آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

این وبلاگ در خصوص آموزش بورس و بازار سرمایه ویژه افرادی می باشد که قصد دارند یک سرمایه گذاری مناسب را شروع کنند.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

آموزش تابلو خوانی در بورس تهران : رفتار قیمت ها در بازار

تابلو خوانی در بورس تهران یکی از روش های کارا برای درک رفتار خریداران و فروشنده ها در بازار می باشد که من از آن به عنوان بعد سوم تحلیل در بازار سرمایه یاد میکنم و اعتقاد دارم که تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس در کنار تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال می تواند موفقیت سرمایه گذار را تضمین کند و هر سرمایه گذاری باید در کنار تحلیل های رایجی که در بازار سرمایه وجود دارد قادر به شناخت و درک درست رفتار معامله گران در بازار باشد و بتواند بازار را درک کند. بازار سرمایه و شکل گیری روند قیمت ها بر مبنای خرد جمعی بازار می باشد و به همین دلیل میتوان گفت شکل گیری قیمت ها، بر مبنای تصورات خریداران و فروشندگان در خصوص رشد و یا ریزش قیمت ها می باشد. پس میتوان گفت که رفتار قیمت ها در بازار بر مبنای رفتار سرمایه گذاران می باشد و قیمت حاصل عرضه و تقاضا در بازار است.

 

برخی از نمونه های تابلو خوانی در بورس بر اساس شکل گیری رفتارهای معاملاتی

قیمت ها بیشتر از انتظار حرکت میکنند. ممکن است بسیار برای شما اتفاق افتاده باشد که حد سود برای معاملات خود تعیین میکنید و به محض رسیدن قیمت به حد سود اقدام به فروش سهام خود میکنید ولی در کمال تعجب مشاهده میکنید که بعد از فروش سهم، قیمت باز هم افزایش قیمت پیدا میکند و شما نیز بخشی از سود خود را در بازار از دست می دهید. این نشان میدهد که قیمت سهم بر اساس رفتار شما عمل نکرد و شما با فروش سهم بخش زیادی از سود را در بازار از دست دادید. البته گاهی اوقات در این حالت ها با استفاده از برخی از تکنیک های تابلو خوانی در بورس می توان رفتار معاملاتی سهم را رصد کرد.

مردم معمولا قضاوت غلط بر مبنای احتمالات و منطق دارند.

قیمت های گذشته فراموش میشوند. این جمله عین واقعیت است و باید گفت که در بین سرمایه گذاران قیمت های سهام شرکت ها دائما فراموش می شوند. به عنوان مثال فکر کنید قیمت سهام شرکتی ۲۰۰۰ تومان باشد و بر اساس تغییر متغییرهای موجود در صورت های مالی سهم و بد شدن اوضاع عملیاتی و مالی شرکت قیمت ها به صورت فرسایشی کاهش یابد و به محدوده های ۸۰۰ تومان برسد. حال باید گفت که باز هم قیمت باید به ۲۰۰۰ تومان برسد؟؟ این جمله درست نیست چرا که قیمت بر اساس رفتار های معاملاتی معامله گران و آن هم بر اساس وضعیت و چشم انداز آینده شرکت شکل می گیرد و دلیلی ندارد که قیمت سهام شرکتی که در گذشته ۲۰۰۰ تومان بود و به ۸۰۰ تومان کاهش یافت دوباره به ۲۰۰۰ تومان برسد مگر اینکه وضعیت عملیاتی شرکت دوباره به حالت قبل برسد. البته این جمله در بین سرمایه گذاران همواره آشناست که تاریخ تکرار می شود. بله این جمله درست است و. آن هم در شرایطی است که شرایط عملیاتی و بنیادی شرکت دوباره به حالت قبل برسد و بتوان گفت تاریخ تکرار می شود.

 

آموزش تابلو خوانی در بورس تهران

قیمت ها میتوانند متقارن باشند.

در مباحث تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس تهران میگوییم که سهام هر شرکتی یک مدل معاملاتی در بازار دارد و رفتار همه شرکت ها در قیمت شبیه هم نیستند. یکی از اتفاقاتی که در بازار سرمایه شاهد آن هستیم این است که برخی از تحلیلگران تکنیکالیست در بازار سرمایه بسیاری از نمودارهای سهام شرکت ها را با هم مقایسه میکنند و فکر میکنند که باید رفتار مشابهی را داشته باشند در صورتی که اصلا اینگونه نیست و ممکن است گاهی اوقات به صورت تصادفی شاهد این اتفاق باشیم. بنابراین با این فرض که نمودار سهام شرکتی دارای یک رفتار معاملاتی باشد و ما همان رفتار را برای نمادهای دیگر انتظار داشته باشیم درست نیست.

هنگامی که اخبار خوب در بازار وجود ندارد پریشانی بر باار حاکم است.

نیازی نیست که هر روز در بازار معامله کنید و دائما در پی رصد قیمت ها باشید. با بسیاری از عموم افراد وقتی در مورد بازار سرمایه و سرمایه گذاری در این بازار صحبت میکنید اذعان میکنند که فرصت فعالیت در بازار سرمایه در ساعت معاملاتی را ندارند و نمی توانند دائما رمان خود را در این بازار سپری کنند. این تفکر اشتباه است چرا که گذراندن زمان در ساعت معاملاتی بازار صرفا کار فعالان بازار و عمدتا سرمایه گذارانی است که دیدگاه کوتاه مدت و صرفا نوسان گیری در بازار دارند و افرادی که دیدگاه میان مدت در سهم دارند نیازی نیست که دائما در بازار فعال باشند و ممکن است هر از چندگاهی قیمت سهم را چک کنند چرا که با استفاده از آموزش های تحلیل بنیادی سهم مورد نظر را خریداری کرده اند و باید همراه با انتشار گزارش های منتشر شده شرکت، واکنش بازار را به سهم بررسی کنند.

 

پیشنهاد می کنم مقالات زیر را هم حتما مطالعه کنید.

چرا هر سرمایه گذاری باید استراتژی معاملاتی داشته باشد

چگونگی انتخاب یک سهم از یک صنعت

  • ۹۹/۰۲/۰۸
  • ایمان احمدیان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی