایه : چه میزان زیان را در معاملات لحاظ کنیم

یکی از مهم ترین سوالاتی که در کلاس های اموزشی در خصوص مدیریت سرمایه در بورس از من پرسیده می شود این است که چه مقدار زیان از معامله خارج شویم. نکته اول در این خصوص تعیین R/R در معاملات هست که در بخش بالا در خصوص آن صحبت کردیم. اما یکی از عواملی که موجب می شود سرمایه گذاران متحمل زیان زیادی شوند این است که یا حد زیان را در معاملات خود در نظر نمی گیرند و اجازه میدهند که زیانشنان بزرگ تر شده و دیگر تمایلی برای فروش سهم ندارند و یا اینکه با معاملات پی در پی و همراه با زیان باعث از بین رفتن سرمایه شان می شوند. گاهی اوقات میبینیم که معامله گر هیچ نظارتی بر حساب ها ندارد و به زیان اجازه پیشروی می دهد تا جایی که بخش زیادی از سرمایه اش را از دست میدهد. برای مدیریت معاملات باید مقدار زیان خود را طوری تنظیم کنید که در هر معامله بیشتر از 3% کل سرمایه وارد زیان نشوید. حال قصد داریم با یک مثال این بخش را توضیح دهیم. فرض کنید که 100 میلیون تومان دارید و قرار است سهمی مانند سایپا با قیمت 130 تومان را خریداری کنید. حد ضرر خود را در محدوده 100 تومان قرار داده اید. با توجه به در نظر گرفتن 3% زیان در هر معامله که مقدار آن برابر با 3 میلیون تومان می باشد سرمایه گذار باید 100000 برگ سهم خریداری کند و کل سرمایه درگیر در سهم هم 13 میلیون تومان می باشد که حدود 13 درصد کل سرمایه می باشد.

 

طراحی یک سیستم معاملاتی لازمه مدیریت سرمایه

در مباحث مربوط به مدیریت سرمایه این را مد نظر داشته باشید که همیشه سرمایه گذاران در بازار سرمایه زیان میکنند اما نکته حائز اهمیت این است با یک مدیریت سرمایه درست و منطقی، برایند سوداوری مناسبی داشته باشند تا بتوانند فعالیت همیشگی در بازارهای مالی داشته باشند. از طرفی طراحی یک سیستم معاملاتی مناسب که بتواند در هر مرحله پاسحگوی نیاز معاملاتی هر سرمایه گذاری باشد برای ترید کردن بسیار لازم و ضروری است. یعنی سرمایه گذاران برای طراحی یک سیستم معاملاتی مناسب باید 6 مرحله را اجرا کنند که شامل مرحله اول: بازه زمانی خاص خود را انتخاب کنید. مرحله دوم: روند را تشخیص دهید و از آن تایید بگیرید. مرحله سوم: نسبت ریسک و ریوارد خود را تعیین کنید. مرحله چهارم: مقدار سرمایه ای که قصد ورود به سهم را دارید تعیین کنید. مرحله پنجم: نقاط ورود و خروجتان را مشخص کنید. مرحله ششم: از سیستمتان استفاده کنید و با آزمون و خطا کارایی آن را افزایش دهید.

 ————————————–

 بهتر است این مقالات را نیز مطالعه کنید.

خرید کتاب های بورسی با تخفیف

معاملات بلوکی و نحوه استفاده از آن در معاملات

ویدئو آموزش تابلو خوانی در بورس تهران

  • ایمان احمدیان