آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

این وبلاگ در خصوص آموزش بورس و بازار سرمایه ویژه افرادی می باشد که قصد دارند یک سرمایه گذاری مناسب را شروع کنند.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

ماجرای p/e منفی شرکت ها و دلیل استقبال سرمایه گذاران

p/e منفی شرکت ها بورسی حالتی می باشد که با منفی شدن سود هر سهم بدست می آید و گاهی سرمایه گذاران به سراغ سهام شرکت هایی می روند که این ویژگی را دارند و علی رغم انتظار هم بازدهی خوبی بدست می آورند. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که چرا ممکن است سرمایه گذاران سهام شرکت های با p/e منفی را خریداری کنند.

تحلیل بنیادی سهام شرکت ها یکی از ابزارهایی که سرمایه گذاران برای بررسی قیمت سهام شرکت ها از آن استفاده میکنند. تحلیل بنیادی در واقع تاثیر متغیرهای مالی مانند تغییرات فروش، بهای تمام شده و … بر صورت های مالی شرکت ها می باشد. سرمایه گذاران با استفاده از تحلیل بنیادی سود هر سهم را محاسبه کرده و سپس برای ارزش گذاری یکی از روش هایی که انتخاب می کنند ارزش گذاری سهم با استفاده از نسبت p/e می باشد که در بحث های قبل در خصوص آن صحبت شد. مقالات در خصوص p/e را میتوانید از لینک ۱ و لینک ۲ مشاهده کنید.

P/E منفی شرکت ها

 

گاهی در کلاس های آموزشی تحلیل بنیادی این سوال ایجاد می شود که مفهوم P/E منفی شرکت ها چیست و چرا گاهی سرمایه گذاران از سهام این شرکت ها استقبال میکنند. در پاسخ باید گفت زمانی که سود اوری شرکتی منفی باشد مخرج کسر (EPS) منفی شده و همین باعث می شود که نسبت P/E منفی شود. فرض کنید قیمت سهام شرکتی ۱۲۰ تومان باشد و شرکت هم دارای زیان ۱۲ تومانی باشد در این صورت شرکت مورد نظر دارای p/e=-10 می باشد. به عنوان نمونه واقعی شکل زیر صورت مالبی تلفیقی شرکت خاور را نشان میدهد که در گزارش ۶ ماهه دارای زیان ۱۲۷۱ ریالی می باشد که اگر بر اساس سود شرکت بر اساس TTM محاسبه کنیم زیان یک ساله گذشته شرکت حدود ۲۵۷ تومان می باشد حال قیمت سهم در بازه زمانی ارسال گزارش ۷۲ تومان بوده است و زمانی که این دوعدد را بر هم تقسیم کنیم p/e=- 0.27 می شود که معنی درستی ندارد و نمی توان معیاری درست برای ارزشگذاری سهم آن را مد نظر قرار داد.

p/e منفی شرکت ها

 

آیا شرکت های دارای P/E منفی را خریداری کنیم

حال یک سوال در بین سرمایه گذاران ایجاد می شود و این است که آیا شرکت هایی که دارای p/e منفی می باشند را خریداری کنیم یا خیر. به همین جهت باید دلیل استقبال سرمایه گذاران از این شرکت ها را بررسی کنیم که چرا سرمایه گذاران حاضر هستند سهام شرکت هایی را خریداری کنند که دارای p/e منفی می باشد و ایا توجیهی برای این کار وجود دارد یا خیر. در زیر به برخی از این عوامل اشاره می‌کنیم.

تحلیل تکنیکال و p/e منفی شرکت ها

در خصوص خرید سهام شرکت هایی که دارای p/e منفی می باشند ممکن است سرمایه گذاران در بازار سرمایه صرفا با استفاده از تحلیل تکنیکال به خرید سهام شرکت اقدام کرده و تحلیل بنیادی ( برخی تکنیک ها در تحلیل بنیادی شرکت ها از طریق لینک )شرکت برایشان مهم نباشد و صرفا به دلیل موقعیت خوب تکنیکال، سهام این شرکت را خریداری کرده اند. به عنوان مثال شکل زیر نمودار خاور را نشان میدهد. همانطور که در شکل و در باکس مستصیل شکل نشان داده شده است هیچ اتفاق خاصی به لحاظ بنیادی را در شکت شاهد نبودیم ولی به لحاظ تکنیکالی سهم مستعد یک رشد قیمت شده است و سرمایه گذاران نیز نسبت به خرید سهام این شرکت اقدام کرده اند.

p/e منفی شرکت ها

 

تحلیل بنیادی و p/e منفی شرکت ها

گاهی اوقات سرمایه گذاران اقدام به خرید شرکتی می کنند که در حال حاضر زیانده می باشد و به اصطلاح سهم دارای p/e منفی می باشد اما چشم انداز سوداوری آن و اتفاقاتی که در شرکت می افتد موجب می شود که سرمایه گذاران اقدام به خرید آن کنند. حال ممکن است سرمایه گذاران در شرایط فعلی سهمی را خریداری کنند که زیانده است ولی طبق تحلیل این شرکت قرار است در آینده سودآوری بالایی داشته و از زیان خارج شود. این میتواند دلیلی بر خرید شرکت های دارای p/e منفی به لحاظ بنیادی باشد.

 

افزایش سرمایه و p/e منفی شرکت ها

در خصوص p/e منفی شرکت ها و خرید آن توسط سرمایه گذاران یک حالت دیگر نیز وجود دارد و آن بحث افزایش سرمایه شرکت ها می باشد. گاهی مشاهده می شود که سهام شرکتی به لحاظ سودآوری زیانده است ولی ناگهان با اعلام خبر افزایش سرمایه مورد استقبال بازار قرار میگیرد و برای ان صف خرید تشکیل می شود و با توجه به مقدار افزایش سرمایه و از طرفی تغییرات قیمت سهم قبل و بعد از افزایش سرمایه، قیمت سهام شرکت افزایش وی یابد.

بنابراین با توجه به حالت های گفته شده سهمی که حتی زیانده می باشد هم می تواند مورد استقبال بازار قرار گیرد و نباید به دنبال دلیل منطقی برای رشدئ قیمت سهم بود و باید دانست که قیمت ها بر اساس عرضه و تقاضا و رفتار سرمایه گذاران در بازار شکل می گیرد به همین دلیل ممکن است تکنیک های تابلو خوانی در بازار بورس و اموزش آن برخی سهام را که حتی شرایط مناسبی به لحاظ عملیاتی ندارند در فیلترها برای خرید قرار دهند.

منبع: وب سایت آموزش بورس مهدی افضلیان

  • ۹۸/۰۸/۲۳
  • ایمان احمدیان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی