آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

این وبلاگ در خصوص آموزش بورس و بازار سرمایه ویژه افرادی می باشد که قصد دارند یک سرمایه گذاری مناسب را شروع کنند.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس : چگونه سهام با قدرت خریدار زیاد را شناسایی کنیم

تابلو خوانی و  بازار خوانی در بورس یکی از تکنیک های معاملاتی خوب در بازار سرمایه می باشد که عموما می توان با استفاده از اطلاعات موجود در سایت مدیریت فناوری بورس تهران (tsetmc) برخی سهام مستعد رشد قیمتی را پیدا کرد و در کوتاه مدت به سود خوبی دست یافت. یکی از امکاناتی که این سایت در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد، نمایش تعداد خریدار و فروشنده‌های حقیقی و حقوقی بازار است بدین معنی که در معاملات روزانه، چه حجمی از سهام توسط خریدارها خریده و توسط فروشنده ها فروخته شده است. به همین دلیل این نسبت می‌تواند به عنوان یک تکنیک معاملاتی مناسب برای خرید سهم مد نظر باشد.

 

مثالی از تابلو خوانی و بازار خوانی  در بازار سرمایه

شکل زیر تعداد خریدار و فروشنده به همراه حجم  معاملات را در یکی از نمادهای بازار نشان می‌دهد.

تابلوخوانی و بازار خوانی

 

نمونه ای از تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس در شکل بالا را توضیح میدهیم. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌شود؛ از مجموع تعداد ۳۷ خریدار، کل خریداران سهم حقیقی و در طرف فروشنده هم از تعداد  ۸۶ فروشنده، ۸۵ فروشنده حقیقی و ۱ فروشنده هم حقوقی می‌باشد. یعنی به طور میانگین هر خریدار تقریبا ۲۷۰۰۰ سهم خریده و هر فروشنده نیز به طور میانگین ۱۱۰۰۰ سهم فروخته است و این نشان می‌دهد میانگین حجم خرید توسط حقیقی ها بالاتر بوده است که به خودی خود نشان دهنده قدرت خریدار است. حال اگر تعداد خریدار حقیقی را بر تعداد فروشنده حقیقی تقسیم کنیم؛ قدرت خریدار در بازار بدست می آید. اکنون نسبت خریدار به فروشنده حقیقی در این نماد ۰.۴۳ بوده که نشان از خرید قوی در سهم است.

اگر در بررسی تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس و در بخش قدرت خریدار به فروشنده؛ این نسبت به سمت صفر میل کند نشان دهنده قدرت خرید قوی در سهم است. به بیان دیگر این نسبت نشان می‌دهد که فروشنده ها با تعداد زیاد ولی با حجم کم فروشنده ولی خریدارها با تعداد کم ولی با حجم زیاد خریدار سهم هستند. برای تشخیص این سیگنال نباید صرفا یک روز را مبنای کار قرار داد بلکه باید این روند را برای چند روز دنبال کرد تا در نهایت جهت حرکتی سهم را تشخیص داد.

معمولا افرادی که تمایل به خرید سهم با حجم بالا دارند، به یکباره در سهم تحرک مثبت ایجاد نمی‌کنند بلکه آرام و به دور از هر گونه هیجان سهم را خریداری و درست زمانی که فروشنده خاصی در سهم وجود ندارد روند حرکتی جدیدی در سهم ایجاد می‌کنند.

 

تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس

 

بررسی اثرات خرید و فروش حقوقی در قدرت خریدار به فروشنده

تابلو خوانی و بازار خوانی و از طرفی نقش و اهمیت حقوقی های سهم در خرید فروش دارای اهمیت فراوان می باشد. گاهی اوقات زمانی که معاملات سهم را دنبال می کنیم میبینیم که در بسیاری از سهام حقوقی های بازار به عنوان خریدار و فروشنده ظاهر می شوند. در این حالت تابلوخوانی بازار اندکی دچار مشکل می شود و میتوان گفت قدرت خریدار به فروشنده به دلیل وجود حقوقی ها کارکرد خود را از دست می دهد. اما اینکه استراتژی حقوقی ها در خرید و فروش سهام چیست و آیا باید همراه با خرید حقوقی ها در بازار سهم خرید و یا همگام با فروش حقوقی ها در بازار سهام شرکت را فرو.خت نیاز به بحث جدید دارد که در مقاله ” خرید و فروش حقوقی نشانه چیست” به تشریح کامل موضوع پرداختیم.

 هنگامی که حقوقی ها در خرید و فروش سهم وارد می شوند بهتر است معاملات حقوقی های بازار را حذف کرد به این صورت که حجم خرید حقیقی ها را بر تعداد خریدار تقسیم کنیم و میانگین خرید هر سهم توسط شخص حقیقی را به دست اوریم در در طرف فروشنده نیز حجم فروش حقیقی ها را بر تعداد فروشندگان تقسیم کنیم و میانگین فروش هر حقیقی را به دست آوریم. به عنوان مثال میانگین خرید هر حقیقی ۵۰۰۰۰ سهم و میانگین فروش حقیقی نیز ۱۳۰۰۰ سهم باشد. در این حالت میتوان گفت که قدرت در سمت خریدار می باشد چرا که حجم بیشتری از سهم را خریده است.

 

تابلو خوانی و بازار خوانی در عرضه های اولیه

نکته قابل توجه در بررسی قدرت خریدار به فروشنده این است که این نسبت را نمی‌توان در روزهای بعد از عرضه اولیه مورد بررسی قرار داد. چرا که در عرضه های اولیه تعداد کمی سهام بین سرمایه‌گذاران تقسیم و در روزهای بعد از عرضه اولیه، به دلیل انتظار سرمایه‌گذاران برای افزایش قیمت سهم و همگام با آن افزایش تقاضا برای خرید و از طرفی کم بودن عرضه ها، تعداد خریداران کم و تعداد فروشندگان بالا می‌باشد به همین دلیل نمی‌توان گفت که خریدها قوی تر از فروش بوده است.( به عنوان مثال ۱۰۰۰ نفر فروشنده و ۱۰۰ نفر خریدار سهم هستند). در عرضه های اولیه بعد از متعادل شدن قیمت، نسبت تعداد خریدار به فروشنده در سهم را دنبال کنید. معمولا بعد از به تعادل رسیدن قیمت در کوتاه مدت، نمی‌توان انتظار افزایش قیمت یکباره در سهم داشت ولی حتما باید سهم مد نظر قرار گیرد. به عنوان مثال شکل زیر معاملات بعد از عرضه اولیه نماد شبصیر را نشان میدهد. همانطور که در شکل نشان داده شده است تعداد خریداران ۲۲۴۴ نفر و تعداد فروشنده ها ۹۸۳۴۸ نفر بوده است.

حال با توجه مطلب گفته شده نمی توان گفت که تعداد خریداراها به فروشنده ها برای ۱/۵ یا معادل ۰.۲ بوده است و این سهم برای خرید مناسب است چرا که گفتیم بعد از عرضه های اولیه معمولا نسبت های خریدار به فروشنده به دلیل حجم کم تعلق گرفته به سرمایه گذاران نمی تواند معیار مناسبی برای بررسی قدرت خریدار به فروشنده باشد.

تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس

موارد گفته شده بخشی از تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس می باشد که گفتیم یکی از تکنیک های معاملاتی در بازار سرمایه می باشد. حال ممکن است سرمایه گذار پیش خود فکر کند که چگونه میتواند در بین نمادهای بازار سرمایه، انهایی که قدرت خریدار بالا دارد را شناسایی کند که در مقاله ای تحت عنوان ” فیلتر نویسی در بورس : فیلتر قدرت خریدار به فروشنده” این موضوع را کامل بررسی کردیم که پیشنهاد میکنم مطالعه کنید

 

 

 

جهت شرکت در کلاس آموزش تابلو خوانی در بورس کلیک کنید.

 

تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس

 

مختصری از کتاب” سهام نخرید مگر با شناخت رفتار و روانشناسی بازار”

تالیف: مهدی افضلیان

خرید آنلاین کتاب 

خرید تلگرامی با پست پیشتاز:  پیام دهید

————————————————————————————————————-

پیشنهاد میکنم مقالات زیر را حتما بخوانید

ساز و کار فروش تعهدی در بورس

آموزش تحلیل تکنیکال در بورس: چرا حمایت های تکنیکالی درست عمل نمیکند ( بسیار مهم )

تابلو خوانی و بازار خوانی و تکنیک های معامله گری در بورس

سفته بازی در سهم چگونه ایجاد می شود

نظرات (۱)

ممنون برای مطلب خوبتون درباره آموزش بورس. خوشحال میشم به بلاگ من هم سر بزنید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی