آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

این وبلاگ در خصوص آموزش بورس و بازار سرمایه ویژه افرادی می باشد که قصد دارند یک سرمایه گذاری مناسب را شروع کنند.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

نکته های معامله گری در بازار سرمایه : راز موفقیت در بورس

به طور کلی آموزش بورس و شناخت تکنیک های معامله گری در بازار سرمایه یکی از راه های موفقیت در بورس می باشد. به همین دلیل سرمایه گذاران باید ضمن آموزش و کسب اطلاعات لازم در تحلیل های بنیادی و تکنیکال، شناخت کاملی نسبت به تکنیک‌های معاملاتی داشته باشند. حال در این نوشتار قصد داریم برخی نکات ارزشمند در معامله گری را مورد بررسی قرار دهیم.

برخی از قوانین معامله گری در بازار سرمایه

قانون اول : آموزش بورس

یکی از اولین قوانین معامله گری در بازار سرمایه آموزش بورس می باشد. هر سرمایه گذاری قبل از ورود به بورس باید آموزش های لازم در خصوص تحلیل تکنیکال ، تحلیل بنیادی و تابلو خوانی و بازار خوانی آموخته و سپس شروع به معامله کند. در واقع آموش بورس و سپس ورود به بازار سرمایه اولین قدم برای شروع معامله در بورس است.

سرمایه گذاری در بورس بهتر است با یک آموزش منطقی و درست همراه باشد تا سرمایه گذار مرحله به مرحله بتواند با بازار سرمایه و تکنیک های معاملاتی تحلیلی در این بازار آشنا شود. سرمایه گذار قبل از ورود به بازار سرمایه ابتدا باید دوره آشنایی با سرمایه گذاری در بورس را بگذراند. شاید بسیاری از افرادی که وارد بورس می شوند در ابتدا ادعای دانستن آموزش مقدماتی را داشته باشند ولی به مرور زمان و شرکت در کلاس های مقدماتی به این نتیجه می رسند که اصلا اطلاعات چندانی در خصوص این دوره نداشتند و این دوره در واقع سنگ بنای ورود به بازار سرمایه است. دوره بعدی که سرمایه گذار باید آن را یاد بگیرد تابلو خوانی و بازار خوانی و شناسایی تکنیکهای معاملاتی در بورس است. در مرحله بعدی سرمایه گذار باید تحلیل تکنیکال مقدماتی را بیاموزد و پس از آن نیز به سراغ تحلیل بنیادی مقدماتی برود. برای سرمایه گذار تازه وارد رویه گفته شده بهترین رویه برای شروع آموزش و آغاز خرید و فروش است.

در حال حاضر کلیه دوره های آموزشی در کارگزاری آگاه به دو صورت حضوری و آنلاین برگزار می شود که سرمایه گذار میتواند از طریق این لینک در دوره ها ثبت نام کند.

آموزش بورس

 

قانون دوم : با روند دوست باشید

یکی از تجربه های معامله گری در حوزه آموزش بورس و تحلیل تکنیکال این است که همواره در جهت روند معامله کنید. بسیاری از سرمایه گذاران فعال در بازار سرمایه عادت دارند در هر شرایطی در بازار سرمایه معامله کنند در صورتی کار اشتباهی است. بهتر است زمانی اقدام به خرید سهم کنید که سهم در یک روند صعودی قرار دارد و هنگامی که سهم در روند نزولی است از خرید سهم صرف نظر کنید. پس سعی کنید با روند دوست باشید و همواره در جهت روند  در بازار معامله کنید ( در بازارهایی که دو طرف می باشد می توانید هم در جهت مثبت و هم در جهت منفی در بازار معامله کنید) البته برخی تکنیک های معاملاتی با خط روند وجود دارد که سرمایه گذار صرفا با دانستن ان میتواند در بازار معامله کند.

آموزش بورس

 

 قانون سوم : داشتن سید سهام

در بحث های مربوط به آموزش بورس پیشنهاد می شود که سرمایه گذار همواره باید سبد سهام تشکیل دهد. سبد سهام بدین معنی است که سرمایه گذار باید کل مبلغ سرمایه گذاری خود را به چند بخش تقسیم کند و پس از انتخاب صنایعی که دارای چشم انداز مناسبی در آینده هستند سهامی که پتانسیل مناسبی برای رشد سوداوری دارند را برای سرمایه گذاری انتخاب میکند. یکی از نکات قابل توجه در تشکیل پرتفو این است که هیچ گاه نباید بخش زیادی از سرمایه را بر روی یک سهم سرمایه گذاری کرد و به اصطلاح تک سهم شد چرا که ممکن است به یکباره و به دلیل تغییر برخی متغیرها، قیمت سهم با کاهش مواجه شود و سرمایه گذار به دلیل اینکه بخش زیادی از سرمایه اش را بر روی یک سهم سرمایه گذاری کرده است متحمل زیان زیادی می شود.

در کل بهتر است با تشکیل پرتفولیو ( سبد سهام ) ریسک سرمایه گذاری خود را کاهش دهیم. از طرفی تعداد سهام موجود در سبد سهام نباید بیشتر از 10 تا باشد چرا که ممکن است تمرکز سرمایه گذاری را کاهش دهد. نکته مهم در تشکیل سبد سهام این است که نباید چند سهم را از یک صنعت انتخاب کنید و در نهایت فکر کنید که یک سبد سهام مناسب تشکیل داده داید بلکه سبد سهام باید از صنایع پیشرو انتخاب شود. در خصوص نحوه تشکیل سبد سهام بهتر است مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

 

آموزش بورس

قانون چهارم : خرید پله ای سهام

خرید سهام در یک قیمت و زمان مناسب همواره یکی از دغدغه های سرمایه گذاران می باشد چه بسا بسیاری از سرمایه گذاران در یک قیمتی سهام مورد نظر خود را خریداری میکنند ولی با کمال تعجب و بعد از خرید سهم، قیمت کاهش پیدا میکند و آنها نیز متضرر می شوند. عده ای از سرمایه گذاران عادت دارند که با کاهش قیمت، سهام جدیدی را در قیمت جدید خریداری کنند و اصطلاحا میانگین کم کنند. عده ای از سرمایه گذاران هم ترجیح میدهند با افزایش قیمت سهم، سهام جدیدی را خریداری و تعداد سهام خود را افزایش دهند. در کل استراتژی خرید و فروش پله ای موجب کاهش ریسک سرمایه گذاری و از طرفی افزایش بازدهی می شود. ( در خصوص خرید پله ای سهام بهتر است مقاله ای در همین خصوص را مطالعه کنید )

 

آموزش بورس

 

قانون پنجم : فروش سهم در یک قیمت مناسب

یکی از دغدغه های اکثر سرمایه گذران در بازار سرمایه این است که چه زمانی سهام خود را به فروش برسانند. در موضوعات قبل در خصوص فروش سهم در مان مناسب صحبت کردیم و گفتیم که 3 معیار اثرگذار وجود دارد که یک سرمایه گذار همراه با آن می توالند سهام خود را به فروش برساند. در سرمایه گذاری هدف نباید این باشد که همواره سود کنیم بلکه باید به گونه ای سرمایه گذاری کنیم که برایند معاملات ما مثبت باشد و در نهایت سود مناسبی نصیب ما شود. این به منزله یک رویه درست برای سرمایه گذاری می باشد که هر سرمایه گذاری باید آن را لحاظ کنید.

در مباحث مربوط به آموزش بورس و در خصوص زمان فروش سهم باید به این نکته توجه کرد که قرار نیست در هر خرید و فروشی سرمایه گذار سود کند؛ بلکه هر سرمایه گذار در هنگام خرید سهم باید دارای استراتژی معاملاتی باشد و حد سود و حد زیان را به درستی تعیین کند چرا که ممکن است قیمت سهم بعد از خرید کاهش یابد و به حد زیان برسد در این حالت سرمایه گذار باید شناسایی زیان کرده و سهام خود را به فروش برساند و در انتظار برگشت قیمتی و جبران ضرر نباشد. بلکه باید با فروش سهم و شناسایی زیان در آن سهم، به دنبال فرصت های جذاب تری در خریدهای بعدی باشد.

 

پیشنهاد میکنم مقالات زیر را حتما مطالعه کنید

ارزش معاملات بازار و ارتباط آن با ورود نقدینگی در سهم

خرید کتاب های بورسی با تخفیف

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی