آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

این وبلاگ در خصوص آموزش بورس و بازار سرمایه ویژه افرادی می باشد که قصد دارند یک سرمایه گذاری مناسب را شروع کنند.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

روانشناسی بورس : اصول معامله گری در بورس

رفتار شناسی و روانشناسی بورس از جمله اصولی می باشد که هر سرمایه گذاری باید در طول دوره معامله گری خود آن را رعایت کند. افرادی که در بازار سرمایه معامله میکنند همواره باید یک سری شعارهای معاملاتی را مد نظر داشته باشند و آن را در تمامی معاملات خود لحاظ کنند. این مسائل بیشتر برای افرادی که تازه وارد بازار سرمایه شدن میتونه مثل یادگیری حروف الفبا باشه که با تمرین بیشتر و کسب تجربه به مرور زمان، موضوعات میتونه ملکه ذهنشون بشه و اصول و ضوابط مربوط به معاملاتشون رو بر این اساس تنظیم کنن اما برای افرادی که چند ساله تو بورس فعالیت میکنن شاید رعایت  و به کارگیری این موارد سخت تر باشه چون هنوز ترجیح میدن که به صورت سنتی و طبق اصول و روش های مربوط به خودشون معامله کنن.

به عنوان مثال شاید قدیمی های بازار سرمایه اصول مربوط به مدیریت سرمایه در خرید سهمی رو رعایت نکنن و یا هیچ استراتژی معاملاتی و برنامه ای برای نداشته باشن و عمدتا هم به ترس و طمع و هیجان در بازار دچار بشن. حد ضررها رو رعایت نکن و به امید اینکه بالاخره قیمت بالاتر میاد، وارد باتلاق ضرر بشن و یا عواملی از این دست که به راحتی میتونه سرمایه هر سرمایه گذاری چه خرد و چه کلان رو از بین ببره.

 

روانشناسی بورس

پس هر فرد سرمایه گذاری برای فعالیت در بازار سرمایه باید یه سری شعار رو سرلوحه کار خودش قرار بده تا بتونه موفق عمل کنه. البته نوع شعار به استراتژی و روحیه هر شخص بستگی داره ولی بودنش همیشه خوبه و نباید به سادگی ازش رد شد.

 روانشناسی بورس

شعارهای معاملاتی در مباحث روانشناسی بورس

  • فکر اینکه بازار سرمایه، بازار سودهای بادآورده است را از سرم بیرون میکنم.

  • از اصل سرمایه خود محافظت میکنم.

  • همواره برای فعالیت در بازارهای مالی به دنبال آموزش هستم.

  • صبور هستم و به آن پایبند میمانم.

  • حد ضرر را رعایت میکنم و وارد باتلاق ضرر نمی شوم.

  • مدیریت سرمایه را در معاملاتم به کار میبرم.

  • سیستم معاملاتی خاص خود را دارم و بر مبنای آن استراتزی خود را تنظیم میکنم.

روانشناسی بورس

در بحث روانشناسی بازار بورس خود من هم گاهی اوقات به دلیل هیجان موجود در بازار ممکنه یه سری از این اصول رو رعایت نکنم اما بارها یادمه هر وقت خواستم سهمی رو صرفا به دلیل هیجان یکباره ای که در بازار به وجود اومد بخرم، حتی الامکان سعی کردم که این کارو نکنم و حتما قبل از خرید یه بررسی رو سهم داشته باشم و بعد در موردش تصمیم بگیرم یعنی تونستم یه جورایی این موضوع رو در خودم مدیریت کنم. ( البته گاهی اوقات هم اسیر هیجان شدم و هیچ وقت هم شانس با من نبود و هر سهمی رو به این صورت خریدم مجبور شدم با ضرر بفروشم اما دفعاتش زیاد نبود ولی همین ضرر هم برام یه درس شد) در این بین ممکن بود گاهی اوقات من سهم رو نخرم و سهم هم روند صعودی بگیره اما ناراحت نشدم و از کار خودم راضی بودم چون چند تا شعار و یه هدف در ذهن داشتم و خوشحال بودم که میتونستم رو اهدافم که اول حفظ سرمایه و سپس کسب سود تو بازار بود؛ بایستم.

یه مثال در این خصوص بگم که خالی از لطف نیست:

اواخر سالهای دهه ۱۹۹۰ در دوره ثروت و موفقیت، وارن بافت از سرمایه گذاری روی سهام شرکتهای اینترنتی خودداری کرد. آن زمان در اواخر ۶۰ سالگی اش بود و سرمایه گذاران همه جا اسمش را گذاشته بودند” کهنه پرست پیر غیرقابل تحملبعد، حباب شرکتهای اینترنتی ترکید و همه به او گفتند” نابغه.

وقتی از او پرسیدند چرا در سهام شرکتهای اینترنتی سرمایه گذاری نکرده است، با انگشت شست و اشاره اش یک دایره کشید و چیزی شبیه این گفت: “این را می بینی؟ این دایره قابلیتهای من است. اگر موقعیتی در این دایره نباشد، در آن سرمایه گذاری نمی کنم. این طور نیست که در مورد شرکتهای خوبی که موقعیتهای خوبی در زمینه اینترنت به وجود آورده اند، فکر نکرده باشم؛ ولی فقط در دایره قابلیتهای من قرار نمی گیرند.

روانشناسی بورس

پس بهتره که ما هم همواره به این شعارها پایبند باشیم چرا که به وضوح میتونیم اثرات اون رو در بازار سرمایه و سرمایه گذاریمون ببینیم. هممون خیلی از افرادی رو میشناسیم که یک شبه پولدار شدن ولی به راحتی هم این پول رو از دست دادن و این وضعیت نه تنها برای افراد عادی به وجود اومده، بلکه برای افرادی هم اتفاق افتاده که بعدا لقب اسطوره بورسی رو بهش دادن و اگر به تاریخچه افراد موفق در بازارهای مالی مراجعه کنید

به کرات شاهد این موضوع هستین. پس بهتره که همواره به اصولی که داریم پایبند باشیم و از اون اصول هم سرپیچی نکنیم.

 

 شاید علاقمند باشید این مقالات را هم مطالعه کنید

تابلو خوانی بازار در تشخیص قدرت خریدار و فروشنده

روانشناسی بورس و عوامل موثر بر رفتار معامله گران

  • ۹۸/۱۲/۰۹
  • ایمان احمدیان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی