آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

این وبلاگ در خصوص آموزش بورس و بازار سرمایه ویژه افرادی می باشد که قصد دارند یک سرمایه گذاری مناسب را شروع کنند.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

صندوق etf و کارکرد آن در بازار سرمایه

در بخش های قبل در خصوص صندوق های قابل معامله  در بورس صحبت کردیم و گفتیم که یکی از روش‌های سرمایه گذاری در بورس خرید صندوق های ETF در بورس با درآمد ثابت می باشد.

در حال حاضر بسیاری از سرمایه گذاران دارایی خود را در بانک سرمایه گذاری می کنند و با توجه به نرخ سود بانکی اعلام شده به صورت سالانه درصدی را به عنوان بازدهی کسب می‌کنند. حال ممکن است این بازده معادل ۱۵ درصد و یا ۲۰ درصد باشد. از طرفی زمانی که سرمایه گذار در بانک سرمایه گذاری می‌کند و قرارداد یک ساله را با بانک منعقد می‌کند باید حتما یک سال وجه خود را نزد بانک سپرده کند تا بازده مورد نظر را به دست آورد و اگر در زمانی به وجه خود نیاز داشته و قصد گرفتن بخشی از آن را از بانک داشته باشد بازدهی مورد نظر کاهش یافته و به صورت روزانه محاسبه می شود و دیگر از آن بازدهی ۲۰ درصدی ( نرخ بازدهی یک ساله که توسط بانک مرکزی تعیین می شود و ممکن هست هر بار کاهش یا افزایش داشته باشد) خبری نیست و با دریافت وجه سرمایه گذار بازدهی ثابت خود را با برداشت وجه از بانک از دست می‌دهد. برای رفع این مشکل بهترین کار سرمایه گذاری در صندوق etf می باشد.

 

صندوق ETF

 

 

بعد از دریافت کد بورسی سرمایه گذار قادر است این اوراق را خریداری کند و از بازدهی آن نیز استفاده کند. در حال حاضر صندوق هایی در بازار سرمایه معامله می شوند که بازدهی برابر با سود بانکی دارند و حتی بازدهی روزشمار آنها نیز معادل ۲۰ درصد سود سالانه می باشد. فرض کنید سود بانکی سالانه ۲۰ درصد است و سرمایه گذار با عقد قراردادی سرمایه خود را در بانک سپرده میکند. حال اگر به هر دلیل این سرمایه گذار قصد داشته باشد زودتر از موعد وجه خود را از بانک دریافت کند بازدهی او معادل ۱۰ درصد سود روز شمار خواهد بود. صندوق etf که در حال حاضر در بورس معامله می شوند بازدهی معادل ۲۰ درصد سالانه به صورت روزشمار دارند که سرمایه گذاران قادرند از آن بازدهی کسب کنند.

از انواع صندوق etf شامل صندوق امین یکم و صندوق پارند و … می باشد که بازدهی معدل ۲۰ درصد سالانه را ماهانه به حساب سرمایه گذار واریز میکند. یکی دیگر از این صندوق های ETF نیز اعتماد می باشد که ماهانه سودی واریز نمی کند ولی قیمت آن معادل ۲۰ تا ۲۱ درصد سالانه افزایش یافته و سرمایه گذار زمانی قادر است سود خود را شناسایی کند که آن صندوق را بفروشد. بنابراین صندوق اعتماد مناسب سرمایه گذارانی می باشد که واریز سود ماهانه برای آنها اهمیتی ندارد.

 

صندوق etf

 

با توجه به توضیحات داده شده و پتانسل خوب صندوق etf برای کسب بازدهی بدون ریسک می توان گفت سرمایه گذارانی که در بازار سرمایه فعالیت می کنند می توانند با توجه به شرایط اقدام به خرید این صندوق ها در بازار کنند. بدین صورت که سرمایه گذاران بخشی از پول خود را که قصد دارند بازدهی ثابت و بدون ریسکی داشته باشد را در این اوراق سرمایه گذارانی کنند که با توجه به دلایل گفته شده دارای مزایای بیشتری نسبت به بانک می باشد و یا سرمایه گذارانی هستند که به عنوان مثال قصد دارند ۵ میلیون در بازار سرمایه، سرمایه گذاری کنند. در این حالت ممکن است به مدت ۱ ماه هیچ سهمی برای خرید مد نظر نباشد. در این حالت سرمایه گذاران می توانند اوراق قابل معامله را خریداری کنند و در مدت زمان ۱ ماه بازدهی خود را کسب کنند حال اگر در این میان سهمی دارای شرایط مورد نظر برای خرید بود می‌توانند به راحتی این صندوق ها را فروخته و از فردای آن روز سهم مورد نظر را خریداری کنند و به این ترتیب نگران هزینه فرصت از دست رفته نباشند و بازدهی معادل سود بانکی و یا حتی بیشتر را کسب کنند که خود نوعی جا به جایی سرمایه گذاری می باشد.

با توجه به مقاله فوق میتوان به این نتیجه رسید که سرمایه گذاری در صندوق های قابل معامله به مراتب مناسب تر از سرمایه گذاری در بانک می باشد که سرمایه گذاران باید آن را در اولویت سرمایه گذاری قرار دهند و به جای سرمایه گذاری در بانک و یا خرید اوراق مشارکت در این اوراق سرمایه گذاری کنند.

بهتر است سرمایه گذارن قبل از شروع معاملات، آموزش بورس را فرا بگیرند.

 

 شاید علاقمند باشید این مقالات را هم مطالعه کنید

آیا نوسان گیری در بورس درست است؟

به جای بانک در این اوراق با بازدهی بیشتر سرمایه گذاری کنید

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی