آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

این وبلاگ در خصوص آموزش بورس و بازار سرمایه ویژه افرادی می باشد که قصد دارند یک سرمایه گذاری مناسب را شروع کنند.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

صندوق های قابل معامله در بورس چیست

صندوق قابل معامله در بورس به لحاظ ساختار و ماهیت همانند صندوق های سرمایه گذاری مشترک می باشند که سرمایه گذاران قادرند آن را به صورت آنلاین در بازار سرمایه معامله کنند و بسیاری از محدودیت های صندوق های سرمایه گذاری مشترک را ندارند. در این مقاله قصد داریم در خصوص این موضوع صحبت کنیم که صندوق های قابل معامله در بورس به چند دسته تقسیم می شوند و آیا بهتر است در این صندوق ها سرمایه گذاری کرد یا خیر و چه معیارهایی برای انتخاب یک صندوق سرمایه گذاری مورد بررسی قرار داد. پس تا انتهای مقاله همراه باشید تا در نهایت قادر به یک انتخاب خوب در بازار باشید.

آیا در صندوق قابل معامله در بورس سرمایه گذاری کنیم

بسیاری از افراد علاقه دارند که در بازار بورس سرمایه گذاری کنند ولی از آنجا که دانش لازم و تخصصی در این حوزه را ندارند ترجیح میدهند که وارد این بازار نشوند و در نهایت پول خود را در بانک سرمایه گذاری میکنند که با توجه به تورم موجود در کشور، عملا شاهد از بین رفتن ارزش پول خود می باشند. برای افرادی که تمایل به پذیرش ریسک دارند و علاقه دارند که در بازارهای مالی فعالیت کنند ولی زمان فعالیت در بازار و کسب دانش را ندارند سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری مشترک و یا صندوق های قابل معامله در بورس پیشنهاد می شود. بنابراین اگر قصد یک سرمایه گذاری با ریسک بالا و بازدهی مناسب را دارید سرمایه گذاری در صندوق های قابل معامله در بورس پیشنهاد می شود چرا که این صندوق ها با یک مدیریت دارایی مناسب توانایی ساختن بهترین بازدهی را برای سرمایه گذاران دارند.

صندوق قابل معامله در بورس

 

انواع صندوق های قابل معامله در بورس : در کدام صندوق سرمایه گذاری کنیم

صندوق قابل معامله در بورس در ایران به ۳ دسته صندوق قابل معامله با درآمد ثابت، صندوق قابل معامله مختلط و صندوق قابل معامله در سهام تقسیم بندی می شود که هر کدام از این صندوق ها با توجه به نوع صندوق در دارایی های متنوعی سرمایه گذاری میکنند که در این بخش قصد داریم در خصوص ماهیت هری یک از این صندوق ها توضیحاتی دهیم. یک سرمایه گذار با توجه به میزان ریسک و انتظار بازدهی که دارد یکی از این صندوق ها را انتخاب میکند. به عنوان مثال اگر سرمایه گذاری قدرت ریسک دارد میتواند در صندوق های قابل معامله در سهام سرمایه گذاری کند و اگر کسی توانایی پذیرش ریسک را ندارد و قصد دارد که اولا مدیریت سرمایه مناسبی داشته باشد و سپس به فکر بازدهی باشد می تواند در صندوق قابل معامله با درآمد ثابت سرمایه گذاری کند.

صندوق قابله معامله در سهام : عمده دارایی های این صندوق ها در سهام می باشد به گونه ای که ۹۰ درصد دارایی صندوق در سهام و ۱۰ درصد ان در اوراق با درآمد ثابت می باشد.  صندوق های قابل معامله سهامی برای سرمایه گذارانی می باشد که ماهیت بازار سرمایه را درک میکنند و توانایی پذیرش ریسک بالایی را دارا می باشند ولی زمان یا دانش کافی برای فعالیت در این حوزه را ندارند و به همین دلیل بهتر است در صندوق های قابل معامله سهامی و یا صندوق های سرمایه گذاری مشترک سهامی سرمایه گذاری کنند. پس این ETF ویژه سرمایه گذارانی می باشد که ریسک پذیر هستند و انتظار بازدهی مناسبی را هم دارند. صندوق آگاس، کاریس و … صندوق قابل معامله در سهام می باشد.

صندوق قابل معامله با درآمد ثابت : این ETF بیشتر در اوراق با درامد ثابت سرمایه گذاری میکند. این صندوق ها مزایای بسیار بهتری نسبت به سرمایه گذاری در بانک دارند و به همین دلیل بهتر است سرمایه گذاران به جای سرمایه گذاری در بانک در این اوراق با سود بیشتر و شرایط مناسب تر سرمایه گذاری کنند. در خصوص این صندوق در مقاله صندوق های قابل معامله در بورس به صورت کامل توضیح داده شده است که بهتر است سرمایه گذاران از طریق لینک آن را به صورت کامل مطالعه کنند.لازم به ذکر است که حداقل ۷۵ درصد دارایی های این صندوق در اوراق بهادار با درآمد ثابت، سپرده بانکی و حداقل ۵ درصد تا ۲۰ درصد از دارایی های صندوق میتواند در سهام، حق تقدم، گواهی سپرده کالایی سرمایه گذاری شود. مدیران این صندوق ها با مدیریت دارایی به فکر کاهش ریسک و از طرفی افزایش بازدهی صندوق می باشند.

صندوق قابل معامله مختلط : این صندوق ها هم در اوراق با درآمد ثابت و هم در سهام سرمایه گذاری می کنند به گونه ای که حدود ۶۰ درصد این صندوق ها میتواند در سهام و ۴۰ درصد در اوراق با درآمد ثابت و یا ۴۰ درصد در سهام و ۶۰ درصد در اوراق با درآمد ثابت باشد. بنابراین صندوق های مختلط برای سرمایه گذارانی که ریسک متعادلی دارند و از طرفی به دنبال بازدهی مناسیی می باشند مناسب است.

صندوق قابل معامله در بورس

 

سرمایه گذاری در صندوق های قابل معامله در بورس چه مزایایی دارد

یکی از مزایای صندوق قابل معامله در بورس این است که برای هر سرمایه گذاری با هر نوع سطح ریسکی صندوقی برای سرمایه گذاری وجود دارد. یعنی سرمایه گذاران با سطح ریسک پایین در صندوق قابل معامله با درآمد ثابت، سرمایه گذاران با ریسک بالا در صندوق قابل معامله سهامی و سرمایه گذاران با ریسک متعادل در صندوق قابل معامله مختلط می توانند سرمایه گذاری کنند. از دیگر مزایای صندوق های سرمایه گذاری بازارگردانی این صندوق ها می باشد و بازارگردانی صندوق ها یکی از عوامل افزایش نقد شوندگی صندوق ها می باشد. صندوق های قابل معامله در بورس معاف از مالیات می باشد و با سرمایه گذاری در این صندوق ها، سرمایه گذار عملا مالیاتی پرداخت نمیکند. یکی از مزایای خیلی خوب صندوق های قابل معامله در بورس، خرید و فروش آنلاین می باشد به گونه ای که سرمایه گذار قادر است به سهولت واحد های این صندوق را خرید و فروش کند و حتی نیازی به مراجعه به نهاد مالی برای خرید واحدهای صندوق نمی باشد. از دیگر مزایای صندوق های قابل معامله این است که سرمایه گذار با هر سطح دانشی میتواند آن را خرید و فروش کند چرا که مدیریت این دارایی ها توسط افراد خبره و متخصص صورت می گیرد و مدیران این صندوق ها با متنوع سازی دارایی ها امکان کسب بازدهی مطلوب تری را برای سرمایه گذاران فراهم میکنند.

 

صندوق های قابل معامله در بورس را بخریم یا خیر

با توجه به توضیحات داده شده در متن میتوان گفت سرمایه گذاری در صندوق قابله معامله در بورس می تواند برای سرمایه گذارانی که زمان لازم برای سرمایه گذاری در بورس را ندارند مناسب باشد و از طرفی می تواند بخشی از پرتفوی سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری باشد. یعنی سرمایه گذاران تازه وارد به بازار سرمایه می توانند بخشی از پرتفو خود را به خرید این صندوق ها با هر شرایطی اختصاص دهند. معمولا برخی از سرمایه گذاران برای کاهش ریسک پرتفو سرمایه گذاری بخشی از سرمایه خود را به خرید اوراق با درآمد ثابت اختصاص میدهند؛ به همین منظور خرید صندوق های با درآمد ثابت میتواند این نیاز سرمایه گذاران را نیز پاسخ دهد.

 

پیشنهاد می شود مقالات زیر را هم مطالعه کنید.

آیا قبل از مجامع باید سهم را فروخت یا خرید

خرید صندوق سرمایه گذاری مشترک : چه عواملی را در خرید صندوق ها مد نظر قرار دهیم

  • ۹۸/۰۹/۲۸
  • ایمان احمدیان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی