آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

این وبلاگ در خصوص آموزش بورس و بازار سرمایه ویژه افرادی می باشد که قصد دارند یک سرمایه گذاری مناسب را شروع کنند.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی

۶ مطلب در تیر ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

انتخاب سهم با استفاده از تحلیل بنیادی 

یکی از ابزارهایی که سرمایه گذاران برای بررسی قیمت سهام شرکت ها از آن استفاده میکنند تحلیل بنیادی است. تحلیل بنیادی در واقع تاثیر متغیرهای مالی مانند تغییرات فروش، بهای تمام شده و … بر صورت های مالی شرکت ها می باشد.

یکی از اشتباهات افراد مبتدی و حرفه ای در زمینه P/e این است که p/e شرکتی را با سایر شرکت های موجود در صنعت مقایسه کرده و اگر p/e آن کمتر بود نتیجه می گیرند که سهام شرکت ارزنده است و باید p/e آن به سطح سایر شرکت های گروه برسد در صورتی که پایین بودن p/e شرکت ارزنده بودن سهام نیست بلکه دلیل اصلی گزارش های سود و زیان ضعیف شرکت در آینده و انتظار کاهش سود هر سهم شرکت می باشد.

واقعیت این است که در بیشتر اوقات سهام نزدیک به ارزش جاری خود معامله می شوند. در نتیجه سهامی که p/e آن ۲۰ است و سهامی که p/e آن ۱۵ است هر کدام علتی دارند و بازار تحلیل خود را در مورد هر دو سهم انجام داده است. سهام شرکتی که p/e ان ۵ است حتما از عملکرد ضعیفی نسبت به سهام با p/e بالاتر برخوردار است.

اگر قیمت و p/e سهمی در آینده نزدیک تغییر کند حتما به دلیل ارتقا یا افت شرایط شرکت، حوادث و درآمد شرکت است.سهامی که p/e بالایی را دارا می باشند و خصوصا در صنایع با فناوری بالا باشد از نوسان و ناپایداری بالاتری برخوردار می باشد. قیمت سهامی که p/e آن بالاست ممکن است به طور موقتی بیشتر از ارزش واقعی خود معامله شود و این مسئله برای سهام با p/e پایین نیز صادق است.

بخشی از کتاب ” سهام نخرید مگر با شناخت رفتار و روانشناسی بازار”

تالیف: مهدی افضلیان

 

خرید آنلاین کتاب 

خرید تلگرامی با پست پیشتاز:  پیام دهید

 

 ———————————————————————–


حاشیه سود خالص

تکنیک تابلو خوانی سهام : نمادهای پربیننده

  • ایمان احمدیان
  • ۰
  • ۰

تحلیل بنیادی و استفاده از روش p/e در ارزش گذاری شرکت ها

تحلیل بنیادی سهام شرکت ها یکی از روش های تحلیلی می باشد که سرمایه گذاران برای بررسی قیمت سهام شرکت ها از آن استفاده میکنند. تحلیل بنیادی در واقع تاثیر متغیرهای مالی مانند تغییرات فروش، بهای تمام شده و … بر صورت های مالی شرکت ها می باشد. سرمایه گذاران با استفاده از تحلیل بنیادی سود تحلیلی هر سهم را محاسبه کرده و سپس برای ارزش گذاری سهام شرکت ها یکی از روش هایی  را که انتخاب می کنند؛ ارزش گذاری سهم با استفاده از نسبت p/e می باشد که معمولا در کلاس های آموزشی تحلیل بنیادی در این خصوص صحبت می شود.در این مقاله قصد داریم در خصوص نسبت p/e و استفاده از آن در ارزش گذاری شرکت ها صحبت کنیم. پس با من همراه باشید و در ادامه هر سوالی بود در بخش سوالات بپرسید تا به آن پاسخ دهم.

 

معیار نسبت قیمت به درآمد ( نسبت p/e) چیست؟

در بخش قبل در خصوص مقدمات نسبت قیمت به درآمد در بورس تهران صحبت کردیم و گفتیم یکی از معیار های مناسب برای ارش گذاری سهم با استفاده از تحلیل بنیادی نسبت P/E است و توضیح دادیم که میانگین p/e در بازار سهام چگونه بدست می آید. برای تعیین یک مقدار مناسب برای P/E بازار، در مرحله اول باید نرخ سود بانکی را بررسی کرد. به عنوان مثال اگر نرخ سود بانکی ۱۵ درصد باشد میتوان گفت P/E یک سرمایه گذاری بدون ریسک برابر ۶.۶ واحد می باشد. حال اگر بخواهیم P/E بازار سهام را بررسی کنیم به این نتیجه میرسیم که باید بالاتر از P/E بدون ریسک باشد و مقادیر بالاتر از ۶.۶ باید برای خرید سهام انتخاب شود. به طور معمول P/E بازار سهام ۱.۵ الی ۲ واحد بالاتر از P/E بدون ریسک انتخاب می شود. به عنوان مثال اگر نرخ سود بانکی ۲۰ درصد باشد P/E بدون ریسک بازار برابر با ۵ می شود حال با در نظر گرفتن ۱.۵ الی ۲ واحد بالاتر، P/E بازار در محدوده ۶.۵ الی ۷ واحد می شود و سرمایه گذاران برای خرید سهام کم ریسک تر بازار باید محدوده های مد نظر را برای خرید انتخاب کنند.

 

چگونه یک سهم را با استفاده از p/e ارزش گذاری کنیم؟

در ارزشگذاری سهم با استفاده از تحلیل بنیادی سعی می شود که با استفاده از صورت های مالی شرکت ها سود تحلیلی هر سهم ( EPS تحلیلی) به دست آمده و پس از آن با ضرب این سود در نسبت P/E، ارزش ذاتی سهم به دست بیاید البته استفاده از P/E صنعت، حدود تقریبی قیمت انتظاری سهم را مشخص میکند.

تحلیل بنیادی

 

یکی از موضوعات قابل توجه در تحلیل بنیادی شرکت ها  و از طرفی ارزش گذاری آن مقدار p/e شرکت ها می باشد. اگر P/E شرکتی بالاتر از میانگین بازار و یا صنعت باشد بدین معنی است که بازار در ماه ها و سالهای آینده انتظارات زیادی از سهام شرکت دارد و باید سود های فزاینده ای ایجاد کند و تا زمانی که انتظارات مثبت در خصوص سود شرکت وجود دارد این نسبت رشد میکند تا اینکه به سطح آستانه خود برسد بعد از آن هر ساله با افزایش سود شرکت و تعدیل های مثبت پی در پی نه تنها P/E شرکت افزایش نمی یابد بلکه روند نزولی را طی میکند و در نهایت به سطحی می رسد که بازده معقولی را برای سهام شرکت ارائه میدهد. در این وضعیت قیمت سهام شرکت نیز در محدوده معینی نوسان داشته و دیگر مانند قبل روند رو به رشدی را تجربه نمی کند مگر اینکه در آینده شرایط تغییر کند.

برای مثال می توان سهام گروه خودروسازی را نام برد. انتظارات سرمایه گذارن برای شرکت های این صنعت در جهت افزایش عایدی بسیار بالا می باشد که این میتواند همگام با قراردادهای جدید با شرکت های خارجی، توسعه خطوط تولید در کشور، امکان صادرات و … باشد و همین عامل موجب شده که اقبال زیادی برای این گروه به وجود آید و سهام شرکت های این گروه با P/E های بالایی در بازار معامله شوند. حال در نظر بگیرید با توجه به چشم انداز مثبت سرمایه گذاران به صنعت خودروسازی و افزایش تقاضا برای سهام یکی از شرکت های این گروه مانند ایران خودرو، P/E سهم به صورت غیر عادی افزایش یابد و به عدد ۳۰ برسد.

تحلیل بنیادی

پس در این شرایط سرمایه گذار انتظار دارد سود هر سهم شرکت در آینده افزایش یابد و با تعدیلات پی در پی همراه باشد تا بتواند افزایش قیمت سهم را جبران کرده و موجب تعدیل P/E شود اما اگر این اتفاق نیفتد و سود شرکت در میان مدت تغییر نکند همین عامل موجب نارضایتی سرمایه گذاران از وضع موجود و فروش سهام و در نتیجه کاهش P/E می شود.

 

چرا برخی سهام دارای p/e منفی می باشد 

گاهی در کلاس های آموزشی تحلیل بنیادی این سوال ایجاد می شود که مفهوم P/E منفی چیست و چرا گاهی سرمایه گذاران از سهام این شرکت ها استقبال میکنند. در پاسخ باید گفت زمانی که سود اوری شرکتی منفی باشد مخرج کسر (EPS) منفی شده و همین باعث می شود که نسبت P/E منفی شود. اما استقبال سرمایه گذاران از سهام برخی از شرکت ها که داری P/E منفی می باشد صرفا به دلیل وضعیت عملیاتی شرکت و یا به اصطلاح تحلیل بنیادی نیست. ممکن است سرمایه گذاران صرفا با تحلیل تکنیکال به خرید سهام شرکت اقدام کرده و تحلیل بنیادی شرکت برایشان مهم نباشد و صرفا به دلیل موقعیت خوب تکنیکال، سهام این شرکت را خریداری کرده اند. حال سوال این است که آیا سهام دارای p/e منفی را خریداری کنیم یا خیر که در این مقاله در خصوص آن توضیح داده شده است.

سهام با p/e بالا را بخریم یا p/e پایین

در ارزشگذاری سهام شرکت با استفاده از تحلیل بنیادی گفتیم که معیار p/e یکی از معیارهای ارزشگذاری سهم می باشد. اما سوال این ایت که سهام با p/e بالا را خریداری کنیم یا p/e پایین را. در صفحه هر نماد در سایت tsetmc معمولا p/ e هر نماد نوشته شده است که معمولا سرمایه گذاران از این p/e برای ارزیابی سهام استفاده میکنند که کار نادرستی می باشد چرا که p/e نمایش داده شده در صفحه هر نماد، بر اساس سود شرکت بر مبنای ttm می باشد ( سود ١٢ ماه گذشته شرکت : به عنوان مثال گزارش ٣ ماهه ابتدای سال ٩٧ منتشر شده است. بنابراین سود شرکت بر اساس ttm حاصل جمع ٣ ماهه اول سال  ٩٧ و ٩ ماهه پایانی سال ٩۶ می باشد. حال اگر در هر دوره ای باشیم سود شرکت بر اساس ttm به روش گفته شده به دست می آید. بنابراین p/e درج شده در هر نماد از تقسیم قیمت روز سهم بر سود شرکت بر اساس ttm به دست می آید و نمی تواند معیاری برای ارزش گذاری سهم بر مبنای p/e باشد. برای بدست آورن p/e واقعی سهم باید در ابتدا سود تحلیلی سهم را با توجه به متغیرهای شرکت در آینده به دست آورد و سپس با تقسیم قیمت روز سهم بر سود تحلیلی شرکت p/e آن را محاسبه کرد و بررسی کرد که ایا قیمت سهم در محدوه فعلی برای سرمایه گذاری مناسب است یا خیر. 

یکی از مزایای نسبت P/E  در تحلیل بنیادی این است که به راحتی میتوان سهام شرکت ها را با یکدیگر مقایسه کرد. این مقایسه نیز محدوده به شرکت هایی می شود که در یک گروه و یا صنعت خاص قرار دارند و نمیتوان شرکت هایی که در صنایع مختلف فعالیت دارند را با هم مقایسه کرد. به عنوان مثال شرکت ختوقا در گروه خودروسازی با P/E=15 را نمی توان با شرکت ثعمرا در گروه ساختمانی مقایسه کرد و به یک نتیجه درست رسید.

 

این وب سایت بهترین مجموعه از آموزش‌های تحلیل بنیادی و تکنیکال بازار سرمایه را دارا می باشد.

خرید پله ای در سهم

ضرورت تعیین حد سود در معاملات

  • ایمان احمدیان
  • ۰
  • ۰

ارزش گذاری با P/E در تحلیل بنیادی سهام

ارزش گذاری با P/E یکی از روش های رایج ارزش گذاری در بورس اوراق بهادار می باشد. به طور کلی از روش های زیادی برای ارزش گذاری شرکت ها استفاده می شود و هر روشی هم با توجه به متغیرهای مورد استفاده در آن، برآورد خاصی را از شرکت ارائه می نماید اما آنچه از اهمیت فراوانی در بین سرمایه گذاران برخوردار است روشی می باشد که بر اساس آن بتوان با توجه به متغیرهای موجود و در دسترس حداقل ارزشی را از سهم برآورد کرد چرا که سرمایه گذار با برآورد ارزش سهم و سپس مقایسه آن با قیمت روز سهم به این نتیجه می رسد که سهم را بخرد و یا بفروشد. به عنوان مثال اگر سرمایه گذار با تحلیل به این نتیجه برسد که ارزش سهم ۸۰۰ تومان، ولی قیمت سهم در بازار ۶۰۰ تومان است پس این سهم گزینه مناسبی برای خرید می باشد ولی اگر برعکس، قیمت سهم در بازار ۸۰۰ تومان و ارزش ذاتی سهم ۶۰۰ تومان باشد سهم بالاتر از ارزش معامله می شود و گزینه مناسبی برای خرید نیست. در این بخش یکی از معیارهایی که سرمایه گذاران برای برآورد قیمت سهم در بازار سرمایه مورد استفاده قرار میدهند را بررسی میکنیم.

 

چگونه نسبت P/E را تفسیر کنیم

این نسبت یکی از ساده ترین و در عین حال کاربردی ترین شاخص ها برای نشان دادن عملکرد بازار بورس اوراق بهادار در قیاس با بازارهای منطقه و یا عملکرد یک شرکت در قیاس با دیگر شرکت ها در بازار می باشد. نسبت قیمت به درآمد از تقسیم آخرین قیمت بر آخرین سود پیش بینی شده سهم به دست می آید و سرمایه گذاران با توجه به این نسبت ارزیابی هایی را در خصوص ارزش ذاتی سهم بدست می اورند.

نسبت P/E بیانگر این است که قیمت سهم شرکت در حال حاضر چند برابر آخرین سود پیش بینی شده آن شرکت است یا به عبارت دیگر اگر شرکت هر سال تمام سود محقق شده خود را در مجمع تقسیم کند چند سال طول می کشد تا این رقم به قیمت فعلی سهام شرکت برسد. به عنوان مثال اگر p/e شرکتی برابر ۲۰ باشد یعنی سرمایه گذار حاضر است به ازای ۱ ریال سود شرکت ۲۰ ریال پرداخت کند. حال اگر این نسبت برابر ۴۰ باشد نشان دهنده این است که سرمایه گذار حاضر است به ازای هر ۱ ریال سود شرکت ۴۰ ریال پرداخت کند. به نظر شما ریسک سرمایه گذاری در کدامیک بیشتر است؟؟؟ در ادامه این موضوع را بررسی میکنم.

ارزشگذاری با P/E

 

چگونه از نسبت P/E در تحلیل سهام شرکت ها استفاده کنیم

در ارزش گذاری با P/E ، نسبت P/E هر سهم در واقع انتظار سرمایه گذار از چشم انداز آینده شرکت برای رشد و توسعه می باشد. به عنوان مثال اگر شرکتی چشم انداز مناسبی برای آینده داشته باشد سرمایه گذاران حاضر به خرید سهام شرکت می باشند. نسبت p/e معمولا نشان دهنده نظر سرمایه گذاران بازار درباره شرکت می باشد و عموما برای شرکت های خوب و رو به رشد مقدار بالاتر و نشان دهنده این است که بازار به این شرکت ها خوش بین است و بر این باور است که شرکت توانایی رشد سود یا افزایش قیمت سهام را دارد. به همین طریق شرکت هایی که بازار دید مثبتی به آنها ندارد عموما نسبت P/E پایینی دارند زیرا بازار به رشد سود آوری این شرکت ها یا افزایش قیمت سهام آن ها در آینده بدبین است.

با توجه به موضوعات گفته شده p/e می تواند نشان دهنده سطح ریسک شرکت نیز باشد یعنی سرمایه گذاری که سهام با p/e بالا را صرفا به دلیل چشم انداز آینده و انتظار افزایش سود میخرد وارد یک معامله با ریسک بالا شده است چرا که از این معامله انتظار بازدهی بالا را نیز دارا می باشد. واژه ریسک از این بابت عنوان می شود که ممکن است که سود مورد نظر سرمایه گذار هیچ وقت محقق نشود و در نتیجه قیمت سهام شرکت نیز به شدت کاهش پیدا کند ولی این موضوع در خصوص شرکت هایی با p/e پایین، آنچنان تاثیری نخواهد داشت.

به عنوان مثال اگر سرمایه گذاری سهامی با p/e  بالا را خریداری کند در روزهای رکودی و نزولی بازار انتظار کاهش قیمت زیادی از سهم می رود ولی اگر سرمایه گذار سهام با p/e مناسب را خریداری کند حتی در روزهای منفی هم دغدغه ای برای کاهش قیمت سهم نخواهد داشت.

 

p/e بازار سهام به طور میانگین چند است

در  ارزشگذاری شرکت ها با P/E یکی از مهم ترین موضوعاتی که مطرح می شود میانگین p/e بازار سهام می باشد. میانگین p/e بازار سهام به طور کل نشان میدهد که میانگین قیمت در بازار چند برابر سود آن می باشد و زمانی که بازار حالت صعودی داشته باشد و شاهد ورود نقدینگی در بازار باشیم میانگین p/e بازار افزایش می یابد و در حالت نزولی بازار هم این میانگین کاهش می یابد. پس این نسبت همبستگی مثبت با توجه به قیمت سهام شرکت ها و تغییرات میزان سود اوری شرکت ها دارد. در سایت tse.ir و در قسمت اطلاعات بازار ( انتشارات) گزارش عملکرد بازار منتشر شده است که شامل ماهانه و سالانه می باشد. در گزار عملکرد ماهانه ای که منتشر می شود میتوانید p/e بر حسب ttm ( نسبت قیمت به درامد بر اساس سود ١٢ ماه گذشته شرکت را مشاهده کنید.

منبع: وب سایت آموزش بورس مهدی افضلیان

  • ایمان احمدیان
  • ۰
  • ۰

چرا سرمایه گذاری در بورس مهم است

روش های سرمایه گذاری در بورس صرفا منتهی به سرمایه گذاری در سهام نمی باشد و هر سرمایه گذاری به محض ورود به بازار سرمایه می تواند در سهام، اوراق مشارکت، صندوق طلا، سکه و دیگر ابزارهای مالی سرمایه گذاری کند اما مشکل اینجاست که عموم مردم فکر می کنند سرمایه گذاری در بورس صرفا سرمایه گذاری در سهم است و از ابزارهای دیگری که در این خصوص در بازار سرمایه وجود دارد اطلاعی ندارند و به همین دلیل هیچ گاه سعی نمی کنند وارد این بازار شوند چرا که فکر میکنند سرمایه گذاری در بازار سرمایه با ریسک زیادی همراه می باشد. از طرفی فرهنگ سازی مناسبی در خصوص ابزارهای قابل معامله در بازار سرمایه وجود ندارد و همین کمبود موجب شده است که درصد بسیاری کمی از افراد جامعه در بازار سرمایه فعالیت کنند. بنابراین برای شروع فعالیت در بازار سرمایه باید یاد بگیریم کهچگونه سرمایه گذاری در بورس را شروع کنیم. در حال حاضر اگر کسی قصد خرید سکه را داشته باشد باید به صرافی و یا طلا فروشی مراجعه کند در صورتی که امکان خرید سکه و طلا به صورت ساده تری در بازار سرمایه وجود دارد که حتی میتواند به مرحله تحویل فیزیکی برسد و یا حتی به جای اینکه در بانک سرمایه گذاری کند می تواند در اوراقی با بازدهی بالاتر از بانک سرمایه گذاری کند. حال اگر عموم افراد با این ابزارها آشنا باشند به راحتی وارد بازار سرمایه می شوند. در این مقاله قصد داریم در خصوص ابزارهای قابل سرمایه گذاری در بازار سرمایه صحبت کنیم که تنها محدوده به سهام نمی باشد.

 

روش های سرمایه گذاری در بورس

 

سرمایه گذاری در بورس : اوراق قابل معامله با بازدهی ثابت

در حال حاضر بسیاری از افراد در بانک سرمایه گذاری می کنند و به دنبال بازدهی ثابت می باشند ولی ساختار تورمی در کشور ما به گونه ای است که سرمایه گذاری در بانک یعنی کاهش ارزش پول و به همین دلیل باید در جایی سرمایه گذاری کرد که حداقل از کاهش ارزش پول جلوگیری شود که یکی از انواع سرمایه گذاری ها می تواند سرمایه گذاری در بورس تهران باشد اما باید قبل از آن بررسی کنید که آیا فرد مناسبی برای سرمایه گذاری هستید یا خیر. حال در این بخش میخواهیم صحبت کنیم که چگونه به جای سرمایه گذاری در بانک در اوراقی سرمایه گذاری کنیم که بازدهی بالاتری برای سرمایه گذار نسبت به بانک داشته و از طرفی ریسک آن برابر با صفر باشد. یکی از انواع سرمایه گذاری در اوراق با درآمد ثابت، سرمایه گذاری در صندوق های قابل معامله در بورس می باشد که بازدهی مناسب تری نسبت به بانک دارد و هر فردی هم با دریافت کد بورسی می تواند در این اوراق سرمایه گذاری کند و هر زمان که نیاز دارد دارایی خود را به فروش برساند و سود خود را دریافت کند. برای آشنایی با این اوراق پیشنهاد میکنم مقاله صندوق قابل معامله در بورس را به صورت کامل مطالعه کنید تا با ساز و کار سرمایه گذاری در این صندوق های با یک بازدهی ثابت که بهتر از بانک است آشنا شوید.

 

سرمایه گذاری در بورس : سرمایه گذاری در سکه

یکی از ابزارهای سرمایه گذاری در بورس، سرمایه گذاری در سکه و طلا می باشد. ممکن است برخی از افراد پیش بینی کنند که قیمت سکه در اینده افزایش پیدا میکنند و یا برخی از افراد هستند که کلا به خرید سکه علاقمند هستند و دوست دارند که پس انداز خود را در سکه و طلا سرمایه گذاری کنند. به همین دلیل برای خرید سکه باید به صرافی و یا طلا فروشی مراجعه کنند و سکه را خریداری کنند. اما در حال حاضر این امکان در بورس ایجاد شده که بتوانید سکه و طلا را به صورت آنلاین خریداری کرده و در یک موقعیت مناسب بفروشید بدون اینکه حتی به طلا فروشی و یا صرافی مراجعه کنید. اگر صرفا قصد دارید که در بازار سرمایه سکه و طلا خرید و فروش کنید کافی استمقاله ساز و کار خرید و فروش سکه در بورس را مطالعه کنید تا اطلاعات جامع و کاملی در خصوص این ابزار سرمایه گذاری در بورس به دست آورید و به سادگی قادر به خرید و فروش سکه به صورت آنلاین باشید. جالب است بدانید که امکان تحویل فیزیکی این سکه ها هم در بانک وجود دارد که ساز و کار آن در مقاله مشخص شده است.

از ابزارهای دیگر سرمایه گذاری در بورس، سرمایه گذاری در صندوق طلا می باشد. ممکن است گاهی قصد خرید سکه را داشته باشید ولی سرمایه شما برای خرید سکه کم باشد و یا حتی میخواهید میزان ریسک خرید سکه را کاهش دهید. در این حالت بهتر است که در صندوق طلا سرمایه گذاری کنید. در این صندوق ها سرمایه گذار می تواند حتی با ۱۰۰۰۰۰ تومان نیز خرید خود را انجام دهد و حداقل سرمایه گذاری برای سرمایه گذاری در این صندوق ها نیز ۱۰۰۰۰۰ تومان می باشد. برای خرید این صندوق ها بهتر است مقاله صندوق طلا در بورس را مطالعه کنید.

 

سرمایه گذاری در طلا و سکه

سرمایه گذاری در بورس : سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری مشترک

یکی دیگر از روش های سرمایه گذاری در بورس سرمایه گذاری غیرمستقیم می باشد. در این روش سرمایه گذار به روش مستقیم اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار در بورس نمیکند بلکه پولش را در اختیار صندوق سرمایه گذاری مشترک قرار می‌دهد تا متخصصان صندوق به نیابت از شخص اقدام به خرید و فروش کنند. برای این کار کافی است سرمایه گذار به یکی از شرکت های کارگزاری و یا شرکت هایی که مجوز این صندوق ها را دریافت کردند مراجعه کند و سهام صندوق را که واحد سرمایه گذاری نام دارد خریداری کند. افرادی که واحدهای سرمایه گذاری صندوق ها را خریداری می‌کنند مثل سهامداران شرکت ها، به نسبت سرمایه خودشان مالک دارایی های صندوق هستند بنابراین هرچه عملکرد صندوق بهتر باشد ارزش واحدهای سرمایه گذاری بیشتر و سود بیشتری نصیب سرمایه گذاران صندوق ها می‌شود. این صندوق ها توسط افراد متخصص مدیریت می شود. بنابراین احتمال موفقیت سرمایه گذاران از طریق این صندوق ها در مقایسه با سرمایه گذاری مستقیم برای افراد غیر حرفه ای بیشتر است. برای آشنایی کامل با این ابزار سرمایه گذاری بهتر است مقاله “خرید صندوق سرمایه گذاری مشترک : چه عواملی را در خرید صندوق ها مد نظر قرار دهیم ” را به صورت کامل مطالعه کنید.

 

با توجه به ابزارهای سرمایه گذاری که در این مقاله در خصوص آن صحبت کردیم سرمایه گذار بعد از ورود به بازار سرمایه و دریافت کد بورسی صرفا نیاز نیست که سهام خرید و فروش کند بلکه با توجه به شرایط موجود می تواند در اوراق با درآمد ثابت، صندوق های قابل معامله در بورس با ماهیت سهام، سکه و طلا، صندوق سرمایه گذاری مشترک و … سرمایه گذاری کند و به این ترتیب دامنه فعالیت های خود را به لحاظ سرمایه گذاری افزایش دهد. پس از این مرحله سرمایه گذار می تواند با آموزش تابلو خوانی و تکنیک های معاملاتی توانایی خود را در خصوص انتخاب سهم به لحاظ رفتار شناسی و روانشناسی بازار ارتقا دهد.

  • ایمان احمدیان
  • ۰
  • ۰

سرمایه گذاری در بورس با چقدر امکان پذیر است

سرمایه گذاری در بورس و سایر بازارهای مالی همواره باید به عنوان یکی از دغدغه های عموم قرار گیرد چرا که ما در یک کشور تورمی زندگی میکنیم و تورم موجب می شود که ارزش دارایی هایمان کاهش یابد و به همین جهت لزوم سرمایه گذاری افراد در کشور افزایش می یابد. در حال حاضر بازارهای بسیاری برای سرمایه گذاری در کشور وجود دارد. عده ای در دلار، عده ای در سکه و طلا و عده ای هم در بورس سرمایه گذاری میکنند اما دسته ای که در بانک سرمایه گذاری میکنند عموما ریسک پایینی دارند و همین دسته هم معمولا شاهد کاهش ارزش دارایی های خود به مرور زمان هستند.برای اینکه بدانید چه ابزارهای رایجی برای سرمایه گذاری در بورس وجود دارد مقاله ” چه ابزارهایی برای سرمایه گذاری در بورس وجود دارد ” را مطالعه کنید.

در خصوص سرمایه گذاری در بورس همیشه برای عموم این ذهنیت وجود دارد که ما سرمایه لازم برای ورود به بازار سرمایه و خرید و فروش سهام را نداریم. در این خصوص باید گفت که برای سرمایه گذاری در بورس نیازی نیست که سرمایه زیادی داشته باشید. حداقل سرمایه لازم برای سرمایه گذاری در بورس ۱۰۰۰۰۰ تومان می باشد و با همین مبلغ هر فردی قادر است سرمایه گذاری در بورس را شروع کند.

 

سرمایه گذاری در بورس

 

با چه میزان سرمایه سرمایه گذاری در بورس را شروع کنم

سرمایه گذاری در بورس همواره با ریسک فراوانی همراه می باشد و به همین جهت شخصا به سرمایه گذران پیشنهاد میکنم که در ابتدای ورود به بازار سرمایه با یک سرمایه کم شروع به خرید و فروش کنند حال مبلغ آن می تواند ۱۰۰۰۰۰ تومان، ۲۰۰۰۰۰ تومان و تا ۵۰۰۰۰۰ تومان باشد. از طرفی بهتر است با این سرمایه چند سهم را خریداری کرده و معاملات آن را رصد کنند تا بهتر بتوانند ماهیت بازار سرمایه را درک کنند. یکی از اشتباهاتی که در بین سرمایه گذاران تازه وارد در بورس وجود دارد این است که فکر میکنند هر چقدر سرمایه بیشتری وارد بازار بورس کنند به همین میزان سود بیشتری نصیب انها می شود در صورتی که این تفکر اشتباه می باشد. به عنوان مثال اگر دارایی شما یک میلیون تومان باشد و شما در معامله ای ۱۰ درصد سود کنید، مقدار سود شما ۱۰۰۰۰۰ تومان می شود حال اگر دارایی شما ۱۰ میلیون تومان باشد، سود شما یک میلیون تومان می باشد و این نشان میدهد مقدار سود یکسان است ولی هر سرمایه گذاری با توجه به دارایی که دارد مقدار سودش متفاوت است. معمولا افرادی که قصد ورود به بازار سرمایه را دارند به انها پیشنهاد میکنم که با یک سرمایه کم وارد بورس شوند و رفته رفته سرمایه خود را در بورس افزایش دهند. چرا که بسیاری از افراد به محض ورود به بازار سرمایه حس میکنند که این بازار برایشان مناسب نیست و به کلی از بازار خارج می شوند و بسیاری از افراد هم علاقمند به بازار می شوند و مسیر را ادامه میدهند. البته سرمایه گذاران قادرند با خرید صندوق سرمایه گذاری مشترک نیز دغدغه های معامله کردن در بورس را نداشته و با خرید این صندوق ها در ابتدای کار، ریسک خود را به میزان زیادی کاهش دهند.

 

سرمایه گذاری در بورس

 

آموزش : حلقه گمشده بازار سرمایه

معمولا سرمایه گذارانی که وارد بازار سرمایه می شوند از همان ابتدا دوست دارند که به یکباره سرمایه خود را وارد بورس کنند در صورتی که گفتیم این کار اشتباه هست. بسیاری هم هستند که ممکن است خانه و یا ماشین شخصیشان را بفروشند و وارد بازار سرمایه شوند و این موضوع در روزهایی که بازار هم به شدت مثبت است افزایش پیدا میکند؛ این کار هم اشتباه هست و باید بدانید که اگر قصد ورود به بازار سرمایه و سرمایه گذاری در بورس دارید با پس انداز خود در بازار معامله کنید. یکی از اقداماتی که همه افراد باید قبل از ورود به بورس انجام دهند آموزش بورس است. یعنی ابتدا فرد آموزش ببیند و سپس معامله کند.

در حال حاضر تمامی کلاس های آموزشی از صفر تا صد در کارگزاری آگاه برگزار می شود که سرمایه گذاران می توانند با مراجعه به سایت باشگاه مشتریان کارگزاری آگاه در دوره های اموزشی بورسی شرکت کنند. عده ای فکر میکنند که برای شروع سرمایه گذاری در بورس باید تحصیلات مرتبط را کسب کنند و حتما در رشته هایی که مرتبط با بورس و بازار مالی می باشد تحصیل کرده باشند در صورتی که این اشتباه است. هر فردی میتواند در هر سطح علمی مرتبط و یا غیر مرتبط در بازار سرمایه فعالیت کند و داشتن مدرک مرتبط ملاک موفقیت در بازار سرمایه نمی باشد. به همین ترتیب یک سرمایه گذار برای فعالیت درست در بازار سرمایه باید در کلاس اموزش بورس که برای افزایش دانش سرمایه گذاران توسط موسسات آموزشی مختلف برنامه ریزی می شود شرکت کنند. به عقیده من اگر سرمایه گذار تازه وارد بتواند همراه با گذراندن کلاس های اموزش بورس به مدت ۶ ماه الی ۱ سال در بازار بماند تبدیل به یک سرمایه گذار موفق در بورس می شود. حال قبل از ورود به بازار سرمایه مقاله ” چگونه سرمایه گذاری در بورس را شروع کنم ” را مطالعه کنید تا ببینید چرا و به چه دلیل باید در بازار یورس سرمایه گذاری کنید. جهت شروع سرمایه گذاری در بورس در دوره آموزشی زیر شرکت کنید.

  • ایمان احمدیان