آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

این وبلاگ در خصوص آموزش بورس و بازار سرمایه ویژه افرادی می باشد که قصد دارند یک سرمایه گذاری مناسب را شروع کنند.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

 تحلیل بنیادی و تغییرات قیمت ارز : چگونگی محاسبه تغییرات قیمت ارز بر سود و زیان شرکت ها

در تحلیل بنیادی تغییرات قیمت ارز و اثرات آن بر سود و زیان شرکت های بورسی یکی از مفاهیم مهم و کاربردی است که سرمایه گذاران باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند.

در بخش های قبل و در سرفصل تحلیل بنیادی در خصوص حاشیه سود خالص و ناخالص صحبت کردیم. در این بخش قصد داریم در خصوص شرکت های صادراتی و تاثیر تغییرات قیمت ارز بر صورت های مالیشان صحبت کنیم. برای شرکت هایی که بخشی از محصولات و یا همه محصولات خود را صادر می کنند تغییرات قیمت ارز جایگاه ویژه ای دارد و میتواند اثرات زیادی بر صورت های سود و زیان شرکت ها داشته باشد. یک تحلیل گر بنیادی باید بتواند این تغییرات را بررسی کند و در یک زمان مناسب و با توجه به چشم انداز های قیمتی دلار برای خرید سهام شرکت اقدام کند.

 

مثالی از تحلیل بنیادی و تغییرات قیمت ارز بر شرکت های صادراتی :

به عنوان مثال شرکتی در گزارش میان دوره ای ۶ ماهه، فروش تقریبی ۱۷۰ میلیارد تومانی داشته و در طی مدت یاد شده ۱۲۰۰۰ تن محصول خود را صادر کرده است. حال اگر میانگین قیمت صادراتی محصول صادر شده بر اساس نرخ جهانی در دوره زمانی مورد نظر به طور میانگین ۳۲۰۰ دلار باشد با یک حساب ساده می توان به این نتیجه رسید که شرکت دلار دریافتی را با نرخ ۴۴۵۰ تومانی در بازار تسعیر کرده است. حال هر تغییری در نرخ دلار می تواند فروش شرکت را دستخوش تغییر قرار دهد. به عنوان مثال اگر با فروش ۱۲۰۰۰ تنی نرخ دلار به ۴۸۰۰ تومان افزایش یابد بالطبع میزان فروش شرکت به ۱۸۴ میلیارد تومان افزایش می یابد و به همین راحتی میتوان اثرات تغییر نرخ دلار را در شرکت محاسبه کرد. یعنی سرمایه گذار باید بر اساس میانگین قیمت های جهانی در گزرش های فصلی . از طرفی پیش بینی قیمت دلار قادر باشد مقدار فروش را پیش بینی کند.

 

تحلیل بنیادی

 

شرکت ها در گزارش های میان دوره ای خود اطلاعات مربوط به مقدار فروش، نرخ فروش و مبلغ فروش خود را تعیین می کنند. برای شرکت های صادرات محور باید دو عامل را بررسی کرد که شامل نرخ دلار در دوره مورد بررسی و از طرفی قیمت جهانی محصول می باشد.

 

پیشنهاد می کنم مقالات زیر را هم بخوانید.

چگونه از حاشیه سود خالص در تحلیل بنیادی شرکت ها استفاده کنیم

چگونه با اندیکاتور rsi معاملات سود دهی داشته باشیم

  • ۹۸/۰۵/۳۱
  • ایمان احمدیان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی