آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

این وبلاگ در خصوص آموزش بورس و بازار سرمایه ویژه افرادی می باشد که قصد دارند یک سرمایه گذاری مناسب را شروع کنند.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

آموزش تحلیل بنیادی را چگونه آغاز کنیم

آموزش تحلیل بنیادی به همراه تحلیل تکنیکال از انواع تحلیل هایی می باشد که هر سرمایه گذاری برای ورود به بازار سرمایه باید آن را بیاموزد و در خرید و فروش سهام از آن استفاده کند اما گاها مشاهده می شود که سرمایه گذاران بدون هیچ دانشی وارد بازار سرمایه می شوند و به راحتی سرمایه خود را ا دست می دهند.

به طور کلی هر شخصی برای سرمایه گذاری در هر نوع بازی به ریسک و بازده آن توجه میکند و واضح است که ریسک و بازده ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند به این مفهوم که هر چقدر سرمایه گذار در بازاری وارد شود که ریسک بیشتری داشته انتظار بازدهی بالاتری دارد و هر چقدر ریسک سرمایه گذاری در کاری کمتر باشد به همان مقدار سرمایه گذار انتظار بازدهی کمتری دارد. البته این نکته را هم مد نظر داشته باشید که در این بخش صرفا از انتظار بازدهی صحبت کردیم یعنی ممکن است سرمایه گذاری در کار پرریسکی وارد شود ولی در نهایت نتواند به بازدهی مناسبی برسد.

فعالیت در بازار سرمایه و خرید و فروش در این بازار هم دارای ریسک می باشد و سرمایه گذار باید به محض ورود به بازار سرمایه دانش مورد نیاز این بازار را بدیت آورد که شامل آموزش ابتدایی مانند دوره آموزشی آشنایی با بورس، دوره آموزشی تابلو خوانی و تکنیک های معاملاتی در سایت TSE ، دوره آموزش تحلیل تکنیکال و دوره آموزش تحلیل بنیادی می باشد که آموزش های گفته شده لازمه موفقیت در بازار سرمایه است.

 

آموزش تحلیل بنیادی یکی از آموزش هایی می باشد که هر سرمایه گذاری به محض ورود به بازار سرمایه آن را بیاموزد و از آن استفاده کند اما بعضا مشاهده می شود که سرمایه گذارن بعد از گذراندن دوره آموزش مقدماتی بورس، صرفا به دنبال آموزش تحلیل تکنیکال می روند و مسیر خود را اینگونه تعیین می‌کنند. در خصوص گذراندن دوره های آموزش بورس باید این نکته را مد نظر قرار داد که هر سرمایه گذاری باید آموزش تحلیل بنیادی بورس را بداند و حداقل توانایی درک صورت های مالی را داشته باشد و از آن به همراه تحلیل تکنیکال استفاده کند و در نهایت نیز با شناخت رفتار و روانشناسی بورس و استفاده از تکنیک های معاملاتی سهم مورد نظر را خریداری کند.

 

تحلیل بنیادی شرکت های بورسی را از کجا شروع کنیم

برای شروع آموزش تحلیل بنیادی ابتدا باید اقتصاد کلان را به خوبی بشناسید تا در شرایط مناسب بتوانید اثرات آن را بر روی صنایع و در یک اشل کوچک تر یعنی شرکت ها مورد بررسی قرار داد. پس دانش کلی نمسبت به اقتصاد کلان میتواند به عنوان یک فانوس برای هدایت سرمایه گذار در تحلیل شرکت ها و انتخاب بهترین سهم باشد.

برای تحلیل بنیادی یک شرکت ابتدا باید آن را به صورت کامل شناخت بدین معنی که شرکت چه محصولی را تولید میکند، باار فروش آن محصول کجاست، ماده اولیه خود را چگونه و با چه قیمتی تهیه میکند. برای بدست آوردن این اطلاعات یک مرجع رسمی وجود دارد و آن هم سایت کدال به نشانی www.codal.ir می باشد که شرکت ها موظف هستند گزارش های ماهانه و میان دوره ای و سایر گزارشات خود را در آن به صورت کامل منتشر کنند. البته در حال حاضر نیز گزارش های تفسیری مدیریت تهیه و در اختیار سرمایه گذاران قرار میکیرد که سرمایه گذاران به وسیله آن می توانند چشم انداز آینده شرکت را بررسی کنند.

 

آموزش تحلیل بنیادی

 

دو رویکرد در آموش تحلیل بنیادی شرکت های بورس

به طور در آموزش تحلیل بنیادی شرکت های بورسی دو رویکرد وجود دارد که شامل رویکرد بالا به پایین و رویکرد پایین به بالا می باشد.

در آموزش تحلیل بنیادی و رویکرد بالا به پایین تحلیلگر اثرات یک اتفاق را بر روی شرکت بررسی میکند. به عنوان مثال زمانی که قیمت متانول در بازارهای جهانی افزایش می یابد تحلیل گر بنیادی به سراغ شرکت هایی میرود که متانول خود را صادر میکنند و از افزایش قیمت متانول منتفع می شوند و یا زمانی که قیمت اوره افزایش می یابد سرمایه گذار به دنبال شرکت های اوره سازی می رود که محصول خود را صادر میکند. یا زمانی که شرکت های لبنیاتی موجو افزایش نرخ دریافت میکند باید به سراغ شرکت های این گروه رفت و آنها را مورد بررسی و تحلیل قرار داد و اثرات افزایش نرخ را بر سود و زیان شرکت ها محاسبه کرد.

از طرفی در آموزش تحلیل بنیادی و رویکرد پایین به بالا، یک متغیر اثرگذار بر شرکت را مورد بررسی قرار میدهید. یعنی فرض کنید شرکتی قرارداد جدید منتشر می کند که اثرات سود و زیانی بر شرکت دارد. حال سرمایه گذار با بررسی این عامل سود شرکت را با این قرارداد جدید منطبق میکند.

معمولا سرمایه گذاران از هر دو روش تحلیلی در بازار استفاده میکنند اما روش بالا به پایین بیشتر برای سرمایه گذاران و یا تحلیلگرانی به کار می رود که تجربه بیشتری در بازار سرمایه دارند و شناخت بیشتری نسبت به شرکت ها و عملکرد آنها دارند اما رویکرد دوم بیشتر برای سرمایه گذارانی به کار میرود که به تازگی وارد بازار سرمایه شده اند.

آموزش تحلیل بنیادی در شرکت های بورسی

 

دلایل اصلی تحلیل بنیادی شرکت های بورسی

حال سوال اینجاست که چرا باید تحلیل بنیادی شرکت های بورسی را انجام داد. هر سرمایه گذاری تمایل دارد که سهم را در یک قیمت مناسب و در یک زمان مناسب خریداری کند. حال سرمایه گذاری که آموزش تحلیل بنیادی را دستور کار خود قرار داده و قادر است شرکت ها را به خوبی تحلیل کند، قادر است با استفاده از علم تحلیل بنیادی ارزش ذاتی سهام شرکت ها را تعیین کرده و سهام مناسب را برای خرید انتخاب کند. فر ض کنید قیمت سهمی در بازار ۱۲۰۰ تومان باشد و سرمایه گذار با استفاده از تحلیل بنیادی ارش ذاتی سهم را ۱۸۰۰ تومان براورد کند. در این حالت چون ارزش بازار پایین تر از ارزش ذاتی سهم است، زمان مناسبی برای خرید سهم به حساب می آید.

البته در کنار تحلیل بنیادی سرمایه گذار باید برخی تکنیک های معاملاتی در سایت tsetmc.com را نیز یاد گرفته و در کنار روانشناسی بورس و شناخت رفتار معاملاتی معاملات منظمی را داشته باشد که در خصوص این موضوعات در کتاب آموزش تابلو خوانی در بورس با نام “ سهام نخرید مگر با شناخت رفتار و روانشناسی بازار” به صورت کامل توضیح داده شده است.

 

منبع: وب سایت رسمی آموزش بورس

 

  • ۹۸/۰۸/۲۱
  • ایمان احمدیان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی