آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

این وبلاگ در خصوص آموزش بورس و بازار سرمایه ویژه افرادی می باشد که قصد دارند یک سرمایه گذاری مناسب را شروع کنند.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

تحلیل بنیادی و استفاده از روش p/e در ارزش گذاری شرکت ها

تحلیل بنیادی سهام شرکت ها یکی از روش های تحلیلی می باشد که سرمایه گذاران برای بررسی قیمت سهام شرکت ها از آن استفاده میکنند. تحلیل بنیادی در واقع تاثیر متغیرهای مالی مانند تغییرات فروش، بهای تمام شده و … بر صورت های مالی شرکت ها می باشد. سرمایه گذاران با استفاده از تحلیل بنیادی سود تحلیلی هر سهم را محاسبه کرده و سپس برای ارزش گذاری سهام شرکت ها یکی از روش هایی  را که انتخاب می کنند؛ ارزش گذاری سهم با استفاده از نسبت p/e می باشد که معمولا در کلاس های آموزشی تحلیل بنیادی در این خصوص صحبت می شود.در این مقاله قصد داریم در خصوص نسبت p/e و استفاده از آن در ارزش گذاری شرکت ها صحبت کنیم. پس با من همراه باشید و در ادامه هر سوالی بود در بخش سوالات بپرسید تا به آن پاسخ دهم.

 

معیار نسبت قیمت به درآمد ( نسبت p/e) چیست؟

در بخش قبل در خصوص مقدمات نسبت قیمت به درآمد در بورس تهران صحبت کردیم و گفتیم یکی از معیار های مناسب برای ارش گذاری سهم با استفاده از تحلیل بنیادی نسبت P/E است و توضیح دادیم که میانگین p/e در بازار سهام چگونه بدست می آید. برای تعیین یک مقدار مناسب برای P/E بازار، در مرحله اول باید نرخ سود بانکی را بررسی کرد. به عنوان مثال اگر نرخ سود بانکی ۱۵ درصد باشد میتوان گفت P/E یک سرمایه گذاری بدون ریسک برابر ۶.۶ واحد می باشد. حال اگر بخواهیم P/E بازار سهام را بررسی کنیم به این نتیجه میرسیم که باید بالاتر از P/E بدون ریسک باشد و مقادیر بالاتر از ۶.۶ باید برای خرید سهام انتخاب شود. به طور معمول P/E بازار سهام ۱.۵ الی ۲ واحد بالاتر از P/E بدون ریسک انتخاب می شود. به عنوان مثال اگر نرخ سود بانکی ۲۰ درصد باشد P/E بدون ریسک بازار برابر با ۵ می شود حال با در نظر گرفتن ۱.۵ الی ۲ واحد بالاتر، P/E بازار در محدوده ۶.۵ الی ۷ واحد می شود و سرمایه گذاران برای خرید سهام کم ریسک تر بازار باید محدوده های مد نظر را برای خرید انتخاب کنند.

 

چگونه یک سهم را با استفاده از p/e ارزش گذاری کنیم؟

در ارزشگذاری سهم با استفاده از تحلیل بنیادی سعی می شود که با استفاده از صورت های مالی شرکت ها سود تحلیلی هر سهم ( EPS تحلیلی) به دست آمده و پس از آن با ضرب این سود در نسبت P/E، ارزش ذاتی سهم به دست بیاید البته استفاده از P/E صنعت، حدود تقریبی قیمت انتظاری سهم را مشخص میکند.

تحلیل بنیادی

 

یکی از موضوعات قابل توجه در تحلیل بنیادی شرکت ها  و از طرفی ارزش گذاری آن مقدار p/e شرکت ها می باشد. اگر P/E شرکتی بالاتر از میانگین بازار و یا صنعت باشد بدین معنی است که بازار در ماه ها و سالهای آینده انتظارات زیادی از سهام شرکت دارد و باید سود های فزاینده ای ایجاد کند و تا زمانی که انتظارات مثبت در خصوص سود شرکت وجود دارد این نسبت رشد میکند تا اینکه به سطح آستانه خود برسد بعد از آن هر ساله با افزایش سود شرکت و تعدیل های مثبت پی در پی نه تنها P/E شرکت افزایش نمی یابد بلکه روند نزولی را طی میکند و در نهایت به سطحی می رسد که بازده معقولی را برای سهام شرکت ارائه میدهد. در این وضعیت قیمت سهام شرکت نیز در محدوده معینی نوسان داشته و دیگر مانند قبل روند رو به رشدی را تجربه نمی کند مگر اینکه در آینده شرایط تغییر کند.

برای مثال می توان سهام گروه خودروسازی را نام برد. انتظارات سرمایه گذارن برای شرکت های این صنعت در جهت افزایش عایدی بسیار بالا می باشد که این میتواند همگام با قراردادهای جدید با شرکت های خارجی، توسعه خطوط تولید در کشور، امکان صادرات و … باشد و همین عامل موجب شده که اقبال زیادی برای این گروه به وجود آید و سهام شرکت های این گروه با P/E های بالایی در بازار معامله شوند. حال در نظر بگیرید با توجه به چشم انداز مثبت سرمایه گذاران به صنعت خودروسازی و افزایش تقاضا برای سهام یکی از شرکت های این گروه مانند ایران خودرو، P/E سهم به صورت غیر عادی افزایش یابد و به عدد ۳۰ برسد.

تحلیل بنیادی

پس در این شرایط سرمایه گذار انتظار دارد سود هر سهم شرکت در آینده افزایش یابد و با تعدیلات پی در پی همراه باشد تا بتواند افزایش قیمت سهم را جبران کرده و موجب تعدیل P/E شود اما اگر این اتفاق نیفتد و سود شرکت در میان مدت تغییر نکند همین عامل موجب نارضایتی سرمایه گذاران از وضع موجود و فروش سهام و در نتیجه کاهش P/E می شود.

 

چرا برخی سهام دارای p/e منفی می باشد 

گاهی در کلاس های آموزشی تحلیل بنیادی این سوال ایجاد می شود که مفهوم P/E منفی چیست و چرا گاهی سرمایه گذاران از سهام این شرکت ها استقبال میکنند. در پاسخ باید گفت زمانی که سود اوری شرکتی منفی باشد مخرج کسر (EPS) منفی شده و همین باعث می شود که نسبت P/E منفی شود. اما استقبال سرمایه گذاران از سهام برخی از شرکت ها که داری P/E منفی می باشد صرفا به دلیل وضعیت عملیاتی شرکت و یا به اصطلاح تحلیل بنیادی نیست. ممکن است سرمایه گذاران صرفا با تحلیل تکنیکال به خرید سهام شرکت اقدام کرده و تحلیل بنیادی شرکت برایشان مهم نباشد و صرفا به دلیل موقعیت خوب تکنیکال، سهام این شرکت را خریداری کرده اند. حال سوال این است که آیا سهام دارای p/e منفی را خریداری کنیم یا خیر که در این مقاله در خصوص آن توضیح داده شده است.

سهام با p/e بالا را بخریم یا p/e پایین

در ارزشگذاری سهام شرکت با استفاده از تحلیل بنیادی گفتیم که معیار p/e یکی از معیارهای ارزشگذاری سهم می باشد. اما سوال این ایت که سهام با p/e بالا را خریداری کنیم یا p/e پایین را. در صفحه هر نماد در سایت tsetmc معمولا p/ e هر نماد نوشته شده است که معمولا سرمایه گذاران از این p/e برای ارزیابی سهام استفاده میکنند که کار نادرستی می باشد چرا که p/e نمایش داده شده در صفحه هر نماد، بر اساس سود شرکت بر مبنای ttm می باشد ( سود ١٢ ماه گذشته شرکت : به عنوان مثال گزارش ٣ ماهه ابتدای سال ٩٧ منتشر شده است. بنابراین سود شرکت بر اساس ttm حاصل جمع ٣ ماهه اول سال  ٩٧ و ٩ ماهه پایانی سال ٩۶ می باشد. حال اگر در هر دوره ای باشیم سود شرکت بر اساس ttm به روش گفته شده به دست می آید. بنابراین p/e درج شده در هر نماد از تقسیم قیمت روز سهم بر سود شرکت بر اساس ttm به دست می آید و نمی تواند معیاری برای ارزش گذاری سهم بر مبنای p/e باشد. برای بدست آورن p/e واقعی سهم باید در ابتدا سود تحلیلی سهم را با توجه به متغیرهای شرکت در آینده به دست آورد و سپس با تقسیم قیمت روز سهم بر سود تحلیلی شرکت p/e آن را محاسبه کرد و بررسی کرد که ایا قیمت سهم در محدوه فعلی برای سرمایه گذاری مناسب است یا خیر. 

یکی از مزایای نسبت P/E  در تحلیل بنیادی این است که به راحتی میتوان سهام شرکت ها را با یکدیگر مقایسه کرد. این مقایسه نیز محدوده به شرکت هایی می شود که در یک گروه و یا صنعت خاص قرار دارند و نمیتوان شرکت هایی که در صنایع مختلف فعالیت دارند را با هم مقایسه کرد. به عنوان مثال شرکت ختوقا در گروه خودروسازی با P/E=15 را نمی توان با شرکت ثعمرا در گروه ساختمانی مقایسه کرد و به یک نتیجه درست رسید.

 

این وب سایت بهترین مجموعه از آموزش‌های تحلیل بنیادی و تکنیکال بازار سرمایه را دارا می باشد.

خرید پله ای در سهم

ضرورت تعیین حد سود در معاملات

  • ۹۸/۰۴/۲۷
  • ایمان احمدیان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی