آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

این وبلاگ در خصوص آموزش بورس و بازار سرمایه ویژه افرادی می باشد که قصد دارند یک سرمایه گذاری مناسب را شروع کنند.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی

۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

نوسان گیری در سهم

نوسان گیری در سهم با هدف کسب بازدهی

نوسان گیری در سهم شاید اولین خواسته ای باشد که هر سرمایه گذاری در بدو ورود به بازار سرمایه، علاقه به یادگیری آن دارد و با خود فکر میکند که سرمایه گذاری در بورس به همراه تدوین یک استراتژی نوسان گیری میتواند بادهی خوبی را برای سرمایه گذار به همراه داشته باشد.

شاید بسیاری از سرمایه گذارانی که چندین سال در بازار سرمایه فعالیت می کنند با واژه نوسان گیری در سهم آشنا باشند که برخی از سرمایه گذاران از این موضع منتفع شده‌اند و بخش دیگری نیز دجار ضرر و زیان فراوانی در بازار شدند. معمولا نوسان گیری با هدف افزایش و کاهش قیمت سهم و کسب بازدهی در بازار انجام می شود و سرمایه گذاران فعال در این زمینه نیز هر بار با استفاده از یک سناریو تعریف شده اقدام به انجام این کار می کنند. در این نوشتار قصد داریم که در خصوص روش های نوسان گیری در بازار و هدف از انجام آن صحبت کنیم.

 

نوسان گیری در سهم و مشخصه های آن

در کل نوسان گیری در بورس اینگونه تعریف می شود که هر نوع فعالیتی که منجر شود معاملات از حالت عادی خارج شده و شاهد تغییرات قیمت سهم باشیم. برخی تکنیک های نوسان گیری در سهم وجود دارد که موجب می شود بتوانیم شروع این حرکت را تشخیص دهیم و معمولا در حوزه تکنیک های تابلو خوانی در بورس می باشد که هر سرمایه گذاری می تواند با آموزش تابلو خوانی در بورس آن را یاد گرفته و در معاملات خود استفاده کند.

 

برخی مولفه ها با هدف نوسان گیری در بازار

حال سوال اینجاست که در سهم چگونه نوسان گیری کنیم و چه معیارهایی برای شناخت نوسان گیری در سهم وجود دارد. در بخش زیر قصد داریم برخی از نشانه های نوسان گیری در سهم را اندکی توضیح دهیم.

سفارش چینی در یک حجم مشخص :

نوع سفارش گذاری در سهم می تواند یکی از نشانه های نوسان گیری در سهم می باشد. چینی گاهی اوقات در برخی از سهم هایی که در محدوده +۲% معامله می شوند شاهد سفارش های با حجم بالا در محدوده پایین تر هستیم. به عنوان مثال سهم در محدوده ۱۰۲ تومان در حال معامله می باشد ولی در بخش تقاضا در محدوده ۱۰۱ تومان حجم سفارشات بالایی را مشاهده میکنیم. این به خودی خود نشان میدهد که این سفارش به دلیل ایجاد انگیزه در سرمایه گذاران برای خرید سهام ایجاد شده و در واقع به نوعی اردر حمایتی در سهم می باشد. البته حالت عکس این قضیه هم وجود دارد به عنوان مثال سهم در محدوده -۳% و در قیمت ۹۷ تومان در حال معامله می باشد ولی در محدوده ۹۵ تومانی سفارش فروش با حجم بالایی قرار داده شده است . این نشان میدهد که فعلا اجازه رشد قیمتی به سهم داده نمی شود و به همین دلیل عرضه برای سهم افزایش می یابد و روند قیمتی سهم را دچار مشکل می‌کند.

ایجاد شایعه در سهام با هدف افزایش و یا کاهش قیمت سهم :

از دیگر مولفه‌هایی که میتواند موجب نوسان گیری در سهم شود سفته بازی می باشد. هنگامی که سرمایه گذاران قصد سفته بازی در سهمی را دارند ( مقاله کامل در خصوص سفته بازی را در لینک بخوانید) ابتدا به خرید سهم در طی روزهای مختلف و با کدهای مختلف اقدام می کنند تا به اصطلاح شناوری موجود در سهم را جمع کنند و سپس با انتشار اخبار مثبت در سایت ها و کانال ها و کلیه شبکه های اجتماعی سرمایه گذاران دیگر را ترغیب به خریدن سهم می کنند و بعد از رشد قیمتی سهم در طی چند روز اقدام به فروش سهم و شناسایی سود میکنند و خریداران در قیمت های بالاتر نیز متضرر می شوند و یا در حالت عکس قضیه برخی از سرمایه گذاران با انتشار اخبار منفی در سهم با هدف کاهش قیمت سهم و خرید بیشتر اقدام به انتشار خبرهای منفی در خصوص سهام شرکت میکنند تا سهم مورد نیاز خود را در بازار جمع آوری کنند و بعد از آن قیمت سهام شرکت را افزایش دهند.

معاملات صوری :

شاید بسیار مشاهده کرده باشید که در نمادی معاملات دو طرفه بین حقیقی ها، حقوقی ها و حقیقی با حقوقی ها انجام شده باشد که معمولا این کار با هدف های مختلفی انجام می شود. گاهی اوقات این معاملات در جهت فروش سهم به یک کد حقوقی با کد شخصی میباشد. گاهی اوقات هم با هدف جا به جایی سهم و سپس افزایش قیمت سهم می باشد و یا گاهی اوقات هم این جا به جایی ها در جهت افزایش حجم معاملات می باشد.

 

نوسان گیری در سهم

 

در کل میتوان گفت که معاملات در بسیاری از سهم ها با استفاده از روش های گفته شده انجام می شود که برخی از سرمایه گذاران با استفاده از فرمول های تابلو خوانی در بورس قادر به تشخیص آن بوده و میتوانند از آن استفاده کنند ولی در نهایت دود آن به چشم کسانی می رود که صرفا با دانش اندک در این بازار معامله می کنند و قادر به تشخیص وضعیت های توضیح داده شده نخواهند بود و این سرمایه گذارن نیز بازندگان اصلی نیز به حساب می آیند.

برخی از تکنیک های نوسان گیری در سهم در کلاس های آموش تابلو خوانی در بورس نمایش داده می شود که جهت ثبت نام در این کلاس می توانید از طریق لینک یر اقدام به ثبت نام کنید.

نوسان گیری در سهم

 

مختصری از کتاب ” سهام نخرید مگر با شناخت رفتار و روانشناسی بازار”

تالیف” مهدی افضلیان

خرید آنلاین کتاب

—————————————————————————————————————-

پیشنهاد می کنم مقالات زیر را هم حتما مطالعه کنید.

معاملات بلوکی : کارکرد معاملات بلوکی در بازار سرمایه

بهترین زمان فروش سهم چه زمانی است

نکته های معامله گری در بازار سرمایه

  • ایمان احمدیان
  • ۰
  • ۰

زمان فروش سهم و چگونگی تشخیص آن

زمان فروش سهام یکی از مهمترین مشکلات سرمایه گذاران در هنگام ورود به بازار سرمایه می باشد و حتی بسیاری از سرمایه گذارانی که چندین سال در بازار نیز فعالند؛ چشم انداز درستی در خصوص زمان فروش سهم خود ندارند. البته سرمایه گذارانی که از تحلیل های بنیادی در بازار استفاده می کنند عموما دیدگاه مناسبی نسبت به هدف قیمتی سهم دارند.

به عنوان مثال تحلیلگر بنیادی با استفاده از متغیرهای اثر گذار بر صورت های مالی شرکت سود کارشناسی سهم را ۲۲۰ تخمین میزند و انتظار رسیدن قیمت سهم به ۱۵۰۰ تومان را در ۶ ماه آینده دارد. این سرمایه گذار چون با تحلیل سهم خریده است و اعتقاد رسیدن قیمت سهم به محدوده مورد نظر را دارد نگرانی بابت نوسان قیمت در بازه زمانی ۶ ماهه ندارد و در انتظار رسیدن قیمت سهم به محدوده ۱۵۰۰ برای فروش است و به همین بهترین زمان فروش سهم خود را می داند اما برای سرمایه گذارانی که با استفاده از تحلیل تکنیکال اقدام به تحلیل سهم می کنند اسیر هیجانات موجود در بازار می شوند و قادر نیستند به هدف قیمتی که در سهم تعیین کرده اند پایبند باشند و عموما هم دچار مشکل می شوند.

زمان فروش سهم

برخی سیگنال های زمان فروش سهم:

یک سری سیگنال ها در خصوص زمان فروش سهم وجود دارد که معمولا برای سرمایه گذارانی که به دنبال هدف های کوتاه مدتی در سهم هستند بسیار کارا و مناسب به حساب می آید و می تواند به گونه ای سیگنال هایی برای فروش مد نظر قرار گیرد که قصد داریم در این نوشتار در خصوص آن صحبت کنیم. حال در این نوشتار قصد داریم به این سوال سرمایه گذاران پاسخ دهیم که چه زمانی سهم خود را بفروشیم.

 

۱- نگاه به روند قیمت گذشته سهم

در تشخیص زمان مناسب برای فروش سهم، تحلیل تکنیکال یکی از ابزارهای کاربردی می باشد. یکی از موضوعات اساسی برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه دانش تحلیل تکنیکال می باشد که این علم در واقع حرکت گذشته سهام شرکت ها به حساب می اید و سرمایه گذاران با استفاده از نمودار قیمتی سهم و رسیدن به محدوده های مقاومتی اقدام به فروش سهم خود میکنند. البته برای برخی از سرمایه گذاران محدوده مقاومتی صرفا به عنوان رصد قیمتی سهم می باشد و اینکه در محدوده مقاومتی حجم معاملات و تغییرات قیمتی آن به چه صورت است و پس در خصوص فروش ان تصمیم گیری می‌کنند و هر محدوده مقاومتی را به منزله فروش سهم در نظر نمی گیرند.

 

 ۲- حجم معاملات

معمولا حجم معاملات یکی از معیارهای تشخیص روند حرکتی سهم می باشد که در مقالات قبلی به صورت کامل توضیح داده شد. گفتیم که هر سهمی دارای میانگین حجم معاملات روزانه می باشد که تغییرات از حول میانگین روزانه در صورتی که قابل توجه باشد میتواند نشان دهنده شروع تغییرات قیمتی سهم باشد. اگر در هنگام افزایش قیمت سهم حجم معاملات کاهش یابد می تواند نشان دهنده شروع کاهش قیمت و زمان فروش سهم باشد البته حجم معاملات را باید در کنار آیتم های دیگر مورد بررسی قرار داد و در نهایت به یک نتیجه منطقی رسید.

 

 ۳- گام حرکتی در سهم

یکی از نسبت های کارا برای تشخیص زمان فروش سهم در قیمت مناسب استفاده از گام حرکتی نمودار می باشد. در این خصوص توجه کنید که مدت زمانی که سهم دارای کاهش قیمت می باشد را بر تعداد روزهایی که قیمت سهم افزایش می یابد تقسیم کنید. به عنوان مثال اگر سهم مورد نظر ۲۰ روز کاهش قیمت داشته و تنها ۵ روز رشد قیمتی را تجربه کند این نسبت برابر  ۴ خواهد شد که نشان دهنده این است که سهم باز دچار افت قیمتی خواهد شد. باید در نظر داشت که هر چه این نسبت به سمت ۱ و کمتر از آن میل داشته باشد انتظار برگشت قیمتی در سهم بالا خواهد بود. شکل زیر محدوده از دست رفته حمایتی را نشان می‌دهد.

زمان فروش سهم

 

۴- قدرت نسبی خریدار

یکی از موضوعات قابل توجه در محدوده های مقاومتی سهم چه به لحاظ داینامیک و چه به لحاظ استاتیک، قدرت نسبی خریدار می باشد. به بیان دیگر اگر در محدوده های مقاومتی خریدار ضعیف عمل کرده و در عوض فروشنده قوی باشد ( در این خصوص در مقاله ای جداگانه توضیحاتی داده شده است) انتظار کاهش قیمت سهم وجود دارد و زمان فروش سهم است و برعکس اگر در محدوده مقاومتی خریدار پرقدرت عمل کند انتظار شکست محدوده و رشد قیمت سهم وجود دارد.

 

زمان فروش سهم

 

حال یک سرمایه گذار باید با توجه به موارد گفته شده بهترین زمان برای خروج از سهم را پیش بینی کند تا بتواند در بهترین قیمت و بهترین زمان سهام خود را به فروش برساند. برخی از این تکنی کهعای کاربردی در معامله گری در کلاس آموزش تابلو خوانی در بورس توضیح داده می شود.

 

پیشنهاد می کنم مقالات زیر را هم حتما مطالعه کنید.

تابلوخوانی بازار- معاملات بلوکی

چگونه در یک سهم نوسان گیری کنیم

  • ایمان احمدیان