آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

این وبلاگ در خصوص آموزش بورس و بازار سرمایه ویژه افرادی می باشد که قصد دارند یک سرمایه گذاری مناسب را شروع کنند.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

تعیین حد سود در معاملات

تعیین حد سود در معاملات یکی از کلیدی ترین نکات فعالیت در بازار سرمایه به حساب می آبد. یکی از دغدغه های اصلی بیشتر سرمایه‌گذاران در بورس و یا سایر بازارهای مالی عدم تصمیم درست و به موقع در مورد خروج از سهم است. در بحث های مربوط به تعریف یک سیستم معاملاتی توضیح داده شده است که تعیین نقاط خرید و فروش سهم و از طرفی تعیین نقاط بهینه برای حد سود و حد ضرر از نکات مورد توجه در تدوین سیستم معاملاتی است. اما اکنون قصد داریم یک تعریف کلی از  تعیین حد سود در معاملات و چگونگی شناخت آن در نمودارها و خروج به موقع از سهم داشته باشیم.

 

همه ما می‌دانیم که تشکیل روند صعودی در سهمی برای همیشه پایدار نیست و بالاخره بعد از یک رشد خوب (حال به هر دلیلی: بنیادی و یا تکنیکال) شاهد اصلاح قیمتی در سهم هستیم. مفهوم حد سود، تعیین محدوده قیمتی مناسب برای فروش سهم است اما مشکل اینجاست که بسیاری از سرمایه‌گذاران هیچ هدف قیمتی در سهم ندارند و به دلیل حس طمع با بالا رفتن قیمت، فروشنده سهم نیستند تا جایی که احتمال رسیدن قیمت به محدوده خرید وجود داشته و ممکن است سرمایه‌گذار فرصت خوب کسب سود در سهم را از دست بدهد.

 

تعیین حد سود در معاملات

 

مثالی از تعیین حد سود در معاملات

 به عنوان مثال سرمایه‌گذاری سهم را در قیمت ۱۲۰ تومان خریداری و با استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال حد سود را در محدوده ۱۵۰ تومان تعیین کرده است. مفهوم حد سود در مثال بیانگر این است که اگر قیمت سهم به محدوده ۱۵۰ تومان رسید سرمایه‌گذار می تواند سهم را بفروشد و از معامله خارج شود. . یعنی در مثال قبل که حد سود معامله ۱۵۰ تومان بود؛ در صورت رسیدن قیمت سهم به محدوده مورد نظر و وجود توان بیشتر برای افزایش قیمت، بهتر است به سهم اجازه رشد قیمتی داد و حد ضرر در سهم را بالاتر آورد. یعنی این بار حد ضرر را در قیمت ۱۳۵ تومان قرار داده و هر بار با افزایش قیمت، حد ضرر را افزایش دهیم. این کار موجب می‌شود که از رشد سهم جا نمانیم و در صورت برگشت قیمت و شروع اصلاح قیمتی، سود بدست آمده در بازار را از دست ندهیم. در بخش بعد این موضوع با مثال توضیح داده می‌شود.

 

بسیاری از سرمایه گذاران از روش های متفاوتی برای تعیین حد سود در معاملات استفاده میکنند. برخی از سرمایه گذاران با استفاده از الگوهای قیمتی اقدام به این کار میکنند ( در بخش تحلیل تکنیکال به صورت کامل در خصوص الگوهای قیمتی توضیح داده شده است) و برخی با استفاده از تعیین نقاط مقاومت داینامیک و استاتیک و برخی با استفاده از برخی مفاهیم ساده ریاضی که در تعیین پیوت پوینت ها و کامریلا استفاده می شود. حال در تعیین حد سود باید این نکته را مد نظر قرار داد که  با بردن حد زیان در هنگام رشد قیمتی سهم می تواند یکی از دلایلی باشد که سرمایه گذار بیهوده سودهای موجود در سهم را از دست ندهد.

 

 

مختصری از کتاب ” سهام نخرید مگر با شناخت رفتار و روانشناسی بازار”

تالیف” مهدی افضلیان

خرید آنلاین کتاب 

—————————————————————————————————

پیشنهاد میکنم مقالات زیر را حتما مطالعه کنید

ارزش معاملات بازار و ارتباط آن با ورود نقدینگی در سهم

روانشناسی بورس و عوامل موثر بر رفتار معامله گران

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی