آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

این وبلاگ در خصوص آموزش بورس و بازار سرمایه ویژه افرادی می باشد که قصد دارند یک سرمایه گذاری مناسب را شروع کنند.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

روانشناسی بورس و جبران ضرر در معاملات

روانشناسی بورس و شناخت رفتارهای معامله گران یکی از نکاتی است که هر سرمایه گذاری باید آن را به صورت کامل فرا گرفته و به صورت تجربی در معاملات خود استفاده کند. همه ما ممکنه در معاملاتی که انجام میدیم ضرر داشته باشیم و این یک موضوع عادی و طبیعیه. به عنوان مثال اینطور نیست که یه تریدر حرفه ای بیاد بگه من اصلا تو معاملاتم ضرر نداشتم و همیشه در این بازار موفق بودم یا اینکه پیش خودتون فکر کنید که یه معامله گر حرفه ای اصلا زیان نمیکنه و همه معاملاتش منجر به سود میشه. نه اصلا اینطور نیست و حتی بهترین معامله گرها هم ممکنه گاهی زیان کنن.  تو بحث های قبل هم گفتیم که در نهایت، برآیند سود و زیان هست که تعیین میکنه شما چقدر در معاملاتتون حرفه ای هستید. یه معامله گر غیرحرفه ای دوره های سود و زیانش معمولا سینوسی هست یعنی گاهی اوقات سود میکنه و گاهی اوقات هم ضرر. نکته اصلی اینجاست که معامله گر غیرحرفه ای برنامه منظمی برای معاملاتش نداره و اگر گاهی معامله اشتباهی رو انجام داد به دنبال علتش نمیگرده تا یه چاره جویی برای کارش داشته باشه و همین عامل هم موجب ادامه دار بودن زیانش میشه.

 

در بحث های مربوط به مدیریت سرمایه گفتم که مهمترین اصل ما برای فعالیت در بازارهای مالی باید این باشه که اولا سرمایمون رو حفظ کنیم و ثانیا برای کسب سود تلاش کنیم. یعنی حفظ سرمایه رو تو اولویت اصلی کار خودمون قرار بدیم. . نکته ای که اینجا میخوام راجبش صحبت کنم اینه که شما به ازای درصدی که ضرر میکنید باید چند درصد سود کنید تا ضرر قبلی جبران بشه. من فرمولش رو اینجا مینویسم و چندتا مثال هم براش میزنم.

 

روانشناسی بازار بورس و جبران ضرر در هر معامله

 

روانشناسی بورس

 

در این فرمول n درصد ضرر سرمایه گذار در یک معامله هست. به عنوان مثال اگر شما در معامله ای ۱۵ درصد ضرر کنید باید تقریبا ۱۸ درصد سود کنید تا به اصل سرمایه برسید. اگر ۲۰ درصد در معامله ای ضرر کنید باید ۲۵ درصد سود کنید تا به اصل سرمایه برسید و اگر در یک معامله ای حد ضرر نداشتید و وارد باتلاق ضرر ۵۰ درصدی شدید باید ۱۰۰ درصد سود کنید تا به اصل پولتون برسید و این با افزایش زیان به مراتب بیشتر میشه.

جدای از حالت محاسبه ای جبران شکست، این قضیه یه نکته خوبی رو هم به ما گوشزد میکنه و اینه که در هر سرمایه گذاری باید حتما یه حد ضرری رو برای خودمون تعیین کنیم و به امید اینکه قیمت افزایش پیدا میکنه معاملاتمون رو باز نزاریم. به اصطلاح هر جا جلوی ضرر گرفته بشه خودش یه سوده و به این اصل باید در سرمایه گذاری توجه کنیم چون در صورت توجه کردن به این موضوع؛ با حساسیت بیشتری معامله میکنیم و معامله با حساسیت بالا در معاملات یعنی اینکه در هنگام خرید سهام یک شرکت همه موضوعات مربوط به آن سهم در معاملات را رعایت میکنیم و پس از بررسی بنیادی و تکنیکالی سهم به لحاظ روانشناسی بورس و رفتارشناسی نیز سهم را مورد بررسی قرار می دهیم و در نتیجه معاملات ما به نتیجه بهتری ختم می شود. 

کتاب روانشناسی معاملات در بورس و فارکس

یکی از کتاب های مفید در خصوص روانشناسی معاملات در بورس و فارکس کتاب معامله گر منظم اثر مارک داگلاس و کتاب جادوگران بازار نوین نوشته جک شواگر می باشد که به عنوان یک کتاب مرجع در حوزه روانشناسی بورس و سایر بازارهای مالی می باشد و به همه سرمایه گذاران پیشنهاد می شود که حداقل یک بار این کتاب را مطالعه کنند. با مطالعه این کتاب به این نتیجه می رسید که بازارهای مالی دائما در حال حرکت می باشند و دارای ساختار درستی نیستند و تنها این سرمایه گذار است که باید با برنامه ریزی درست و منظم و پذیرش مسئولیت خود در معاملات، بتواند مدیریت سرمایه را به درستی اجرا کند و در معاملات خود موفق باشد.

مارک داگلاس در کتاب معامله گر منظم در خصوص روانشناسی معاملات در بورس می گوید ”  چندین عامل روانی وجود دارد که در قدرت شما برای ارزیابی دقیق پتانسیل جهت حرکت بازار تاثیر دارد. یکی از آنها این است که خودتان را از این تصور که هر معامله پتانسیل تحقق بخشیدن به همه رویاهای شما را دارد رها کنید. حداقل این توهم مانع عمده ای در یادگیری شما از نحوه حرکات بازار خواهد شد . در غیر این صورت اگر شما به طور مداوم اطلاعات بازار را برای تایید این باور فیلتر کنید، دیگر نگران رسیدن به اهداف خود نباشید چرا که احتمالا پولی که با آن معامله کنید باقی نمی ماند.

 

روانشناسی بورس

 

 

آموزش روانشناسی بورس : چگونه روانشناسی بورس را یاد بگیریم

آموزش روانشناسی بورس و شناخت رفتار معامله گران در بازار بورس یکی از مهم ترین نکاتی می باشد که هر سرمایه گذاری باید در بدو ورود به بازار سرمایه ان را بیاموزد. یک بخش از روانشناسی بورس و معاملات جنبه فردی دارد که سرمایه گذار باید به مرور زمان و با گسب تجربه در بازار آن را بیاموزد ولی برخی از تکنیک های معاملاتی در بورس در جهت شناسایی رفتار سرمایه گذاران وجود دارد که تحت عنوان مباحث تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس مطرح می باشد و هر سرمایه گذاری قادر به مطالعه در این حوزه و یادگیری آن می باشد تا بتواند با درک درست رفتار خود و بازار معاملات موفقی داشته باشد. در کتاب سهام نخرید مگر با شناخت رفتار و روانشناسی بازار در دو فصل مباحث مربوط به روانشناسی بورس مورد بررسی قرار گرفته است. از طرفی اگر قصد یادگیری مباحث مربوط به آموزش تابلو خوانی در بورس تهران را به صورت کامل دارید میتوانید سری مقالات مربوط به بخش تابلو خوانی در سایت را به صورت کامل مطالعه کنید تا به مباحث پیشرفته تابلو خوانی هم تسلط کافی پیدا کنید.

 

نام کتاب: سهام نخرید مگر با شناخت رفتار و روانشناسی بازار

تالیف: مهدی افضلیان

خرید آنلاین کتاب

 

پیشنهاد میکنم مقالات زیر را هم مطالعه کنید

کانسلیم در بازارهای مالی

معاملات بلوکی : کارکرد معاملات بلوکی در بازار سرمایه

  • ۹۹/۰۱/۲۱
  • ایمان احمدیان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی