آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

این وبلاگ در خصوص آموزش بورس و بازار سرمایه ویژه افرادی می باشد که قصد دارند یک سرمایه گذاری مناسب را شروع کنند.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

چرا مدیریت سرمایه در بورس مهم است

مدیریت سرمایه در بازار های مالی از آن دسته موضوعاتی می باشد که هر سرمایه گذاری قبل از ورود به این بازار آن را بداند و رفته رفته با کسب تجربه، توانایی خود را در این خصوص افزایش دهد.شاید اولین و مهمترین بحثی که در شروع کلاس های آموزشی به افرادی که قصد ورود به بازار سرمایه را دارند و به این بازار به عنوان یک بازار صرفا سود ده نگاه میکنن اینه که، بهشون گفته میشه که وارد بازاری شدید که در اون هم زیان است و هم سود و موفقیتتون در این بازار به عملکرد خودتون بستگی داره و این عملکرد هم می تونه بسته به دانش و میزان فعالیت شخص سرمایه گذار، متفاوت باشه. یعنی فرد می تونه هم زیان داشته باشه و هم سود، اما بحث مورد اهمیت اینه که برایند معاملات باید در نهایت مثبت و رو به بالا باشه و مهم نیست که این  سود آروم آروم در بازار بدست بیاد حالا گاهی در این بین ممکنه شخص متحمل زیان هم بشه اما در نهایت سرمایه گذار به هدف اصلیش که برآیند معاملات هست توجه کنه که با یک آهنگ افزایشی ولو با نرخ رشد پایین همراه باشه. پس هدف اصلی سرمایه گذار فعال در بازارهای مالی باید ابتدا حفظ سرمایه و سپس کسب سود باشه.

معمولا برای تازه واردان به بورس بحث مدیریت سرمایه آنچنان اهمیتی ندارد چرا که تجربه ای از زیان در این بازار نداشته اند. عموما افرادی که تازه وارد بازار بورس میشن؛ به دلیل هیجان موجود تمایل دارن سهمی رو بخرن که قیمتش افزایش پیدا کنه و سریعا سود کنن و از این سود بدست اومده ( هرچند ناچیز) خوشحال می شن و به فکر کسب سود بیشترن و فکر میکنن بازار سرمایه همیشه پر از سوده و زیانی در این بین وجود نداره. اما تجربه ثابت کرده که سودهای ابتدایی ورود به بازار به عنوان دامی هست که بعدها فرد سرمایه گذار را گرفتار خودش می کنه. به همین دلیل در حین آموزش در حوزه دوره های مقدماتی بازار سرمایه عموما سهم هایی به سهم اولی ها پیشنهاد میکنم که از خرید اون سهم زیان کنن (عموما پیشنهاد می شه که سهم اول با پول کم خریداری بشه تا اثرات سود و زیانی زیادی رو سرمایه گذار نداشته باشه و صرفا برای آموزش خرید و فروش و افزایش حساسیت نسبت به بازار باشه) و با واقعیت بازار بیشتر آشنا بشن که بورس همیشه جای سود کردن نیست و زیان هم بخشی از بازار سرمایه هست که باید بهش توجه کرد. اما مهم ترین چیزی که میتونم به تازه وارد ها پیشنهاد کنم اینه که در مرحله اول تمام تمرکزشون رو  در حفظ سرمایه خودشون قرار بدن و به این فکر کنن که در مرحله اول با هدف حفظ سرمایه و سپس افزایش ثروت وارد بازار سرمایه شدند.

 

مدیریت سرمایه

مثالی در خصوص مدیریت سرمایه در بازار بورس

اجازه بدید موضوع مدیریت سرمایه رو با یه مثال ساده و به صورت خودمونی شرح بدم. من با یه سرمایه یک میلیون تومنی و با هدف افزایش این سرمایه وارد بازار شدم و بدون بررسی یه سهمی رو خریدم و هر روز هم به امید بالارفتن قیمت به سهم نگاه میکنم. اما برخلاف انتظار قیمت سهم کاهش پیدا میکنه و این زیان هم روز به روز بیشتر میشه و در نهایت قیمت به یه جایی میرسه که نمیدونم واقعا باید سهم رو بفروشم و یا نگه دارم. قیمت سهم ۱۵ درصد میریزه و من با تمام نا امیدی سهم رو میفروشم و تو خرید اول یه چیزی حدود ۱۵۰ هزار تومن ضرر میکنم. حالا فکر کنید پولی که پس انداز شما بوده و به زحمت جمعش کردید در عرض چند روز دود میشه میره هوا و به شما هم یه فشار عصبی وارد میشه که اصلا این چه بازاریه که توش اومدم و به راحتی با همین پیش زمینه از بازار خارج میشید و دیگه حتی وقتی اسم بازار بورس رو میشنوید تنتون میلرزه که واقعا چرا وارد این بازار شدم. (برای سرمایه های بیشتر هم مقدار زیان به نوبه خودش بیشتره) این یک سناریوی بدبینانه برای شخصی بود که بدون حساب و کتاب و بدون هیچ دانشی وارد بازار بورس شد و در نهایت هم زیان کرد. اما اگر این شخص از ابتدا به این فکر بود که به عنوان هدف اول، حفظ سرمایه رو اولویت قرار بده و به سود فکر نکنه شاید میتونست بررسی بیشتری رو سهم داشته باشه و دچار ضرر نشه.

 

چگونه سرمایه خود را مدیریت کنیم و بهترین بازدهی را داشته باشیم

مدیریت سرمایه میتونه با متنوع کردن دارایی های سرمایه گذاری اتفاق بیفته و به همین دلیل ریسک سرمایه گذاری رو به میزان زیادی کاهش بده، به همین دلیل برای متنوع کردن دارایی ها میتونید در بانک، بورس. سکه ، مسکن سرمایه گذاری کنید. البته سرمایه گذاری در هر یک از بازارهای نامبرده بستگی به میزان ریسک سرمایه گذار نیز دارد. به عنوان مثال ممکن است شما انسان ریسک گریزی باشید و به دنبال بازدهی ثابتی  باشید و به همین دلیل بهتر است پول خود را در بانک و یا اوراق با بازدهی ثابت سرمایه گذاری کنید. حال یک سرمایه گذار ریسک پذیر دارایی خود را در انواع بازارها سرمایه گذاری می کند و انتظار بازدهی متعادلی را هم دارد. حال اگر هدف سرمایه گذار ابتدا حفظ دارایی و سپس کسب بازدهی باشد میتواند به راحتی سرمایه خود را مدیریت کند. در حال حاضر در بازار سرمایه امکان سرمایه کداری در سهام، اوراق با درامد ثابت و سکه وجود دارد و به راحتی و با دریافت کد بورسی میتوان در این بازارها سرمایه گذاری کرد.  

 

مدیریت سرمایه در بورس : مهم ترین اصل موفقیت در معاملات

در کل شاید بتونم بگم که ۵۰ درصد افراد حاضر در بازار سرمایه، حتی به این اصل که ساده ترین اصل دربازار هست توجه نمیکنند و به اصطلاح یک شبه قصد دارند راه صد ساله رو طی کنن و به ثروت زیادی برسن در صورتی که اینطور نیست و این بازار هم مثل هر بازار دیگه ای ریسک های خاص خودش رو داره و نباید از ابتدا با هدف افزایش سرمایه واردش شد.

 پس نکته ای که اینجا مد نظره اینه که اول سرمایتون رو حفظ کنید و بعدا به فکر افزایش ثروت باشید.

 

مختصری از کتاب ” سهام نخرید مگر با شناخت رفتار و روانشناسی بازار “

تالیف” مهدی افضلیان

خرید آنلاین کتاب 

  • ۹۸/۱۲/۲۵
  • ایمان احمدیان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی