آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

این وبلاگ در خصوص آموزش بورس و بازار سرمایه ویژه افرادی می باشد که قصد دارند یک سرمایه گذاری مناسب را شروع کنند.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

چگونه تحلیل بنیادی را یاد بگیریم

آموزش تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال و رفتارشناسی و روانشناسی بازار از جمله تحلیل هایی می باشد که هر سرمایه گذاری باید در هنگام خرید و فروش سهام به آن توجه کرده و در هنگام خرید سهم و سرمایه گذاری در بورس آن را مد نظر قرار دهد. در این بین برخی از سرمایه گذاران از تحلیل بنیادی و برخی از سرمایه گذاران از تحلیل تکنیکال استفاده میکنند که این بستگی به ماهیت سرمایه گذاری هر فرد دارد. اما من همیشه تاکید دارم که با هر نوع تحلیلی که در بازار معامله میکنید در هنگام خرید و یا فروش نهایی در نهایت تابلو خوانی و بازار خوانی سهام را در خرید مد نظر قرار دهید چرا که ممکن است از نظر شما و به لحاظ تحلیلی سهمی در قیمت ۲۵۰ تومان در موقعیت مناسبی به لحاظ تکنیکال باشد ولی رفتارخریدار و فروشنده نشان میدهد که امکان کاهش قیمت بیشتر در سهم وجود دارد و بتوانید در قیمت مناسب سهم را خریداری کنید.

 

آموزش تحلیل بنیادی

 

 

در بخش های مربوط به تحلیل بنیادی سایت گفتیم که شرکت ها موظف هستند اطلاعات و صورت های مالی خود را در بازه های زمانی یک ماهه منتشر کنند و از طرفی موظف به ارائه گزارش های میان دوره ای در بازه های زمانی ۳ ماهه، ۶ ماهه، ۹ ماهه و ۱۲ ماهه می باشند. در گزارش های میان دوره ای که شرکت ها منتشر میکنند گزارشی از تولید و فروش خود منتشر کرده و ضعیت سود و زیان خود را در آن دوره زمانی نشان میدهند و از طرفی یک گزارش مقایسه ای نیز نسبت به مدت زمان مشابه گذشته ارائه میکنند.

 

نمونه ای از بررسی صورت مالی در آموزش تحلیل بنیادی

به عنوان مثال در شکل زیر گزارش میان دوره ای منتهی به ۹ ماهه سال ۹۷ شرکت شبصیر مشاهده می شود که قبل از پرداختن به اصل موضوع اندکی صورت مالی شرکت را تفسیر کنیم.

آموزش تحلیل بنیادی

آموزش تحلیل بنیادی و یادگیری آن در واقعا از تحلیل صورت های مالی آغاز می شود و مرحله اول این است که چگونه یک شرکت را به لحاظ آیتم های مختلف آن بررسی کنیم و پس از آن تحلیل کنیم. تحلیلگران تحلیل بنیادی از صورت های مالی استفاده کرده و پس از ان شروع به تحلیل بنیادی شرکت ها می کنند.به عنوان مثال در شکل بالا فروش شرکت در دوره منتهی به ۱۳۹۷/۹/۳۰ حدود ۳۳۳ میلیارد تومان بوده است که نسبت به دوره مشابه گذشته که ۲۳۹ میلیارد تومان بوده، رشد ۳۹ درصدی ( درصد تغییرات در جدول ) داشته است و نشان میدهد سود محقق شده شرکت نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. از طرفی بهای تمام شده کالای فروش رفته در ۹ ماهه ۹۷ حدود ۲۹۸۷ میلیارد تومان بوده است که نسبت به دوره گذشته رشد ۴۷ درصدی داشته است و نشان میدهد که بهای تمام شده شرکت افزایش داشته است. البته در خصوص درصدهای رشد و یا ریزش مربوط به فروش و بهای تمام شده کالای فروش رفته این نکته را باید به خاطر داشت که درصد تغییرات معمولا با توجه به مبلغ ریالی تعیین میشود. به عنوان مثال در شکل بالا درست است که درصد افزایش بهای تمام شده نسبت به فروش بالاتر بوده است ولی به این معنی نیست که عملکرد شرکت بدتر شده است چرا که مبلغ ریالی فروش بالاتر از بهای تمام شده می باشد. در  تفسیر صورت مالی و بررسی عملکرد آن در گذشته باید حاشیه سود ناخالص ( پیشنهاد میکنم مطالعه کنید ) آن را مورد بررسی قرار داد که آیا تغییری نسبت به قبل داشته است یا خیر. چرا که هر تغییری در حاشیه سود ناخالص شرکت ها نشان از بهبود و یا عملکرد ضعیف نسبت به دوره های گذشته خواهد داست و این موضوع حتما باید مد نظر سرمایه گذار قرار گیرد.

 

تحلیل بنیادی شرکت ها : آیا پیش خور شدن قیمت ها را باید جدی گرفت

یکی از موضوعاتی که تحلیل گران بنیادی در بررسی صورت های مالی بسیار به آن اهمیت می‌دهند این است که آیا شرکتی را که تحلیل میکنند پتانسیل افزایش قیمت در آینده دارد یا خیر یا قیمت آن به اصطلاح پیشخور شده است؛ یعنی قیمت قبلا افزایش داشته و در حال حاضر خرید آن سهم اصلا مناسب نیست. گاهی اوقات در بازار مشاهده میکنید که قیمت سهمی در طول ۵ روز کاری ۲۰ درصد رشد داشته است و پس از آن گزارشی از شرکت منتشر می شود که نشان از یک اتفاق دارد حال آن اتفاق می تواند رونمایی از یک قراداد جدید و یا اتفاق مثبت در گزارش های میان دوره ای و یا حتی فروش دارایی و …. باشد. خب بعد از ارائه گزارش نمیتوان انتظار رشد قیمت را در سهم داشت چرا که رشد قیمت سهم قبل از ارائه گزارش در سایت کدال اتفاق افتاده است و این نشان میدهد که نشت اطلاعاتی سهم موجب رشد قیمتی آن شده است. بنابراین سرمایه گذار بهتر است بعد از ارائه گزارش در سایت کدال از خرید سهم مورد نظر صرف نظر کند و اگر سهم را قبل از آن خریده است در مثبت ها اقدام به فروش کند.

 

شاید علاقمند باشید این مقالات را هم مطالعه کنید

در چه شرایطی میتوان شرکت های زیانده را خریداری کرد

خرید کتاب های مورد تایید در حوزه بنیادی و تکنیکال

خرید و فروش حقوقی در بازار نشانه چیست

  • ۹۸/۰۹/۰۷
  • ایمان احمدیان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی