آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

این وبلاگ در خصوص آموزش بورس و بازار سرمایه ویژه افرادی می باشد که قصد دارند یک سرمایه گذاری مناسب را شروع کنند.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

سفته بازی در سهام و معیارهای آن

سفته بازی در سهام همواره یکی از موضوعات قابل توجه در بازار سرمایه بوده است به گونه ای که سرمایه گذاران همواره علاقمند به این کار بوده و عموما به دنبال سفته بازی در سهم برای کسب سود هستند.

در این بخش قصد داریم در خصوص سرمایه شرکت و اثرات آن بر قیمت سهم صحبت کنیم و اینکه کم و یا زیاد بودن سرمایه شرکت می‌تواند چه تاثیری بر روند معاملات داشته باشد و آیا سرمایه‌گذار در هنگام خرید سهم باید این مولفه را به عنوان عامل اثرگذار در نظر بگیرد یا خیر. در کل سرمایه شرکت معیاری از ریسک و پتانسیل شرکت برای سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید. شرکت‌های کوچک‌تر قابلیت و توانایی بیشتری برای توسعه و رشد در آینده دارند و به همین دلیل، انتظار رشد قیمتی از این شرکت ها با توجه به چشم‌انداز موجود بالاست اما برای شرکت‌های بزرگتر که عموما به مرحله بلوغ هم رسیدند انتظار خاصی برای رشد سود عملیاتی در آینده نداریم، مگر اینکه تمهیدات خاصی برای این شرکت‌ها در نظر گرفته شود؛ اما با این وجود باز هم نرخ رشد پایینی در طی چند سال دارند و قادر نیستند به پای شرکت‌های نوپا در سود آوری برسند.

 در توضیح سفته بازی و راه های سفته بازی در سهم ابتدا باید مقدار سرمایه شرکت را هم مد نظر قرار داد. البته این موضوع را هم باید مد نظر داشت که عموما شرکت‌های با سرمایه پایین پتانسل بالایی برای رشد قیمتی در آینده دارند ولی میزان ریسک این شرکت ها نیز بالاست. در واقع باید گفت که تغییرات سود در شرکت‌های با سرمایه کمتر، بالاست و برای شرکت‌های بزرگتر هم این فرایند برعکس است یعنی پتانسیل کمتر و از طرفی ریسک کمتر. حال در نظر بگیرید که هر سرمایه‌گذاری باید با توجه به سطح ریسک پذیری خود این شرکت ها را انتخاب کند.

سفته بازی

 

سفته بازی در سهام چیست و سفته باز کیست

نکته مهمی که در خصوص سرمایه شرکت ها وجود دارد این است که غالبا شرکت‌های با سرمایه پایین‌تر به دلیل تعداد سهام کمتر، قابلیت نوسان بیشتری دارند و ترجیح سرمایه‌گذاران این است که فعالیت بیشتری در این نوع شرکت‌ها داشته باشند و اصطلاحا در آن نماد سفته بازی کنند چرا که شرکت‌های با سرمایه بیشتر به دلیل داشتن سهامداران متعدد و عدم امکان هماهنگی با سهامدار عمده و عرضه سهم در رشد قیمتی،  قابلیت فراوانی برای افزایش قیمت و سفته بازی (SPECULATING)سهام ندارند. از طرف دیگر برای شرکت‌های با سرمایه پایین، یک اتفاق بنیادی می‌تواند تغییرات زیادی را در میزان سودآوری شرکت ایجاد کند. به عنوان مثال در یک شرکت با سرمایه پایین، انعقاد یک قرارداد جدید با حاشیه سود مناسب، می‌تواند میزان فروش شرکت را به یکباره افزایش داده و همین موضوع هم موجب افزایش سود شرکت می‌شود.

سفته بازی در سهم همراه با انتشار خبر

 به عنوان مثال شایعاتی در بازار منتشر می‌شود مبنی بر اینکه گروهی قصد سفته بازی در سهمی را دارند و به شما هم اطلاع دادند که سهم را خریداری کنید و شما هم بعد از بررسی، قرار است درصدی از پرتفو را به این سهم اختصاص دهید. اینجا یکی از زمان‌هایی هست که باید سرمایه شرکت را بررسی کنید. حال اگر این شرکت جز شرکت‌های با سرمایه بالا باشد، سهام آن را خریداری می‌کنید؟ در مرحله اول فکر می‌کنید که چه کسی می‌تواند قیمت سهام شرکتی با تعداد سهام زیاد و شناوری بالا را افزایش دهد و آیا این شدنی هست. البته در خصوص شرکت‌های با سرمایه پایین شاید این موضوع منطقی‌تر باشد.

در خصوص سفته بای یک نکته جالب که در مقالات بسیاری در خصوص آن صحبت شده؛ این است که شرکت‌های با سرمایه کمتر، نوسانات قیمت و ریسک بیشتری نسبت به شرکت‌های بزرگتر دارند. البته در کنار تعداد کل سهام شرکت ها، باید میزان شناوری سهم را مد نظر قرار داد چرا که هر چقدر میزان سهام شناور شرکت کمتر باشد، قابلیت سفته بازی در سهم بیشتر و برعکس هر چقدر شناوری شرکت بالاتر باشد قابلیت سفته بازی و نوسانگیری در سهم کمتر است. البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که ممکن است شناوری سهمی ۱۰ درصد باشد ولی برای جمع کردن شناور ان ۱۰۰ میلیارد تومان پول نیاز باشد و شناوری شرکتی ۲۰ درصد باشد و برای جمع کردن آن ۳۰ میلیارد تومان نیاز باشد. پس واضح است که سفته بازی در شرکتی که شناوری آن ۲۰ درصد است در این مثال راحت تر است.

 

سفته بازی

 

سفته بازی در سهام چگونه صورت می گیرد

به عنوان مثال سرمایه شرکتی ۱۰ میلیارد ( تعداد کل سهام این شرکت ۱۰۰ میلیون برگ سهم است) و قیمت هر سهم این شرکت در بازار ۳۰۰ تومان است. این شرکت ۱۰ درصد شناوری دارد که معادل ۱۰ میلیون برگ سهم است. چند سرمایه‌گذار برای افزایش قیمت سهم با هم توافق کرده و به همین منظور سعی می‌کنند کل شناوری شرکت را آهسته آهسته از بازار جمع کنند. در این حالت با فرض جمع کردن کل شناور حدود ۳ میلیارد تومان سرمایه نیاز هست. به نظر شما آیا این غیر ممکن است؟ زمانی که بخش زیادی از شناوری سهم جمع شد سرمایه‌گذاران خبرهای مثبتی از سهم در بازار منتشر کرده و دیگر سرمایه‌گذاران را به خرید سهم ترغیب می‌کنند و به همین راحتی قیمت سهم افزایش پیدا می‌کند چرا که همگام با افزایش قیمت سهم، عرضه کننده دیگری در بازار نیست و کل شناوری سهم قبلا جمع شده بود. این یکی از مصادیق افزایش قیمت سهم (سفته بازی) برای شرکت‌های با سرمایه و شناوری پایین بود.

در کلاس آموزش تابلو خوانی در بورس در خصوص چگونگی سفته بازی در سهم به صورت کامل توضیح داده می شود.

 

 

مختصری از کتاب ” سهام نخرید مگر با شناخت رفتار و روانشناسی بازار”

تالیف” مهدی افضلیان

خرید آنلاین کتاب

—————————————————————————————————————

پیشنهاد می‌کنم این مقالات را هم بخوانید:

کد به کد کردن و مفهوم آن

صندوق های قابل معامله در بورس

  • ۹۹/۰۵/۳۰
  • ایمان احمدیان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی