آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

آموزش بورس و بازار سرمایه

آموزش سرمایه گذاری در بورس

این وبلاگ در خصوص آموزش بورس و بازار سرمایه ویژه افرادی می باشد که قصد دارند یک سرمایه گذاری مناسب را شروع کنند.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

ارزش گذاری با P/E در تحلیل بنیادی سهام

ارزش گذاری با P/E یکی از روش های رایج ارزش گذاری در بورس اوراق بهادار می باشد. به طور کلی از روش های زیادی برای ارزش گذاری شرکت ها استفاده می شود و هر روشی هم با توجه به متغیرهای مورد استفاده در آن، برآورد خاصی را از شرکت ارائه می نماید اما آنچه از اهمیت فراوانی در بین سرمایه گذاران برخوردار است روشی می باشد که بر اساس آن بتوان با توجه به متغیرهای موجود و در دسترس حداقل ارزشی را از سهم برآورد کرد چرا که سرمایه گذار با برآورد ارزش سهم و سپس مقایسه آن با قیمت روز سهم به این نتیجه می رسد که سهم را بخرد و یا بفروشد. به عنوان مثال اگر سرمایه گذار با تحلیل به این نتیجه برسد که ارزش سهم ۸۰۰ تومان، ولی قیمت سهم در بازار ۶۰۰ تومان است پس این سهم گزینه مناسبی برای خرید می باشد ولی اگر برعکس، قیمت سهم در بازار ۸۰۰ تومان و ارزش ذاتی سهم ۶۰۰ تومان باشد سهم بالاتر از ارزش معامله می شود و گزینه مناسبی برای خرید نیست. در این بخش یکی از معیارهایی که سرمایه گذاران برای برآورد قیمت سهم در بازار سرمایه مورد استفاده قرار میدهند را بررسی میکنیم.

 

چگونه نسبت P/E را تفسیر کنیم

این نسبت یکی از ساده ترین و در عین حال کاربردی ترین شاخص ها برای نشان دادن عملکرد بازار بورس اوراق بهادار در قیاس با بازارهای منطقه و یا عملکرد یک شرکت در قیاس با دیگر شرکت ها در بازار می باشد. نسبت قیمت به درآمد از تقسیم آخرین قیمت بر آخرین سود پیش بینی شده سهم به دست می آید و سرمایه گذاران با توجه به این نسبت ارزیابی هایی را در خصوص ارزش ذاتی سهم بدست می اورند.

نسبت P/E بیانگر این است که قیمت سهم شرکت در حال حاضر چند برابر آخرین سود پیش بینی شده آن شرکت است یا به عبارت دیگر اگر شرکت هر سال تمام سود محقق شده خود را در مجمع تقسیم کند چند سال طول می کشد تا این رقم به قیمت فعلی سهام شرکت برسد. به عنوان مثال اگر p/e شرکتی برابر ۲۰ باشد یعنی سرمایه گذار حاضر است به ازای ۱ ریال سود شرکت ۲۰ ریال پرداخت کند. حال اگر این نسبت برابر ۴۰ باشد نشان دهنده این است که سرمایه گذار حاضر است به ازای هر ۱ ریال سود شرکت ۴۰ ریال پرداخت کند. به نظر شما ریسک سرمایه گذاری در کدامیک بیشتر است؟؟؟ در ادامه این موضوع را بررسی میکنم.

ارزشگذاری با P/E

 

چگونه از نسبت P/E در تحلیل سهام شرکت ها استفاده کنیم

در ارزش گذاری با P/E ، نسبت P/E هر سهم در واقع انتظار سرمایه گذار از چشم انداز آینده شرکت برای رشد و توسعه می باشد. به عنوان مثال اگر شرکتی چشم انداز مناسبی برای آینده داشته باشد سرمایه گذاران حاضر به خرید سهام شرکت می باشند. نسبت p/e معمولا نشان دهنده نظر سرمایه گذاران بازار درباره شرکت می باشد و عموما برای شرکت های خوب و رو به رشد مقدار بالاتر و نشان دهنده این است که بازار به این شرکت ها خوش بین است و بر این باور است که شرکت توانایی رشد سود یا افزایش قیمت سهام را دارد. به همین طریق شرکت هایی که بازار دید مثبتی به آنها ندارد عموما نسبت P/E پایینی دارند زیرا بازار به رشد سود آوری این شرکت ها یا افزایش قیمت سهام آن ها در آینده بدبین است.

با توجه به موضوعات گفته شده p/e می تواند نشان دهنده سطح ریسک شرکت نیز باشد یعنی سرمایه گذاری که سهام با p/e بالا را صرفا به دلیل چشم انداز آینده و انتظار افزایش سود میخرد وارد یک معامله با ریسک بالا شده است چرا که از این معامله انتظار بازدهی بالا را نیز دارا می باشد. واژه ریسک از این بابت عنوان می شود که ممکن است که سود مورد نظر سرمایه گذار هیچ وقت محقق نشود و در نتیجه قیمت سهام شرکت نیز به شدت کاهش پیدا کند ولی این موضوع در خصوص شرکت هایی با p/e پایین، آنچنان تاثیری نخواهد داشت.

به عنوان مثال اگر سرمایه گذاری سهامی با p/e  بالا را خریداری کند در روزهای رکودی و نزولی بازار انتظار کاهش قیمت زیادی از سهم می رود ولی اگر سرمایه گذار سهام با p/e مناسب را خریداری کند حتی در روزهای منفی هم دغدغه ای برای کاهش قیمت سهم نخواهد داشت.

 

p/e بازار سهام به طور میانگین چند است

در  ارزشگذاری شرکت ها با P/E یکی از مهم ترین موضوعاتی که مطرح می شود میانگین p/e بازار سهام می باشد. میانگین p/e بازار سهام به طور کل نشان میدهد که میانگین قیمت در بازار چند برابر سود آن می باشد و زمانی که بازار حالت صعودی داشته باشد و شاهد ورود نقدینگی در بازار باشیم میانگین p/e بازار افزایش می یابد و در حالت نزولی بازار هم این میانگین کاهش می یابد. پس این نسبت همبستگی مثبت با توجه به قیمت سهام شرکت ها و تغییرات میزان سود اوری شرکت ها دارد. در سایت tse.ir و در قسمت اطلاعات بازار ( انتشارات) گزارش عملکرد بازار منتشر شده است که شامل ماهانه و سالانه می باشد. در گزار عملکرد ماهانه ای که منتشر می شود میتوانید p/e بر حسب ttm ( نسبت قیمت به درامد بر اساس سود ١٢ ماه گذشته شرکت را مشاهده کنید.

منبع: وب سایت آموزش بورس مهدی افضلیان

  • ۹۸/۰۴/۲۵
  • ایمان احمدیان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی